Land Rover 88 Series III '72 met kapotte startmotor/relais in Le

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
nielsvisser

Land Rover 88 Series III '72 met kapotte startmotor/relais in Le

Bericht door nielsvisser »

Beste Prikkers,

Op het moment staat mijn Laro 88 series III uit 1972 in leiden met waarschijnlijk een kapotte startmotor. Wanneer ik de auto probeer te starten is slechts
een klik geluid te horen, voor de rest geen intentie van de auto om de motor te starten
In eerste instantie dacht ik dat de startmotor vast zat maar na een aantal flinke tikken startte hij nog steeds niet. Door de auto aan te trekken
en op deze manier te starten dacht ik dat ik wellicht het vocht uit de startmotor kon laten verdampen/ eruit kon laten trillen. Na een flinke
afstand gereden te hebben wou hij echter opnieuw niet starten.
Nu denk ik dat het wellicht aan de relais ligt van de startmotor. Is er iemand in de omgeving Leiden die de startmotor kan nameten. Wellicht krijgt deze
namelijk geen stroom.

Heeft iemand anders nog oplossingen voor dit probleem?

Alvast bedankt!

Niels
wilberth

Re: Land Rover 88 Series III '72 met kapotte startmotor/relais i

Bericht door wilberth »

En je weet zeker dat je genoeg spanning in je accu hebt? Klik kan ook betekenen dat je het relais hoort schakelen, maar dat het dan op is met de stroom. Blijven de lichten bv. branden tijdens het starten? Kortom gooi eens een paar startkabels over, dan weet je meteen of dit wel of niet van je lijstje met oorzaken te strepen is.

Groet, Wilberth
nielsvisser

Bericht door nielsvisser »

Beste Wilberth,

Ik heb de accu al een keer opgeladen en daarnaast de auto geprobeerd te starten met startkabels (zowel op de accu als rechtstreeks op de kabels). Ook heb ik het geprobeerd met de zwaardere startaccu's van de anwb.

De lampen gaan inderdaad uit wanneer ik de auto probeer te starten.
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Misschien heb je wel een slechte massaverbinding naar je motor, die kunnen ook wel eens geoxideerd zijn.
Dan krijgt je startmotor ook geen massa.
het kan natuurlijk ook het startrelais zijn, dat de contacten slecht zijn, dan gaan op een gegeven moment ook je lichten uit bij het starten.
of je accu heeft een hoge inwendige weerstand en duikt de spanning, zodra hij belast wordt.

dat zou bij mij als eerste opkomen. maar ik heb meer verstand van wisselstroom en hoge spanningen
Te Papa

Bericht door Te Papa »

Ik denk dat er gemeten moet worden of er spanning op de draad van relais naar de startmotor staat op moment dat er gestart word. Als er spanning op staat is het relais ok en is waarschijnlijk de startmotor kapot. Als er geen spanning wordt doorgegeven door het relais, is deze waarschijnlijk overleden.

Ik zit zelf te ver weg om even te komen meten, maar misschien is er wel een prikker in Leiden of directe omgeving die je wil helpen om dit door te meten. Iemand bereid dit te doen?

Als duidelijk is wat vervangen moet worden kan er of een relais of startmotor vervangen worden.
Johan

Bericht door Johan »

Begin maar met extra massa tussen blok en accu. Been there. Grtz.
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Hoi Niels, zie nu pas je berichtje dus te laat om nu nog te komen helpen maar als je morgen avond nog hulp nodig hebt dan mag je een belletje geven. Heb geen verstand van electra maar wat doormeten lukt nog wel

Groeten neef Henk
06 vier vijf 1964 achtendertig
Roel

Bericht door Roel »

Johan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Begin maar met extra massa tussen blok en accu.

snel genoeg te doen door een startkabel van de massapool van de accu op je motorblok te zetten.

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Plaats reactie