Olie uit carterontluchting en koelvloeistofprobleem.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Tobias van Krieken

Olie uit carterontluchting en koelvloeistofprobleem.

Bericht door Tobias van Krieken »

Hallo,

Ik heb al wat berichtjes gezien hier over dit probleem.
Hier even mijn situatie:
Laatst is mijn Landrover 109 ambulance met 2.25 Diesel motor ermee gestopt. Toen zette hij heel de straat onder de rook, startte moeilijk, schudde hevig en ging na 15 seconden op 3 ipv 4 cillinders lopen en ook toen kwam er olie uit de carterontluchting.
We hebben toen alle gloeipluggen vervangen en bij alle 4 de verstuivers de nozzle vervangen (1 ervan was kapot). Probleem was toen opgelost.

Nu heb ik in de winter een aantal keer met de auto gereden, en moest ik van de week opeens bijna 1 liter koelvloeistof bijvullen. (hij heeft eigenlijk nooit echt gerookt).
Vandaag dan 100 km gereden. Waarvan 70 snelweg, met een snelheid van net onder de 80). Nu geen koelvloeistofverlies, er lijkt zelfs te zijn bijgekomen, waarschijnlijk een beetje wat nog in het overdrukreservoir zat. Wat kan de oorzaak zijn van dat verlies dat ik toen had in koelvloeistof?

En toen ik thuis kwam vandaag, na die 100 km gereden te hebben zag ik dat er weer heel wat olie uit de carterontluchting is gekomen. Ik heb het gister schoongemaakt, en nu zit het weer helemaal onder, het is helemaal over de kleppendeksel en dan tussen het spruitstuk gelopen.
Weet niet of het koelvloeistofverlies hier aan te linken is? Hij heeft nooit echt gerookt, en het koelvloeistofprobleem lijkt nu dus ook over te zijn.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn. Koppakking? (waarom dan geen rook) of zuigerveren die versleten zijn? Als dit het geval is, is dit dan redelijk simpel zelf te doen of niet? (handleiding?)

Alvast bedankt.
neef Henk

Re: Olie uit carterontluchting en koelvloeistofprobleem.

Bericht door neef Henk »

Wat voor kleur is die rook?
Wit is vocht/water/koelvloeistof: meestal lekke koppakking
Blauw is olie: zuigerveren die niet meer best zijn, heb je ook vaak druk op je carterventilatie en druk uit je vulpijp.
Zwart is diesel: verkeerde pomp afstelling, verstuivers niet goed.

Groeten neef Henk
Geert Oude Luttighuis

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Je olieprobleem kan ook veroorzaakt worden door een verstopte carterontluchting, dan krijg je carterdruk en gooit-ie de olie er ergens anders uit (peilstok?). Het zou ook kunnen dat er dan olie in de cilinders terechtkomt, hetgeen het roken zou kunnen verklaren. Hoe is je peil, en wanneer heb je voor het laatst olie gewisseld?
De KVS zou daarmee niet te verklaren zijn, maar dat probleem heeft zich ook opgelost. Mogelijk laatste keer vullen niet de verwarming vol open gehad, en met het koude weer opeens wel?
Tobias van Krieken

De rook die er uit komt is blauw/zwart. Maar het verschil is moeilijk te zeggen want het is echt heel minimaal tot niks. Als ik 1 van de 2 zou moeten kiezen zeg ik zelfs zwart. Maar de verstuivers zijn 2 weken terug vervangen en de pomp vorig jaar rond juli, en deze is meteen helemaal afgesteld.

Oliepeil is gewoon goed, zit op ongeveer 3/4 tussen laag en hoog. Echte oliewissel is rond juni vorig jaar geweest (en staat voor over 1-2 maanden weer op de planning).
Kijk, dat kan het misschien wel geweest zijn inderdaad, toen het winter werd de verwarming opengezet, hierdoor is de koelvloeistof ook naar de warmtewisselaar bij het dashbord gegaan, zal het wel geweest zijn, weer iets geleerd voor de volgende keer.

Maar als ik het forum lees en dit zo hoor, dan gok ik toch op blauwe rook, olieverbruik en kapotte of versleten zuigerveren. Zal de vulpijp eens voelen vanmiddag.
Ook dacht ik wat oliespetters bij achter de uitlaat te zien liggen. Nu weet ik niet of die van mij zijn, of van een andere auto thuis.
Tobias van Krieken

Ik heb net de dop (carterontluchting, bovenop het kleppendeksel) schoongespoeld, kwam wel veel zwarte troep en olie uit.
Toen ben ik even gaan rijden, en naderhand was er geen olie meer te zien op het kleppendeksel, hij heeft dus niet gelekt.
Nu zal ik komende week een keer over de snelweg gaan om te kijken of hij dan wel weer olie gaat lekken/hevelen daar.

Zou dit het probleem geweest kunnen zijn, een verstopte filterdop? Iemand hier uit de buurt dacht van wel. Ook loopt en start de motor fantastisch, als de zuigerveren versleten zijn, is dit dan aan de motor te merken?
Plaats reactie