Stuurbekrachtiging Disco 1

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
sanderovich

Stuurbekrachtiging Disco 1

Bericht door sanderovich »

Hallo,

De paar keer dat ik in mijn Discovery 1 (bj1996, 3,9L V8) rijd valt het me iedere keer op dat het altijd enorm veel moeite kost in de eerste 100 meter om te sturen. Alsof de stuurbekrachtiging helemaal niet werkt. Ook daarna als ik onderweg ben heb ik het idee dat de bekrachtiging soms hapert, alsof de boel dan opeens door schiet.

Nu dacht ik eerst dat het aan het vloeistof niveau zou liggen maar dat staat netjes op niveau... Moet ik nu verder zoeken in de richting van een langzaam stervende pomp of richting het stuurhuis?
En ja, ik heb al gezocht in het archief maar kon zo 123 niet vinden wat ik zocht...

Sander (die voornamelijk in zijn Defender rijd dus geen haast heeft)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/02/2012 17:37 door sanderovich.
defendertje90

Re: Stuurbekrachtiging Disco 1

Bericht door defendertje90 »

zitten er echt dode punten in het sturen. Dus zwaar sturen, door schieten naar soepel, dan weer zwaar sturen enz enz enz.

Zo ja kan het zijn dat je kruisjes van je stuurstang (onder de kap) vast zitten of te veel speling hebben.

Maar het kan ook zijn dat je stuurpomp te weinig opbrengst levert of je stuurhuis versleten is, maar ik zou beginnen met het simpelste als het bovenste verhaal je bekent voor komt
badair

Re: Stuurbekrachtiging Disco 1

Bericht door badair »

tedike olie
defendertje90

Re: Stuurbekrachtiging Disco 1

Bericht door defendertje90 »

ATF olie te dik????
sanderovich

Re: Stuurbekrachtiging Disco 1

Bericht door sanderovich »

Hmmm... Te dikke olie? Zal de boel eens gaan vernieuwen dan, dat lijkt me namelijk wel het meest simpele klusje (Daar ik de auto nog niet bijster lang heb en dus niet 100% zeker weet of er de goede in zit)

Wat betreft de dode punten, ik geloof niet dat het op vaste punten in de stuuruitslag gebeurd, heb eerder het idee dat het meer random is. Maar ik zal er eens beter op gaan letten!

Sander
Ian RookRover

Re: Stuurbekrachtiging Disco 1

Bericht door Ian RookRover »

Ik meen dat de disco 1 dezelfde stuurbekrachtiging heeft als een Range Rover Classic? In dat geval zou ik hem eens proberen te ontluchten. Er zit een ontluchtingsnippel op het stuurhuis. De procedure staat me even niet bij, maar staat in het werkplaatshandboek voor RRCs, wat overal op internet te vinden is.

Ian.
sanderovich

Re: Stuurbekrachtiging Disco 1

Bericht door sanderovich »

Zal ik eens naar kijken ja, dat was ik ook al tegengekomen tijdens het zoeken hier... Heb inmiddels ook al een andere pomp op de kop getikt voor weinig (Als ik dan toch bezig ben...)

Sander
defendertje90

Re: Stuurbekrachtiging Disco 1

Bericht door defendertje90 »

RRC, 90, 110, disco rijden allemaal met dezelfde type stuurhuizen.

Ik ontlucht altijd door de voorkant op te krikken zodat beide banden in de lucht staan en dan draaien met het stuur tot het soepel gaat. Werkt tot nu toe iedere keer.
sanderovich

Re: Stuurbekrachtiging Disco 1

Bericht door sanderovich »

Ja en dan iedere keer de ontluchtingsnippel door iemand laten opendraaien tot er geen lucht meer uit komt. Staat inmiddels op het To-Do lijstje

Dank voor de tips allen!

Sander
rigo

Re: Stuurbekrachtiging Disco 1

Bericht door rigo »

ik heb het zelfde probleem , nu heb ik zaterdag geprobeert op jou manier te ontluchten ,voor as in de lucht , maar lukt niet , stuur blijft moeilijk gaan , ik heb iemand het stuur laten draaien terwijl ik de ontluchtings nippel open draaide , naar de linker kant spuit er olie uit , maar als er naar rechts gedraaid word niet !! mijn vraag ,is mijn stuur huis mischien ook stuk ?
defendertje90

Re: Stuurbekrachtiging Disco 1

Bericht door defendertje90 »

Goed werkend bekrachtigd RHD stuurhuis te koop zonder drop arm. Gaat om een 4 bouts (deksel met 4 bouten vast) stuurhuis.

Omg. Tilburg
Plaats reactie