It's alive! 300 tdi VNT
-
Bart van Dessel
It's alive! 300 tdi VNT
Ben net terug van m'n eerste proefrit met de vandaag gemonteerde VNT op m'n Disco 300 tdi. TD5 eat my dust!! Het is werkelijk geweldig, vanaf stationair hoor je het molentje meeblazen, hij heeft echt vrijwel direct trekkracht, turbometertje vliegt naar rechts, richting 1,8 bar, zakt dan weer iets en blijft rond de 1,5 bar staan, wat ik wel een beetje veel vind, trekkracht is gewoon geweldig. Zal de inspuitpomp een tikkie terug schroeven, misschien scheelt dat. Het was wel een gedoe om alles netjes aan te sluiten, home-made inlaatslangen, uitlaat aangepast, olie-leidingen naar turbo vanochtend door Pirtek laten maken (zijn een uur bezig geweest en ik moest incl. materiaal 40 euro betalen, volgens mij hebben ze zich vergist))
Komende dagen ga ik een beetje rundumshaus rijden om vertrouwd te raken en kijken of er ergens lekkages optreden, maar heb net een kilometer of 10 gereden en alles is nog kurkdroog, het valt me wel op dat de motor en turbo veel stiller zijn, de turbo is ook absoluut niet gloeiend heet, ik kon bijna m'n hand op het uitlaat-gedeelte van de turbo leggen.
Groetjes, Bart
Komende dagen ga ik een beetje rundumshaus rijden om vertrouwd te raken en kijken of er ergens lekkages optreden, maar heb net een kilometer of 10 gereden en alles is nog kurkdroog, het valt me wel op dat de motor en turbo veel stiller zijn, de turbo is ook absoluut niet gloeiend heet, ik kon bijna m'n hand op het uitlaat-gedeelte van de turbo leggen.
Groetjes, Bart
-
Eric&Betty Boop
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Ik vind dit wel leuk Bart ,maar 1,8bar piekboost is toch wel wat veel niet?
Wastgate iets eerder laten openen misschien.
Mischien is het inbouwen van een EGT-sensor ook een goed plan.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6019e88ece16ef08a24cc5929cbb2074', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15183435, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('009fbd627c4f46ddceb8ee45fb6647dc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15183435, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/02/2012 21:10 door Eric&Betty Boop.
Wastgate iets eerder laten openen misschien.
Mischien is het inbouwen van een EGT-sensor ook een goed plan.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6019e88ece16ef08a24cc5929cbb2074', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15183435, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('009fbd627c4f46ddceb8ee45fb6647dc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15183435, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/02/2012 21:10 door Eric&Betty Boop.
-
bowy
Re: It's alive! 300 tdi VNT
1,8 met terugval klinkt als de waardes voor een getunede TGV, gaat prima goed mits je. Koppakking in goede staat is en anders ben je daar snel achter. Been there done That!
-
Bart van Dessel
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Kan ik zelf iets aan die piekboost veranderen? Pomp terug schroeven? Is wel schrikken die por in m'n rug Koppakking is nog redelijk fris, anders kom ik daar vanzelf wel achter
Gr, Bart
Gr, Bart
-
bowy
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Moet je de wastegate aanpassen dacht ik, pomp heeft er weinig mee te maken. Op lr4x4 is er veel over geschreven 1of 2 jaar terug.
Gr. Bowy
Gr. Bowy
-
Eric&Betty Boop
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kan ik zelf iets aan die piekboost veranderen?
> Pomp terug schroeven? Is wel schrikken die por in
> m'n rug Koppakking is nog redelijk fris, anders
> kom ik daar vanzelf wel achter
>
> Gr, Bart
De maximale boost wordt door de wastegate geregeld. Het stangetje iets verdraaien zodat hij eerder open gaat en klaar is Bart. Drukmeter heb je al ingebouwd,dus je kan zo zien of je het goed doet.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('46ec531a4e9cb46e8888d4935fc365c2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15184111, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('326d92e92ed6a0668ff9f98b32ab753d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15184111, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Kan ik zelf iets aan die piekboost veranderen?
> Pomp terug schroeven? Is wel schrikken die por in
> m'n rug Koppakking is nog redelijk fris, anders
> kom ik daar vanzelf wel achter
>
> Gr, Bart
De maximale boost wordt door de wastegate geregeld. Het stangetje iets verdraaien zodat hij eerder open gaat en klaar is Bart. Drukmeter heb je al ingebouwd,dus je kan zo zien of je het goed doet.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('46ec531a4e9cb46e8888d4935fc365c2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15184111, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('326d92e92ed6a0668ff9f98b32ab753d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15184111, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Bart van Dessel
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Ik heb zo'n boost controller, die sluit je aan tussen de slang van turbo naar actuator/waste gate, misschien kan ik het daar mooi mee regelen.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Bart van Dessel
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Drukmeter heb ik idd ingebouwd, die meet de druk in het inlaatspruitstuk. Die boostcontroller lijkt me een verstandige optie,
-
Benno
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Boostcontroller is eigenlijk altijd meer druk dan de originele wastegate-only oplossing. De turbo gaat bij het opspoelen druk leveren. Als de druk hoog genoeg is om tegen de veerdruk in de waste-gate te openen verlies je turbodruk en dat houdt de motor heel. Een goed afgestelde wastegate bepaalt je werkdruk.
Een boostcontroller wordt vaak gebruikt om met een zwakkere wastegate in serie te staan. De druk wordt opgebouwd tot de Boostcontroller zijn ingestelde waarde overschrijdt. Daarna wordt er druk doorgelaten naar de waste-gate. Hiermee kun je dus je turbo-druk hoger krijgen dan de wastegate.
Lager dan de wastegate lukt je niet met een boost-controller.
groet,
Benno
Een boostcontroller wordt vaak gebruikt om met een zwakkere wastegate in serie te staan. De druk wordt opgebouwd tot de Boostcontroller zijn ingestelde waarde overschrijdt. Daarna wordt er druk doorgelaten naar de waste-gate. Hiermee kun je dus je turbo-druk hoger krijgen dan de wastegate.
Lager dan de wastegate lukt je niet met een boost-controller.
groet,
Benno
-
Eric&Betty Boop
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Drukmeter heb ik idd ingebouwd, die meet de druk
> in het inlaatspruitstuk. Die boostcontroller lijkt
> me een verstandige optie,
Wat doet zo'n boostcontroller dan precies?
Om de wastgate zo eerder te laten openen zal er meer druk naar de actuator moeten dan de werkelijke turbodruk.
Die boostcontoller kan,zoals ik het zie, alleen de druk naar de actuator knijpen waardoor de turbodruk alleen maar hoger wordt.
De actuator bediend via het stangetje de wastegate. Als je de lengte van dit stangetje veranderd gaat de wastegate eerder of later open.
Lijkt mij de makkelijkste manier,en precies daarom is dat stangetje ook verstelbaar gemaakt.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3a0a79597bfdaeb1e1d71b3efe4b812b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15184205, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('9e382bb1628ac465578aa10ddc812acf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15184205, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Drukmeter heb ik idd ingebouwd, die meet de druk
> in het inlaatspruitstuk. Die boostcontroller lijkt
> me een verstandige optie,
Wat doet zo'n boostcontroller dan precies?
Om de wastgate zo eerder te laten openen zal er meer druk naar de actuator moeten dan de werkelijke turbodruk.
Die boostcontoller kan,zoals ik het zie, alleen de druk naar de actuator knijpen waardoor de turbodruk alleen maar hoger wordt.
De actuator bediend via het stangetje de wastegate. Als je de lengte van dit stangetje veranderd gaat de wastegate eerder of later open.
Lijkt mij de makkelijkste manier,en precies daarom is dat stangetje ook verstelbaar gemaakt.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3a0a79597bfdaeb1e1d71b3efe4b812b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15184205, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('9e382bb1628ac465578aa10ddc812acf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15184205, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Hans Blackberry T
Re: It's alive! 300 tdi VNT
TD5 eat my dust? ben benieuwd naar de topsnelheid,
Groet Hans Blackberry T
ccbtransport.com
Groet Hans Blackberry T
ccbtransport.com
-
Andrew Colville
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Mooi man , dat heb je snel gedaan!
De 1,8 piek vindt ik niet extreem hoog de Td5 haalt ook 1,9 piek gedurende een paar 10de seconden en zakt dan terug naar 1,2 1,3. pas als de ECU van de Td5 langer dan een paar seconden meer dan 1,75 ziet gaat deze in nood loop.
Maar daar heb jij geen last van bij de Tdi
1,5 bar druk constant is maar 0,3 hoger dan de gemiddelde Tdi
Je VNT heeft geen waste gate, dat doet het variabel deel namelijk intern, hoe je die moet stellen durf ik je niet te zeggen.
Wel heb ik een tijd geleden gelezen dat de mannen in de UK hun max boost moesten veranderen door de actuator te vervangen voor eentje met een zwakere veer , bel anders even met turbo world ( oid ) en leg daar de vraag neer, ik zou niet zo gaan zitten schroeven zonder de juiste informatie, als je het fout doet komen de oude 2,25 dieseltjes je dadelijk makkelijk voorbij laatstaan dat je de Td5's kunt bijhouden
Wanneer mag ik mee rijden????
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
De 1,8 piek vindt ik niet extreem hoog de Td5 haalt ook 1,9 piek gedurende een paar 10de seconden en zakt dan terug naar 1,2 1,3. pas als de ECU van de Td5 langer dan een paar seconden meer dan 1,75 ziet gaat deze in nood loop.
Maar daar heb jij geen last van bij de Tdi
1,5 bar druk constant is maar 0,3 hoger dan de gemiddelde Tdi
Je VNT heeft geen waste gate, dat doet het variabel deel namelijk intern, hoe je die moet stellen durf ik je niet te zeggen.
Wel heb ik een tijd geleden gelezen dat de mannen in de UK hun max boost moesten veranderen door de actuator te vervangen voor eentje met een zwakere veer , bel anders even met turbo world ( oid ) en leg daar de vraag neer, ik zou niet zo gaan zitten schroeven zonder de juiste informatie, als je het fout doet komen de oude 2,25 dieseltjes je dadelijk makkelijk voorbij laatstaan dat je de Td5's kunt bijhouden
Wanneer mag ik mee rijden????
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
-
Bart van Dessel
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Jullie hebben gelijk! Vooral betreft de boost controller, je kunt idd niet onder de druk van de waste gate gaan zitten. Er zal idd iets anders veranderd moeten worden betreft de druk, er zit wel zeker een actuator op met een stangetje richting waste gate, al is dat stangetje wel heel kort. Ik zal 's Googlen en evt. informeren bij een turbo specialist. Die controller is leuk om de druk te regelen als de actuator de waste gate heel snel open gooit. Maar een originele TD5 ga ik zeker weten zó voorbij! Die mega-intercooler had ik al (volle breedte van de radiateur) en de kat-loze uitlaat.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
arthur verhalle
Re: It's alive! 300 tdi VNT
hmmmmm, ben benieuwd wat dat doet met een 110.....
Arthur
Arthur
-
Lucas van Lierop
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Gaaf Bart,
Dat heb je echt snel gedaan, helaas is het niet zo makkelijk te krijgen of wel?, Een gewone turbo gaat me zo'n 600 euro kosten geloof ik en ik moet wel een keer beslissen
Groet
Lucas
Dat heb je echt snel gedaan, helaas is het niet zo makkelijk te krijgen of wel?, Een gewone turbo gaat me zo'n 600 euro kosten geloof ik en ik moet wel een keer beslissen
Groet
Lucas
-
Scratch
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Allardturbosport
landrovervntkit%20011.jpg --> mod_embed_images_loadimage('76ba4861981e0fb03679d330029afd06', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.allardturbosport.co.uk%2Fuploads%2Fimages%2FLand-Rover%2Flandrovervntkit%2520011.jpg', 'http://www.allardturbosport.co.uk/uploads/images/Land-Rover/landrovervntkit%20011.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.allardturbosport.co.uk%2Fuploads%2Fimages%2FLand-Rover%2Flandrovervntkit%2520011.jpg', '', 15185385, 600, 600, 'Loading image ...', false);
VNT turbo kit was iets van €1100,- PDF link
LandRover-300tdi-VNT-fitted.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ad2295474127e042ac2f8e322eb31f46', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.allardturbosport.co.uk%2Fimages%2Fproducts%2FLandRover-300tdi-VNT-fitted.jpg', 'http://www.allardturbosport.co.uk/images/products/LandRover-300tdi-VNT-fitted.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.allardturbosport.co.uk%2Fimages%2Fproducts%2FLandRover-300tdi-VNT-fitted.jpg', '', 15185385, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR4X4
landrovervntkit%20011.jpg --> mod_embed_images_loadimage('76ba4861981e0fb03679d330029afd06', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.allardturbosport.co.uk%2Fuploads%2Fimages%2FLand-Rover%2Flandrovervntkit%2520011.jpg', 'http://www.allardturbosport.co.uk/uploads/images/Land-Rover/landrovervntkit%20011.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.allardturbosport.co.uk%2Fuploads%2Fimages%2FLand-Rover%2Flandrovervntkit%2520011.jpg', '', 15185385, 600, 600, 'Loading image ...', false);
VNT turbo kit was iets van €1100,- PDF link
LandRover-300tdi-VNT-fitted.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ad2295474127e042ac2f8e322eb31f46', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.allardturbosport.co.uk%2Fimages%2Fproducts%2FLandRover-300tdi-VNT-fitted.jpg', 'http://www.allardturbosport.co.uk/images/products/LandRover-300tdi-VNT-fitted.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.allardturbosport.co.uk%2Fimages%2Fproducts%2FLandRover-300tdi-VNT-fitted.jpg', '', 15185385, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR4X4
-
Dixo
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Waar komt de VNT vandaan? Van een HS2.8TGV? Of een aftermarket kit?
-
Bart van Dessel
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Komt van een 2.8TGV blok, heb er wel geluk mee, motor was al dik een jaar uitgebouwd en op de turbo staat 2010, redelijk nieuw nog. Eigenaar had er liever een 300 tdi turbo op om de aandrijflijn niet te overbelasten.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Dixo
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Heb je geluk mee dan! De aandrijflijn niet overbelasten zou hij ook kunnen bereiken met goede controle over de rechtervoet...en eventueel nog terugschroeven van de diverse instellingen.
-
Lucas van Lierop
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Hallo Scratch,
Bedankt voor de tips
Ik ken inderdaad die allard /allisport dingen maar die zijn dan vaak weer echt duur, Bart kwam laatst een VNT tegen die beetje tussen normaal en die prijzen in zat maar die bleek niet betrouwbaar te zijn. Nah ik ben er nog niet helemaal uit.
Groet
Lucas
Bedankt voor de tips
Ik ken inderdaad die allard /allisport dingen maar die zijn dan vaak weer echt duur, Bart kwam laatst een VNT tegen die beetje tussen normaal en die prijzen in zat maar die bleek niet betrouwbaar te zijn. Nah ik ben er nog niet helemaal uit.
Groet
Lucas
-
Bart van Dessel
Re: It's alive! 300 tdi VNT
De set van BellAutoservices is qua prijs het meest interessant, maar die had idd kwaliteitsproblemen, even afwachten dan maar. Misschien dat ik ook een 2e zoek.
gr, bart
gr, bart
-
Bart van Dessel
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Ik ben wat onderdeelnummers aan het noteren en opzoeken op 't net, misschien is het mogelijk om zelf een setje te maken. Ik kom o.a. hier bij uit: [www.disco-tech.ca]
wordt vervolgd!
wordt vervolgd!
-
Bart van Dessel
Re: It's alive! 300 tdi VNT
pn 70540173 is het nummer van het manifold, ik kom er helaas niet ver mee. Probeer jij 's Lucas, jij bent met pc beter dan ik.
-
Oscar
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Bart,
Hoe heb je voor de eerste keer starten de oliedruk opgebouwd in de turbo?
Ik zal binnenkort mijn nieuw opgebouwde 200tdi incl. nieuwe turbo moeten starten en de eerste paar seconden kunnen volgens Garrett de turbo al levenslang verminken..
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Hoe heb je voor de eerste keer starten de oliedruk opgebouwd in de turbo?
Ik zal binnenkort mijn nieuw opgebouwde 200tdi incl. nieuwe turbo moeten starten en de eerste paar seconden kunnen volgens Garrett de turbo al levenslang verminken..
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
-
Martijn ten Broeke
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Onderdelen...
Foto's Amsterdam-Dakar
Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......
Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7f6443fc0a55d2dbc99770514c54e253', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 15189213, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto's Amsterdam-Dakar
Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......
Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7f6443fc0a55d2dbc99770514c54e253', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 15189213, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Bart van Dessel
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Ik heb eerst de krukas poelie hand matig enkele keren rond gedraaid, toen heb ik circa 20 seconden de motor gestart zonder het 12v draadje op de inspuitpomp, het oliedruk lampje was toen al even uit dus dan is de olie al aan het circuleren. Daarna de motor normaal gestart en met een iets hoger dan stationair toerental 5 minuten laten lopen, daarna het proefritje gedaan. Geen probleem.
gr, Bart
gr, Bart
-
Bart van Dessel
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Die had ik ook gevonden Martijn, maar dat is een forum en helaas geen winkel.... Staat wel alles perfect uitgelegd,
gr, Bart
gr, Bart
-
Lucas van Lierop
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Nou ik vind ook niet veel, vraag me af of je wel moet werken met materiaal wat bijna niet te krijgen is. Zou mooi zijn als je zo'n spruitstuk kan laten maken, als er dan iets mee is of het moet anders heb je altijd nog een bedrijf waar je naar toe kan.
Groet
Lucas
Groet
Lucas
-
Oscar
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Bart,
Bedankt, gaan wij dat ook doen.
Met de startmotor zonder stroom op de brandstofpomp waren we al van plan maar eerst met de hand rond is op zich wel zo lekker voor het eerste beetje olie.
De olie aanvoer leiding hebben we voor het monteren ook al gevuld en met de hand de turbo rondgedraaid totdat er olie uit de retourleiding kwam.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Bedankt, gaan wij dat ook doen.
Met de startmotor zonder stroom op de brandstofpomp waren we al van plan maar eerst met de hand rond is op zich wel zo lekker voor het eerste beetje olie.
De olie aanvoer leiding hebben we voor het monteren ook al gevuld en met de hand de turbo rondgedraaid totdat er olie uit de retourleiding kwam.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
-
De Waldpiek
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Hallo,
Ben wel benieuwd welke topsnelheden je haalt met dit systeem?
groetjes Nimrod
Ben wel benieuwd welke topsnelheden je haalt met dit systeem?
groetjes Nimrod
-
Bart van Dessel
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Topsnelheid blijft hetzelfde omdat de toerentallen bij bepaalde snelheden niet veranderen, die verander je alleen door de tussenbak aan te passen en omtrek van je wielen. Ik ga de aandrijving in ieder geval niet overbelasten door de topsnelheid te proberen, 120 vind ik hard zat. Het gaat er mij om hoe vlot ik weg kom met een zware trailer erachter en i.c.m. automaat.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Nijhuis
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Bart, wat doet dit met je vermogen en koppel? Heb je daar getallen van? Erg interessant project...
-
Bart van Dessel
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Ik heb helaas nog geen vermogens testbank....maar voor m'n gevoel is het koppel met 20 tot 30% toegenomen, vermogen zal liggen rond de 20%. Belangrijker vind ik nog dat het toerental flink gedaald is waarbij al flink wat koppel beschikbaar komt. Nu begint de motor al flink te trekken vanaf ca 1300 toeren terwijl dit voorheen rond de 1800 lag. Misschien 's een keer voor de fun op een testbank zetten....
gr, Bart
gr, Bart
-
De Defender
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Ik begrijp dat je een automaatbak achter de 300tdi VNT hebt.
Kan die bak overweg met het toegenomen koppel en vermogen?
Of heb je daar ook aanpassingen aan gedaan.
Heb je de originele koeler nog op de originele plaats?
Sybolt
Kan die bak overweg met het toegenomen koppel en vermogen?
Of heb je daar ook aanpassingen aan gedaan.
Heb je de originele koeler nog op de originele plaats?
Sybolt
-
Bart van Dessel
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Hoi Sybolt,
de VNT zit nu nog op m'n Disco 300 tdi die ik puur als werkauto gebruik, heeft een R380 bak en die kan het waarschijnlijk wel aan. Het is de bedoeling dat de VNT op m'n RRC gemonteerd wordt, die krijgt inderdaad een automaat. Die ligt nu bij Peter de Koning in Zuid Beijerland voor een revisie en hij wordt inwendig versterkt dmv sterkere tandwielen uit de 4HP24 van de P38 en hij krijgt een sterkere koppelomvormer die minder slip toelaat en bij een lager toerental "vrijkomt". Volgens Peter moet de bak het vermogen dan vlot aankunnen. Ga eerst de 300 tdi inrijden met een gewone standaard turbo, het 300 tdi blok is gereviseerd en heeft nieuwe overmaats zuigers, ik wil niet direct het blok "belasten" met de VNT.
Gr, Bart
de VNT zit nu nog op m'n Disco 300 tdi die ik puur als werkauto gebruik, heeft een R380 bak en die kan het waarschijnlijk wel aan. Het is de bedoeling dat de VNT op m'n RRC gemonteerd wordt, die krijgt inderdaad een automaat. Die ligt nu bij Peter de Koning in Zuid Beijerland voor een revisie en hij wordt inwendig versterkt dmv sterkere tandwielen uit de 4HP24 van de P38 en hij krijgt een sterkere koppelomvormer die minder slip toelaat en bij een lager toerental "vrijkomt". Volgens Peter moet de bak het vermogen dan vlot aankunnen. Ga eerst de 300 tdi inrijden met een gewone standaard turbo, het 300 tdi blok is gereviseerd en heeft nieuwe overmaats zuigers, ik wil niet direct het blok "belasten" met de VNT.
Gr, Bart
-
Bart van Dessel
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Na een weekje rijden met m'n VNT even een update: wat ik gemerkt heb is dat de motor een stuk stiller is dan met een originele turbo, blijkbaar dempt de VNT het geluid een stuk meer, de turbodruk is ook nogal veranderd, die blijft nu heel stabiel op precies 1 bar staan, met een beetje gas of vol gas, maakt geen verschil, dus de hoge turbodruk zoals in het begin is denk ik het gevolg van een vast zittende waste gate, hij heeft ook een tijdje "op de plank" gelegen dus waarschijnlijk vast komen te zitten. Heb vandaag ca 160 km gereden met de trailer erachter, hij is vooral onderin direct "wakker", er is geen turbogat voelbaar, vanaf 1400 toeren ongeveer is de trekkracht stabiel en sterk. Ik ga deze VNT niet overbouwen naar m'n RRC maar ik ga een 2e set kopen, ik ben in het buitenland bezig met nieuwe spruitstukken voor relatief betaalbare prijsjes, misschien dat ik het als setjes zelf ga aanbieden.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Lucas van Lierop
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Mmmm misschien nog maar even wachten dan, denk dat ik mijn turbo nog even terugzet.
Groet
Lucas
Groet
Lucas
-
RoLandrover
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Hey Bart,
ik begrijp niet helemaal hoe de Variable Nozzle of de Variabele Geometry in jou auto word aangestuurd. Daar zit bij moderne auto's een heel besturingssysteem achter en zelfs op HS-2.8TGV heeft een soort van mechanische versie vacuum van besturing.
De actuatoren op VNT/TGV worden namelijk aangestuurd door een geregeld vacuum,....
wat je in de meest eenvoudige basis eigenlijk wilt is :
geen gas,stationair, geen druk
Half gas, low RPM, weinig druk
vol gas, mid RPM, max druk
cruise, mid rpm geen druk
Vol gas, max rpm, afname druk
In het meest eenvoudig bekeken is de turbo dus minimaal geregeld door toerental en gas stand.
en zonder waste-gates op deze turbo's wil je ook nog een overdruk beveiliging.
Ik heb de onderdelen liggen om te kunnen opbouwen, echter de besturing kom ik nog niet uit en ben ik op zoek naar
een simpele degelijke oplossing. Zelfs bij benadering van het oorspronkelijke systeem valt er tov een waste-gate turbo een hoop winst te halen.
Dure stand-alone VNT-controllers zit ik niet op te wachten.
ben benieuwd!
grtn
RoLandRover
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2012 10:45 door RoLandrover.
ik begrijp niet helemaal hoe de Variable Nozzle of de Variabele Geometry in jou auto word aangestuurd. Daar zit bij moderne auto's een heel besturingssysteem achter en zelfs op HS-2.8TGV heeft een soort van mechanische versie vacuum van besturing.
De actuatoren op VNT/TGV worden namelijk aangestuurd door een geregeld vacuum,....
wat je in de meest eenvoudige basis eigenlijk wilt is :
geen gas,stationair, geen druk
Half gas, low RPM, weinig druk
vol gas, mid RPM, max druk
cruise, mid rpm geen druk
Vol gas, max rpm, afname druk
In het meest eenvoudig bekeken is de turbo dus minimaal geregeld door toerental en gas stand.
en zonder waste-gates op deze turbo's wil je ook nog een overdruk beveiliging.
Ik heb de onderdelen liggen om te kunnen opbouwen, echter de besturing kom ik nog niet uit en ben ik op zoek naar
een simpele degelijke oplossing. Zelfs bij benadering van het oorspronkelijke systeem valt er tov een waste-gate turbo een hoop winst te halen.
Dure stand-alone VNT-controllers zit ik niet op te wachten.
ben benieuwd!
grtn
RoLandRover
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2012 10:45 door RoLandrover.
-
Bart van Dessel
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Hoi Roland,
hij werkt hetzelfde als op een 2.8TGV, volledig mechanisch dus. Er zit een actuater op die de wastegate aanstuurt. Vanaf 1300 tot 1400 omw/min vliegt de turbometer naar 1 bar en daar blijft ie staan, ook bij halfgas. Ik wil er wel een boost controler opzetten zodat ik tijdelijk de druk kan verhogen, maar hij is nu eigenlijk ook prima. Ben heel tevreden.
gr, Bart
hij werkt hetzelfde als op een 2.8TGV, volledig mechanisch dus. Er zit een actuater op die de wastegate aanstuurt. Vanaf 1300 tot 1400 omw/min vliegt de turbometer naar 1 bar en daar blijft ie staan, ook bij halfgas. Ik wil er wel een boost controler opzetten zodat ik tijdelijk de druk kan verhogen, maar hij is nu eigenlijk ook prima. Ben heel tevreden.
gr, Bart
-
RoLandrover
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Ja maar een VNT heeft toch geen waste-gate?
de waste-gate is een klep om de uitlaatgassen een by-pass om buiten het turbinewiel langs te leiden als de druk te hoog word. (bediend door een actuator met stangetje naar klepje)
Een VNT heeft ook een mechanisme maar die die bepaald hoe de lucht stroom op het turbine/wiel komt en daarmee het toerental van de turbo / compressor-wiel regelt.
Als ik jou goed begrijp heb jij dus een druk bediende actuator ipv een vacuum bediende actuator? De druk die de actuator bediend is dus de de druk
die jou VNT turbo zelf produceert. ( zelfde lijntje als naar je diesel-injectorpomp gaat)
Wil je mij wel een fototje sturen van die actuator misschien icm een type nummer wat op de actuator staat? zou geweldig zijn!
grtn
RoLandRover die eens verder gaat met de injectorpomp vervangen van de 90.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2012 11:46 door RoLandrover.
de waste-gate is een klep om de uitlaatgassen een by-pass om buiten het turbinewiel langs te leiden als de druk te hoog word. (bediend door een actuator met stangetje naar klepje)
Een VNT heeft ook een mechanisme maar die die bepaald hoe de lucht stroom op het turbine/wiel komt en daarmee het toerental van de turbo / compressor-wiel regelt.
Als ik jou goed begrijp heb jij dus een druk bediende actuator ipv een vacuum bediende actuator? De druk die de actuator bediend is dus de de druk
die jou VNT turbo zelf produceert. ( zelfde lijntje als naar je diesel-injectorpomp gaat)
Wil je mij wel een fototje sturen van die actuator misschien icm een type nummer wat op de actuator staat? zou geweldig zijn!
grtn
RoLandRover die eens verder gaat met de injectorpomp vervangen van de 90.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2012 11:46 door RoLandrover.
-
Bart van Dessel
Re: It's alive! 300 tdi VNT
[www.turbomaster.info] en dit is mijn turbo: [www.turbomaster.info] Helaas is het een turbo die alleen voor Navistar gefabriceerd is (= International) dus heel weinig voorkomend, ik weet niet of een turbo van een Alfa, Iveco of Mercedes Sprinter dezelfde flens-aansluiting heeft. Het type turbo is de GT2256V maar die is er in vele uitvoeringen zoals je kunt zien.
Dit is mijn Disco: [www.mijnalbum.nl]
Dit is mijn Disco: [www.mijnalbum.nl]
-
Bart van Dessel
Re: It's alive! 300 tdi VNT
Sorry voor het rode Johnny-en-Anita spruitstuk, maar in ieder geval niet zo saai als een standaard Henk-en-Ingrid exemplaar.
Gr, Bart
Gr, Bart