versnellingsbakprobleem

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Everhard Mulder

versnellingsbakprobleem

Bericht door Everhard Mulder »

Ik heb een 110 met TDI motor en LT77 versnellingsbak. Vandaag kreeg ik opeens een probleem: opschakelend van 2 naar 3 kreeg ik 'm af en toe wel, en af en toe niet in de derde versnelling en ook af en toe niet in de vierde.(als 3 niet lukt, lukt doorschakelen naar 4 ook niet) Net of de zaak dan geblokkeerd zit. Terugschakelen van 5 naar 4 en van 4 naar 3 is geen probleem, opschakelen dus wel, maar dan af en toe. Er kraakt niks en als het schakelen wél lukt, gaat het heel soepel.
Iemand een idee?
Vast bedankt!
Everhard Mulder
neef Henk

Re: versnellingsbakprobleem

Bericht door neef Henk »

Vul je koppelings resevoir met de juiste olie, meestal als dat nivo te laag wordt ga je dat merken aan slechter schakelen.

Groeten neef Henk
Roel

Bericht door Roel »

neef Henk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vul je koppelings resevoir met de juiste olie,

Dan moet je daarna ook de lekkage zoeken en verhelpen
Roel

Bericht door Roel »

waarschijnlijk neemt de vinger die aan het uiteinde van je pook zit de schakelgaffel niet meer correct mee (door speling vaak). Je krijgt hem dan niet in de versnelling omdat de vorige versnelling er nog niet helemaal uit is
kees

Bericht door kees »

En geen olie gebruiken maar remvloeistof. Je zal niet de eerste zijn die er olie in doet en vervolgens alles naar de kloten gaat.
Huub

Bericht door Huub »

Als het hiervoor gemeldde niet is en het gaat gepaard met meer speling op de pook dan is er waarschijnlijk een schuifblokje in het mechanisme onder de pook los. Van bovenaf demonteren en met een inbussleuteltje vastzetten is dan de oplossing.

Been there.

Huub
Plaats reactie