+ op de dynamo
-
franksw1985
+ op de dynamo
Hallo,
Achter op mijn dynamo zitten drie draadjes, SW 2.5 TD 1985.
Ik ben dus op zoek naar de plus (voor de aansluiting,( voeding) van een zweedse licht schakelaar).
Wie kan mij uitleggen waar de andere twee voor zijn?
bvd Frank
Achter op mijn dynamo zitten drie draadjes, SW 2.5 TD 1985.
Ik ben dus op zoek naar de plus (voor de aansluiting,( voeding) van een zweedse licht schakelaar).
Wie kan mij uitleggen waar de andere twee voor zijn?
bvd Frank
-
sjorsboomschors/aka/PP
Re: + op de dynamo
7908d1227538223-110-diesel-alternator-wiring-help-please-landy-alternator.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cb77ea04a36d1b1e0c5527b4a3f6d029', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landyzone.co.uk%2Flz%2Fattachments%2Ff7%2F7908d1227538223-110-diesel-alternator-wiring-help-please-landy-alternator.jpg', 'http://www.landyzone.co.uk/lz/attachments/f7/7908d1227538223-110-diesel-alternator-wiring-help-please-landy-alternator.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landyzone.co.uk%2Flz%2Fattachments%2Ff7%2F7908d1227538223-110-diesel-alternator-wiring-help-please-landy-alternator.jpg', '', 15178214, 600, 600, 'Loading image ...', false);
zoiets??
en nog eentje dan, ( niet mijn hand!)
Alternator021.jpg --> mod_embed_images_loadimage('390d0c45a6b16ef25d9edac3edc330b9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.repairmylandrover.co.uk%2Fuploads%2F2010%2F11%2FAlternator021.jpg', 'http://www.repairmylandrover.co.uk/uploads/2010/11/Alternator021.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.repairmylandrover.co.uk%2Fuploads%2F2010%2F11%2FAlternator021.jpg', '', 15178214, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/02/2012 18:54 door sjorsboomschors/aka/PP.
zoiets??
en nog eentje dan, ( niet mijn hand!)
Alternator021.jpg --> mod_embed_images_loadimage('390d0c45a6b16ef25d9edac3edc330b9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.repairmylandrover.co.uk%2Fuploads%2F2010%2F11%2FAlternator021.jpg', 'http://www.repairmylandrover.co.uk/uploads/2010/11/Alternator021.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.repairmylandrover.co.uk%2Fuploads%2F2010%2F11%2FAlternator021.jpg', '', 15178214, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/02/2012 18:54 door sjorsboomschors/aka/PP.
-
defendertje90
Re: + op de dynamo
Waarom van je dynamo afpakken? Kunt het beter bij je accu wegpakken/ startmotor
-
franksw1985
Re: + op de dynamo
Het lijkt wel of ik van die steek stekkertjes heb, en dat ze heel dicht bij elkaar zitten.
Kan dat kloppen?
Kan dat kloppen?
-
franksw1985
Re: + op de dynamo
iets beter kijken, dat zijn dus spade connectors.
Bij mij zijn ze alle drie gebruikt, wat sluit men daar op aan ?
Bij mij zijn ze alle drie gebruikt, wat sluit men daar op aan ?
-
Exfietser
Re: + op de dynamo
Amperemeter? ??????????? Op een apart stekertje???????????????? Enig idee hoe een amperemeter werkt?
Op een dynamo (met een geïntegreerde lader) kan zitten:
Een aansluiting waar de laad stroom naar de accu uitkomt.
Een aansluiting voor het accu(laad)lampje.
Een (W) aansluiting voor een toerenteller. (Hieruit komt een wisselspanning waarvan de frequentie evenredig is met het toerental van de dynamo.
Een aansluiting voor een sense draad waarmee de spanning op de accu door de dynamo wordt terug gemeten. (Zit o.a. op de dynamo van een 101.)
Het huis van de dynamo is meestal de massa of min aansluiting.
-------
De militaire 24 volt militaire dynamo van de series landrover is totaal anders. Daar komen 4 draden uit. Twee draden zijn voor de ankerwikkeling. Die zijn het dikste en leveren de laadstroom voor de accu. De ene draad is de plus en de andere de min. Het huis van de dynamo is wel massa maar geen onderdeel van het min circuit van de wagen. De echte min waar dus de laadstroom ook door gaat komt uit de spanningsregelaar die voor tegen de gril geschroefd zit. De andere twee (dunnere) draden zijn voor de veldwikkeling. Met de veldwikkeling wordt door de laadregelaar de uitgangsspanning van de dynamo geregeld.
De in de series niet gebruikte vijfde aansluiting op de dynamo is vermoedelijk de w aansluiting voor een toerenteller. Ik wilde dat altijd nog eens meten om te zien met wat voor spanning er op staat. Dan had ik zeker geweten dat dat de w aansluiting was. Helaas is het er nooit van gekomen.
Als je gewoon de datasheet van die dynamo op zoekt staat er gewoon in wat dat voor aansluitingen dat zijn en hoe je ze moet aansluiten. Dat werkt iets beter dan maar wat gokken enzo.
Arnold.
Op een dynamo (met een geïntegreerde lader) kan zitten:
Een aansluiting waar de laad stroom naar de accu uitkomt.
Een aansluiting voor het accu(laad)lampje.
Een (W) aansluiting voor een toerenteller. (Hieruit komt een wisselspanning waarvan de frequentie evenredig is met het toerental van de dynamo.
Een aansluiting voor een sense draad waarmee de spanning op de accu door de dynamo wordt terug gemeten. (Zit o.a. op de dynamo van een 101.)
Het huis van de dynamo is meestal de massa of min aansluiting.
-------
De militaire 24 volt militaire dynamo van de series landrover is totaal anders. Daar komen 4 draden uit. Twee draden zijn voor de ankerwikkeling. Die zijn het dikste en leveren de laadstroom voor de accu. De ene draad is de plus en de andere de min. Het huis van de dynamo is wel massa maar geen onderdeel van het min circuit van de wagen. De echte min waar dus de laadstroom ook door gaat komt uit de spanningsregelaar die voor tegen de gril geschroefd zit. De andere twee (dunnere) draden zijn voor de veldwikkeling. Met de veldwikkeling wordt door de laadregelaar de uitgangsspanning van de dynamo geregeld.
De in de series niet gebruikte vijfde aansluiting op de dynamo is vermoedelijk de w aansluiting voor een toerenteller. Ik wilde dat altijd nog eens meten om te zien met wat voor spanning er op staat. Dan had ik zeker geweten dat dat de w aansluiting was. Helaas is het er nooit van gekomen.
Als je gewoon de datasheet van die dynamo op zoekt staat er gewoon in wat dat voor aansluitingen dat zijn en hoe je ze moet aansluiten. Dat werkt iets beter dan maar wat gokken enzo.
Arnold.
-
franksw1985
Re: + op de dynamo
Ik zie de schroef waar de plus en de W opzitten niet. Het lijkt wel of er een soort kap achter op de dynamo zit, moet ik deze eerst verwijderen?
Het is niet echt plug and play bij deze dynamo. Voor de rest ziet er het zelfde uit als op de foto, wat is trouwens dat hendeltje heeft dat enig nut?
Frank
Het is niet echt plug and play bij deze dynamo. Voor de rest ziet er het zelfde uit als op de foto, wat is trouwens dat hendeltje heeft dat enig nut?
Frank
-
defendertje90
Re: + op de dynamo
sjorsboomschors/aka/PP Schreef:
-------------------------------------------------------
> ik heb ´m ook via dynamo.
Die gekke engelsen hadden dat bij mij ook gedaan met de koelvin. Leuk en aardig zolang de dynamo werkt maar wat als die er mee kapt dan moet de spanning en stroom door dat kabeltje wat van je startmotor naar je dynamo gaat. Zelfde geld voor bijv als je dynamo 40A levert en je moet 50A hebben dan pakt hij nog altijd 10A van je accu af vindt het geen mooie oplossing.
-------------------------------------------------------
> ik heb ´m ook via dynamo.
Die gekke engelsen hadden dat bij mij ook gedaan met de koelvin. Leuk en aardig zolang de dynamo werkt maar wat als die er mee kapt dan moet de spanning en stroom door dat kabeltje wat van je startmotor naar je dynamo gaat. Zelfde geld voor bijv als je dynamo 40A levert en je moet 50A hebben dan pakt hij nog altijd 10A van je accu af vindt het geen mooie oplossing.
-
defendertje90
Re: + op de dynamo
Das mooi doe hem dan maar bij je startmotor. En daarna een zekering om het geheel af te zekeren als die er nog niet zit in het systeempje wat je aan wilt gaan sluiten
-
defendertje90
Re: + op de dynamo
Als het goed is komen er een aantal bruine draden (van contact en dynamo) en bij die bruine draden zit een dikke rode draad (als ze die tenminste nooit vervangen hebben anders kan hij ook zwart zijn) die dikke rode draad komt van je accu. Dit geheel zit vast op een draadeind dat uit je startmotor komt. (M8)
-
frankSW1985
Re: + op de dynamo
ok dus daar kan ik hem ook gewoon op aan sluiten. Als ik maar ergens voeding vandaan pak.
ben ff kijken
ben ff kijken
-
defendertje90
Re: + op de dynamo
ja en is een stuk veiliger vooral als je in de toekomst verder gaat borduren op die voeding.
Zeker hem wel even af
Zeker hem wel even af
-
frankSW1985
Re: + op de dynamo
Ik snap alleen nog niet waar mijn plus aansluiting en de W zijn gebleven op mijn dynamo, ga morgen maar aansluiten op mijn start motor.
De bedrading word nu alleen een beetje kort (had een kant en klare set gekocht).
De bedrading word nu alleen een beetje kort (had een kant en klare set gekocht).
-
G-men (Gargamel)
Re: + op de dynamo
Op startmotor kan prima. Maar ik zie niet in waarom je hem niet gewoon op het + boutje van de dynamo aansluit.
Die is direct doorverbonden met de twee dikke draden (zijn idd bruin bij de one-ten) die via de startmotor naar de accu gaan.
Als die 40A van de dynamo naar de startmotor-accu kunnen voeren kunnen ze dezelfde stroom ook prima andersom doen. Trek je meer stroom als de dynamo levert, dan trek je in alle gevallen gewoon stroom uit de accu.
Het is zelfs zo dat je op het boutje een wat hogere spanning op dat boutje hebt omdat je een hele rij (kleine) overgangsweerstanden mist en dus minder verlies hebt. Vaak is die precies 14 volt, terwijl je op de accu minder overhoudt....
Zolang je het maar goed documenteerd is er geen enkel probleem. Heb zelf ook wat "extra" verbruikers.
Koel ventilator en verstralers komen van het + boutje op de dynamo.
Verwarmde voorruit en spiegels vanaf de startmotor. Dit om de stroom door de bruine draden wat te beperken..... Werkt prima, wel even netjes zekeren zoals Roy al zegt.
Overigens zit er wel een 60A dynamo op....
Gerrit
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/02/2012 21:37 door G-men (Gargamel).
Die is direct doorverbonden met de twee dikke draden (zijn idd bruin bij de one-ten) die via de startmotor naar de accu gaan.
Als die 40A van de dynamo naar de startmotor-accu kunnen voeren kunnen ze dezelfde stroom ook prima andersom doen. Trek je meer stroom als de dynamo levert, dan trek je in alle gevallen gewoon stroom uit de accu.
Het is zelfs zo dat je op het boutje een wat hogere spanning op dat boutje hebt omdat je een hele rij (kleine) overgangsweerstanden mist en dus minder verlies hebt. Vaak is die precies 14 volt, terwijl je op de accu minder overhoudt....
Zolang je het maar goed documenteerd is er geen enkel probleem. Heb zelf ook wat "extra" verbruikers.
Koel ventilator en verstralers komen van het + boutje op de dynamo.
Verwarmde voorruit en spiegels vanaf de startmotor. Dit om de stroom door de bruine draden wat te beperken..... Werkt prima, wel even netjes zekeren zoals Roy al zegt.
Overigens zit er wel een 60A dynamo op....
Gerrit
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/02/2012 21:37 door G-men (Gargamel).
-
defendertje90
Re: + op de dynamo
jij hebt een vroege type dynamo en die heeft een stekker aansluiting erop zitten. Is niks weg hoor. 2 bruine gaan naar de startmotor en die andere kleur is voor je acculampje op je dashboard.
W aansluiting heb jij niet is bijv voor een toerenteller op aan te sluiten. Jij hebt alleen de B+ en D+ aansluiting die D+ zie je op de onderste foto zitten als bruine draad.
W aansluiting heb jij niet is bijv voor een toerenteller op aan te sluiten. Jij hebt alleen de B+ en D+ aansluiting die D+ zie je op de onderste foto zitten als bruine draad.