Nieuwe nokkenas V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Wim Janssen

Nieuwe nokkenas V8

Bericht door Wim Janssen »

Omdat hier nogal eens geadviseerd wordt om de nokkenas van de v8 te vervangen staat hier [www.scribd.com] op de laatste 2 pagina's het inlopen van die nieuwe nokkenas nog eens duidelijk uitgelegd. Lees vooral het stuk "WHEN THE ENGINE STARTS" goed door met de nadruk op "Do not idle the engine".
Dit is een beschrijving van een Fa Erson Cams, maar Piper adviseert precies hetzelfde en ook op verschillende andere site's zie ik steeds hetzelfde verhaal.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Geert Oude Luttighuis

Re: Nieuwe nokkenas V8

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Da's allemaal leuk en aardig, maar het gaat daarbij meer om de reden waarom in mijn ogen. De toeren worden geadviseerd om voldoende smering te krijgen. Daarnaast staat er bijvoorbeeld ook het advies om na die eerste 20 minuten meteen weer een oliewissel toe te passen, en ik vraag me af hoeveel mensen dat advies opvolgen...? Lijkt me net zo belangrijk als het indraaien van de nokkenas/stoters op toeren?
Zo staat er ook dat je moet zorgen voor het rondpompen van de olie alvorens de eerste startpoging te doen, en dat vooral niet te doen met behulp van de startmotor zonder de ontbranding (loshalen van de ontsteking/bobine). Bij veel klussen op motorisch gebied (non-Laro) staan ook vaak specifieke gereedschappen aangegeven, die dan merk-specifiek zijn. Daarbij leg ik dat advies ook geregeld naast me neer en gebruik ik zelfgemaakte gereedschappen, as long as the job gets done, right? Dat laatste lees ik ook hier op de prik meer dan eens...

Maar het punt dat de smering tijdens het eerste inlopen van nokkenas van essentieel belang is moge duidelijk zijn...
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Geert,

Zie het als een stukje kant en klare info en wat iedereen ermee doet moet hij natuurlijk zelf weten. Ooit riep iemand "en hoe had ik dat moeten weten". Het is gevoelsmatig niet het eerste wat je met een motor doet bij een eerste start. Ik heb het in ieder geval helemaal opgevolgd.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Roel

Bericht door Roel »

Glijlagers van alle motordelen (nieuw of hergebruik) voor montage aan beide zijden insmeren met zo´n sticky olietoevoegmiddeltje. Vroeger gebruikten wij in onze BLMC werkplaats Wynn´s for oil, nu gebruik ik zelf iets soortgelijks.
Dit geeft de glijlagerdelen voldoende smering totdat de oliedruk het overneemt. Gezien onze BLMC historie zijn er meer dan voldoende `experimenten` geweest om aan te tonen dat het werkt

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

bedankt!, stuk opgeslagen ter naslag.
Plaats reactie