revisie 3,9 V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Frans Even

revisie 3,9 V8

Bericht door Frans Even »

Hallo Allemaal,

Even een update over mijn 3,9 V8 revisie.
Na alles geprobeerd te hebben (zie vorige discussie van mij) is het blok nu uit elkaar.
De koppen liggen op dit moment bij de vlakker. Dat wil zeggen dat deze de koppen schoonmaakt, afperst, afvlakt en weer als nieuw aflevert.
Het is duidelijk te zien dat cilinder 2 contact heeft gemaakt met het koelwater kanaal.
Aangezien dit voor mij genoeg reden is om aan te nemen dat het blok verder goed is, ga ik voor een complete revisie van het bovenblok.
De volgende onderdelen wil ik gaan vervangen: waterpomp, hydraulische klepstoters, ketting met tandwielen en de nokkenas.

Als iemand een goed advies voor mij heeft, is deze van harte welkom.

Alvast mijn dank....

Groet,

Frans Even
Geert Oude Luttighuis

Re: revisie 3,9 V8

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Ik heb onlangs een soortgelijke operatie uitgevoerd, en ben zeer te spreken over de service van www.v8tuner.co.uk.
Heb daar gekozen voor een Crower nokkenas, je kunt ook via RPI gaan voor een Piper...
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Hoi Frans,

een echte revisie is als je ook het onderblok aanpakt, dus krukas d'r uit, blok afpersen, cylinders opmeten en evt. opboren, nieuwe zuigerveren, etc etc. De 3.9 blokken staan erom bekend dat de cylinders kunnen scheuren, daar kom je alleen achter als je het blok afperst. Het zou zonde zijn als je een hoop geld investeert en daarna nog steeds met een koelwater verbruik zit.

Gr, bart
Frans Even

Bericht door Frans Even »

Hallo Bart,

Als je goed leest heb ik het over een revisie van het bovenblok.
Je hebt wel gelijk dat er een risico is, maar zoals ik aangeef is de overslag van cilinder 2 genoeg reden om de gok te maken.
Aangezien de cilinder voldoende de compressie hebben lijkt mij dit wel goed....een revisie van dit deel kan later nog...
Ik denk maar zo, als dit het niet is komt er wel weer een ander blok en kan ik de onderdelen als nog gebruiken.

Gr. Frans
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Bovenblok zijn je cylinderkoppen, dat is al een goede start ja, vaak zijn het alleen de koppakkingen, hopelijk is je probleem daarmee opgelost. We duimen met je mee!

Gr, Bart
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Frans,

Je hebt door de verschillende postings al 3 keer gezegd dat je voldoende compressie hebt, maar je hebt nog steeds geen waarden genoemd.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Franc

Bericht door Franc »

Frans,

Als je je carterpan eraf haalt is het een makkie om de zuigers te verwijderen. Dan kun je de slijtage van de zuigerveren, de cylinderwanden en de drijfstanglagers (vervang die maar meteen want niet zo duur) beter bekijken. En natuurlijk alles (groeven zuigerveren) eens goed schoonmaken. Dit zijn dingen die je goedkoop kunt doen. Als je het goed wilt doen moet je Bart's advies volgen.

In het kort de volgende zaken om te overwegen:
Revisie oliepomp / pressure relief valve
Keerring in distributiehuis
Drijfstanglagers
Zuigerveren
Tuimelaars + assen (bekijk de onderkant van de as maar eens)

In de overhaul manual kun je alle data vinden qua slijtagegrenzen en

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Plaats reactie