Welke gasinstallatie voor 3,5 l V8 in 110

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Berk One Ten

Welke gasinstallatie voor 3,5 l V8 in 110

Bericht door Berk One Ten »

Hallo, ik ben aan het rond kijken voor een gasinstallatie. Weet iemand een goede plek voor de tank?

Ik heb een 110 County stationwagon, met nog alle banken erin.
Het liefste zou ik de laadruimte vrij houden.

Is er een mogelijkheid voor onderbouw? waar zou ik dit het beste kunnen informeren.
Ik woon in Almere.

Als iemand een voorbeeld heeft zou ik deze graag een keer bekijken als het kan.

Alvast bedankt.

Groeten Maurice Sosef

"Berk One Ten" 110 3,5 V8 1984
Wim Janssen

Re: Welke gasinstallatie voor 3,5 l V8 in 110

Bericht door Wim Janssen »

Maurice,

Je kunt natuurlijk voor onderbouw gaan, dat ziet er allemaal gelikt uit. Mooie grote laadruimte en je ziet er verder niets van. Maar als je na een jaar terug kijkt en de conclusie trekt wat je het meest gemist hebt, laadruimte of liters LPG, dan wordt het antwoord liters LPG. M.a.w. kies je tank zo groot mogelijk en dus waarschijnlijk in de laadruimte. Bij jou past 120 ltr x 80% = 96ltr x (1:4,5) = 432km. Maar je rijdt hem nooit leeg dus bij 350 km ben al een pomp aan het zoeken en dat kan m.n. in het buitenland al snel spannend worden.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Bob T

Bericht door Bob T »

Maurice,

Mijn 110(1983) 3,5l V8 rijdt op gas. De tank van 100L is bij mij op de bank linksachter gebouwd. Zo heb ik nog de hele lengte van de laadvloer beschikbaar.
Ik mis nu 2 zitplaatsen achterin, maar heb wel voldoende gas.

Gr Bob
neO

Bericht door neO »

Heb zelf jaren gezocht naar mogelijkheden van onderbouw. Uiteindelijk ligt er nu een lelijke 120 liter bom achterin op de plek waar vorig jaar nog twee prachtige opklapstoeltjes stonden..

Onderbouw is al een compromis (kleinere bodemvrijheid en hooguit twee 40 liter tankjes en dan moeten de side steps eraf), maar in mijn geval was aan de rechter kant niet eens de mogelijkheid om zo'n klein tankje kwijt te kunnen. De bodemplaat oid is daar iets verdiept (bij mij, 110 1984, kan bij andere jaargangen weer anders zijn).

Ben nu vooral erg tevreden over het grotere bereik op één tank, terwijl je minder aan de pomp kwijt bent.

Tis vooral een persoonlijke afweging dus.

Succes.

Raymond
Boelo

Bericht door Boelo »

Ik had een 100 liter tank op de plaats van het re-achter bankje in mijn OneTen V8 uit 1984, maar omdat ik dat ding daar zo spuuglelijk vond heb ik op de plaats van de originele brandstoftank een TwinTank uit een Volvo 940 gebouwd (= 2x 35 liter).
Benzine tank ik nu in een 50 L (militaire) brandstoftank die onder de bijrijder stoel is geplaatst, gewoon origineel LR.

Geen lelijke tank meer in het zicht, volledige bodemvrijheid, niet zichtbare lpg tanks onder de auto en wel iets vaker tanken, dat wel. Maar ja wie mooi wil zijn moet pijn lijden zei mijn moeder altijd al!

Groeten Boelo

PS: Welcome anytime in Friesland
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Ik had een 90 liter tank in de achterbak van de RR liggen, had al een setje onderbouw twintank gekocht om ruimte te winnen maar ben uiteindelijk over gegaan op een 300tdi diesel. Heb nu een lege achterbak, dus lekker veel ruimte, nog steeds de originele bodemvrijheid en rij minstens twee keer zover op een tank. Uiteindelijk rij je met diesel net zo duur/goedkoop als op gas.

Groeten neef Henk
Boelo

Bericht door Boelo »

neef Henk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik had een 90 liter tank in de achterbak van de RR
> liggen, had al een setje onderbouw twintank
> gekocht om ruimte te winnen maar ben uiteindelijk
> over gegaan op een 300tdi diesel. Heb nu een
> lege achterbak, dus lekker veel ruimte, nog steeds
> de originele bodemvrijheid en rij minstens twee
> keer zover op een tank. Uiteindelijk rij je met
> diesel net zo duur/goedkoop als op gas.
>
> Groeten neef Henk

Ja, zo ken ik er ook nog wel eentje... Jij mist 1 heel belangrijk ding... het machtige geluid van een V8 (met rvs headers en sportuitlaat), smile is niet van m'n smoel te rammen;-))

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/02/2012 19:23 door Boelo.
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Ja dat durfde ik er niet bij te zetten want we rijden nu met een tractor rond, dat is ook het enige wat ik mis het V8 geluid. Maar pas geleden met een aanhanger wezen houthakken in de Ardennen. Om bij het bos te komen moest er flink worden ge offroad met een paar hele steile hellingen en dat gaat veel beter met de diesel als met de V8.

Groeten neef Henk
Boelo

Bericht door Boelo »

neef Henk Schreef:

> Om bij het bos te komen moest er flink worden ge
> offroad met een paar hele steile hellingen en dat
> gaat veel beter met de diesel als met de V8.

Vertel eens, ik ben niet zo'n ervaren of roader, waarom lukt dat met een diesel beter dan met een benzine motor? In het koppel zou het verschil niet kunnen zitten, dat scheelt maar 5Nm, 265Nm om 260 Nm.
Ben benieuwd waar het dan wel in zit?
Boelo
ron 101

Bericht door ron 101 »

als je dat alleen met een diesel kan ligt dat aan de chauffeur henk niet aan de V8.
er rijden genoeg v8 laro's (op LPG)rond die alles doen zonder problemen.
Geert LW79

Bericht door Geert LW79 »

Benzine motoren en met name de oudere types hebben hun maximum koppel meestal bij een veel hoger tourental dan dieselmotoren.
Diesel werk dus lekkerder als je veel kracht bij lage snelheid nodig hebt.

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cf3aa462b8244c244a716ed7f8a43320', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15163169, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Boelo

Bericht door Boelo »

Geert LW79 Schreef:
> Benzine motoren en met name de oudere types hebben
> hun maximum koppel meestal bij een veel hoger
> tourental dan dieselmotoren.
> Diesel werk dus lekkerder als je veel kracht bij
> lage snelheid nodig hebt.
>
> Geert

Maar dat is wat anders dan Neef Henk zegt.
Ik lees; de beide motoren leveren in het terrein dezelfde prestaties, maar de benzinemotor levert de prestatie met een hoger toerental, dus met meer V8 muziek, voor mij de morele winnaar, sorry Henk;-))

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/02/2012 21:12 door Boelo.
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Met de V8 moet je meer toeren houden om met zo'n gewicht er achter hetzelfde te bereiken. Voor mijn gevoel trekt de diesel beter als de V8.

Groeten neef Henk
Frans Even

Bericht door Frans Even »

Hallo Maurice ,

Onder mijn 110 hangen 2 tanks van volgens mij 40 liter.
Aangezien de tanks inderdaad behoorlijk laag hangen is de auto met 4" verhoogd.

Vriendelijke groet,

Frans Even
Roel

Bericht door Roel »

neO Schreef:
> Ben nu vooral erg tevreden over het grotere bereik
> op één tank, terwijl je minder aan de pomp kwijt
> bent.
>
> Raymond

Dat minder kwijt aan de pomp is betrekkelijk. 1:4.5 op LPG = 1:9 op benzine
Het doet wel minder pijn bij iedere tankbeurt

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Boelo

Bericht door Boelo »

Roel Schreef:
> neO Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ben nu vooral erg tevreden over het grotere
> bereik
> > op één tank, terwijl je minder aan de pomp
> kwijt
> > bent.
> >
> > Raymond
>
>
> Dat minder kwijt aan de pomp is betrekkelijk.
> 1:4.5 op LPG = 1:9 op benzine
> Het doet wel minder pijn bij iedere tankbeurt

Nee hoor Roel,

Bij mij 1:4,8 LPG en 1:6,2 benzine

Dus dat heeft echt wel zin.
Boelo
bowy

Bericht door bowy »

neef Henk Schreef:
> Ja dat durfde ik er niet bij te zetten want we
> rijden nu met een tractor rond, dat is ook het
> enige wat ik mis het V8 geluid. Maar pas geleden
> met een aanhanger wezen houthakken in de Ardennen.
> Om bij het bos te komen moest er flink worden ge
> offroad met een paar hele steile hellingen en dat
> gaat veel beter met de diesel als met de V8.
>
> Groeten neef Henk

Ik zeg , dan heb hebben ze de verkeerde V8 gebruikt........ There 's no substitute for cubic inches
Berk One Ten

Wel een hoop verschillende meningen inmiddels, heeft iemand ook wat cijfers met betrekking tot aanschaf cq installatie van een set? dan kan ik inderdaad een afweging maken of het wel of niet (zoveel) gaat lonen om het eea te verbouwen.

Ik hoor het graag

Groeten Maurice Sosef

Geert Oude Luttighuis

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Ik zit min of meer met dezelfde afwegingen, en ga voor een rechtopstaande ringtank aan de zijkant van m'n bagageruimte. Is wel een RRC, maar volgens mij een nog-niet-genoemde optie.

Mijn overwegingen:
* vervanging van de benzinetank levert een te kleine tankgrootte voor LPG op, en dat is niet de juiste motivatie om juist ook de benzinetank nog eens te gaan verkleinen.
* cilindertank achterin wordt óf te klein, óf maakt de bagageruimte onbruikbaar.
* cilindertanks aan beide zijden onder de dorpels maakt de bodemvrijheid kleiner, en levert ook onvoldoende tankinhoud op.

Voordat ieder individu op de opgevoerde argumenten gaat reageren: dit is mijn afweging, niet de LPG-tank-bijbel...
neO

Bericht door neO »

..alles is relatief

Voor een volle LPGtank ben ik minder kwijt dan voor een volle benzinetank en ik kom er verder mee. Dussss..
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Maurice,

Voor ca. 1000,- Euro moet je er een compleet nieuwe installatie in hebben hangen.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Ik denk dat je 1:6 bedoeld..... 1.9 lijkt me onmogelijk met een 110 V8

Met de 4.6 rij ik 1:4,2 op LPG en 1:5,5 op benzine.
Oude 3.5 liter was het 1:4 op LPG en 1:5 op benzine. maar die was wel een beetje op. beide met Impco LPG systeem en weber 500.
100 ltr tank op plaats rechterachterbankje. Destijds gedaan omdat onderbouw te weinig capaciteit heeft, en eigenlijk hetzelfde geld voor de ringtank op de plek van de benzinetank.
Eerlijk gezegd nog nooit een echt probleem gehad qua ruimte. Volledige lengte blijft gewoon beschikbaar. Echt mooi is het niet, daar heeft Boelo gelijk in. Maar ik kan er wel mee leven.

Roel Schreef:
> neO Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ben nu vooral erg tevreden over het grotere
> bereik
> > op één tank, terwijl je minder aan de pomp
> kwijt
> > bent.
> >
> > Raymond
>
>
> Dat minder kwijt aan de pomp is betrekkelijk.
> 1:4.5 op LPG = 1:9 op benzine
> Het doet wel minder pijn bij iedere tankbeurt
Tom_RRC

Bericht door Tom_RRC »

Ik heb alle uitvoeringen wel onder diverse rrc. Ieder uitvoering heeft precies de voordelen die er beschreven worden. Recht opstaande ringtanks voor rrc zijn al een tijdje niet met verkrijgbaar :-( .
Geert Oude Luttighuis

Mmmm, vandaag nog een offerte gehad van van Meenen, inclusief de opmerking dat de tank op voorraad ligt...
Daarnaast meerdere websites die me de indruk geven dat er wel nog tanks leverbaar zijn... Niet alle maten indd, en met name de Stako-tanks lijken niet meer leverbaar te zijn. Maar goed zoeken levert nog wel opties op.
bertil

Bericht door bertil »

hoi Geert,

ik heb een ringtank achter in de range, bevalt erg goed. kan ongeveer 65 liter tanken en nog plaats zat voor alle gereedschap en vloeistoffen!

gr

bertil
Franc

Bericht door Franc »

Maurice,

RPI heeft een mooie 80 liter tank die in plaats van je benzinetank past (tussen de chassisbalken achter) Die heb ik ook op de RRC.
Dit in combinatie met een klein benzinetankje van 30 liter.

Niet goedkoop, maar wel mooi.

Disco_80_fitted.jpg --> mod_embed_images_loadimage('40af662576311044c6508f3fa0d7e131', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.v8engines.com%2Febaypictures%2Flpg%2FDisco_80_fitted.jpg', 'http://www.v8engines.com/ebaypictures/lpg/Disco_80_fitted.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.v8engines.com%2Febaypictures%2Flpg%2FDisco_80_fitted.jpg', '', 15167716, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Plaatje is van een Disco trouwens, maar het idee is hetzelfde.
Ik neem aan dat je er nog geen LPG op hebt zitten?

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Geert Oude Luttighuis

En waar heb je dat kleinere benzinetankje vandaan?
Geert Oude Luttighuis

Overigens, als je voor onderbouw-ringtank zou willen gaan is het misschien wel handig als een ervaringsdeskundige kan aangeven wat de maximale diameter van de tank dan is om nog conform de regels tussen de chassisbalken te passen?

En wellicht weet ook iemand de maten voor het benzinetankje in de rechterwing dan... Het lijkt erop dat -ondanks alle ervaringen- hierover het wiel telkens opnieuw uitgevonden moet worden?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/02/2012 10:15 door Geert Oude Luttighuis.
Geert Oude Luttighuis

Nog een aanvullende vraag, aangezien ik me ook nog deels in de oriëntatie-/aankoopfase bevindt: de oplossing met de 2 LPG-tanks onder de dorpels: hoe wordt dit geschakeld? Staan de 2 tanks met elkaar in verbinding? Of moet je met een switch overschakelen van de ene naar de andere tank?

Dit omdat ik vandaag de mogelijkheid krijg aangeboden om náást een verticale tank van 84 liter óók nog een ringtank op de plek van mijn benzinetank te plaatsen (€ 90). Ik heb zelf al een OMVL R90E verdamper, dus ben de onderdelen bij elkaar aan het sprokkelen. Als ik voor een tweetank-oplossing zou gaan vraag ik me af hoe ik dit moet aansluiten/aansturen...
Tips zijn welkom!

Groet, Geert
bas88pickup

Bericht door bas88pickup »

Maurice heb je al overwogen om het zelf in te bouwen? Daarna hoef je alleen te keuren, scheelt je een hoop geld! Pakketten verkopen ze oa hier: [www.lpgonderdelenshop.nl]

Edit; de verdamper zou ik zeker van OMVL (R90E) nemen, ik heb em in de luxe wagen, en in de afgelopen 2 jaar (80dkm) 0 (zegge; nul) problemen gehad met de verdamper of de installatie. Het enige probleem dat ik heb gehad is een kapotte bougie, slecht exemplaar geweest....

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/02/2012 18:49 door bas88pickup.
Franc

Bericht door Franc »

Geert Oude Luttighuis Schreef:
> En waar heb je dat kleinere benzinetankje vandaan?

Geert,

Marktplaats.
Maar RPI levert ze ook, evt in combinatie met de gastank.

Groeten,
Farnc.
Berk One Ten

Of ik hem zelf ga inbouwen is helemaal afhankelijk van de prijs. Als de losse set praktisch net zoveel kost als inclusief inbouw etc gaat mijn voorkeur wel uit naar laten doen. Zit er ook nog iets van garantie op toch?

Groeten Maurice Sosef

a.j.elert@tudelft.nl

Vraag aan Gerrit

Bericht door a.j.elert@tudelft.nl »

Gerrit, ik heb ook je oude adviezen over LPG gelezen en dat jij met de Edelbrock Weber+ Impco hebt gereden.

Mag ik je er iets over vragen, weet jij toevallig nog iets over "The Bonnet Clearence Issues", of eigenlijk of jij voor een Range Rover Classic een speciale Impco arm nodig had, of kon je meteen op de Carb iets monteren?

Groet Arno
G-men (Gargamel)

Antwoord van Gerrit
  • Citeer
  • Bericht door G-men (Gargamel) »

Hoi arno,

Bij mijn one-ten paste het in elk geval net niet direct op de weber; dus ik vermoed dat het dan bij een RRC zeker niet gaat passen als je een edelbrock manifold en weber 500 hebt gemonteerd.
    Ik heb idd zo'n speciaal kanaal, zodat je het filter achter de carb kunt monteren. Mixer zit nu in luchtfilter, en zit net voor het schutbord, boven de achterste cilinders.
    het hele spul is trouwen van mijn oude 3.5 mee verhuist naar de 4.6 die er nu in ligt. Werkt perfect.....
    Wel heb ik hem na de ombouw eens goed laten afstellen bij een lokale V8 expert. Doet voornameljk amerikaanse blokken, maar het is tenslotte een oud buick blok...

Om hem op benzine goed te krijgen, hebben we zelfs voor de 4.6 nog wat kleinere sproeiers gemonteerd. De standaard sproeiers in de weber 500 zijn echt veel te groot voor een 3.5. de opmerking dat ie uit de doos goed is klopt echt niet. Lopen dioet ie wel, maar veel te rijk.

Loopt nu perfect, Zowel op gas al benzine gaat ie als een jekko. (op benzine toch wat meer als op gas) maar 85 cent of 1.80 per liter maakt veel goed

Gerrit
    a.j.elert@tudelft.nl Schreef:
    > Gerrit, ik heb ook je oude adviezen over LPG
    > gelezen en dat jij met de Edelbrock Weber+ Impco
    > hebt gereden.
    >
    > Mag ik je er iets over vragen, weet jij toevallig
    > nog iets over "The Bonnet Clearence Issues", of
    > eigenlijk of jij voor een Range Rover Classic een
    > speciale Impco arm nodig had, of kon je meteen op
    > de Carb iets monteren?
    >
    > Groet Arno

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/03/2012 17:51 door G-men (Gargamel).

Arno

Re: Antwoord van Gerrit
  • Citeer
  • Bericht door Arno »

Gerrit, dank je voor je antwoord, was al bang dat het niet zou passen maar ben wel gerust met je antwoord. Met mijn andere RRC met een 3.9 heb ik nagenoeg ook een 10 tal jaren probleemloos op een impco gasinstallatie rond gereden. Heb nu voor een paar jaar een andere auto en zocht dus ook naar een "Mee-verhuis" set van 3.5 naar groter. Sta nu op het punt om te kiezen welke installatie te kiezen, RPI oplossing of weer naar impco.

In de RangeRoverTrust stond de laatste paar keer een intressant stuk over de 50 jarige oude Buick Motor van hoe deze bij Rover terecht is gekomen tot aan de dagen dat er met TVR's mee geraced werdt en het moment dat BMW deze vervangt door een echte motor, tjaahhh

G-men (Gargamel)

• Citeer
  • Bericht door G-men (Gargamel) »

Heb zelf prima ervaringen met RPI (de 4.6 komt daarvandaan). Prima service en altijd bereid te helpen met advies.
    Echter de "power plenum" zoals zij hem aanbieden is eigenlijk hetzelfde als wat IMPCO levert.
    Het is een haakse omzetting van de bovenzijde van de carburateur; waarvoor dan een mengstuk zit.
    Bij RPI een conventioneel mengstuk in de aanzuigbuis; bij IMPCO een mengstuk dat in het luchtfilter zit.

Ik denk dat het op zich niet veel uitmaakt welke je neemt. Bij mij gaf de beschikbaarheid van reservedelen en het dealernetwerk van IMPCO de doorslag; net als dat ik de impco verdampers wat beter vind als de omvl die RPI erbij levert. Maar het verschil is minimaal.

Arno Schreef:
    > Gerrit, dank je voor je antwoord, was al bang dat
    > het niet zou passen maar ben wel gerust met je
    > antwoord. Met mijn andere RRC met een 3.9 heb ik
    > nagenoeg ook een 10 tal jaren probleemloos op een
    > impco gasinstallatie rond gereden. Heb nu voor een
    > paar jaar een andere auto en zocht dus ook naar
    > een "Mee-verhuis" set van 3.5 naar groter. Sta nu
    > op het punt om te kiezen welke installatie te
    > kiezen, RPI oplossing of weer naar impco.
    >
    > In de RangeRoverTrust stond de laatste paar keer
    > een intressant stuk over de 50 jarige oude Buick
    > Motor van hoe deze bij Rover terecht is gekomen
    > tot aan de dagen dat er met TVR's mee geraced
    > werdt en het moment dat BMW deze vervangt door een
    > echte motor, tjaahhh

arno

• Citeer
  • Bericht door arno »

Gerrit, snap je keuze heel goed voor het IMPCO spul, maar heb mijn gedachten er nog eens over laten gaan, jij hebt dus die edelbrock/Weber conversie op een 4.6 Motor zitten. En in je vorige bericht ga je ook aan dat die OMVL set van RPI engineering misschien wel even goed zou kunnen zijn.

Maar waar mijn gedachten een beetje stranden is het volgende, de OMVL heeft voldoende aan een 6 mm gasleiding. Voor IMPCO is alles op 8mm afgestemd wat me een mooie combinatie lijkt met die 500cfnm Edelbrock Weber set. Maar zou zo'n OMVL verdampertje het wel aankunnen?? zo'n edelbrock is overbemeten voor een Rover Motortje maar de OMVL moet hem wel kunnen vullen. Volgens mij is het zo'n regel als 2cfnm per PK dus een 300cfnm is toch wel hetgeen wat het moet kunnen leveren.
    IMPCO daarentegen reageert op de afname en zou het gemakelijk moeten kunnen bijhouden.

Stel dat je een OMVL setje op je edelbrock/Weber had geplaatst, doet dit dan geen behoorlijke afbreuk aan de Conversie??. Of is mijn keuze voor die edelbrock/weber gewoon niet zo slim geweest achteraf.

Groet Arno

G-men (Gargamel)

Re: En weer Antwoord van Gerrit

OMVL maakt verschillende verdampers, en de meeste hebben idd een 6mm aansluiting. De grootste kan motoren tot iets van 250kW van gas voorzien. En daar zit ook een 6mm aansluiting op. Heb daar ook weleens verbaasd naar gekeken, het lijk mij ook wat dun. Het gros van de V8-en die in engeland en nederland op LPG lopen hebben echter een OMVL verdamper; dus op zich lijkt dat prima te gaan. Die combinatie is gewoon goedkoper als een IMPCO set.

[www.lpgonderdelenshop.nl]

De regeling vcan IMPCO vind ik persoonlijk ook mooier en is ook stabieler. Ik ben er erg tevreden over.

Als het je puur gaat om het lopen op gas, en de oude carbs zijn in orde, dan is het niet perse noodzakelijk om een weber te monteren. De functie van de carbs bij lopen op LPG is tenslotte niet zo heel groot. Hooguit het synchroon stellen.
    Wil je echter ook goed op benzine kunnen rijden, dan denk ik dat het wel dergelijk nut heeft. Synchroon stellen is niet nodig, en hij is wat minder gevoelig voor veroudering. (mebranen e.d)
    Daarnaast is de flow gewoon een stuk beter door het korte inlaattraject en het efficientere spruitstuk.

Ik heb met deze combi een perfect werkende motor die op gas, maar ook op benzine prima loopt. Wel essentieel is hem goed af te (laten) stellen, eerst op benzine en daarna pas op gas.... ) Daarvoor moet je denk ik een ander setje (kleinere) sproeiers kopen... zeker voor een 3.5.
    Maar dat geld voor alle systemen.

Gerrit

arno Schreef:
    > Gerrit, snap je keuze heel goed voor het IMPCO
    > spul, maar heb mijn gedachten er nog eens over
    > laten gaan, jij hebt dus die edelbrock/Weber
    > conversie op een 4.6 Motor zitten. En in je vorige
    > bericht ga je ook aan dat die OMVL set van RPI
    > engineering misschien wel even goed zou kunnen
    > zijn.
    >
    > Maar waar mijn gedachten een beetje stranden is
    > het volgende, de OMVL heeft voldoende aan een 6 mm
    > gasleiding. Voor IMPCO is alles op 8mm afgestemd
    > wat me een mooie combinatie lijkt met die 500cfnm
    > Edelbrock Weber set. Maar zou zo'n OMVL
    > verdampertje het wel aankunnen?? zo'n edelbrock is
    > overbemeten voor een Rover Motortje maar de OMVL
    > moet hem wel kunnen vullen. Volgens mij is het
    > zo'n regel als 2cfnm per PK dus een 300cfnm is
    > toch wel hetgeen wat het moet kunnen leveren.
    > IMPCO daarentegen reageert op de afname en zou het
    > gemakelijk moeten kunnen bijhouden.
    >
    > Stel dat je een OMVL setje op je edelbrock/Weber
    > had geplaatst, doet dit dan geen behoorlijke
    > afbreuk aan de Conversie??. Of is mijn keuze voor
    > die edelbrock/weber gewoon niet zo slim geweest
    > achteraf.
    >
    > Groet Arno
    Arno

Ben er denk ik uit

Bericht door Arno »

Denk dat ik links en recht en ook via dit Forum genoeg input heb gekregen om eens tot een beslissing te komen. Dank Jullie enorm, en ook U Meneer Gerrit.
    Geert Oude Luttighuis

Re: Ben er denk ik uit

Om mogelijk toch nog weer een andere optie te geven:
    Ik heb (volgens mij net als jij toch?) een Edelbrock-conversie, en ga voor een rechtopstaande cilindertank van 108 liter bruto achterin, een plenum op de carb en een BLOS mengstuk in het inlaattraject, gevoed door een OMVL R90/E...
    G-men (Gargamel)

@ Arno. Graag gedaan en U doen we niet aan hoor op het forum.

@ Geert Interessante combi. Heb je geen last van de BLOS als je op benzine rijdt ?
    Het is toch een extra weerstand in het inlaatcircuit.
    Het mooie van de IMPCO oplossing is nu juist dat dit niet het geval is waardoor je de volle doorgang hebt als je op benzine rijdt.
    Gevoelsmatig lijkt me dat niet ideaal.

Of ga je voor LPG only ?

Gerrit

Geert Oude Luttighuis Schreef:
    > Om mogelijk toch nog weer een andere optie te
    > geven:
    > Ik heb (volgens mij net als jij toch?) een
    > Edelbrock-conversie, en ga voor een rechtopstaande
    > cilindertank van 108 liter bruto achterin, een
    > plenum op de carb en een BLOS mengstuk in het
    > inlaattraject, gevoed door een OMVL R90/E...
    Geert Oude Luttighuis

@Gerrit: als ik het weet zal ik het je vertellen! De inbouw moet nog plaatsvinden...
    Maar de ervaringen zijn zeer positief, en de BLOS lijkt zichzelf volledig weg te cijferen bij het rijden op benzine.
    Blijft totnogtoe echter hear-say...
    Plaats reactie