Hoe krukaspoelie los te krijgen?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Boelo

Hoe krukaspoelie los te krijgen?

Bericht door Boelo »

Ha prikkers,

Ik ben bezig met het vervangen van de waterpomp van mijn 110 V8. Maar helaas zijn er twee boutjes afgebroken, ik hoefde er maar naar te kijken en ze braken al. Ik heb nu wel de waterpomp eraf, dat wil zeggen de frontale/voortse helft. De andere helft zit nog op het blok met de afgebroken boutjes. Dat betekent dat ik het distributiehuis (het deel met de andere helft van de waterpomp) ook los moet halen en daar moet de krukaspoulie voor los.
Is de V8 een links of rechtom draaiende motor en wat voor schroefdraad heeft de krukas, li of re?
Kan iemand me zeggen hoe ik de krukas fixeer. Ik was op zoek naar de starterkrans maar zie zo gauw geen opening in het bellehouse van de bak. Op de krans wil ik dan een schroevedraaier zetten om de krukas te fixeren. Of is er een betere/andere manier?

Alvast bedankt.
Groet Boelo
EricRR

Re: Hoe krukaspoelie los te krijgen?

Bericht door EricRR »

Blok draait als je ervoor staat linksom dacht ik uit me hoofd. draad op de poule is uit me hoofd ook linksom. kan je niet proberen met een hamer tegen de sleutel te slaan om hem meer koppel te geven zodat tie misschien wel los komt??
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Boelo, fixeren via de vertanding is altijd wat gevaarlijk ivm het afbreken van een tandje. Andere optie is poelie fixeren met een wringijzer en de auto in de versnelling iets vooruit rollen. Zit het blok niet meer in de auto dan kun je er een bougie uit pakken en een touw in de zuiger stoppen zodat hij niet helemaal naar boven kan....

GR Bowy
Rickske

Bericht door Rickske »

en als je m uit de auto hebt en de kop er al af k heb t nog niet geprobeerd maar gister is einderlijk mn slagringsleutel binnen gekomen. vandaag was t bij ons nog droog alhoewel t net begind te regenen, dus ik was lekker buiten aan de laro bezig ipv in de schuur aan t blok.

Rickske (heb dan wel n 2,25d maar om m los te krijgen niet zo verschil toch?)
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Idd geen verschil Rickske. Als je de kop eraf hebt en je drukgroep eraf even een stuk lang ijzer met 2 boutjes aan je vliegwiel bevestigen en dan tegen de grond laten draaien. Of idd een fatsoenlijke luchtsleutel.

Gr Bowy
Boelo

Bericht door Boelo »

Het blok zit nog gewoon in de auto.
Als ik de poulie fixeer met een wringijzer en zet de auto in de 1e versnelling dan draait de krukas toch rechtsom en zal de poulie alleen maar vaster komen te zitten of zie ik dat verkeerd...?

Groet Boelo
Rickske

Bericht door Rickske »

daar was een filmpje van op youtube
Andrew V8 RRC

Bericht door Andrew V8 RRC »

Bout heeft gewone draad, opte zoals beschreven is met een vring ijzer werken, en de auto vooruit rollen.

aangezien je koelwater toch is afgetapt kun je ook de hele radiateur uit bouwen en met een lucht sleutel is de bout ook zo los.

je afgebroken boutjes zijn warschijnlijk bij het blok afgebroeken. aangezein je toch de distrebutiehuis moet losnemen denk dan ook aanhet vervangen van de distrebutie ketting kost een paar tientjed (zie site RPI) en is wel zo goed voor het ontstekingstijdstip, gebruik bij het monteren van de distrebuitie huis een nieuwe pakking, en als je vloeibrare pakking wilt bij zetten doe dit dan heel dun en minimaal mogelijk rondom de aanzuig en pers leidingen van de olie pomp.

ook zul je het carter moeten losnemen in ieder geval voor aan deze kun je laten hangen en dicht krijgen met vloeibare pakking al snood oplossing maar de hele pan verwijderen is beter.

ik heb misschien de boutjes liggen die bij jou stuk zijn. mocht je geen nieuwe kunne krijgen.

Groetjes Andrew
Michiel 109 V8

Bericht door Michiel 109 V8 »

Je hebt een lange dop 34 nodig. Ik heb laatst even lopen prutsen om de mijne eraf te krijgen maar helaas, m'n dop was te kort.

Uit m'n hoofd draait de krukas rechtsom dus gaat de bout linksom vast. Je kan het mooi zien aan de aansluiting voor de starthulp die je hierin zet. (Wat overigens niet te doen is! Heb het een paar maanden geleden voor de gein geprobeerd, met twee man krijg je amper beweging in die krukas...... Mooie noodhulp noem ik dat).

Steken er trouwens geen restjes meer uit van die boutjes waar je weer een kop op kan lassen ofzo? Scheelt je namelijk behoorlijk veel werk.

Succes,

Michiel
Boelo

Bericht door Boelo »

De juiste maat dop heb ik, benodigde wringijzers ook, het enige was dat ik geen oplosing had voor de fixatie van de krukas.

Ik heb ook de radiateur uitgebouwd dus kan de boel van de voorzijde benaderen. De boutjes die afgebroken zijn, zijn te kort om er iets mee te beginnen. Ik denk dat ik een nieuw distributie motordeel nodig heb, vandaar dat ik de boel wil demonteren en vervangen.
Tip van de ketting neem ik mee!
Waarom moet het carterdeksel worden verwijderd?

Ik heb geen idee hoe het vervanging deel voor de waterpomp er uit ziet. Is dat het voorste deel van het waterpomphuis? Ben maar vast begonnen met het uitbouwen van de kapotte waterpomp en kom er gaandeweg achter hoe de boel in elkaar zit.De nieuwe boutjes zin niet inbegrepen bij een nieuwe waterpomp....?

Groet Boelo

@ Andrew: als iki de boutjes niet aan tref bij de nieuwe pomp dan hou ik me aanbevolen voor jouw boutjes.... ben benieuwd nar de Ramsey overdrive...... groet Boelo
Rickske

Bericht door Rickske »

ik weetniet hou t bij een v8 zit maar bij de 2,25d moet je het carterdeksel verwijderen om het distributiedeksel te kunnen losmaken. zitten een paar boutjes van het carter in t deksel.
Plaats reactie