kunnen TDI's tegen benzine-toevoeging?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Wim

kunnen TDI's tegen benzine-toevoeging?

Bericht door Wim »

Inhakend op de kopjes winterdiesel en mijn problemen met mijn tdi300.
Kunnen de directingespoten diesels en hoge druk lijnpompen wel tegen benzinetoevoeging aan de diesel?
Bij de oude rotatiepompen weet ik dat het geen probleem is en zelfs een foefje is om de roetmeting gunstig te beinvloeden.
Mvg
Wim
Oscar

Re: kunnen TDI's tegen benzine-toevoeging?

Bericht door Oscar »

Wim,

Moderne commonrail dieselpompen kunnen NIET tegen benzine toevoeging.
Deze zeer hoge druk pompen zijn voor hun smering afhankelijk van de diesel en lopen schade op wanneer er een ontvetter als benzine is toegevoegd.

Maar zelfs bij -20 start mijn FL2, wel eerst 3x voorgloeien en als ie start loopt ie heel beroerd. Er staat dan een nette melding op het dashboard dat je nog niet weg mag rijden wegens onbalans in de motor dus het zal wel horen.

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Benno

Bericht door Benno »

Een TDI zou er misschien nog net moeten tegenkunnen. Vanaf de TD5 zou ik het niet meer durven in ieder geval. Een TDI werkt met relatief lage drukken en de pompen kunnen wel toe met iets schralere brandstof. Aan de andere kant als je TDI in orde is zou het niet nodig moeten zijn. mijn eigen 300 TDI startte van de week met -18 binnen twee, drie seconden. Ok, duurt dan nog wel een kilometer of tien voor je noemenswaardige warmte in de auto hebt maar toch. Met benzine starten is voor de oude 2,5 misschien wel een handige oplossing maar een TDI zou het niet nodig moeten hebben mits redelijk onderhouden en op goede brandstof.

Ik zou in ieder geval geen benzine toevoegen aan mijn diesel in mijn TDI. Nooit nodig gehad en dus ook niet over nagedacht verder.Vroeger in mijn oude dieseltjes wel, daar ging alles in om het maar te laten brandden.

benno

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/02/2012 11:18 door Benno.
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Een TDi is geen commonrail motor, en de druk valt wel mee, 250 Bar is niks tov 2000 bar van de nieuwste diesels. Er zit trouwens een verdeelpomp op en geen lijnpomp. Een beetje (beetje!!) benzine toevoegen lijkt mij niet zo'n probleem. Maar een gezonde 300 tdi met goede accu start ook bij -20 nog zonder gekke toevoegingen.

Gr, Bart
Angelo

Bericht door Angelo »

Hartelijk dank voor de tip van 3x voorgloeien.

Ik heb gisteren en vandaag langdurig in de kou moeten staan om mijn RRC 1975 300TDI aan de praat te krijgen, terwijl deze vrijdag onder een pak sneeuw nog startte (en de avond daarvoor nog 4 nieuwe gloeibougies geplaatst heb).
Alles hadden we door genomen: accu (1 jaar oud, volledig opgeladen), startmotor in augustus vervangen (2e hands 50K km.), alle massakabels gecontroleerd enz.
Bij het starten draaide de motor 1x rond en daarna nam dit direct af en eindigde alsof de accu volledig uitgeput was.

Zojuist 3x voorgloeien, starten en na de 1e slag startte de motor direct! En hoorde ik weer dat mooie vertrouwde geluid van de 300tdi.
Voortaan maar eerst eens zoeken naar oplossingen tussen treads van al die LR-sleutelaars en experts.
Groeten,
Angelo.
Benno

Bericht door Benno »

toch, een 300 TDI die nu drie keer moet gloeien vind ik wel een beetje bezopen. Wat bij mij ook helpt (maar dat is wel een EDC Tdi met electr. geregelde pomp) is vol gas geven tijdens de start. Gloeien, voet vol op gas, starten en gas loslaten. Loopt op de eerste klap van de startmotor. Schijnt ook zo te mogen bij een hele koude Tdi EDC. Mijn oude TDI met gewone pomp startte zelfs bij -20 op de eerste klap met normaal gloeien.

groet,

Benno
Angelo

Bericht door Angelo »

normaal kan ik ook met 1x gloeien en gaspedaal helemaal ingedrukt starten, maar dat is onder normale koude omstandigheden.
het blok stond vrijdagavond vol op de wind (garagedeur was niet dicht gedaan door de laatste sporter die thuis kwam) en bij een temperatuur van -18 graden
was het blok wel heel koud geworden. misschien was dit de reden dat het met 3x voorgloeien het wel werkte, ik ga in ieder geval verder zoeken naar een mogelijkheid dat de startmotor langer en sneller ronddraaid bij het starten.

groeten,
Angelo.
Joost88

Bericht door Joost88 »

De mijne(2,5TD) start bij de kou merkbaar beter als ik na het voorgloeien de gloeiknop vast houd tijdens het starten en ook na het aanslaan van de motor nog even blijf gloeien.
Oscar

Bericht door Oscar »

Wijze les van de ANWB'er die de Disco 300tdi van mijn broer door aan het meten was bij start problemen afgelopen weekend:
Het voorgloeilampje vertelt de halve waarheid

In die zin dat het gloeirelais nog bijna 10seconden (!) doorgloeit nadat het lampje op het dash uit is..
Dus niet direct die contactsleutel doordraaien nadat het lampje uit is.

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Puffino

Bericht door Puffino »

Dat zou ik eens nameten voor ik het zou geloven.

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Rogier 88 SIII

Bericht door Rogier 88 SIII »

Joost88 Schreef:
-------------------------------------------------------
> De mijne(2,5TD) start bij de kou merkbaar beter
> als ik na het voorgloeien de gloeiknop vast houd
> tijdens het starten en ook na het aanslaan van de
> motor nog even blijf gloeien.

Dat ga ik ook eens proberen, ze start tot nu toe redelijk overigens...

Edit: doe jij ook volgas geven ? Ik moet juist geen gas geven anders doet ie niks

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/02/2012 09:44 door Rogier 88 SIII.
Benno

Bericht door Benno »

Ik denk eerder dat de ANWB man bedoelt dat na het uitgaan van het gloeirelais de stiften nog tot 10 seconden nagloeien en heet blijven, ook best lang maar in ieder geval aannemelijker verhaal dan dat ze uit zichzelf verder gloeien. Normaal zit het lampje toch bij het relais geschakeld , nietwaar.

Vaak is het moeilijker via via een gesproken woord op zijn waarde te schatten, zeker als de ontvanger geen techneut is (en dat blijkt voor mij uit het feit dat de ANWB-er nodig is ipv zelf met de overall aan de gang te gaan)

Benno
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

De ANWBer heeft wel gelijk, maar alleen bij nieuwere auto's, daar zit vaak een nagloeischakeling op. Voorgloeilampje gaat dan weldegelijk uit en de gloeiers niet. Is ervoor om de motor rustiger/beter (en stiller - om de diesel-haters tegemoet te komen) te laten lopen.

Marc
Puffino

Bericht door Puffino »

Wat denk je Marc, zit die er bij een 200tdi al op??

hahahahahahahahahahhahahahahhahahahah

oh sorry ik liet me even gaan. Geinig dat het werkelijk waar zou wezen (bij nieuwere auto's dan).

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/02/2012 14:27 door Puffino.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Prima. laat je maar gaan, er wordt te weinig gelachen.

Echter, als ik me niet vergis zat er in 1991 al een dergelijke schakeling op de 1,9 diesel in de Renault 19 (maar ik kan me vergissen), en ik weet ... met een Renault heb ik al weer de lachers op mijn hand.

Marc
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> ... met een Renault heb ik al weer de lachers op mijn hand.
>
> Marc

Nee hoor, mijn eerste km's in eigen auto waren in het Renault 6-je destijds, alweer lang geleden...

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Wat ik wel weet is dat het op een Disco 300 TDi uit 1996 wel zit.

fb
Joost88

Bericht door Joost88 »

nee, met gas geven is hij niet aan de gang te krijgen. Gas loslaten en als hij dan teken van leven geeft een beetje gas geven en hij is aan de gang

Wat ik vreemd vind want bij diesels ben ik eigenlijk gewend vol gas te geven. Mijn mercedes om615 start ook het beste bij volgas, evenals de chevy V8.
Mark HJ

Bericht door Mark HJ »

En wat dacht je van de eerste TDi motor?De Perkins Prima uit o.a. de Rover Montego......
Toen ik nog Serie 3 reed met een 2.25 diesel gloeide ik ze gewoon zelf na met de sleutel op gloei stand,maakte duidelijk verschil.
Het waren nog wel echte winters toen........

Groet,

Mark

Mark
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

200 en 300tdi hebben de zelfde gloei relais ( PRC6913 ) en even als de genoemde perkins prima td hebben ze beide een gloei relais dan na het uitgaan van het controle lampje toch door blijft gloeien.

De PRC6913 heeft een inwendige temperatuur sensor die aan de hand van deze sensor beslist hoelang je gloei lampje aan gaat, als je lampje uit gaat dan gloeit de relais nog eens dezelfde tijd na 10 sec lampje uit is dus 20 sec totaal. slim relais'je dus.

De gloei stiften zelf blijven ook gloeien als de motor loopt en zelfs als je 100 km gereden hebt en de motor dus ruim op temperatuur is, dit door de verbranding in de cilinders. ze hoeven echter niet te blijven gloeien/branden, de compressie druk (maakt temperatuur) is voldoende ( behalve als het echt vriest -30 -40 ) om voor ontbranding van diesel te zorgen.

De Td5 is zelfs computer gestuurd ( net als vele modernere auto merken ) en kan zelfs een minuut of 5 door blijven gloeien met zijn 4 niet 5 gloei pitten, dit afhankelijk van andere gemeten waarden.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Crazy-G

Bericht door Crazy-G »

Klopt, voorgloei timer relais laat de pitten nog minstens 10 seconden doorgloeien nadat het lampje uit is.

Gert-Jan
Plaats reactie