3.5 V8 te warm
-
Frans Even
3.5 V8 te warm
Hoi,
Ik ben nog steeds bezig om het probleem met de motor op te lossen.
De volgende werkzaamheden heb ik reeds uitgevoerd:
Nieuwe radiator
Nieuwe thermostaat
Nieuwe viscose koppeling
Div. schoonmaak werkzaamheden waaronder de kleppendeksels
Resultaat is dat de motor nog steeds heet wordt.
Sta nu op het punt te besluiten om toch maar de koppen te lichten, maar wat is verstandig......
Wat moet ik allemaal gaan vervangen? De auto heeft nu 2 ton gereden .
Denk zelf aan nieuwe hydraulische klepstoters, kleppen en uiteraard alle pakkingen.
Graag jullie mening hier over....
Vriendelijke groet,
Frans Even
Ik ben nog steeds bezig om het probleem met de motor op te lossen.
De volgende werkzaamheden heb ik reeds uitgevoerd:
Nieuwe radiator
Nieuwe thermostaat
Nieuwe viscose koppeling
Div. schoonmaak werkzaamheden waaronder de kleppendeksels
Resultaat is dat de motor nog steeds heet wordt.
Sta nu op het punt te besluiten om toch maar de koppen te lichten, maar wat is verstandig......
Wat moet ik allemaal gaan vervangen? De auto heeft nu 2 ton gereden .
Denk zelf aan nieuwe hydraulische klepstoters, kleppen en uiteraard alle pakkingen.
Graag jullie mening hier over....
Vriendelijke groet,
Frans Even
-
Thimo
Re: 3.5 V8 te warm
Beste Frans,
Heb je het totale koelsysteem ook gereingd?
Heb je ook een tik in het blok als het loopt ( kan wijzen op je klepstoters )?
Mvg Thimo.
PS heb nog een goed blok staan wat voor weinig weg mag ( over ivm ombouw naar 300TDI ).
Heb je het totale koelsysteem ook gereingd?
Heb je ook een tik in het blok als het loopt ( kan wijzen op je klepstoters )?
Mvg Thimo.
PS heb nog een goed blok staan wat voor weinig weg mag ( over ivm ombouw naar 300TDI ).
-
Tom_RRC
Heb je ook de waterpomp vervangen... Die kunnen intern ook slijten (vooral het waterpomp huis).
-
Frans Bonnes
Wat is de werkeljke temperatuur.
Niet die op de meter, maar de echte water temperatuur.
Kan dus ook zo maar zijn dat de zender het begeven heeft.
fb
Niet die op de meter, maar de echte water temperatuur.
Kan dus ook zo maar zijn dat de zender het begeven heeft.
fb
-
Frans Even
Hallo Frans,
De sensor heb ik reeds vervangen.
Dan moet het de meter zijn.
Vr. gr. Frans
De sensor heb ik reeds vervangen.
Dan moet het de meter zijn.
Vr. gr. Frans
-
Frans Even
Hallo Tom,
De pomp heb ik niet vervangen, wel getest.
Heb de slang los genomen en toen de motor gestart. Gevolg een fontein met koelvloeistof....lijkt mij ok.
Vr. gr. Frans
De pomp heb ik niet vervangen, wel getest.
Heb de slang los genomen en toen de motor gestart. Gevolg een fontein met koelvloeistof....lijkt mij ok.
Vr. gr. Frans
-
Frans Even
Denk nu helemaal aan een kop revisie....
Maar is dit investering waard ?
Het blok heeft nu 200 gelopen.
ik heb even een lijstje gemaakt:
hydraulische klepstoters (16x)
inlaat kleppen 8x
uitlaatkleppen 8x
waterpomp
pakkingen
kosten ongeveer 250 euro
Maar is dit investering waard ?
Het blok heeft nu 200 gelopen.
ik heb even een lijstje gemaakt:
hydraulische klepstoters (16x)
inlaat kleppen 8x
uitlaatkleppen 8x
waterpomp
pakkingen
kosten ongeveer 250 euro
-
Frans Bonnes
Waarom heeft volgens jou te warm worden iets met de kop te maken.
En maakt daardoor een koprevisie noodzakelijk.?
Ik zou voordat je ook maar iets aan de kop doet eerst een een compressie test doen.
En in elk geval de ontsteking eens goed op tijd zetten.
fb
En maakt daardoor een koprevisie noodzakelijk.?
Ik zou voordat je ook maar iets aan de kop doet eerst een een compressie test doen.
En in elk geval de ontsteking eens goed op tijd zetten.
fb
-
Franc
Frans,
Lekkende koppakking kan die oververhitting veroorzaken. En een lekke koppakking is heel normaal na 200.000 km.
Je kunt laten testen of er uitlaatgassen in de koelvloeistof lekken.
Bepalen wat er gereviseerd zou moeten worden kun je eigenlijk pas goed als je alles uit elkaar hebt. Willekeurig onderdelen vervangen is niet echt een goede strategie.
Compressie meten zoals Frans aangeeft geeft je een idee van de algehele gezondheid. Als je dan geen gekke dingen vindt zou ik alleen de koppakking vervangen (behalve als je van binnen ernstige zaken vindt).
Wat betreft je lijstje:
Als je toch aan de gang gaat zou ik er een nokkenas bij zetten. Die zal na 2 ton wel versleten zijn.
En een distributieriem met tandwielen, die zal wel slap hangen.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Lekkende koppakking kan die oververhitting veroorzaken. En een lekke koppakking is heel normaal na 200.000 km.
Je kunt laten testen of er uitlaatgassen in de koelvloeistof lekken.
Bepalen wat er gereviseerd zou moeten worden kun je eigenlijk pas goed als je alles uit elkaar hebt. Willekeurig onderdelen vervangen is niet echt een goede strategie.
Compressie meten zoals Frans aangeeft geeft je een idee van de algehele gezondheid. Als je dan geen gekke dingen vindt zou ik alleen de koppakking vervangen (behalve als je van binnen ernstige zaken vindt).
Wat betreft je lijstje:
Als je toch aan de gang gaat zou ik er een nokkenas bij zetten. Die zal na 2 ton wel versleten zijn.
En een distributieriem met tandwielen, die zal wel slap hangen.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
-
Geert Oude Luttighuis
Eerst een onafhankelijke thermometer regelen en de echte temperatuur meten, zodat je sensor, metertje en bekabeling (maakt wellicht massa?) kunt uitsluiten. Als-ie indd écht te heet wordt zou ik inderdaad eerst een compressietest doen, alvorens vervolgstappen te bepalen... Wellicht kies je dan wel eerder voor een ruilblok?
-
Frank 110V8
Hoi
Als hij echt te warm wordt gooit hij de koelvloeistof eruit. In dat geval kan je altijd ffe debkoppakking wisselen is een dagje werk. Eventuel kan je ook de nokkenas etc vervangen maar dan loopt e.a. Meer in de papieren als je enige symtoom is dat hij warm wordt gok ik het op een foute meter
Als hij echt te warm wordt gooit hij de koelvloeistof eruit. In dat geval kan je altijd ffe debkoppakking wisselen is een dagje werk. Eventuel kan je ook de nokkenas etc vervangen maar dan loopt e.a. Meer in de papieren als je enige symtoom is dat hij warm wordt gok ik het op een foute meter
-
hvdf
Inlaatspruitstuk goed dicht. Lpg, ? Valse lucht of gewoon vanavond in de flevopolder inrijden min 15.
-
Benno
Thermostaat goed in orde ? Bij mij was dat de reden van kookbelletjes. goedkope thermostaat die ipv bij 72 graden bij 100 graden nog niet open was. Meet inderdaad eens echt de temp. van radiateur en blok met een IR-temperatuurmeter ofzo
groet,
groet,
-
Frans Even
Hallo allemaal,
Als eerst bedankt voor het meedenken.
Vandaag ga ik eerst even de compressie meten.
Verder heb ik 2 temperatuur meter in het dashboard zitten die niet gebruikt worden, deze ga ik nu aansluiten op de bestaande temperatuursensor om te kijken of deze het zelfde aangeeft.
Ik ga tevens een olietemp. en druk meter installeren voor de algehele bewaking van alles.
Aangezien de benzinetank niet was aangesloten heb ik deze weer aangesloten, moet alleen nog een vul slang hebben.
kijken wat deze dag weer brengt.....
Vr. gr. Frans Even
Als eerst bedankt voor het meedenken.
Vandaag ga ik eerst even de compressie meten.
Verder heb ik 2 temperatuur meter in het dashboard zitten die niet gebruikt worden, deze ga ik nu aansluiten op de bestaande temperatuursensor om te kijken of deze het zelfde aangeeft.
Ik ga tevens een olietemp. en druk meter installeren voor de algehele bewaking van alles.
Aangezien de benzinetank niet was aangesloten heb ik deze weer aangesloten, moet alleen nog een vul slang hebben.
kijken wat deze dag weer brengt.....
Vr. gr. Frans Even
-
Hans 109V8
Staat hij goed op tijd? (voor ontsteking)
Bij die vanmij maakte dat echt wel uit!!!
succes
Hans
Bij die vanmij maakte dat echt wel uit!!!
succes
Hans