Series Remdruk regelaar

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Apke

Series Remdruk regelaar

Bericht door Apke »

Hopelijk een leuk en leerzaam discussiepunt: wat is het doel van de remdruk verdeler bij een Series ?
Kan dat ding er ongestraft tussenuit of niet ?

Er komen vanuit de hoofdrem cilinder twee leidingen. Deze komen samen in de remdruk regelaar om vervolgens naar de voorremmen en de achterremmen te gaan.
In de remdruk verdeler zit een plunjer die een gedeelte kan afsluiten (als er een leiding lekt ? ) en een controle schakelaar voor de plunjer.

Is de hoofdrem cilinder niet goed gescheiden zodat ze bij Landrover de verdeler hebben toegevoegd?
Hoeveel veiligheid geeft de verdeler (als je niet eens gemakkelijk kan zijn of dat ding wel of niet werkt)?
Hoe zit het met de veiligheid als je de verdeler weghaald en de leidingen gewoon doorverbind?

Ik heb nu alles los liggen en kan dus alle kanten op.
Graag jullie (onderbouwde) mening.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1fc0415fd6abf567868bb312a8eaaa3b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15112549, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
JustinvS

Re: Series Remdruk regelaar

Bericht door JustinvS »

NRC4880-BRAKE-SYSTEM-PDWA-VALVE.jpg --> mod_embed_images_loadimage('58231ecda6c472192c1ba8c27300f655', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2F7e88abb9cc4713b816d92966ba0fd33080a01a46%2FNRC4880-BRAKE-SYSTEM-PDWA-VALVE.jpg', 'http://www.lrseries.com/resources/user/7e88abb9cc4713b816d92966ba0fd33080a01a46/NRC4880-BRAKE-SYSTEM-PDWA-VALVE.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2F7e88abb9cc4713b816d92966ba0fd33080a01a46%2FNRC4880-BRAKE-SYSTEM-PDWA-VALVE.jpg', '', 15112610, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Die?
Die doet niets anders dan het verschil tussen de 2 lijnen meten en die switch schakelen als er een verschil is. Hij sluit niets af en voegt dus niets anders toe dan dat je een lampje hebt waaruit je kan opmaken dat je a) lekkage hebt (als je daar al iets aan hebt op het moment dat je de op afgrond afstuift), b) te weinig vacuüm hebt (via de vacuüm schakelaar op je remservo) of c) te snel/rigoureus hebt ontlucht (ook dan gaat die valve schuiven).

Je kan hem dus rustig vervangen voor T stukjes/koppelingen zoals ook in dit topic is gevraagd, of gewoon laten zitten. Voor de veiligheid maakt het in ieder geval niets uit.

Ik heb hem zelf gewoon schoongemaakt, in het midden gezet en hem er weer netjes functionerend ingezet. Mocht hij bij het ontluchten verschoven zijn dan had ik de kabel afgekoppeld. Dit heb ik niet zozeer gedaan omdat ik dat zo wou hebben, maar omdat hij er nog knap uitzag en ik op dat moment geen koppelstukjes had liggen/wou gaan halen.

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c8fb5bc163ff194b65d1a18e53360384', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15112610, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wim Janssen

Re: Series Remdruk regelaar

Bericht door Wim Janssen »

Het is geen remdrukverdeler, maar een remdrukbewaking. Als een van de 2 systemen lekt en dus druk verliest, zorgt de druk in het andere systeem dat de plunjer in dit blokje zich verplaatst en een contact bediend dat de rode lamp op je dashboard aanstuurd.
En ja, hij kan er dus ook gewoon tussenuit.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Dirk109

Re: Series Remdruk regelaar

Bericht door Dirk109 »

Is het ook niet zo dat bij een lek oid de plunjer zover doorschuifd dat dit gedeelte word afgesloten?
Dus met andere woorden als je voor of achter een groot lek krijgt rem na een paar keer pompen her andere deel wel weer.
Dus toch een veiligheids maatregel die ik dan niet zomaar zou vervangen in een t-stuk.

dirk 109
bas88pickup

Re: Series Remdruk regelaar

Bericht door bas88pickup »

Nope......dat ding sluit niet af.(ze zeggen van wel...)

Een gewone auto heeft die bewaking in het deksel van het vloeistofreservoir....En geen beveiliging tegen lekkages.
Als je bij de LR dus een lek hebt, wordt je, als het goed is, meteen gewaarschuwd, bij een gewone auto als het niveau te ver gezakt is. Bij beide word je echter het snelst gewaarschuwd door het rempedaal dat je in één keer tot op de bodem intrapt....en het gebrek aan remvertraging.

Ik moet hierbij aantekenen, dat bij een normale auto de circuits gescheiden zijn(al vanaf de hoofdremcylinder), dus 1 van beide blijft werken, hetzij voor of achter, hetzij een diagonaal (l-achter en R-voor) Bij de Series word het systeem gescheiden via de veiligheidsklep, en bij de hoofdremcylinder, je zou dus kunnen stellen dat de so called safety-valve een slechtere oplossing is dan een T-stuk. Want; bij falen van 1 circuit, en een haperende safety valve, heb je dus helemaal geen remmen meer, omdat de valve de 2 systemen onderling (voor-achter/ links-rechts) verbindt....

Als ik toendertijd dit allemaal geweten had,(toendertijd toen ik de LR restaureerde), dan had ik toen niet zo'n duur ding gekocht! ( €80), maar een simpel T-stuk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/02/2012 22:08 door bas88pickup.
Peter T.

Re: Series Remdruk regelaar

Bericht door Peter T. »

Ik ben nog steeds niet overtuigd. Waarom is Land Rover overgegaan op een dual system terwijl dit geen enkele zin zou hebben als ik het voorgaande lees? Dual system is er juist voor om inderdaad nog een noodvoorziening te hebben (voor of achteras) bij falen van één van de twee. Zover ook ik altijd gedacht heb is de PDWA er voor om 1 circuit meteen af te sluiten als er plots druk verschil optreed. Uiteraard doet dat ding dit alleen als de interne afdichtings O ringen in goede staat zijn. Ik kan het fout hebben dus hopelijk gaan er toch meer mensen reageren op dit belangrijke onderwerp.
Om de vraagtekens nog groter te maken....in de hoofdremcilinder reservoir is er een half tussenschot tussen het ene en de andere circuit om te zorgen dat bij lekkage van 1 circuit in iedergeval niet ook het andere circuit helemaal droog komt te staan. Ook overbodig?? als je toch ineens met het pedaal op de grond staat?? Iets klopt er niet......

Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5dadd05dc8529e31c82ebabaf06ac747', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 15116261, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wim Janssen

Re: Series Remdruk regelaar

Bericht door Wim Janssen »

Peter, je hebt gelijk. Ik heb me ook vergist. Deze klep zit relatief kort achter de hoofdremcilinder in de vaste leidingen. Het zwakke punt in het remsysteem, qua lekkages, zijn de wielremcilinders en de slangen. Stel dat een van de wielremcilinders op de achteras fors gaat lekken. Dan zakt de druk in het achterste circuit en drukt het voorste circuit het achterste dicht in de klep. Hiermee voorkom je dat het hele achterste circuit leegloopt, dus vanaf het tussenschot in het reservoir op de hoofdremcilinder. Zou die klep er niet zitten, dan loopt het systeem wel helemaal leeg en zal door schudden en scheefstand van de auto uiteindelijk ook een groot gedeelte van de remvloeistof in het voorste circuit verloren gaan, waardoor er uiteindelijk helemaal geen rem meer is.
Conclusie: De klep is toch nodig.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
JustinvS

Re: Series Remdruk regelaar

Bericht door JustinvS »

Dennis101 heeft de PDWA (Pressure Difference Warning Actuator) al meerdere keren aangestipt. De naam zegt het al, hij sluit niets af, maar is een actuator om het waarschuwingslampje te bedienen. De plunjer wordt inderdaad in de richting van het lekkende circuit gedrukt door de grotere druk aan de kant van het niet lekkende circuit. Dit is tegelijkertijd ook de reden dat hij wil verschuiven als je een compleet leeg remsysteem wil ontluchten, het drukverschil tussen de kant die je aan het ontluchten bent en de nog te ontluchten kant zorgt daar voor.

Dat schotje in de hoofdremcilinder helpt voorzover ik weet wel in het kunnen remmen bij lekkage. Ik heb eens (ernstige) lekkage gehad bij 1 van de achtercilinders en daardoor liep het reservoir aan 1 kant leeg, aan de andere kant bleef het natuurlijk gevuld tot de hoogte van het schotje. Het pedaal voelde nog enigszins normaal aan, maar dat heb ik verder niet uitgebreid getest omdat ik dat qua veiligheid niet zag zitten. Verder heb ik me niet in de hoofdremcilinder verdiept.

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e62ed41d126e4422d5d747864203d11e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15116423, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Exfietser

Re: Series Remdruk regelaar

Bericht door Exfietser »

Het systeem sluit niets af hoor. Als je een lek in bijvoorbeeld het achterste systeem hebt dan wordt het systeem gewoon door het lek leeggeperst als je gaat remmen. Doordat het wordt leeggedrukt schuift het plunjertje in de pdwa unit naar een kant, en wordt het schakelaartje geactiveerd. Daardoor gaat het lampje branden.

Het voorste systeem blijft gewoon functioneren. De rem moet alleen iets verder ingetrapt worden omdat er iets meer vloeistof verplaatst (Het volume van het plunjertje in de pdwa switch.) moet worden. Dat gebeurt ook maar 1 keer. bij de volgende remmen keer zit de vloeistof daar al is er geen verschil meer. Alleen zal de wagen beduidend langzamer stoppen doordat de achterremmen het niet meer doen. Maar dat merk je waarschijnlijk niet. Als je zo een stuk gereden hebt zul je bij thuiskomst merken dat het reservoir gedeelte voor de achterremmen in de hoofdremcilinder leeg(ger) zal zijn. En dat het reservoirgedeelte van de voorremmen gewoon nog vol zal zijn.

Een gescheiden remsysteem is natuurlijk een belangrijke verbetering t.o.v. het enkele remsysteem dat vroeger op de s2(a)'s enzo zat. De enige toegevoegde waarde van de pdwa switch is het rode controle lampje op het dashboard. Alleen voel je het feit dat het foute boel is waarschijnlijk eerder aan je rempedaal dan dat je het lampje ziet branden. Ik heb het vermoeden dat het rode controle lampje misschien ooit een wettelijke eis is geweest en dat het daarom inzit. Het werkelijke nut zie ik niet. In mijn series 2a heb ik het enkele systeem omgebouwd naar een gescheiden systeem zonder de pdwa switch. Een leiding gaat van de hoofdremcilinder naar de achteras waarop een t-stukje zit dat naar het linker en rechterwiel gaat. Voor de voorremmen gaat de andere aansluiting ook naar een t-stukje en vandaar naar links en rechts.

Bij mijn series drie laat ik het ding er straks ook uit. Er voor in de plaats komt een t-stukje voor het voorremgedeelte en een koppelstukje voor het achterrem gedeelte. Ik kan dan altijd de pdwa switch terugplaatsen als ik dat wil. De remleidingen maak ik van cunifer en verder uiteraard een combinatie van bij elkaar horende hoofdremcilinders en wielremcilinders. Alles is dan optimaal op elkaar afgestemd en zal dus perfect remmen.

Arnold.
bas88pickup

Re: Series Remdruk regelaar

Bericht door bas88pickup »

Quote Arnold: En dat het reservoirgedeelte van de voorremmen gewoon nog vol zal zijn.

Eens, deels. Het gescheiden circuit word door de bewuste schakelaar weer met elkaar in verbinding gesteld, conclusie; het is slechts een kwestie van tijd voordat het hele systeem leeg is. En die tijd komt altijd op het verkeerde moment; wanneer je de remdruk heel hard nodig hebt.....
Exfietser

Re: Series Remdruk regelaar

Bericht door Exfietser »

QuoteBas: Eens, deels. Het gescheiden circuit word door de bewuste schakelaar weer met elkaar in verbinding gesteld, conclusie; het is slechts een kwestie van tijd voordat het hele systeem leeg is. En die tijd komt altijd op het verkeerde moment; wanneer je de remdruk heel hard nodig hebt.....
Er is nooit een verbinding tussen de twee circuits. Is die er wel dan is de pdwa unit defect en moet hij vervangen c.q. gerepareerd worden. De o-ringen in het systeem zorgen dat de twee circuits gescheiden blijven. Anders zou je ook geen gescheiden remsysteem hebben en alles dus zinloos zijn.

Arnold
Wim Janssen

Re: Series Remdruk regelaar

Bericht door Wim Janssen »

Hoe zit het met de info uit de Haynes?

In the event of a leakage in either the front or rear braking system, the faulty system is cut off but hydraulic braking pressure is maintained in the remaining circuit. At the same time, the switch on the valve is actuated by movement of the piston and the brake warning light on the instrument panel will illuminate.


Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
bas88pickup

Re: Series Remdruk regelaar

Bericht door bas88pickup »

Dat bedoel ik dus! Eigenlijk is het een bijzonder domme klep, het systeem op het reservoir is ECHT gescheiden, tenzij uiteraard de hoofdremcylinder het begeeft, maar ja, dan kan ik nog wel een doorgaan met aannames etc. In de basis zijn we het gewoon eens; de PDWA-switch/valve-whatever is eigenlijk een nutteloze toevoeging waar je prima zonder kunt. Toch?
Eric&Betty Boop

Re: Series Remdruk regelaar

Bericht door Eric&Betty Boop »

Haynes zit er wel vaker naast Wim.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('867d87eaed8163f4f7cbbeaa23fa3e98', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15116638, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('2a9e089429ac2a4dc02b8bba45965b29', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15116638, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wim Janssen

Re: Series Remdruk regelaar

Bericht door Wim Janssen »

Eric,

Ik heb een tijdje geleden zo'n klep uit elkaar gehad en daaruit kon ik opmaken dat hij inderdaad het tegenoverliggende systeem afsloot. Ik heb net nog van iemand gehoord dat dat een fout in de Haynes is maar waarop is deze constatering gebaseerd?
Mijn eerste reactie was ook dat het niet uitmaakte, maar toen ben ik het nog eens even gaan nazoeken en kwam hierop uit.
Het klinkt misschien eigenwijs, maar ik wil graag feiten zien bij een bewering. Het zou mooi zijn als iemand zo'n klep heeft liggen en hiervan een foto kan maken in gedemonteerde toestand. Dan heeft Apke ook een duidelijk antwoord op zijn gestarte discussie.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Peter T.

Re: Series Remdruk regelaar

Bericht door Peter T. »

Ben ook maar in de "literatuur" gedoken en kwam uit op pagina 70-4 en 70-5 van het werkplaatshandboek (voor degene die het niet in bezit hebben: zie deze LINK ) . Daar staat een exploded vieuw van mijn PDWA (je hebt er ook met maar 4 leiding aansluitingen i.p.v. 5 zoals deze). Dan lijkt het er inderdaad toch sterk op dat het ding niets afsluit als ie in werking komt....nu is het natuurlijk een tekening maar ik begin nu toch langzaam op te schuiven naar het "niet afsluiten"kamp van de vorige schrijvers, om maar in stijl van het onderwerp te blijven.....
Ben dus inderdaad benieuwd naar foto's. Misschien binnenkort van mij uit want ik heb nog een hele nieuwe liggen die er binnenkort in gaat.

Overigs.....opmerkingen als "zinloos, nutteloos, stom" passen bij mij niet zo als ik het over remveiligheid heb. Ook al heeft het uiteindelijk (eventueel) alleen de werking om een rood lichtje te laten werken, een extra waarschuwing dat er iets ernstigs en levensgevaarlijks mis is vind ik nooit overbodig. Hierbij een kanttekening makend dat het inderdaad wel een link ding KAN zijn als het nooit gereviseerd is in vele jaren (....zoals bij mij...30 jaar....ahum...in tegenstelling tot alle andere remdelen). Rubber verteerd of slijt met als gevolg dat er daardoor dus WEL een verbinding kan ontstaan tussen de twee GESCHEIDEN remsystemen.

Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aec0081d76b6ebaba813ca22604da83a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 15116744, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Eric&Betty Boop

Re: Series Remdruk regelaar

Bericht door Eric&Betty Boop »

Ik heb zo'n klep nog nooit open gehad Wim,maar in het WPH staat een doorsnee tekening en daarop zie ik niets wat een lek circuit af zou kunnen sluiten.
Ten tweede heet dat ding ook "Brake failure switch" waaruit ik ook opmaak dat hij alleen een schakelaar bediend.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a31d90b9f92e508d8e82dfb2d64cdd71', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15116763, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('deeb4374507a889c5b42d7b41e7473ae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15116763, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wim Janssen

Re: Series Remdruk regelaar

Bericht door Wim Janssen »

Peter,

Dit ziet inderdaad niet uit naar afsluiten. Heb ik me nu toch op een verkeerd been laten zetten door jouw eerdere opmerking ? Was de eerste gedachte toch goed.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Apke

Re: Series Remdruk regelaar

Bericht door Apke »

Zou ik heel zachtjes kunnen consluderen dat een goede PDWA een lekkage kan signaleren en een slecht werkende PDWA de situatie alleen maar erger maakt (omdat het de twee systemen door het lekken van de O-ring de vloeistof tussen voor en achter kan laten lekken)?

Ik zal kijken of ik morgen een paar foto's kan maken van de PDWA die ik net (gebruikt) gekocht heb.

Zoals eerder vermeld is gebeurd. We hebben een zinnige en leerzame discussie voor iedereen .

Nu zit ik echter nog steeds met het probleem: is de hoofdrem cilinder nu echt gescheiden en is de PDWA toegevoegd omdat Landrover dit niet vertrouwde?

Net als PeterT wil ik niet bezuinigen op veiligheid, maar zeker geen systeem hebben wat schijnveiligheid geeft.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f11b8d695263038565879135e8f532f6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15117176, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Eric&Betty Boop

Re: Series Remdruk regelaar

Bericht door Eric&Betty Boop »

Ik denk dat jij de spijker op zijn kop slaat Ap.
Geen PWDA-klep is beter dan een in slechte staat verkerende PWDA-klep.

Betty heeft wel een gescheiden remsysteem(niet origineel want ze is een serieIIa) maar ook geen PWDA-klep.
Ook geen lampje op het dash dus die klep zou dan helemaal geen nut hebben.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('032e8cca64c589cfadc76a348bc8ea5f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15117212, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('4a8b59342c41376f72b8be44e1c2aef1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15117212, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Peter T.

Re: Series Remdruk regelaar

Bericht door Peter T. »

De hoofdremcilinder is zeker gescheiden, zowel door zijn inwendige constructie als het halve tussenschot in het reservoir. De pdwa is toegevoegd voor een zichtbare herkenning (lampje) dat er iets goed mis is met het remsysteem, cq verschil van druk in voor en achter. Niet een kwestie van gebrek aan vertrouwen in het systeem maar wel een extra (hoera ! zelfs onze Series heeft een extraatje!!) check voor als het fout dreigt te gaan. Niks mis mee en dusdanig basic dat het naast het feit dat het heerlijk simpel werkt ook wel eens ongewenste effecten kan hebben (lekkende afdichtingsrubbers) waardoor we hier een vorm van preventie hebben die wel eens juist de kwaal kan veroorzaken!

Tjongejonge.....zo'n Land Rover blijft fascineren tot ver buiten zijn grenzen............heerlijk!

Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c0a650172383bac15f2f067f071c6ebc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 15117303, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Plaats reactie