compressietest 200 tdi met uitslag, graag uw mening

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bart van Dessel

compressietest 200 tdi met uitslag, graag uw mening

Bericht door Bart van Dessel »

Leuk weekend berichtje voor bij de warme kachel:

Ik heb een mooi diesel compressietest setje gekocht van Midlock, net de 1e keer gebruikt op een blauwe 110 Defender 200 tdi van een klant (prikker uiteraard). Het probleem met deze auto/motor is stevig roken, wit/blauwe rook bij koude start én heel moeilijk aanslaan als ie even heeft gestaan. Koppakking was de verdachte van de klant maar hij drinkt geen koelvloeistof, bouwt geen overmatige druk op in koelsysteem, wordt niet te heet en loopt verder erg goed, ook kleur van olie en koelvloeistof is goed. Het slechte starten is nu verholpen door de plaatsing van een andere injectiepomp. De oude had overmatig veel speling op de gashendel waardoor hij valse lucht aanzuigt. Hij starte vanochtend direct na 2 tellen zonder voor te gloeien!! Maar dit is d euitslag van de compressietest: cylinder1: 26,3 bar, cyl.2: 30 bar, cyl.3: 32,3 bar, cyl.4: 32 bar. Conclusie is dus dat de 1e cylinder duidelijk minder compressie heeft, dat verklaart misschien het roken bij koude motor? Als ie warm is komt er alleen een tevreden pluimpje zwarte rook uit bij doortrekken (pomp staat een beetje royaal). Kan ook dat 1 injector niet helemaal goed sluit en daardoor de cylinder vult met diesel als ie even heeft gestaan.

Barst maar los!!

Groetjes, bart
Bart van Dessel

Re: compressietest 200 tdi met uitslag, graag uw mening

Bericht door Bart van Dessel »

Oh ja, distributie heb ik vervangen, kleppen zijn gesteld, alles staat 100%.

Gr, Bart
JustinvS

Re: compressietest 200 tdi met uitslag, graag uw mening

Bericht door JustinvS »

Ik weet niet in hoeverre dit voor diesel geldt , en heb ook niet veel ervaring met compressiemeten.
Maar als vuistregel geldt toch dat als je zonder een spuitje olie de compressie meet, daarna met een spuitje olie de compressie meet en de compressiewaarde daardoor beter wordt, het aan de zuigerveer ligt. En als er geen verschil inzit dit waarschijnlijk aan een beschadigde klep ligt. Mijn ingeving is dus kijken naar het verschil met/zonder een drup olie op de zuiger.
Zie ook (vanaf 03:00) :


Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f20eca321235119712a8f23cb9ed3170', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15110908, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bart van Dessel

Re: compressietest 200 tdi met uitslag, graag uw mening

Bericht door Bart van Dessel »

Als er een beschadigde/lekke klep inzit dan zou je dat goed moeten horen/zien/voelen, maar hij loopt snaarstrak op 4 cylinders. Maar ik had deze test met de olie inderdaad wel even kunnen doen, maar de auto staat nu buiten en weer in elkaar geschroefd. Maar omdat ie verder goed rijdt maak ik me niet zo'n zorgen. Volgens de eigenaar verbruikt ie wel wat olie.

Gr, bart
JustinvS

Re: compressietest 200 tdi met uitslag, graag uw mening

Bericht door JustinvS »

Dan gok ik des te meer op een minder wordende zuigerveer om de eerste zuiger, maar zover was je zelf denk ik ook al

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4701bbcc851b1a93b4601aad0dcf704f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15111626, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bart74

Re: compressietest 200 tdi met uitslag, graag uw mening

Bericht door Bart74 »

Sluiten de kleppen wel goed? En hoe zijn de klepsteelrubbers?
Franc

Re: compressietest 200 tdi met uitslag, graag uw mening

Bericht door Franc »

Bart,

Inderdaad nog een keer nat meten. Kun je nu toch ook nog even doen met de stopsolenoid eraf?
6 bar is toch aardig veel om maar te negeren.

Mijn V8 had als symptoom een slechte warme start. Bleek kapotte zuigerveren te zijn bij 2 cylinders. Verder eigenlijk weinig van te merken.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Bart van Dessel

Re: compressietest 200 tdi met uitslag, graag uw mening

Bericht door Bart van Dessel »

Auto staat nu weer buiten, en bij -6 ga ik niet liggen klooien. Dus dat doen we de volgende keer wel. Volgende auto staat nu op de brug. Morgen wil ik m'n eigen 300 tdi met 516000 km de compressie meten en dan doe ik het wél droog en nat dus het vervolg krijg je via m'n eigen kanaalauto! Hoeveel olie moet ik d'r doen? Niet teveel anders krijg ik waterslag

Foto-4XF4X3EK.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1348d0cf65e4493522e1412669c39839', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4XF4X3EK.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4XF4X3EK.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4XF4X3EK.jpg', '', 15112064, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Gr, Bart
Margriet

Re: compressietest 200 tdi met uitslag, graag uw mening

Bericht door Margriet »

ik zou beginnen met ongeveer een halve kan... dan witte zeker dat ie stuk is bart.
sorry beetje flauw.
Arthur Verhalle

Re: compressietest 200 tdi met uitslag, graag uw mening

Bericht door Arthur Verhalle »

Bart,

Ik ben razend benieuwd naar je meting op de 300tdi. Ik heb net het vervolg meegemaakt van het euvel wat je hebt omschreven met een 200tdi. Inderdaad, bij het starten wat wit/blauwe rook, als je de straat uit bent niks meer aan de hand. Flink gas erbij, beetje zwarte rook. Totdat ik de wagen gisteravond buiten neerzette bij min 22....... Vanochtend een wat "zwaardere" start, iets meer rook, maar de wagen ging gewoon lekker van zijn plek (dus geen bevroren waterscheider en/of vastzittende handrem/vernsellingsbak o.i.d.). Een paar minuten en wat stoplichten later, op een 80 km/h weg, had ik geen vermogen meer, wel een enorme rookwolk. Motor bleef gezellig stationair draaien. Ik heb het ding naar de werkplaats gekregen, motor draaide "goed", dus waarom niet?

Aangezien ik het hele blok, behalve de kop, een jaar geleden uit elkaar heb gehad, kon ik dus met een gerede zekerheid daar gaan beginnen. Wie schetst mijn verbazing? De eerste cilinder (vanaf de voorkant) koppakking volledig doorgeslagen! Water in de olie, olie in het water. Ik heb de pakking vervangen vandaag, en de motor loopt al een heel stuk beter. In ieder geval beter dan voorheen, en daar was ik al aardig tevreden mee: net als je zelf opmerkt, distributie goed en "strak", kleppen goed gesteld, alles volgens het boekje.

Zo zie je maar, kennelijk kan een klein lekje in de koppakking, wat je dus met je compressietest kan meten, verder redelijk onopgemerkt blijven bestaan en pas bij een extreme situatie (zo'n strenge kou is toch wel extreem te noemen) opeens akelig de kop opsteken....

Arthur
rinie

Re: compressietest 200 tdi met uitslag, graag uw mening

Bericht door rinie »

je kan ook nog een kromme drijfstang hebben als hij ooit waterslag heeft gehad
Plaats reactie