circulatie richting 3.9 v8
-
tijdrovers
circulatie richting 3.9 v8
hallo,
allemaal leuk en aardig, dit weer, maar mijn range heeft er duidelijk minder skik van.
de motor start prima, maar na een paar minuten bevriest mijn verdamper. (omvl)
aangezien ik alleen maar op gas kan rijden, kan ik de motor niet op benzine laten warm draaien.
ik mis een tank, een lmm en bedrading naar de ecu.
ik heb nu een 12 volt dompelaar die ik bij de verdamper in het koelcircuit wil plaatsen, zodat als de motor loopt het elementje de vloeistof verwarmd en daarmee de verdamper.
maar dan moet ik wel de aanvoorzijde verwarmen en niet de retour.
wie weet de circulatierichting van een 3.9 v8?
ik heb de verdamper tussen de motor en kachel aangesloten.
groet, Henri
allemaal leuk en aardig, dit weer, maar mijn range heeft er duidelijk minder skik van.
de motor start prima, maar na een paar minuten bevriest mijn verdamper. (omvl)
aangezien ik alleen maar op gas kan rijden, kan ik de motor niet op benzine laten warm draaien.
ik mis een tank, een lmm en bedrading naar de ecu.
ik heb nu een 12 volt dompelaar die ik bij de verdamper in het koelcircuit wil plaatsen, zodat als de motor loopt het elementje de vloeistof verwarmd en daarmee de verdamper.
maar dan moet ik wel de aanvoorzijde verwarmen en niet de retour.
wie weet de circulatierichting van een 3.9 v8?
ik heb de verdamper tussen de motor en kachel aangesloten.
groet, Henri
-
neef Henk
Re: circulatie richting 3.9 v8
Je verdamper bevriest als er te weinig koelwater in het systeem zit. Check dus eerst even of je radiator op peil is.
Groeten neef Henk
Groeten neef Henk
-
Wim Janssen
Re: circulatie richting 3.9 v8
Als ik met mijn 3.5 start op LPG (standaard) en direct ga rijden, krijg ik ook problemen in de zin van enkele honderden meters inhouden door gebrek aan brandstof. Als ik hem na het starten echter 2 tot 3 min stationair laat warmdraaien, is er niets aan de hand.
En inderdaad zoals neef Henk zegt, voldoende koelvloeistof.
groeten
Wim Janssen
En inderdaad zoals neef Henk zegt, voldoende koelvloeistof.
groeten
Wim Janssen
-
bram-rrc
Re: circulatie richting 3.9 v8
3.9 V8, start op gas en kan direct, rustig, aanrijden.
aansluiting is goed, check hieronder, richting weet ik niet. anders eens omdraaien, weet niet of dat uitmaakt..
[www.vogelsautogas.nl]
aansluiting is goed, check hieronder, richting weet ik niet. anders eens omdraaien, weet niet of dat uitmaakt..
[www.vogelsautogas.nl]
-
tijdrovers
Re: circulatie richting 3.9 v8
mijn expantievatje (oud systeem met metalen vaatje) zit vol.
ik heb vanmorgen voor het starten toch nog even gecheckt of er in de verdamper ook vloeistof zat.
nee dus.
ik heb dus een luchtbel in de verdamper, vreemd, want gisteren heb ik bij bedrijfstemp. de slang op de verdamper los gedraaid om op die manier te ontluchten. er kwam dan ook echt wel kvs uit
de bovenste slang is een vrij hoog punt. zit wel onder de radiateur en expantievat.
toch vreemd dat er een luchtbel in zit.
hoe kan ik dat voorkomen?
vorig jaar heb ik er ook veel last van gehad. heb nu de verdamper lager gemonteerd.
met mijn 88 met 3.5 v8 heb ik er ook geen last van. altijd starten en lopen.
gril heb ik trouwens ook afgedekt
Henri
ik heb vanmorgen voor het starten toch nog even gecheckt of er in de verdamper ook vloeistof zat.
nee dus.
ik heb dus een luchtbel in de verdamper, vreemd, want gisteren heb ik bij bedrijfstemp. de slang op de verdamper los gedraaid om op die manier te ontluchten. er kwam dan ook echt wel kvs uit
de bovenste slang is een vrij hoog punt. zit wel onder de radiateur en expantievat.
toch vreemd dat er een luchtbel in zit.
hoe kan ik dat voorkomen?
vorig jaar heb ik er ook veel last van gehad. heb nu de verdamper lager gemonteerd.
met mijn 88 met 3.5 v8 heb ik er ook geen last van. altijd starten en lopen.
gril heb ik trouwens ook afgedekt
Henri
-
Bart van Dessel
Re: circulatie richting 3.9 v8
De 2 kachelslangen lopen langs elkaar aan de rechterkant van je blok over de kleppendeksels, tussen die 2 slangen zet je T-stukjes en daar kun je de verdamper op aan sluiten. Ik heb hier een 4.2 staan met Impco, als je het zeker wilt weten kan ik even kijken.
gr, bart
gr, bart
-
tijdrovers
Re: circulatie richting 3.9 v8
bart,
zo heb ik dat ook aangesloten.
toch werkt het niet goed.
ik heb nu een dompelaar, 12volt.
ik heb het ding net uitgeprobeerd, maar dat wordt LOEI heet zo zonder water.
zou het werken als ik de dompelaar gewoon zo tegen mijn omvl verdamper aan bout.
en anders moet ik gewoon de dompelaar in het koelwater hangen, maar dan wel de aanvoer!
ook moet de verdamper luchtvrij zijn, anders heeft het nog geen zin
zo heb ik dat ook aangesloten.
toch werkt het niet goed.
ik heb nu een dompelaar, 12volt.
ik heb het ding net uitgeprobeerd, maar dat wordt LOEI heet zo zonder water.
zou het werken als ik de dompelaar gewoon zo tegen mijn omvl verdamper aan bout.
en anders moet ik gewoon de dompelaar in het koelwater hangen, maar dan wel de aanvoer!
ook moet de verdamper luchtvrij zijn, anders heeft het nog geen zin
-
Wim Janssen
Re: circulatie richting 3.9 v8
Quotemijn expantievatje (oud systeem met metalen vaatje) zit vol.
Koelvloeistofpeil even onder de schroefdop op de radiator peilen.
groeten
Wim Janssen
Koelvloeistofpeil even onder de schroefdop op de radiator peilen.
groeten
Wim Janssen
-
bram-rrc
Re: circulatie richting 3.9 v8
ik zou zoiezo het metalen vaatje vervangen voor een kunststof, met daarbij de onderste radiatorslang die dan een extra
aftakking naar het vaatje heeft.
Dompelaar moet in medium hangen.
Ik zou de oorzaak van het probleem proberen te vinden en niet gaan frotten met een dompelaar.. moet niet nodig zijn.
aftakking naar het vaatje heeft.
Dompelaar moet in medium hangen.
Ik zou de oorzaak van het probleem proberen te vinden en niet gaan frotten met een dompelaar.. moet niet nodig zijn.
-
Art van Blondie
Re: circulatie richting 3.9 v8
QuoteWim Janssen Koelvloeistofpeil even onder de schroefdop op de radiator peilen.
+1
en ook daar afvullen.
Groet, Art
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/02/2012 14:40 door Art van Blondie.
+1
en ook daar afvullen.
Groet, Art
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/02/2012 14:40 door Art van Blondie.
-
Leendert
Re: circulatie richting 3.9 v8
Bij mij zit de verdamper in serie met de kachel, dus zonder T stukjes.
Dan moet de vloeistof wel door de veramper en kachel en ontlucht deze altijd.
Als ze beiden paralel staan (met T stukjes) kan de vloeistof in een van beide systemen stil staan en kan er lucht ophopen.
Bij een RRC zit er ook geen kraantje tussen (kachel wordt alijd warm) zoals bij een series of Defender auto.
Dan moet de vloeistof wel door de veramper en kachel en ontlucht deze altijd.
Als ze beiden paralel staan (met T stukjes) kan de vloeistof in een van beide systemen stil staan en kan er lucht ophopen.
Bij een RRC zit er ook geen kraantje tussen (kachel wordt alijd warm) zoals bij een series of Defender auto.
-
neef Henk
Re: circulatie richting 3.9 v8
Het voornaamste probleem is lucht in het systeem wat ik al eerder zei, als je dat kan oplossen is de dompelaar overbodig. Ik heb eens horen zeggen dat een verdamper in een bepaalde richting moet worden gemonteerd vanwege lucht maar dit weet ik dus niet zeker.
Groeten neef Henk
Groeten neef Henk
-
neef Henk
Re: circulatie richting 3.9 v8
Dat was wat er mij ook werd verteld, in de lengte richting
Groeten neef Henk
Groeten neef Henk
-
tijdrovers
Re: circulatie richting 3.9 v8
wat kan de plek van de verdamper nu voor invloed hebben op lucht in het koelsysteem?
als je verdamper het hoog zit, oké dat mag duidelijk zijn.
ik heb de verdamper nu achter de linker koplamp met het membraam richting de koplamp.
ik heb trouwens gisteren de radiateur bij gevuld.
die was inderdaad niet vol. ga toch maar eens een kunststofvaatje ophalen bij/in de Krim.
Henri
als je verdamper het hoog zit, oké dat mag duidelijk zijn.
ik heb de verdamper nu achter de linker koplamp met het membraam richting de koplamp.
ik heb trouwens gisteren de radiateur bij gevuld.
die was inderdaad niet vol. ga toch maar eens een kunststofvaatje ophalen bij/in de Krim.
Henri
-
bram-rrc
Re: circulatie richting 3.9 v8
ah ok, zie nu pas dat stukje "vanwege lucht", te snel gelezen.
Weet niet waarom in de lengerichting, maar zal ivm rijwind "lucht" zijn of beweging van membraam. kan het zo snel even niet vinden.
maar idd voor lucht in het systeem maakt dat niet uit.
Oh ja, ff kijken of er een dop met vlotter in zit. (of misschien hebben ze dat altijd, weet ik niet) Kan je mooi een lampie aanhangen voor je
koelvloeistof niveau
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/02/2012 13:50 door bram-rrc.
Weet niet waarom in de lengerichting, maar zal ivm rijwind "lucht" zijn of beweging van membraam. kan het zo snel even niet vinden.
maar idd voor lucht in het systeem maakt dat niet uit.
Oh ja, ff kijken of er een dop met vlotter in zit. (of misschien hebben ze dat altijd, weet ik niet) Kan je mooi een lampie aanhangen voor je
koelvloeistof niveau
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/02/2012 13:50 door bram-rrc.
-
Bart van Dessel
Re: circulatie richting 3.9 v8
Lijkt me wel beter als de verdamper niet te hoog zit, want lucht in het systeem zit meestal best hoog Dus in het accugat eventueel. Ik heb lang gereden met een Impco verdamper in de breedte en nooit een probleem ondervonden, maar dat terzijds.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Art van Blondie
Re: circulatie richting 3.9 v8
Henri,
De plaats van de verdamper heeft niets met lucht in je koelsysteem te maken, en ook niet met het bevriezen van de verdamper.
Bij verkeerde montage van de verdamper kan het membraan in de verdamper bewegen onder invloed van snel optrekkende maar vooral sterk afremmende bewegingen. Daardoor wordt de gasvoorziening op dat moment beïnvloed. Simpel gezegd kan de motor dan afslaan als je hard remt.
Overigens heeft de ervaring mij geleerd dat je het navullen van de radiator een paar keer moet herhalen.
Groet, Art
De plaats van de verdamper heeft niets met lucht in je koelsysteem te maken, en ook niet met het bevriezen van de verdamper.
Bij verkeerde montage van de verdamper kan het membraan in de verdamper bewegen onder invloed van snel optrekkende maar vooral sterk afremmende bewegingen. Daardoor wordt de gasvoorziening op dat moment beïnvloed. Simpel gezegd kan de motor dan afslaan als je hard remt.
Overigens heeft de ervaring mij geleerd dat je het navullen van de radiator een paar keer moet herhalen.
Groet, Art
-
Roel
Re: circulatie richting 3.9 v8
en kijken dat bovenkant verdamper lager staat dan bovenkant radiateur
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD