Verwarming (al weer....)
-
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Verwarming (al weer....)
Gisteren mijn thermo klep vervangen, de oude deed het niet meer. Afgezien daarvan lukt het nog steeds amper om warme lucht uit de verwarmingsmonden te krijgen, soms lauw, soms goed warm, dan weer straalkoud.....
Als ik het systeem bekijk, zie ik dat de slangen naar de verwarmingen ongeveer zeg 1,5 cm doorsnede zijn en de slangen die naar de radiator gaan ongeveer zeg 4 cm. Nou denk ik enerzijds dat het systeem zo ontworpen is en dus goed moet kunnen werken, anderzijds denk ik gevoelsmatig dat de pomp de koelvloeistof de weg van de minste weerstand zal sturen, dus de radiator in en niet de verwarming, zodra de klep open gaat. Ik heb het een en ander gelezen over de matrix die verstopt zou kunnen zijn, maar de achterverwarming, die toch zijn eigen matrix heeft, wordt ook niet noemenswaardig warm.
Kan het zin hebben om de koelslangen naar de radiator enigszins te knijpen, of beweeg ik me dan richting een oververhitte motor? (Ik heb ook al geen ventilator, en dat geeft zelfs 's-zomers geen problemen)
De gaten in de auto dichtmaken ben ik nog maar niet aan begonnen omdat het niet gaat om warmte binnen te houden maar om de warmte te genereren.
Iemand een idee?
Met dank,
John
John Straatman
image009.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cbe7cb4c4404aa95a69cf78d65fcc53c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', 'http://straatman.biz/index_files/image009.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', '', 15098037, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Binky, LW uit 1978
Colonello, 110 ex-Mariniers uit 1989
www.straatman.biz
Als ik het systeem bekijk, zie ik dat de slangen naar de verwarmingen ongeveer zeg 1,5 cm doorsnede zijn en de slangen die naar de radiator gaan ongeveer zeg 4 cm. Nou denk ik enerzijds dat het systeem zo ontworpen is en dus goed moet kunnen werken, anderzijds denk ik gevoelsmatig dat de pomp de koelvloeistof de weg van de minste weerstand zal sturen, dus de radiator in en niet de verwarming, zodra de klep open gaat. Ik heb het een en ander gelezen over de matrix die verstopt zou kunnen zijn, maar de achterverwarming, die toch zijn eigen matrix heeft, wordt ook niet noemenswaardig warm.
Kan het zin hebben om de koelslangen naar de radiator enigszins te knijpen, of beweeg ik me dan richting een oververhitte motor? (Ik heb ook al geen ventilator, en dat geeft zelfs 's-zomers geen problemen)
De gaten in de auto dichtmaken ben ik nog maar niet aan begonnen omdat het niet gaat om warmte binnen te houden maar om de warmte te genereren.
Iemand een idee?
Met dank,
John
John Straatman
image009.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cbe7cb4c4404aa95a69cf78d65fcc53c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', 'http://straatman.biz/index_files/image009.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', '', 15098037, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Binky, LW uit 1978
Colonello, 110 ex-Mariniers uit 1989
www.straatman.biz
-
Benno
Re: Verwarming (al weer....)
als de verwarmingsslangen warm worden is er doorstroming. Gaat de klep goed open om de warmte naar je radiator te krijgen ? Of zit er die niet in een 110. Bij een RRC loopt de warmte altijd door de kachelmatrix weet ik maar bij een 110 weet ik het niet. Weet wel dat je een klep hebt die je bedientmet de hefboom in de auto. Heb er al wel gezien waar die klep niet goed bewoog.
groet,
benno
groet,
benno
-
jacob
Re: Verwarming (al weer....)
Het lijkt ook wel op lucht in het systeem.
Dat zorgt ook voor warm dan weer koude lucht.
Dit is herkenbaar als de verwarming bij een hoger toerental wel wat warmer word.
vaak zit de verwarring als hoogte punt in het systeem.
Vandaar dat zich daar lucht kan.
Mvg Jacob
Dat zorgt ook voor warm dan weer koude lucht.
Dit is herkenbaar als de verwarming bij een hoger toerental wel wat warmer word.
vaak zit de verwarring als hoogte punt in het systeem.
Vandaar dat zich daar lucht kan.
Mvg Jacob
-
Joadalama
Re: Verwarming (al weer....)
Samen met een vriend van mij laatst een ombouw van RHD naar LHD gedaan van zijn ex-mod 110 van 1985. Dus ook het kachelhuis vervangen. Top-tip van zijn vader (een echte Kfz-Meister): het koelsysteem opnieuw vullen vanaf een punt dat hoger ligt dan het hoogste punt van de kachel. Concreet betekende dat slang bovenop het blok losmaken en met een beetje improvisatie en extra slang + koperen buisje om slangen te koppelen, de boel gevuld met koelvloeistof. Zo kan er geen lucht in de matrix blijven zitten. Verder wel eens op een engels forum gelezen dat het verwisselen van de slangen die aangesloten zitten op de matrix van het kachelhuis nog wel eens wil helpen voor extra warmte.
Voor een 110 zonder noemenswaardige isolatie is het er, ook bij deze temperaturen, goed in uit te houden.
Overigens is het kachelhuis redelijk goed te reviseren. Met wat geduld alle popnagels uitboren, alles natuurrlijk schoonmaken, dan alle foam op de kleppen vervangen door crepla rubber van de pipoos, scharnierpunten invetten en de hele zaak weer inelkaar poppen. Als je hem dan toch open hebt liggen kun je ook bij een motoren-revisie bedrijf even vragen of ze de matrix voor je afpersen om te controleren of tie nog dicht is.
cheers
Joachim
Voor een 110 zonder noemenswaardige isolatie is het er, ook bij deze temperaturen, goed in uit te houden.
Overigens is het kachelhuis redelijk goed te reviseren. Met wat geduld alle popnagels uitboren, alles natuurrlijk schoonmaken, dan alle foam op de kleppen vervangen door crepla rubber van de pipoos, scharnierpunten invetten en de hele zaak weer inelkaar poppen. Als je hem dan toch open hebt liggen kun je ook bij een motoren-revisie bedrijf even vragen of ze de matrix voor je afpersen om te controleren of tie nog dicht is.
cheers
Joachim
-
Marc vd K
Re: Verwarming (al weer....)
hoe bedoel je dat afpersen Joachim? Wat controleer je dan?
-
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Re: Verwarming (al weer....)
Dank voor het meedenken, een aantal van de geopperde zaken had ik al gecontroleerd, ook naar aanleiding van vorige postings/antwoorden. De klep zal ik morgen maar weer eens controleren, die had ik inmiddels op de matrix zelf al open gezet. Maar het feit dat ik af en toe warm en dan weer koud heb doet mij toch denken dat het de klep niet is. Een vriend opperde ook al lucht in de matrix, omdat die zo hoog licht en misschien dat je bij meer toeren de luchtbel opzij blaast maar dat de bel bij lage toeren weer terug komt. Ik heb in het verleden wel de auto tegen de hellingen van de have van Scheveningen omhoog gezet, in de hoop dat lucht dan naar voren loopt, zal ik morgen ook maar weer eens gaan proberen. De matrix ziet er vrij nieuw uit en ik heb ook weinig verwarming achter, wat de stelling van lucht in de matrix deels tegenspreekt. Ik ga morgen ook maar eens controleren of de slangen die terug komen warmte afgeven.
Als je zegt verwisselen, bedoel je dan de in en uitgaande verwisselen? Zal ik in een later stadium ook eens proberen, die kende ik nog niet.
Uiteindelijk is het een mechanisch ding en als je alles langs loopt moet het toch te vinden zijn.
Dank nogmaals,
John
Als je zegt verwisselen, bedoel je dan de in en uitgaande verwisselen? Zal ik in een later stadium ook eens proberen, die kende ik nog niet.
Uiteindelijk is het een mechanisch ding en als je alles langs loopt moet het toch te vinden zijn.
Dank nogmaals,
John
-
Joadalama
Re: Verwarming (al weer....)
@Mark: matrix is eigenlijk gewoon een mini radiator (simpel gezegd). Door hem af te persen kan je controleren of tie niet lek of verstopt is. Ben er niet bij geweest toen ze het deden, maar volgens mij wordt die dan in een bak met water gelegd en dan druk er op. Als er luchtbellen ontsnappen is tie lek, komt er minder druk terug dan is tie verstopt. Maar ik kan het mis hebben.
@ John: inderdaad de in- en uitgaande slang wisselen. Heb even gezocht maar kon het niet meer terugvinden waar ik het gelezen had. Was ergens op landyzone. Daar wordt erg veel over slecht functionerende kachels gepraat. Dus als je een avondje over hebt, dan kun je je helemaal gaar lezen over kachels.
Cheers
joachim
@ John: inderdaad de in- en uitgaande slang wisselen. Heb even gezocht maar kon het niet meer terugvinden waar ik het gelezen had. Was ergens op landyzone. Daar wordt erg veel over slecht functionerende kachels gepraat. Dus als je een avondje over hebt, dan kun je je helemaal gaar lezen over kachels.
Cheers
joachim
-
Andrew Colville
Re: Verwarming (al weer....)
wordt je motor ook wel goed warm, misschien staat je thermostaat constant open waardoor de motor veel te veel wordt gekoeld, dit heeft een directe gevolg voor het warm worden van je verwarmings matrix.
Je thermostaat gaat normaal ergens tussen de 82 en 88 graden open, als deze open staat of eerder open gaat dan komt je motor niet op temperatuur en dus ook je kachel niet.
bij het lag stil staan zou je motor wel warmer worden (geen rijwind ) en je kachel dus ook. zodra je op de snelweg zit zal de boel weer enorm afkoelen en de warme kachel wordt dan ook weer koud.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Je thermostaat gaat normaal ergens tussen de 82 en 88 graden open, als deze open staat of eerder open gaat dan komt je motor niet op temperatuur en dus ook je kachel niet.
bij het lag stil staan zou je motor wel warmer worden (geen rijwind ) en je kachel dus ook. zodra je op de snelweg zit zal de boel weer enorm afkoelen en de warme kachel wordt dan ook weer koud.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
-
Dirk109
Re: Verwarming (al weer....)
Bij mijn serie doe ik in de winter wel eens een plaatje voor de grill als het koud is, de motor komt zo beter op temperatuur en mijn kachel wordt warm ipv lauw.
Dirk109
Dirk109
-
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Re: Verwarming (al weer....)
Andrew,
Ik heb net een nieuwe thermostaat gemonteerd, ik had hem in water gecontroleerd, die kan het dus niet zijn
Dirk,
Heb in het verleden wel gedaan, moet misschien terug daaraan meedoen, ook al gaf het toen niet het gewenste resultaat.
Vriendelijke groet,
John
Ik heb net een nieuwe thermostaat gemonteerd, ik had hem in water gecontroleerd, die kan het dus niet zijn
Dirk,
Heb in het verleden wel gedaan, moet misschien terug daaraan meedoen, ook al gaf het toen niet het gewenste resultaat.
Vriendelijke groet,
John
-
Puffino
Re: Verwarming (al weer....)
John,
volgens mij (geen garantie) heeft de heater matrix een overloop, waardoor het grootste deel van het water daar doorheen gaat en slechts een klein deel door de kanaaltjes. Afpersen heeft dus weinig zin, doorstroming heeft ie altijd wel. Alleen hoeveel er intern door die kanaaltjes gaat weet je dan nog niet.
Je hebt natuurlijk ook al gevoeld met je hand met "warme motor", hoe warm die leiding wordt. IS er wel doorstroming? Hoe warm wordt de leiding naar je hoofdradiator? En hoe koud is de bottomhose daarbij (ofwel hoe goed koelt die radiator).
Enne, je hebt toch niet je kraan verkeerd staan? Je weet tenslotte dat er een tweewegkraan in je wagen zit, die enorme hendel, aan de pompzijde naast het blok, gemonteerd op het binnenscherm van je spatbord. Ik vergeet altijd in welke stand die moet staan. Feit is dat die wel de juiste stand moet hebebn anders heb je helemaal niets in het kachelcircuit. Ik neem aan dat die kraan het nog doet en niet loos is, en daardoor knijpt?
Ik vergat nog te zeggen dat mijn kachelmotor stuk is (althans, hij doet het niet en de zekering is heel, nog niet op onderzoek uitgegaan verder) maar met de kachel tusse de stoelen ben ik erg blij, die wordt aangenaam, heel aangenaam. Op standje 1 heb ik na een tijdje een heerlijk warme wagen. Isolatie helpt wel, daarmee verlies je niet zo snel wat je warmmaakt. Anders zou warmmaken weinig zin hebben.
FIJN is overigens ook om een afscheiding te maken tussen de cabine en de laadruimte. Liefst met een doorkijkje van wel een beetje afsluitend materiaal, trouwens, dat heb ik niet. Die van mij kan eventueel de boel wel afsluiten en dat maakt de cabine zo lekker veel kleiner dat je veel miner verwarmingscapaciteit nodig hebt.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/02/2012 10:17 door Puffino.
volgens mij (geen garantie) heeft de heater matrix een overloop, waardoor het grootste deel van het water daar doorheen gaat en slechts een klein deel door de kanaaltjes. Afpersen heeft dus weinig zin, doorstroming heeft ie altijd wel. Alleen hoeveel er intern door die kanaaltjes gaat weet je dan nog niet.
Je hebt natuurlijk ook al gevoeld met je hand met "warme motor", hoe warm die leiding wordt. IS er wel doorstroming? Hoe warm wordt de leiding naar je hoofdradiator? En hoe koud is de bottomhose daarbij (ofwel hoe goed koelt die radiator).
Enne, je hebt toch niet je kraan verkeerd staan? Je weet tenslotte dat er een tweewegkraan in je wagen zit, die enorme hendel, aan de pompzijde naast het blok, gemonteerd op het binnenscherm van je spatbord. Ik vergeet altijd in welke stand die moet staan. Feit is dat die wel de juiste stand moet hebebn anders heb je helemaal niets in het kachelcircuit. Ik neem aan dat die kraan het nog doet en niet loos is, en daardoor knijpt?
Ik vergat nog te zeggen dat mijn kachelmotor stuk is (althans, hij doet het niet en de zekering is heel, nog niet op onderzoek uitgegaan verder) maar met de kachel tusse de stoelen ben ik erg blij, die wordt aangenaam, heel aangenaam. Op standje 1 heb ik na een tijdje een heerlijk warme wagen. Isolatie helpt wel, daarmee verlies je niet zo snel wat je warmmaakt. Anders zou warmmaken weinig zin hebben.
FIJN is overigens ook om een afscheiding te maken tussen de cabine en de laadruimte. Liefst met een doorkijkje van wel een beetje afsluitend materiaal, trouwens, dat heb ik niet. Die van mij kan eventueel de boel wel afsluiten en dat maakt de cabine zo lekker veel kleiner dat je veel miner verwarmingscapaciteit nodig hebt.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/02/2012 10:17 door Puffino.
-
Marc-my-Words
Re: Verwarming (al weer....)
John,
Ik heb geen ervaring met een 1989-er ex-mariniers, maar 1º is een kantonnetje of een slabbetje. Dat helpt ook bij een Td5 en zelfs bij een Puma.
Als je de radiator afdekt dan heb je twee effecten, als de thermostaat open gaat dan komt er niet zo'n plons ijskoud water in je koelsysteem, en als tweede effect blijft het onder de motorkap net ietsje lauw.
2º Is de verwarmingsdoos (aangenomen dat die net als de latere t/m Td5 is): Daar zit een luchtklep in en zodra die luchtklep ook maar een beetje lekt wordt er ijskoude lucht bijgemengd, als daarbij de heater-matrix een beetje vuil is dan wordt het allemaal nog erger, de lucht gaat dan nog makkelijker buitenom. De heatermatrix is daarbij eigenlijk te klein dus de kachel blijft altijd een knelpunt totdat je ook die matrix aanpast.
Marc
Ik heb geen ervaring met een 1989-er ex-mariniers, maar 1º is een kantonnetje of een slabbetje. Dat helpt ook bij een Td5 en zelfs bij een Puma.
Als je de radiator afdekt dan heb je twee effecten, als de thermostaat open gaat dan komt er niet zo'n plons ijskoud water in je koelsysteem, en als tweede effect blijft het onder de motorkap net ietsje lauw.
2º Is de verwarmingsdoos (aangenomen dat die net als de latere t/m Td5 is): Daar zit een luchtklep in en zodra die luchtklep ook maar een beetje lekt wordt er ijskoude lucht bijgemengd, als daarbij de heater-matrix een beetje vuil is dan wordt het allemaal nog erger, de lucht gaat dan nog makkelijker buitenom. De heatermatrix is daarbij eigenlijk te klein dus de kachel blijft altijd een knelpunt totdat je ook die matrix aanpast.
Marc
-
Wim Janssen
Re: Verwarming (al weer....)
De kachel in een 110 is echt wel het hoogste punt in het koelsysteem en moeilijk te ontluchten. Ik heb een simpel kraantje uit de bouwmarkt vlak bij de kachelradiator gezet om een ontluchtingsmogelijkheid te hebben. Optimaal is dit nog niet omdat de pijpjes uit de kachel omlaag gebogen zijn. Maar ik heb toch al meerdere malen, na werkzaamheden waarbij het koelsysteem opnieuw gevuld moest worden, hier bij draaiende motor enige tijd moeten wachten voordat er koelvloeistof uit kwam. Dus er zit in die hoek al snel een luchtprobleem.
En zo ziet mijn simpele oplossing eruit.
10-11-10_01.jpg --> mod_embed_images_loadimage('da5a3933cfeacb6323d09f3335076e63', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-lMrmDR3OGHY%2FTYp1Awe9s7I%2FAAAAAAAAAV8%2Fi0D33PdQNNc%2Fs640%2F10-11-10_01.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-lMrmDR3OGHY/TYp1Awe9s7I/AAAAAAAAAV8/i0D33PdQNNc/s640/10-11-10_01.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-lMrmDR3OGHY%2FTYp1Awe9s7I%2FAAAAAAAAAV8%2Fi0D33PdQNNc%2Fs640%2F10-11-10_01.jpg', '', 15100497, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Kraantje in de slang naar de kachel.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
En zo ziet mijn simpele oplossing eruit.
10-11-10_01.jpg --> mod_embed_images_loadimage('da5a3933cfeacb6323d09f3335076e63', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-lMrmDR3OGHY%2FTYp1Awe9s7I%2FAAAAAAAAAV8%2Fi0D33PdQNNc%2Fs640%2F10-11-10_01.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-lMrmDR3OGHY/TYp1Awe9s7I/AAAAAAAAAV8/i0D33PdQNNc/s640/10-11-10_01.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-lMrmDR3OGHY%2FTYp1Awe9s7I%2FAAAAAAAAAV8%2Fi0D33PdQNNc%2Fs640%2F10-11-10_01.jpg', '', 15100497, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Kraantje in de slang naar de kachel.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
-
Wim Janssen
Re: Verwarming (al weer....)
Marc,
En thermostaat gaat niet open/dicht, maar gaat heel langzaam open en ook weer langzaam dicht, dus van een plons is geen sprake.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
En thermostaat gaat niet open/dicht, maar gaat heel langzaam open en ook weer langzaam dicht, dus van een plons is geen sprake.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
-
Marc-my-Words
Re: Verwarming (al weer....)
Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Marc,
>
> En thermostaat gaat niet open/dicht, maar gaat
> heel langzaam open en ook weer langzaam dicht, dus
> van een plons is geen sprake.
>
> Met vriendelijke groeten
> Wim Janssen
>
>
Wim,
Ook al gaat de thermostaat niet boem open of boem dicht, zodra hij open (begint) te gaan wordt er ijskoud water uit de radiator gedrukt en stroomt het koelsysteem binnen, en omdat de thermostaat helemaal aan het andere eind zit en sowieso niet heel rapido reageert blijft er een zekere tijd ijskoud water aan het koelcircuit toegevoegd worden. Bij mijn oude Td5 kon ik goed merken dat het koelsysteem langere tijd kan gaan jo-jo-en. Een slabbetje (of een kartonnetje) doen dan veel goed: de radiator is bij deze buitentemperaturen nu eenmaal een factor veel te groot. (Reken maar na: normale max temp ± 85 º, radiator moet nog kunnen koelen bij 40-50º buitenlucht dus bij een temperatuurverschil van 40º, het verschil is nu meer dan tweemaal zo groot hetgeen dus een heel veel grotere koelcapaciteit geeft.)
Marc
-------------------------------------------------------
> Marc,
>
> En thermostaat gaat niet open/dicht, maar gaat
> heel langzaam open en ook weer langzaam dicht, dus
> van een plons is geen sprake.
>
> Met vriendelijke groeten
> Wim Janssen
>
>
Wim,
Ook al gaat de thermostaat niet boem open of boem dicht, zodra hij open (begint) te gaan wordt er ijskoud water uit de radiator gedrukt en stroomt het koelsysteem binnen, en omdat de thermostaat helemaal aan het andere eind zit en sowieso niet heel rapido reageert blijft er een zekere tijd ijskoud water aan het koelcircuit toegevoegd worden. Bij mijn oude Td5 kon ik goed merken dat het koelsysteem langere tijd kan gaan jo-jo-en. Een slabbetje (of een kartonnetje) doen dan veel goed: de radiator is bij deze buitentemperaturen nu eenmaal een factor veel te groot. (Reken maar na: normale max temp ± 85 º, radiator moet nog kunnen koelen bij 40-50º buitenlucht dus bij een temperatuurverschil van 40º, het verschil is nu meer dan tweemaal zo groot hetgeen dus een heel veel grotere koelcapaciteit geeft.)
Marc
-
Marc vd K
Re: Verwarming (al weer....)
Tot hoeveel graden mag je bv een 200tdi oplaten lopen door z'n slabbertje/karton?
Als ik nu bij -5 op de snelweg rijd word de motor niet warmer dan 72 graden als ik flink door rij. (ik heb er een digitaal klokje in gebouwd)
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('732e17b46ad3bf7d7e77dea6bdebbc27', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 15101075, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
Als ik nu bij -5 op de snelweg rijd word de motor niet warmer dan 72 graden als ik flink door rij. (ik heb er een digitaal klokje in gebouwd)
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('732e17b46ad3bf7d7e77dea6bdebbc27', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 15101075, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
-
Wim Janssen
Re: Verwarming (al weer....)
Dat een karton of iets dergelijks voor de radiator in deze frisse tijden een goede zaak is, staat niet ter discussie. Dat is zonder meer beter. Alleen die plons zie ik niet. Ik vraag me nu trouwens af wat de capaciteit van een waterpomp is en hoe snel de koelvleoistof eigenlijk rondgepompd wordt.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
-
Marc-my-Words
Re: Verwarming (al weer....)
Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat een karton of iets dergelijks voor de radiator
> in deze frisse tijden een goede zaak is, staat
> niet ter discussie. Dat is zonder meer beter.
> Alleen die plons zie ik niet. Ik vraag me nu
> trouwens af wat de capaciteit van een waterpomp is
> en hoe snel de koelvloeistof eigenlijk rondgepompd
> wordt.
>
Wim,
Ik heb geen mooi digitaal thermometertje in mijn auto, maar feit blijft dat ik in de Td5 - zonder lucht in de verwarmingsmatrix - nog steeds bemerkte dat de warmte-afgifte varieerde. Ik ben daarbij dan niet steeds gestopt om te voelen of er warm water de radiator instroomde maar ik neem aan dat het wel de reden was waarom dan ineens een "kou-frontje" langs kwam. Wat de waterpomp ook vermag, de thermostaat heeft een zekere traagheid (ook al omdat de directe omgeving niet direct al z'n warmte kwijt is) en bovenal heeft een thermostaat ook een openingstemperatuur en een sluittemperatuur dus zit er sowieso een potentiële oscillatie ingebouwd. Tegen de tijd dus dat de motor integraal in evenwicht is met die 82º koelwatertemperatuur gaat de thermostaat open (rustig, en niet met een klap dat weet ik), dan stroomt er dus 82º water in de radiator en komt er een zeker volume ijskoud water in het koelsysteem. De thermostaat gaat pas weer dicht bij zijn sluittemperatuur en voor je die bereikt hebt is er al heel wat ijs-water in het koelsysteem gelopen en bezig tot een nieuw warmte-evenwicht te geraken.
Marc
-------------------------------------------------------
> Dat een karton of iets dergelijks voor de radiator
> in deze frisse tijden een goede zaak is, staat
> niet ter discussie. Dat is zonder meer beter.
> Alleen die plons zie ik niet. Ik vraag me nu
> trouwens af wat de capaciteit van een waterpomp is
> en hoe snel de koelvloeistof eigenlijk rondgepompd
> wordt.
>
Wim,
Ik heb geen mooi digitaal thermometertje in mijn auto, maar feit blijft dat ik in de Td5 - zonder lucht in de verwarmingsmatrix - nog steeds bemerkte dat de warmte-afgifte varieerde. Ik ben daarbij dan niet steeds gestopt om te voelen of er warm water de radiator instroomde maar ik neem aan dat het wel de reden was waarom dan ineens een "kou-frontje" langs kwam. Wat de waterpomp ook vermag, de thermostaat heeft een zekere traagheid (ook al omdat de directe omgeving niet direct al z'n warmte kwijt is) en bovenal heeft een thermostaat ook een openingstemperatuur en een sluittemperatuur dus zit er sowieso een potentiële oscillatie ingebouwd. Tegen de tijd dus dat de motor integraal in evenwicht is met die 82º koelwatertemperatuur gaat de thermostaat open (rustig, en niet met een klap dat weet ik), dan stroomt er dus 82º water in de radiator en komt er een zeker volume ijskoud water in het koelsysteem. De thermostaat gaat pas weer dicht bij zijn sluittemperatuur en voor je die bereikt hebt is er al heel wat ijs-water in het koelsysteem gelopen en bezig tot een nieuw warmte-evenwicht te geraken.
Marc
-
Marc-my-Words
Re: Verwarming (al weer....)
Marc
Met een digitaal termometertje zie je mooi wat er gebeurt: ik zou gewoon eens kijken.
Bij 82º gaat de thermostaat open, met een kartonnetje voor de grill koelt de radiator wat minder goed dus zou je in theorie uiteindelijk ook de fan moeten zien inkomen. Daarom dus meter geen kartonnetje tegen de radiator. Er kan met iets voor de grill nog steeds lucht door de radiator (en dor de intercooler) circuleren en dat is ook de bedoeling.
Marc
Met een digitaal termometertje zie je mooi wat er gebeurt: ik zou gewoon eens kijken.
Bij 82º gaat de thermostaat open, met een kartonnetje voor de grill koelt de radiator wat minder goed dus zou je in theorie uiteindelijk ook de fan moeten zien inkomen. Daarom dus meter geen kartonnetje tegen de radiator. Er kan met iets voor de grill nog steeds lucht door de radiator (en dor de intercooler) circuleren en dat is ook de bedoeling.
Marc
-
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Re: Verwarming (al weer....)
Heb nu ongeveer 10 minuten gereden en 10 minuten stationair laten draaien, geen verwarming voor, lauw achter.
Ik verdenk steeds meer de matrix.
De hendel in het systeem staat naar achteren, dan wordt de achterste verwarming lauw, bij stand omhoog wordt die ook koud.
De in en uitgaande slangen van de matrix worden redelijk warm, het metalen gedeelte kan je moeilijk lang vast houden vanwege de temperatuur.
De slangen naar de radiateur blijven bijzonder lauw.
De bedieningskabel van de matrix is gebroken, maar dat valt met een draadje wel onder de motorkap vast te binden, ik heb hem nu "naar buiten wijzend" vastgebonden, ik meen dat dat de verwarmingsstand is.
Betreffende de matrix: als ik de aanjager aan heb staan blaast er in de auto een behoorlijke hoeveelheid lucht, maar ijskoud. Tussen de twee slangaansluitingen op de matrix blaast ook een hoeveelheid koude lucht naar buiten (?)
Er is dus vermoedelijk iets met de matrix aan de hand, heeft iemand daar een opengewerkte tekening van (of is die op internet op te trommelen?)
Van de zomer als de temperaturen beter zijn, toch maar die matrix er uit halen en openen, het dichtpoppen zal daarna toch niet zo'n probleem zijn.
Met vriendelijke groet,
John
Ik verdenk steeds meer de matrix.
De hendel in het systeem staat naar achteren, dan wordt de achterste verwarming lauw, bij stand omhoog wordt die ook koud.
De in en uitgaande slangen van de matrix worden redelijk warm, het metalen gedeelte kan je moeilijk lang vast houden vanwege de temperatuur.
De slangen naar de radiateur blijven bijzonder lauw.
De bedieningskabel van de matrix is gebroken, maar dat valt met een draadje wel onder de motorkap vast te binden, ik heb hem nu "naar buiten wijzend" vastgebonden, ik meen dat dat de verwarmingsstand is.
Betreffende de matrix: als ik de aanjager aan heb staan blaast er in de auto een behoorlijke hoeveelheid lucht, maar ijskoud. Tussen de twee slangaansluitingen op de matrix blaast ook een hoeveelheid koude lucht naar buiten (?)
Er is dus vermoedelijk iets met de matrix aan de hand, heeft iemand daar een opengewerkte tekening van (of is die op internet op te trommelen?)
Van de zomer als de temperaturen beter zijn, toch maar die matrix er uit halen en openen, het dichtpoppen zal daarna toch niet zo'n probleem zijn.
Met vriendelijke groet,
John
-
Frans Bonnes
Re: Verwarming (al weer....)
Ik verwacht dat er ergens een klep verkeerd staat en de koude lucht niet via het radiateurtje naar binnen gaat maar rechtstreeks.
Vooral ook omdat je schrijft dat het metalen gedeelte kan je moeilijk lang vast houden vanwege de temperatuur
fb
Vooral ook omdat je schrijft dat het metalen gedeelte kan je moeilijk lang vast houden vanwege de temperatuur
fb
-
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Re: Verwarming (al weer....)
Dank je wel Frans, dat wordt dus toch even demonteren zodra het weer iets meer "demonteerweer" wordt
John
John
-
Puffino
Re: Verwarming (al weer....)
hij bedoelt het metalen stuk van de pijpjes, vermoed ik, Frans.
Dee matrix zelf verdenk ik nu ook maar vasle lucht zou mij ook niet erg verbazen. Rotte seal rond schutbord?
Dee matrix zelf verdenk ik nu ook maar vasle lucht zou mij ook niet erg verbazen. Rotte seal rond schutbord?
-
Puffino
Re: Verwarming (al weer....)
BLIJFT overeind dat het OOK raar is dat jouw matrix tussen de stoelen ook niet echt "van den gloeiend hete" wordt..... Merk ik nu opeens.... Hm, intrigerend. Je woont wel in de 070 omgeving geloof ik, wordt tijd dat we er eens samen induiken? Meld je maar tegen de tijd dat je aan de slag wilt, via de PM. ALS je wilt.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
Hans
Webasto Thermo top c/z werkt niet (meer)
iemand in ”het Zeeuwsche” die er verstand van heeft?
Woon vlak bij Hulst en mijn standkachel wil niet meer.
krijg het zelf helaas niet (meer) opgelost.
Alle hulp is uiteraard welkom en je wordt goed ontvangen.
Wil ook wel ”de helper” zijn kant op komen maar wel binnen een acceptabele afstand dan hè.
Alvast bedankt en groet,
Hans

Woon vlak bij Hulst en mijn standkachel wil niet meer.
krijg het zelf helaas niet (meer) opgelost.
Alle hulp is uiteraard welkom en je wordt goed ontvangen.
Wil ook wel ”de helper” zijn kant op komen maar wel binnen een acceptabele afstand dan hè.
Alvast bedankt en groet,
Hans
-
CrazymudHans
Re: Verwarming (al weer....)
John
Tot vorig jaar hadden we ook alleen maar ellende gehad met de kachel van een 90 uit '86.
Niet warm te krijgen, zelfs bij lange ritten niet, hooguit lauw.
Ook lang gezocht naar de oorzaak maar niets gevonden.
Nieuwe matrix erin en echt een wereld van verschil.
Hij is nu snel warm en goed warm ook.
Het vervangen is gemakkelijk en voor het geld van een nieuwe matrix (ik dacht 40 euro) hoef je het niet te laten.
Suc6
Groet,
Hans
4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d95159faf62fab1526f5b322971e5b99', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.4x4fotos.nl%2Fupload%2Ffiles%2F4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg', 'http://www.4x4fotos.nl/upload/files/4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.4x4fotos.nl%2Fupload%2Ffiles%2F4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg', '', 15103551, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Tot vorig jaar hadden we ook alleen maar ellende gehad met de kachel van een 90 uit '86.
Niet warm te krijgen, zelfs bij lange ritten niet, hooguit lauw.
Ook lang gezocht naar de oorzaak maar niets gevonden.
Nieuwe matrix erin en echt een wereld van verschil.
Hij is nu snel warm en goed warm ook.
Het vervangen is gemakkelijk en voor het geld van een nieuwe matrix (ik dacht 40 euro) hoef je het niet te laten.
Suc6
Groet,
Hans
4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d95159faf62fab1526f5b322971e5b99', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.4x4fotos.nl%2Fupload%2Ffiles%2F4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg', 'http://www.4x4fotos.nl/upload/files/4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.4x4fotos.nl%2Fupload%2Ffiles%2F4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg', '', 15103551, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Re: Verwarming (al weer....)
Dank je wel Hans,
mijn matrix ziet er juist zo nieuw uit, met Landrover original parts sticker er op, vandaar dat ik hem in eerste instantie heb uitgesloten. Nu wijst echter alles toch op de matrix. Ik ga hem bij iets warmer weer er uit halen om te kijken of de klep misschien kapot is, maar als zo'n ding zo goedkoop is sluit ik inderdaad niet uit dat nieuw kopen beter is dan repareren (als de reparatie te ingewikkeld is)
Met dank,
John
mijn matrix ziet er juist zo nieuw uit, met Landrover original parts sticker er op, vandaar dat ik hem in eerste instantie heb uitgesloten. Nu wijst echter alles toch op de matrix. Ik ga hem bij iets warmer weer er uit halen om te kijken of de klep misschien kapot is, maar als zo'n ding zo goedkoop is sluit ik inderdaad niet uit dat nieuw kopen beter is dan repareren (als de reparatie te ingewikkeld is)
Met dank,
John
-
Ruben Hummel
Re: Webasto Thermo top c/z werkt niet (meer)
Hans,
Heb je al eens op deze site gekeken voor uitleg van de Webasto's?? Er zijn ook allerlei handleidingen te vinden.
www.standkachels.com
Succes,
Groeten,
Ruben
Foto-XH7M6C83.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2bb84d89d234c1022964e482ec41f080', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-XH7M6C83.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', '', 15105474, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Heb je al eens op deze site gekeken voor uitleg van de Webasto's?? Er zijn ook allerlei handleidingen te vinden.
www.standkachels.com
Succes,
Groeten,
Ruben
Foto-XH7M6C83.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2bb84d89d234c1022964e482ec41f080', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-XH7M6C83.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', '', 15105474, 600, 600, 'Loading image ...', false);