motor voorverwarmer
motor voorverwarmer
Vanmorgen bij minus 10 graden naar het werk gereden, de koude start van m'n Disco 300 tdi ging redelijk goed, hij sloeg direct aan maar hij loopt dan echt effe als een ouwe diesellocomotief, zo'n koude start is voor de motor gewoon slecht, ik zit daarom te kijken voor een motorvoorverwarmer, deze kwam ik tegen: [shop.conrad.nl] Ik zou het dan hoofdzakelijk doen voor het behoud van de techniek, dat het interieur dan sneller warm is, is natuurlijk mooi meegenomen. Iemand ervaring met een voorverwarmer?
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: motor voorverwarmer
hallo bart ik heb zelf een motorverwarming van defa.com in mijn 300tdi gezet
ik ben daar zeer tevreden over
ik heb een tijdschakelaar tussen mijn verlengsnoer gezet
ik laat hem een uur voor ik wegga aan gaan en je motor is warm start zonder te gloeien ook met min 10
ik heb hem ook gebruikt in finland met min 31
ik ben daar zeer tevreden over
ik heb een tijdschakelaar tussen mijn verlengsnoer gezet
ik laat hem een uur voor ik wegga aan gaan en je motor is warm start zonder te gloeien ook met min 10
ik heb hem ook gebruikt in finland met min 31
Re: motor voorverwarmer
Ik heb die Defa ook gezien, maar zorgt die ook voor circulering van koelvloeistof of alleen verwarmen? Kan ik in de info van Defa niet terugvinden, heb wel gelezen dat het een heel veel gebruikt systeem/merk is in Scandinavië.
Bart
Bart
Re: motor voorverwarmer
Met het principe kan niet zo veel mis mee zijn, alhoewel ik wel informatie mis betreffende het vermogen van het ding. Maar waar plaats je deze en als hij in het pompcircuit van de auto zit, geeft die pomp bij stilstand dan geen restrictie?
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: motor voorverwarmer
ik heb zelf in mijn lightweight ook een koelvloeistof verwarmer zitten, wellis waar een veel goedkopere dan deze hier boven, maar werkt super ook bij -20 start ze.
Ik zit zelf ook veel in canada en daar zie je 2 systemen. 1 is boven genoemde en het tweede verwarmt puur de carterpan zodat je olie bij -40 gewoon +20 is.
De meeste nieuwe auto's worden daar uitgerust met het laatste systeem omdat dit schijnbaar het beste is voor de motor.
canadiantire
Maar met de koelvloeistof verwarmer heb je meteen een warme verwarming en dat is toch ook wel fijn....
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3859777d1be6cd41cc714543b3e16d20', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 15105139, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
Ik zit zelf ook veel in canada en daar zie je 2 systemen. 1 is boven genoemde en het tweede verwarmt puur de carterpan zodat je olie bij -40 gewoon +20 is.
De meeste nieuwe auto's worden daar uitgerust met het laatste systeem omdat dit schijnbaar het beste is voor de motor.
canadiantire
Maar met de koelvloeistof verwarmer heb je meteen een warme verwarming en dat is toch ook wel fijn....
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3859777d1be6cd41cc714543b3e16d20', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 15105139, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
Re: motor voorverwarmer
Volgens mij zitten ze altijd in het circuit van de interieurverwarming. Op die manier werkt het tweezijdig. De circulatie warmt het blok op EN het interieur kan opwarmen. een webasto doet dat ook maar schakelt ook de interieurventilator op standje 1 aan. Daardoor is het ook al ontdooid binnen tegen de tijd dat je wegrijdt. De gewone waterpomp he je weinig last van omdat de stroomsnelheid niet zo heel hoog is gaat dit gewoon langs de pomp af. een waterpomp draait vrij rond en is geen verdringerpomp maar een circulatiepomp.
er zijn meerdere systemen. Je hebt er die in de plaats van een vriesplug in het blok geplaatst worden en dit soort doorstroomelementen met een eigen pompje. Ik zou er wel vertrouwen in hebben en minder dan 200 is een stuk goedkoper dan de 700 voor een beetje Webasto. zoek ook maar eens op Hotfrog
zo met deze koude dagen heb ik er ook al wel eens aan zitten denken maar ik ken mezelf. Ik vergeet het ding toch aan te zetten. Mijn webasto in de vorige disco werkte prima, helaas heeft deze het niet. Ach, de TDI start prima ook bij -10 dus dat is het niet. Alleen de motorslijtage van zo'n ijskoude start zou ik graag voorkomen, de Defa zie ik dan inderdaad ook wel zetten alhoewel die volgens mij geen circulatiepomp heeft en werkt op convectie (wel met afstandsbediening en klokje trouwens )
Benno
er zijn meerdere systemen. Je hebt er die in de plaats van een vriesplug in het blok geplaatst worden en dit soort doorstroomelementen met een eigen pompje. Ik zou er wel vertrouwen in hebben en minder dan 200 is een stuk goedkoper dan de 700 voor een beetje Webasto. zoek ook maar eens op Hotfrog
zo met deze koude dagen heb ik er ook al wel eens aan zitten denken maar ik ken mezelf. Ik vergeet het ding toch aan te zetten. Mijn webasto in de vorige disco werkte prima, helaas heeft deze het niet. Ach, de TDI start prima ook bij -10 dus dat is het niet. Alleen de motorslijtage van zo'n ijskoude start zou ik graag voorkomen, de Defa zie ik dan inderdaad ook wel zetten alhoewel die volgens mij geen circulatiepomp heeft en werkt op convectie (wel met afstandsbediening en klokje trouwens )
Benno
Re: motor voorverwarmer
Beste Bart,
Ik heb een vergelijkbaar apparaat via marktplaats aangeschaft (Hotfrog) was zelfs iets goedkoper.
Ik heb hem in een andere auto (Reliant Scimitar op LPG) en bevalt prima.
Het was altijd een crime in de winter om gelijk op lpg te starten, maar nu zonder problemen.
Wel goed laag in het systeem monteren, zodat er altijd water bij kan komen.
Als die op temperatuur is stopt de verwarming en pomp.
Je kan kiezen uit een versie van 55 graden en één die ik dacht 70 of 80 graden verwarmt.
Ik ga er zeker ook een op de landrover zetten.
Succes
Rob
Ik heb een vergelijkbaar apparaat via marktplaats aangeschaft (Hotfrog) was zelfs iets goedkoper.
Ik heb hem in een andere auto (Reliant Scimitar op LPG) en bevalt prima.
Het was altijd een crime in de winter om gelijk op lpg te starten, maar nu zonder problemen.
Wel goed laag in het systeem monteren, zodat er altijd water bij kan komen.
Als die op temperatuur is stopt de verwarming en pomp.
Je kan kiezen uit een versie van 55 graden en één die ik dacht 70 of 80 graden verwarmt.
Ik ga er zeker ook een op de landrover zetten.
Succes
Rob
Re: motor voorverwarmer
Defa is een gleoispiraal die of in je blok wordt gemonteerd (vriesplug eruit, Defa erin) of in een behuizing zit waaraan je aan weerszijde een koelwater/kachelslang schroegt. Mijn 110 V8 heeft hem ipv de vriespug, de suzukies (afhankelijk van type) in de slang of in het blok thv de vriesplug. Door de warmte krijg je circulatie in het koelwater (warm stijgt op en koud zakt omlaag). 's morgens is het zelfs zo dat de automatische choke geen toerenverhoging geeft, zo warm is het (bij de u nit die in de kachelslang zit gemonteerd)
Defa geeft geloof ik + 30 graden tov de omgevingstemp (na ca 3 uur). Bij ons staan ze de gehele nacht aan de 220V, een schakelklok kan de 2x ca. 450W niet verdragen.
Super systeem, dat ik al vele jaren in al mn auto's gebruik. De koude start is geen winterse koude start meer en al vrij snel komt er warme lucht uit de kachel.
Nadeel is alleen dat je een 220v aansluiting in de buurt moet hebben, op een algemene parkeerplaats of op mn werk is hij dus niet te gebruiken
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/02/2012 12:01 door Roel.
Defa geeft geloof ik + 30 graden tov de omgevingstemp (na ca 3 uur). Bij ons staan ze de gehele nacht aan de 220V, een schakelklok kan de 2x ca. 450W niet verdragen.
Super systeem, dat ik al vele jaren in al mn auto's gebruik. De koude start is geen winterse koude start meer en al vrij snel komt er warme lucht uit de kachel.
Nadeel is alleen dat je een 220v aansluiting in de buurt moet hebben, op een algemene parkeerplaats of op mn werk is hij dus niet te gebruiken
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/02/2012 12:01 door Roel.
Re: motor voorverwarmer
Hallo, dank allen voor de info. Maar is het niet zo dat een pompje met verwarmingselement sneller de boel verwarmt dan een Defa verwarmer die geen pompje heeft? Maar als half Scandinavië d'r mee rijdt dan zal het wel goed werken, ik moet alleen nog even overtuigd worden....een pompje lijkt me veel effectiever. Er zijn trouwens niet heel veel leveranciers. Ik zou dan wel gaan voor een motor- en interieurverwarmer. Als je 's ochtends om 3 uur in je auto stapt dan is het wel fijn om je ruiten aan de binnenkant niet te hoeven krassen en 15 km als een omaatje te rijden met koude motor....
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: motor voorverwarmer
Is leuk als je altijd een stopkontakt naast je auto hebt
maar dat lukt eigelijk alleen als je thuis bent
dus de helft van de tijd heb je er nixan
waarom geen diesel voorverwarming?met iets van een tijdsschakelaar of afstandsbediening.
ik heb mee laten vertellen dat in oudere luxe wagens die dingen ook al zaten.
mot zelf ook nog eens gaan speuren op de sloop.
Grt
Alan
maar dat lukt eigelijk alleen als je thuis bent
dus de helft van de tijd heb je er nixan
waarom geen diesel voorverwarming?met iets van een tijdsschakelaar of afstandsbediening.
ik heb mee laten vertellen dat in oudere luxe wagens die dingen ook al zaten.
mot zelf ook nog eens gaan speuren op de sloop.
Grt
Alan
Re: motor voorverwarmer
Een beetje Land Rover rijder heeft toch een boerderij met paarden, schapen, ganzen en 2 honden? Stopcontacten genoeg bij mij hier buiten....Alleen bij mij was het geld toen op voor een verwarmde autostalling....
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: motor voorverwarmer
Natuurlijk ben ik me nu gruwelijk aan het verdiepen in motor voorverwarming, als het eenmaal in m'n kop zit dan gaat het er nie meer uit...ik heb nu Calix gevonden, hebben speciaal setjes voor de 300 tdi! Komt in het gat van een vriesplug, zit geen pompje bij, gewoon een verwarmingselemant, soort waterkoker zeg maar. Is wel vrij professioneel, hebben voor alle auto's aparte setjes. Mooi met kabels en speciale stekkers en klemmen, zo te zien mooi afgewerkt.
Gr, bart
Gr, bart
Re: motor voorverwarmer
wel grappig, vriest het eens een hele week 6 graden of meer, gaat iedereen ineens over motorverwarming denken...
ben benieuwd of het 's zomers ALS het eens een week 30 graden+ is iedereen airco wil......
is het echt zo schadelijk?? dacht dat de winters "vroegguh"kouder waren, en de LR's waar we in rijden komen meerendeels uit die tijd, toch?
toen deden ze het toch ook gewoon, en zonder deze noviteiten ?
ben benieuwd of het 's zomers ALS het eens een week 30 graden+ is iedereen airco wil......
is het echt zo schadelijk?? dacht dat de winters "vroegguh"kouder waren, en de LR's waar we in rijden komen meerendeels uit die tijd, toch?
toen deden ze het toch ook gewoon, en zonder deze noviteiten ?
Re: motor voorverwarmer
In mijn Defender 300Tdi heb ik een Defa 230V en een Webasto standkachel gehad. Beter voor mens en machine. In mijn 109 had ik destijds een Kenlowe engine pre-heater 230V. Deze zat aangesloten op het koelsysteem. Beide systemen werken goed. Op ebay staat nog een [www.ebay.co.uk] leuk ding voor de V8 liefhebbers onder ons:
André
Truckie, 1974 swb 2.25 diesel (met Bakkie, 1/4 ton Polynorm trailer 1954)
P1110122_zps06f130c0.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a03c8a4df066866acec29bec769ee841', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://i662.photobucket.com/albums/uu347/sobat110/P1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', '', 15106727, 600, 600, 'Loading image ...', false);
André
Truckie, 1974 swb 2.25 diesel (met Bakkie, 1/4 ton Polynorm trailer 1954)
P1110122_zps06f130c0.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a03c8a4df066866acec29bec769ee841', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://i662.photobucket.com/albums/uu347/sobat110/P1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', '', 15106727, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: motor voorverwarmer
ja dat willen ze . Ooit bijgebeund bij een airco boer, als het goed warm was stroomde de aanvragen voor complete systemen binnen.
Re: motor voorverwarmer
Ik had in mijn 110 ook zo'n waterkoker ding in de onderste radiatorslang.
Ooit eens gekocht bij Budget Parts. Kwamen uit Polen. Maar volgens mij hebben ze ze niet meer.
Werkte best goed. Via een tijdklok in het stopkontakt en dan 2 a 3 uurtjes voordat ik naar het werk ging in laten schakelen. Blok was dan ong 40 graden. Starten zonder gloeien en geen grijze onverbrande diesel walmen. En gelijk een warme kachel.
Ik gebruikte hem wel binnen in de garage. Houd er wel rekening mee dat als je auto buiten staat bij -6 en er staat een stevig windje recht op de gril(gevoelstemp -15) dat dat beetje warmte wat dat spiraaltje in je koelvloeistof stop er heel snel weer uit is.
Die van Conrad en Hotfrog zijn dezelfde en 1200W. Dus als je die de hele nacht aan hebt staan gaat de KW/uur meter lekker rap in de rondte. Kost een paar centen maar dan heb je ook Watt.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a02622aca9ef2bbb320d925d882758a9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15106940, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('af6596c397cd6b468947d3527b919bb9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15106940, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ooit eens gekocht bij Budget Parts. Kwamen uit Polen. Maar volgens mij hebben ze ze niet meer.
Werkte best goed. Via een tijdklok in het stopkontakt en dan 2 a 3 uurtjes voordat ik naar het werk ging in laten schakelen. Blok was dan ong 40 graden. Starten zonder gloeien en geen grijze onverbrande diesel walmen. En gelijk een warme kachel.
Ik gebruikte hem wel binnen in de garage. Houd er wel rekening mee dat als je auto buiten staat bij -6 en er staat een stevig windje recht op de gril(gevoelstemp -15) dat dat beetje warmte wat dat spiraaltje in je koelvloeistof stop er heel snel weer uit is.
Die van Conrad en Hotfrog zijn dezelfde en 1200W. Dus als je die de hele nacht aan hebt staan gaat de KW/uur meter lekker rap in de rondte. Kost een paar centen maar dan heb je ook Watt.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a02622aca9ef2bbb320d925d882758a9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15106940, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('af6596c397cd6b468947d3527b919bb9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15106940, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: motor voorverwarmer
Nu nog een oplossing voor de bevroren spiegels en de winter ongemakken zijn verholpen en de krabber kan weg gegooit worden
Re: motor voorverwarmer
Klikkerdeklik
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('93a1381f573a21eba2e07f311f4069ea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15106992, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('1407fc8ebe87ec5862f280ddd8c88d7e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15106992, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('93a1381f573a21eba2e07f311f4069ea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15106992, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('1407fc8ebe87ec5862f280ddd8c88d7e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15106992, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: motor voorverwarmer
Een tijdklokje thuis helpt om de Watt's wat in de hand te houden (neem er wel eentje die minimaal 8 Amp schakelen kan).
Als je je verlengsnoer ook bij de baas mag inpluggen dan heb je daar wellicht wat minder zorgen over de Watts.
En als je nu toch een 220 aansluiting hebt, leg er direct een 2Amp druppellader aan, dan is de accu ook nog eens goed opgetopt.
En een slabbetje voor de grill helpt de warmte onder de motorkap te houden, slabbetje is sowieso een goed idee.
(En gevoelstemperatuur geldt met name ons soort, nauwelijks behaarde beesten, aan onze huid verdampt het en daarmee wordt die gevoelstemperatuur gevoeld).
Marc
Als je je verlengsnoer ook bij de baas mag inpluggen dan heb je daar wellicht wat minder zorgen over de Watts.
En als je nu toch een 220 aansluiting hebt, leg er direct een 2Amp druppellader aan, dan is de accu ook nog eens goed opgetopt.
En een slabbetje voor de grill helpt de warmte onder de motorkap te houden, slabbetje is sowieso een goed idee.
(En gevoelstemperatuur geldt met name ons soort, nauwelijks behaarde beesten, aan onze huid verdampt het en daarmee wordt die gevoelstemperatuur gevoeld).
Marc
Re: motor voorverwarmer
Ik heb een elektrische Kenlowe voorverwarmer in combinatie met een Defa interieurverwarmer.
Werkt eigenlijk prima; niets van te zeggen. Halfuurtje voorverwarmen is voldoende om hem 'van koud af' te hebben en een behaaglijke temperatuur in het interieur te bereiken.
Nadeel zoals genoemd is natuurlijk wel de noodzakelijke aanwezigheid van prik in de buurt.
Ander nadeel(tje): binnen wordt het warmer dan de motor. Zodra je begint te rijden daalt de temperatuur in het interieur dus (gut, gut, gut, wat een zorgen... )
Heb hiervoor een 90 gehad met een dieselvoorverwarmer en die wint het wat mij betreft toch echt op alle fronten...
Onafhankelijk, warmer én ook rijdend te gebruiken (wat ik nu zeker een gemis vindt, want net als bij velen wordt m'n 110 niet echt fatsoenlijk warm met deze temperaturen...)
Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
Werkt eigenlijk prima; niets van te zeggen. Halfuurtje voorverwarmen is voldoende om hem 'van koud af' te hebben en een behaaglijke temperatuur in het interieur te bereiken.
Nadeel zoals genoemd is natuurlijk wel de noodzakelijke aanwezigheid van prik in de buurt.
Ander nadeel(tje): binnen wordt het warmer dan de motor. Zodra je begint te rijden daalt de temperatuur in het interieur dus (gut, gut, gut, wat een zorgen... )
Heb hiervoor een 90 gehad met een dieselvoorverwarmer en die wint het wat mij betreft toch echt op alle fronten...
Onafhankelijk, warmer én ook rijdend te gebruiken (wat ik nu zeker een gemis vindt, want net als bij velen wordt m'n 110 niet echt fatsoenlijk warm met deze temperaturen...)
Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
Re: motor voorverwarmer
Het is veiliger om een tijdklok over een relais te laten lopen, om vast branden te voorkomen.
Foto-HE7XGDFF.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2b7710a96faa73c3ddf96035305aafe5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-HE7XGDFF.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', '', 15108121, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-HE7XGDFF.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2b7710a96faa73c3ddf96035305aafe5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-HE7XGDFF.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', '', 15108121, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: motor voorverwarmer
Hans Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is veiliger om een tijdklok over een relais te
> laten lopen, om vast branden te voorkomen.
Gelijk lekker warm dan toch?
-------------------------------------------------------
> Het is veiliger om een tijdklok over een relais te
> laten lopen, om vast branden te voorkomen.
Gelijk lekker warm dan toch?
Re: motor voorverwarmer
Neem je toch zo'n antieke oerdegelijke analoge tijdklok uit de dump, die schakelen met gemak genoeg Amp's.
Re: motor voorverwarmer
en zoiets heb ik van Defa. Kosten ca. €85 voor de gloeispiraal. Kosten van de kabelset voor in de auto en de aansluiting passen op een stopcontact weet ik niet, was nog "oude' voorraad
ik heb ze voornamelijk om de slijtage bij koude start te verminderen, wil je ook de ruiten ed ontdooien kom je op een standkachel uit. Duur, maar dan heb je ook wat
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
ik heb ze voornamelijk om de slijtage bij koude start te verminderen, wil je ook de ruiten ed ontdooien kom je op een standkachel uit. Duur, maar dan heb je ook wat
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Re: motor voorverwarmer
Kan iemand mij ook zeggen dat als ik bv een Hotfrog monteer, hoe het zit met de gewone doorstroming van je koelvloeistof als je rijdt? Ik vind de openingen nogal klein van die verwarming.
En je autothermostaat, gaat die wel ver genoeg open om het rond te laten stromen als je hem 's-ochtends op wilt warmen?
Jullie lezen het al, weet er (nog) weinig vanaf.
En je autothermostaat, gaat die wel ver genoeg open om het rond te laten stromen als je hem 's-ochtends op wilt warmen?
Jullie lezen het al, weet er (nog) weinig vanaf.
Re: motor voorverwarmer
De motorverwarmer moet in het kleine koelsysteem opgenomen worden en de thermostaat gaat niet open zodat het grote koelsysteem niet wordt ingeschakeld. Die gaat pas open bij iets van 80 graden (Afhankelijk type thermostaat.) De verwarmers waar hier over gesproken wordt worden niet warmer dan een graad of 40-50 dacht ik.
E.e.a. waaronder de temperatuur is terug te vinden in oude postings. En het kleine koelcircuit is het circuit dat via de kachel loopt.
Arnold.
E.e.a. waaronder de temperatuur is terug te vinden in oude postings. En het kleine koelcircuit is het circuit dat via de kachel loopt.
Arnold.
Re: motor voorverwarmer
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> De motorverwarmer moet in het kleine koelsysteem
> opgenomen worden en de thermostaat gaat niet open
> zodat het grote koelsysteem niet wordt
> ingeschakeld. Die gaat pas open bij iets van 80
> graden (Afhankelijk type thermostaat.) De
> verwarmers waar hier over gesproken wordt worden
> niet warmer dan een graad of 40-50 dacht ik.
>
> E.e.a. waaronder de temperatuur is terug te
> vinden in oude postings. En het kleine koelcircuit
> is het circuit dat via de kachel loopt.
>
> Arnold.
Precies.
Er zijn overigens wel verwarmers die een hogere thermostaat-instelling hebben (ook kan je er desgewenst een ander thermostaatje in frotten), maar een motorblok van 20-30º C - dus overeenkomstig met zomerse temperaturen - is mooi zat. Maakt je het blok warmer dan gaat er steeds meer warmte verloren/naar het heelal. Zou je het blok naar 80º opwarmen (dat vraagt nogal wat vermogen overigens) dan gaat de thermostaat open en dan wordt de radiator dus mee-opgenomen in het circuit: dan ga je dus helemaal de omgeving verwarmen.
Bij een Defender (en de Defender-achtigen) doe je er overigens goed aan om een muff voor de radiator te monteren (tenminste als je een diesel hebt) -- de radiator is erg ruim bemeten en bij een beetje koude krijg je de motor niet echt warm.
De slang-diameter is afgestemd op de gemiddelde verwarmingsslang en het "pompje" bestaat uit een "dopje" met 4 schoepen - als de pomp stilstaat stroomt de koelvloeistof hier schier ongeremd langs.
Marc
-------------------------------------------------------
> De motorverwarmer moet in het kleine koelsysteem
> opgenomen worden en de thermostaat gaat niet open
> zodat het grote koelsysteem niet wordt
> ingeschakeld. Die gaat pas open bij iets van 80
> graden (Afhankelijk type thermostaat.) De
> verwarmers waar hier over gesproken wordt worden
> niet warmer dan een graad of 40-50 dacht ik.
>
> E.e.a. waaronder de temperatuur is terug te
> vinden in oude postings. En het kleine koelcircuit
> is het circuit dat via de kachel loopt.
>
> Arnold.
Precies.
Er zijn overigens wel verwarmers die een hogere thermostaat-instelling hebben (ook kan je er desgewenst een ander thermostaatje in frotten), maar een motorblok van 20-30º C - dus overeenkomstig met zomerse temperaturen - is mooi zat. Maakt je het blok warmer dan gaat er steeds meer warmte verloren/naar het heelal. Zou je het blok naar 80º opwarmen (dat vraagt nogal wat vermogen overigens) dan gaat de thermostaat open en dan wordt de radiator dus mee-opgenomen in het circuit: dan ga je dus helemaal de omgeving verwarmen.
Bij een Defender (en de Defender-achtigen) doe je er overigens goed aan om een muff voor de radiator te monteren (tenminste als je een diesel hebt) -- de radiator is erg ruim bemeten en bij een beetje koude krijg je de motor niet echt warm.
De slang-diameter is afgestemd op de gemiddelde verwarmingsslang en het "pompje" bestaat uit een "dopje" met 4 schoepen - als de pomp stilstaat stroomt de koelvloeistof hier schier ongeremd langs.
Marc