Defender op zijn kop in de alpen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
vincilo

Defender op zijn kop in de alpen

Bericht door vincilo »

Dit najaar is mijn Defender 110 van een bergpad afgeraakt, op zijn kop naar beneden gegleden en tot stilstand gekomen tegen een boom! De Defender is inmiddels uit het bos getakeld en wacht nu een technische inspectie.
Wie heeft ervaring met het vervangen van de complete carrosserie? Om een idee te krijgen van de hoeveelheid werk!
juhroen

Re: Defender op zijn kop in de alpen

Bericht door juhroen »

Ik heb wel me carrosserie eraf gehaald tijdens het werk aan me chassis, dit was bij me 90 in een middag gerealiseerd.
Ik ben wel benieuwd of je chassis en dergelijke niet getordeerd is tijdens de glijpartij.

Groet

Jeroen
vossehoff

Bericht door vossehoff »

En dingen als de assen, schutbord, etc geen klap hebben gehad? Klinkt vrij heftig wat hij omschrijft.

gr Niels
Edward

Bericht door Edward »

Maat van me heeft een paar jaar terug een 110 Td5 met rolschade gekocht. Die was van de weg geraakt te harde terug gestuurd en daardoor aan de andere kant van de weg over een sloot gesprongen en over de kop geslagen.

Body verwijderen en chassis opmeten en controleren zijn we een dag mee bezig geweest. Nieuwe body terug plaatsen met Puma deuren en nog wat aanpassingen hebben we twee dagen over gedaan. Alles op ons gemakkie.

Krom chassis zou ik bang voor zijn bij alleen omslaan en dan de berg afschuiven.
Dixo

Bericht door Dixo »

Wat een verhaal. Hopelijk is iedereen er zonder kleerscheuren uitgekomen en blijft de schade beperkt tot materieel...

Maar een body wisselen is prima te doen. Kijk voor foto-impressies eens op de site van East Coast Rover in de USA en One-Ten.nl

Check wel na demontage van de schadebody goed of er echt niets aan het chassis geraakt is. En mocht dat wel zo zijn, outtriggers en achterbalk zijn ook makkelijk te vervangen. Mochten die geraakt zijn, zou ik ze pas vervangen als de vervangende body gemonteerd is op de niet-geraakte punten. Zo hou je genoeg referenties, het blijft wel een auto met Britse toleranties namelijk...

En als de body er weer op zit, kijk eens bij bijvoorbeeld Safety Devices of Protection&Performance...

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/02/2012 12:21 door Dixo.
Michiel

Bericht door Michiel »

Heeft ie al die tijd op z'n kop gelegen? Dan kan ik me zo voorstellen dat je motorisch ook wel het een en ander na te kijken hebt... vloeistoffen kunnen dan gaan waar ze niet thuishoren. Misschien beter eerst wachten wat er uit die inspectie komt voor je een nieuwe body koopt.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

vincilo,

Even een tegen-vraagje: Hoe lang heeft je motor gedraaid terwijl de auto op z'n rug lag ??
Mijn 110Td5 heeft 2 jaar geleden na een extra duw links achter op een gladde weg eerst een 180º draai om zijn verticale-as gemaakt en daarna een bijna 180º rol om zijn lengte-as. Mijn auto eindigde in een deels met sneeuw gevulde greppel, dus had relatief weinig schade, toch was het officiële schadeplaatje (zonder motor) meer dan € 10.000 (dus een verzekerings-total-loss).
Of de berger de motor na het weer op zijn wielen zetten (na ongeveer een uur) de motor direct gestart heeft is niet helemaal duidelijk maar wel aannemelijk. In ieder geval bleek de motor er zo aan toe dat een ruilblok de beste/makkelijkste oplossing was. (Een liefhebber heeft nl mijn "wrak" overgenomen en weer terug op de weg gebracht.)

De motor mist nl bijna direct z'n smering zodra hij voorbij een 90º rol is, en dan is motorschade snel een bijkomend probleem.
De "koets" is gewoon knutselwerk, er is eigenlijk geen sprake van een koets, alles is los of in een keer te vervangen.

Marc
disco1992

Bericht door disco1992 »

beste vincilo,

mocht je iemand zoeken die je kan helpen met bodywissel , of ander sleutel werk met veel ervaring mail me maar,
heb een brug ter beschikking en al.

wel in tilburg trouwens.
bericht_voor_wouter@hotmail.com

disco1992
sjorsboomschors/aka/PP

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

net een chassisswap laten doen bij Ron B. hij heeft volgens mij nog een opbouw staan, even contact op nemen??
Plaats reactie