Oliedrukverlies
-
henk
Oliedrukverlies
Sinds gisteren fors oliedruk vermindering. Mijn meter slaat amper uit. Viel me op dat zaterdag de auto wat rauwer liep. Dacht eerst aan modder overal en onbalans in drijflijn. Gisteren bleek echter dat het de motor zelf is. Olie is recent vernieuwd, incl. filter. Olie ziet er donker uit. Vlam eronder; geen knetters. Wel voldoende in carter. Mogelijk verband met al een poos koelwaterverlies waar ik de oorzaak niet van traceren; al van alles gechecked, water in carterolie, chemische test op koelwater, drukmeting watersysteem, geen witte walm uit uitlaat, hooguit bij koud starten. Allen echter zonder echt een duidelijk resultaat. Mogelijk blijkt nu toch dan de koppakking de oorzaak te zijn? Al duiden alle eerdere testen daar niet op. Of misschien in combinatie met een kapotte waterpomp.. Het gaat om een serie III uit 1976, met 2,5 liter benz/LPG blok uit 1986. Wat kan er nog meer aan de hand zijn...oliepomp...hoe aan te pakken, waar beginnen...?
Groet, Henk
Groet, Henk
-
Jurgen van Aken
Re: Oliedrukverlies
Mogelijk dat de zeef rond de oliepomp (grotendeels) dicht zit.
Simpel te checken, al is 't wél wat werk:
- Olie eruit
- Carterpan eronderuit
Je kan dan zo bij de pomp.
Voor het in elkaar steken:
- Oude pakking wegschrapen
- Carterpan schoonmaken ( onderin zit vaak zwarte prut vastgekoekt en die organiseert dat je (nieuwe) olie gelijk zwart wordt)
Bij 't in elkaar steken
- Alle boutjes (22 stuks geloof ik) schoonmaken
- Vloeibare pakking op de pakking smeren
- Carterpan terugbouten
Ready.
Succes,
Jurgen
Simpel te checken, al is 't wél wat werk:
- Olie eruit
- Carterpan eronderuit
Je kan dan zo bij de pomp.
Voor het in elkaar steken:
- Oude pakking wegschrapen
- Carterpan schoonmaken ( onderin zit vaak zwarte prut vastgekoekt en die organiseert dat je (nieuwe) olie gelijk zwart wordt)
Bij 't in elkaar steken
- Alle boutjes (22 stuks geloof ik) schoonmaken
- Vloeibare pakking op de pakking smeren
- Carterpan terugbouten
Ready.
Succes,
Jurgen
-
henk
Re: Oliedrukverlies
Dank voor je duidelijke bericht!
Is vloeibarepakking perse nodig?
In ja, zal ik het vandaag direct halen, heb niks liggen...
Groet, Henk
Is vloeibarepakking perse nodig?
In ja, zal ik het vandaag direct halen, heb niks liggen...
Groet, Henk
-
cor
Re: Oliedrukverlies
vloeibare pakking zeker gebruiken ander krijg je hem bijna niet lekvrij heb de klusje net achter de rug en met goed resultaat het was de moeite waard.
-
henk
Re: Oliedrukverlies
WillemJ Schreef:
-------------------------------------------------------
> Henk,
>
> Is je oliedruksensor nog in orde?
>
> Groet,
> Willem
Ga deze ook checken alleen verklaard dat niet het rauwe en slechte olie.
Groet, Henk
-------------------------------------------------------
> Henk,
>
> Is je oliedruksensor nog in orde?
>
> Groet,
> Willem
Ga deze ook checken alleen verklaard dat niet het rauwe en slechte olie.
Groet, Henk
-
Wim Janssen
Re: Oliedrukverlies
Welke olie zat er in en welke olie heb je er in gedaan? Hoe lang heb je hier nu mee gereden?
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
-
henk
Re: Oliedrukverlies
Gewone standaard olie, meen 20W40 of 15W40 van Kroon en nieuw oliefilter, zoals altijd gekocht via de normale automaterialenzaak, niks ongebruikelijks. Amper mee gereden, zeg 500 km of zo. Meest asfalt en zo'n 20 km onverhard..modder. Dat wel, heb laatst flink door modderpaden gereden, maar kan me nauwelijks voorstellen dat dat van invloed is al ziet de motorruimte er nu wel overal flink bemodderd uit.... Geen lekke oliepeilstok of vuldop of i.d. opgemerkt. Ook niet diep gegaan in water of zo...
Zal proberen deze week de carterpan los te halen en eens kijken wat het filter van de oliepomp aangeeft.
Groet, Henk
Zal proberen deze week de carterpan los te halen en eens kijken wat het filter van de oliepomp aangeeft.
Groet, Henk
-
Exfietser
Re: Oliedrukverlies
Ik wil je niet verdrietig maken maar geen of weinig oliedruk en een motor die rauw loopt doet mij denken aan (een) kapot(e) krukaslager(s).
Niet meer rijden voor je dat hebt uitgesloten.
Arnold.
Niet meer rijden voor je dat hebt uitgesloten.
Arnold.
-
Wim Janssen
Re: Oliedrukverlies
Henk,
Ik vroeg dit omdat ik pas ook weer bijna een half bar drukverlies zag na overstappen van mineraal naar synthetisch. Maar als dit niet het geval is, ga ik ook met Arnold mee en ben ik bang dat er forse slijtage/schade aan een lager is.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Ik vroeg dit omdat ik pas ook weer bijna een half bar drukverlies zag na overstappen van mineraal naar synthetisch. Maar als dit niet het geval is, ga ik ook met Arnold mee en ben ik bang dat er forse slijtage/schade aan een lager is.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
-
Henk
Re: Oliedrukverlies
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik wil je niet verdrietig maken maar geen of
> weinig oliedruk en een motor die rauw loopt doet
> mij denken aan (een) kapot(e) krukaslager(s).
> Niet meer rijden voor je dat hebt uitgesloten.
>
> Arnold.
Wordt je inderdaad niet vrolijk van.....
-------------------------------------------------------
> Ik wil je niet verdrietig maken maar geen of
> weinig oliedruk en een motor die rauw loopt doet
> mij denken aan (een) kapot(e) krukaslager(s).
> Niet meer rijden voor je dat hebt uitgesloten.
>
> Arnold.
Wordt je inderdaad niet vrolijk van.....
-
walter74
Re: Oliedrukverlies
Henk, het viel me op dat je Kroon olie noemt.
ik heb bij een vorige wissel ook voor het eerst Kroon olie (15W40) gebruikt en merkte op de terugweg direct een rauwer lopende motor.
Heb er op LRCH-forum nog een vraag over gesteld.
Met wat additieven liep het blok op een gegeven moment wel wat 'soepeler' maar nooit echt helemaal lekker.
Nu, na 10K weer oliewissel (Millers XFE halfsyntheet 10W40) lijkt het of m'n oude blok weer terug is, soepel en stil (relatief dan, want 300Tdi).
Nou kan het toeval zijn of tussen m'n oren zitten, maar ik ben in ieder geval blij met de overstap (ook al was dit een voordeliger keus).
ik heb bij een vorige wissel ook voor het eerst Kroon olie (15W40) gebruikt en merkte op de terugweg direct een rauwer lopende motor.
Heb er op LRCH-forum nog een vraag over gesteld.
Met wat additieven liep het blok op een gegeven moment wel wat 'soepeler' maar nooit echt helemaal lekker.
Nu, na 10K weer oliewissel (Millers XFE halfsyntheet 10W40) lijkt het of m'n oude blok weer terug is, soepel en stil (relatief dan, want 300Tdi).
Nou kan het toeval zijn of tussen m'n oren zitten, maar ik ben in ieder geval blij met de overstap (ook al was dit een voordeliger keus).
-
henk
Re: Oliedrukverlies
walter74 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Henk, het viel me op dat je Kroon olie noemt.
> ik heb bij een vorige wissel ook voor het eerst
> Kroon olie (15W40) gebruikt en merkte op de
> terugweg direct een rauwer lopende motor.
> Heb er op LRCH-forum nog een vraag over gesteld.
>
> Met wat additieven liep het blok op een gegeven
> moment wel wat 'soepeler' maar nooit echt helemaal
> lekker.
>
> Nu, na 10K weer oliewissel (Millers XFE
> halfsyntheet 10W40) lijkt het of m'n oude blok
> weer terug is, soepel en stil (relatief dan, want
> 300Tdi).
> Nou kan het toeval zijn of tussen m'n oren zitten,
> maar ik ben in ieder geval blij met de overstap
> (ook al was dit een voordeliger keus).
Maar zelf gebruik ik het al jaren, van de zelfde leverancier hier in het dorp, en heb nooit iets dergelijks gemerkt. Ook snap ik dan niet de donkere (zoals bij een diesel te verwachten is) olie aan m'n peilstok...
Groet, henk
-------------------------------------------------------
> Henk, het viel me op dat je Kroon olie noemt.
> ik heb bij een vorige wissel ook voor het eerst
> Kroon olie (15W40) gebruikt en merkte op de
> terugweg direct een rauwer lopende motor.
> Heb er op LRCH-forum nog een vraag over gesteld.
>
> Met wat additieven liep het blok op een gegeven
> moment wel wat 'soepeler' maar nooit echt helemaal
> lekker.
>
> Nu, na 10K weer oliewissel (Millers XFE
> halfsyntheet 10W40) lijkt het of m'n oude blok
> weer terug is, soepel en stil (relatief dan, want
> 300Tdi).
> Nou kan het toeval zijn of tussen m'n oren zitten,
> maar ik ben in ieder geval blij met de overstap
> (ook al was dit een voordeliger keus).
Maar zelf gebruik ik het al jaren, van de zelfde leverancier hier in het dorp, en heb nooit iets dergelijks gemerkt. Ook snap ik dan niet de donkere (zoals bij een diesel te verwachten is) olie aan m'n peilstok...
Groet, henk