2.5 n/a
-
Eric&Betty Boop
Re: 2.5 n/a
Past volgens mij zo.
De motorsteunen op het chassis hoef je dan niet te verzetten als je van 2,25B naar 2,5NA gaat volgens mij,maar 100% zeker weten doe ik dit niet.Wel als je van een 2,25 Diesel naar een 2,5NA gaat.
Past ook zo voor de LT76. Wel de serie koppeling blijven gebruiken ivm het aantal splines van de priseas.
Gasbediening zal je aan moeten passen. Injectiepomp 2,5NA zit rechts op het blok en is kabelbediend. Carb zit links bij een 2,25 en wordt bediend met stangenstelsel.
Je zal het brandstofsysteem aan moeten passen. Brandstoffilter en retour naar de tank.
En een draad vanaf het kontaktslot naar de stopsolenoid op de injectiepomp plus ook nog een voorziening voor het voorgloeien.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b48e8ba0c7fa856cc93e3dddc0019d43', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15090534, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('faa93d14c1d5b93f24a4a79394056e76', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15090534, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/01/2012 21:37 door Eric&Betty Boop.
De motorsteunen op het chassis hoef je dan niet te verzetten als je van 2,25B naar 2,5NA gaat volgens mij,maar 100% zeker weten doe ik dit niet.Wel als je van een 2,25 Diesel naar een 2,5NA gaat.
Past ook zo voor de LT76. Wel de serie koppeling blijven gebruiken ivm het aantal splines van de priseas.
Gasbediening zal je aan moeten passen. Injectiepomp 2,5NA zit rechts op het blok en is kabelbediend. Carb zit links bij een 2,25 en wordt bediend met stangenstelsel.
Je zal het brandstofsysteem aan moeten passen. Brandstoffilter en retour naar de tank.
En een draad vanaf het kontaktslot naar de stopsolenoid op de injectiepomp plus ook nog een voorziening voor het voorgloeien.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b48e8ba0c7fa856cc93e3dddc0019d43', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15090534, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('faa93d14c1d5b93f24a4a79394056e76', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15090534, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/01/2012 21:37 door Eric&Betty Boop.
-
Roelie
Re: 2.5 n/a
Hoi Eric
Is het niet zo dat 2,5 benzine zo past op plaats van 2,25 maar dat bij 2,5 diesel
motorsteun veranderd moet worden.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4d68a830e899eeccf44c7f18c65964f3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15090775, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Is het niet zo dat 2,5 benzine zo past op plaats van 2,25 maar dat bij 2,5 diesel
motorsteun veranderd moet worden.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4d68a830e899eeccf44c7f18c65964f3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15090775, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
-
Eric&Betty Boop
Re: 2.5 n/a
Roelie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Eric
> Is het niet zo dat 2,5 benzine zo past op plaats
> van 2,25 maar dat bij 2,5 diesel
> motorsteun veranderd moet worden.
Ja,je hebt gelijk geloof ik Roelie.
Ik wist dat als je van een 2,25Diesel naar een 2,5Diesel gaat 1 steun verandert moet worden en dacht dat het voor een origineel benzineauto niet gold.
Maar de chassis van een serie 4 cilinder diesel of benzine zijn hetzelfde volgens het boek dus als je naar een 2,5NA gaat moet je ten alle tijden de motorsteunen aanpassen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('818678f640039bb72792655e1a3bd6c4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15090873, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('3df6a5ab4a45defb5c2d720667f7e246', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15090873, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/01/2012 22:15 door Eric&Betty Boop.
-------------------------------------------------------
> Hoi Eric
> Is het niet zo dat 2,5 benzine zo past op plaats
> van 2,25 maar dat bij 2,5 diesel
> motorsteun veranderd moet worden.
Ja,je hebt gelijk geloof ik Roelie.
Ik wist dat als je van een 2,25Diesel naar een 2,5Diesel gaat 1 steun verandert moet worden en dacht dat het voor een origineel benzineauto niet gold.
Maar de chassis van een serie 4 cilinder diesel of benzine zijn hetzelfde volgens het boek dus als je naar een 2,5NA gaat moet je ten alle tijden de motorsteunen aanpassen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('818678f640039bb72792655e1a3bd6c4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15090873, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('3df6a5ab4a45defb5c2d720667f7e246', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15090873, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/01/2012 22:15 door Eric&Betty Boop.
-
Puffino
Re: 2.5 n/a
Ben benieuwd wat Paul aan voorwerk gedaan heeft voor hij hier zijn vraag postte?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
paul
Re: 2.5 n/a
heren bedankt voor het mee denken . ik wou gas inbouwen maar over weg een 2.5 na kwa kosten ontloopt het elkaar niet zo veel toch ? allebij ongeveer 700 euro dacht ik ?
groet paul
groet paul
-
Dixo
Re: 2.5 n/a
Hangt ervan af waar je het blok vandaan haalt. Zijn ook een hoop revisieblokken te koop van Britse defensieauto's. Die zijn vaak weer een erg betrouwbare keus, vooral als je die ook nog eens met garantie koopt. Wel wat prijziger.
Zou zelf zeker in een 88" voor de diesel gaan, gastank is toch een onding qua ruimte. Of je moet de achterkant bijna nooit gebruiken als bagageruimte of als zitruimte.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/01/2012 20:16 door Dixo.
Zou zelf zeker in een 88" voor de diesel gaan, gastank is toch een onding qua ruimte. Of je moet de achterkant bijna nooit gebruiken als bagageruimte of als zitruimte.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/01/2012 20:16 door Dixo.
-
jan-
Re: 2.5 n/a
Hoi,
Ik ben ook nog steeds bezig met de ombouw van 2.25d naar 2.5na. Dit duurt iets langer aangezien ik een paar weken niet in de gelegenheid ben geweest.
Als je gewoon een 12v hebt en deze wisselt voor een 12v dan hoef je alleen:
- het thermostaathuis te wisselen (als je de series radiateur wilt gebruiken en geen rare bochten wilt maken met slangen).
- Inlaatspruitstuk heb ik ook gewisseld zodat ik de bestaande luchtfilter contructie kan blijven gebruiken.
- De kachelaansluiting is net iets anders daarom moet je de slangenpilaar (kachelretour) achterop de 2.25 motor overbouwen op de 2.5na.
- De koppelingsplaat van de 2.25 ook omschroeven (splainas v-bak past niet in de 2.5na koppelingsplaat). Bak past verder 1op1
- De motorsteun aan de brandstofpompzijde van de 2.5motor is langer en moet aan het blok blijven zitten. De steun aan de andere zijde moet je van de 2.25 overbouten.
- Aan de brandstofpompzijde zul je dus de chassissteun aan moeten passen. (ik heb deze vlak met het chassis afgeslepen (pas op de remleidingen)) Je kunt de vrijgekomen steun van de 2.5 (waar je die van de 2.25 voor in de plaats hebt gebout) hiervoor gebruiken. Je kunt hem geloof ik zelfs tegen het chassis bouten maar ik heb hem gelast (op de kop).
Eventuele andere aanpassingen wijzen zich van zelf. Ik ben er overigend van overtuigd dat een dergelijke conversie zeker wel goedkoper moet kunnen dan de door jou genoemde 700,-
Ik ben ook nog steeds bezig met de ombouw van 2.25d naar 2.5na. Dit duurt iets langer aangezien ik een paar weken niet in de gelegenheid ben geweest.
Als je gewoon een 12v hebt en deze wisselt voor een 12v dan hoef je alleen:
- het thermostaathuis te wisselen (als je de series radiateur wilt gebruiken en geen rare bochten wilt maken met slangen).
- Inlaatspruitstuk heb ik ook gewisseld zodat ik de bestaande luchtfilter contructie kan blijven gebruiken.
- De kachelaansluiting is net iets anders daarom moet je de slangenpilaar (kachelretour) achterop de 2.25 motor overbouwen op de 2.5na.
- De koppelingsplaat van de 2.25 ook omschroeven (splainas v-bak past niet in de 2.5na koppelingsplaat). Bak past verder 1op1
- De motorsteun aan de brandstofpompzijde van de 2.5motor is langer en moet aan het blok blijven zitten. De steun aan de andere zijde moet je van de 2.25 overbouten.
- Aan de brandstofpompzijde zul je dus de chassissteun aan moeten passen. (ik heb deze vlak met het chassis afgeslepen (pas op de remleidingen)) Je kunt de vrijgekomen steun van de 2.5 (waar je die van de 2.25 voor in de plaats hebt gebout) hiervoor gebruiken. Je kunt hem geloof ik zelfs tegen het chassis bouten maar ik heb hem gelast (op de kop).
Eventuele andere aanpassingen wijzen zich van zelf. Ik ben er overigend van overtuigd dat een dergelijke conversie zeker wel goedkoper moet kunnen dan de door jou genoemde 700,-
-
paul
Re: 2.5 n/a
nou bedankt voor je goede tips weer wat wijzer geworden.
ik heb trouwens wel 24volt kan dat wel met een 2.5na ?
groet paul
ik heb trouwens wel 24volt kan dat wel met een 2.5na ?
groet paul
-
Eric&Betty Boop
Re: 2.5 n/a
paul serie 3 Schreef:
-------------------------------------------------------
> nou bedankt voor je goede tips weer wat wijzer
> geworden.
> ik heb trouwens wel 24volt kan dat wel met een
> 2.5na ?
>
> groet paul
Ja hoor.De ex-mariniers 110's zijn ook 24V met een 2,5NA er in.
24V gloeistiften zijn te koop. 24V dynamo en startmotor zijn ook niet zo'n probleem. Je zal alleen een voorschakelweerstand in de draad naar de stopsolenoid op de injectiepomp moeten doen want die solenoids zijn er niet in 24V. Ron Bolleboom heeft er vast wel 1 liggen of anders moet een prikker met een ex-mariniers ff kijken/meten welke waarde die vermogensweerstand heeft en kan je er 1 kopen bij Conrad.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d242bf82e153d130476831af8f3ad55c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15095464, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('162a2e355b1067421578b5801752c8f0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15095464, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/01/2012 22:31 door Eric&Betty Boop.
-------------------------------------------------------
> nou bedankt voor je goede tips weer wat wijzer
> geworden.
> ik heb trouwens wel 24volt kan dat wel met een
> 2.5na ?
>
> groet paul
Ja hoor.De ex-mariniers 110's zijn ook 24V met een 2,5NA er in.
24V gloeistiften zijn te koop. 24V dynamo en startmotor zijn ook niet zo'n probleem. Je zal alleen een voorschakelweerstand in de draad naar de stopsolenoid op de injectiepomp moeten doen want die solenoids zijn er niet in 24V. Ron Bolleboom heeft er vast wel 1 liggen of anders moet een prikker met een ex-mariniers ff kijken/meten welke waarde die vermogensweerstand heeft en kan je er 1 kopen bij Conrad.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d242bf82e153d130476831af8f3ad55c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15095464, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('162a2e355b1067421578b5801752c8f0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15095464, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/01/2012 22:31 door Eric&Betty Boop.
-
Landsy
Re: 2.5 n/a
Als het goed is staat er bij Ron Bollboom nog een 109 ambulance met een 2.5 n/a erin - kun je meteen spieken hoe die erin zit. (en die is ook 24V)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/01/2012 17:43 door Landsy.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/01/2012 17:43 door Landsy.
-
paul
Re: 2.5 n/a
wat is een stopsolenoid ja om de motor uit te zetten waarschijnlijk denk ik ?
groet paul
groet paul
-
jan-
Re: 2.5 n/a
Hoi,
24v is geen probleem. Neem je huidige dynamo en startmotor van je series. Voor de dynamo kun je het beste een ex-marns dynamosteun kopen. Je kunt ook je 12v dynamo erbij houden voor een evt extra 12v accu.
Gloeien is bij series 4x2,7V = bijna 12V in serie geschakeld. Ook bij ex defensie landrovers is dit 12v, daarvoor zit een voorschakelweerstand op je schutbord die als spanningsdeler fungeert. Hij stookt als het ware 12v op en dan hou je 12v over voor je gloeispiralen. Die 12v sluit je gewoon parallel op je 2.5 gloeistiften aan.
Brandstof solenoid moet idd 12v hebben.... Aangezien dit weinig vermogen vraagt kun je dat het beste via een omvormer doen (+/- 10euro op MP). Je kunt ook de 12v dynamo (+een klein accutje) van de 2.5na erbij behouden dat kost je niks extra!
24v is geen probleem. Neem je huidige dynamo en startmotor van je series. Voor de dynamo kun je het beste een ex-marns dynamosteun kopen. Je kunt ook je 12v dynamo erbij houden voor een evt extra 12v accu.
Gloeien is bij series 4x2,7V = bijna 12V in serie geschakeld. Ook bij ex defensie landrovers is dit 12v, daarvoor zit een voorschakelweerstand op je schutbord die als spanningsdeler fungeert. Hij stookt als het ware 12v op en dan hou je 12v over voor je gloeispiralen. Die 12v sluit je gewoon parallel op je 2.5 gloeistiften aan.
Brandstof solenoid moet idd 12v hebben.... Aangezien dit weinig vermogen vraagt kun je dat het beste via een omvormer doen (+/- 10euro op MP). Je kunt ook de 12v dynamo (+een klein accutje) van de 2.5na erbij behouden dat kost je niks extra!
-
jan-
Re: 2.5 n/a
Stopsolenoid of brandstof solenoid zit op je brandstof pomp (bij een 2.5na).
Een klepje dat elektrisch bediend wordt (12v dus) en je brandstofgallerij vrijgeeft/afsluit.
1 draadje 12v (weinig vermogen)
Een klepje dat elektrisch bediend wordt (12v dus) en je brandstofgallerij vrijgeeft/afsluit.
1 draadje 12v (weinig vermogen)
-
Eric&Betty Boop
Re: 2.5 n/a
jan- Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gloeien is bij series 4x2,7V = bijna 12V in serie
> geschakeld.
Gloeispiralen in serie zijn 1,7V geen 2,7.
Ik zou niet moeilijk gaan doen met het zoeken naar een voorschakelweerstand in de juiste waarde voor de parallele gloeistiften van een 2,5NA als 24V stiften gewoon te koop zijn.
Een voorschakelweerstand blijft altijd een compromie omdat de weerstandwaarde van zowel de weerstand als de gloeistiften verandert naarmate ze heet worden. Na een paar seconden gloeien heb je dan bijvoorbeeld nog maar 9V op de stiften waardoor ze weer niet heet genoeg worden.
De voorschakelweerstand van een 24V ex-defensie series Laro voldoet zowiezo niet voor de parallele stiften van een 2,5NA.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bef98fcdb9d36672ed4241fb00eea53c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15099320, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('47db2925aad42e42571dda677f8cee3d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15099320, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/01/2012 22:10 door Eric&Betty Boop.
-------------------------------------------------------
> Gloeien is bij series 4x2,7V = bijna 12V in serie
> geschakeld.
Gloeispiralen in serie zijn 1,7V geen 2,7.
Ik zou niet moeilijk gaan doen met het zoeken naar een voorschakelweerstand in de juiste waarde voor de parallele gloeistiften van een 2,5NA als 24V stiften gewoon te koop zijn.
Een voorschakelweerstand blijft altijd een compromie omdat de weerstandwaarde van zowel de weerstand als de gloeistiften verandert naarmate ze heet worden. Na een paar seconden gloeien heb je dan bijvoorbeeld nog maar 9V op de stiften waardoor ze weer niet heet genoeg worden.
De voorschakelweerstand van een 24V ex-defensie series Laro voldoet zowiezo niet voor de parallele stiften van een 2,5NA.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bef98fcdb9d36672ed4241fb00eea53c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15099320, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('47db2925aad42e42571dda677f8cee3d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15099320, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/01/2012 22:10 door Eric&Betty Boop.