Nog steeds lekstroom, GRR
-
Benno
Nog steeds lekstroom, GRR
Paar weken geleden had ik al een draadje geopend over de lekstroom van mijn Discovery 300 TDI EDC. Ruim 1,5 A lekkage is wat te gortig en na twee dagen is de accu plat. Vermoeden toen was een lekstroom over de dynamo door een kapotte diodebrug. De Dynamo heb ik laten reviseren waarbij ook de diodebrug gedaan zou zijn.
Nu heb ik nog steeds het probleem dat ik bijna 1,5 A lekstroom heb in mijn systeem. Probleem dus niet opgelost. Ik weet het zo langzamerhand niet meer.
Ik heb de zekeringen onder de motorkap allemaal eruit gehaald, geen verschil in de stroom. Het zal dus waarschijnlijk ergens binnen zitten denk ik dan.
Iemand nog goede ideeen hoe dit probleem op te lossen. Ik zie geen andere optie dan alle zekeringen er in groepen uit te halen om te bepalen in welke groep de lekkage zit. De stroom op zich (ca. 1,5 A) zal zo'n 15 watt zijn. Iemand een idee welke apparaten een dergelijke lekkage zouden kunnen betekenen ?
groet,
Benno
Nu heb ik nog steeds het probleem dat ik bijna 1,5 A lekstroom heb in mijn systeem. Probleem dus niet opgelost. Ik weet het zo langzamerhand niet meer.
Ik heb de zekeringen onder de motorkap allemaal eruit gehaald, geen verschil in de stroom. Het zal dus waarschijnlijk ergens binnen zitten denk ik dan.
Iemand nog goede ideeen hoe dit probleem op te lossen. Ik zie geen andere optie dan alle zekeringen er in groepen uit te halen om te bepalen in welke groep de lekkage zit. De stroom op zich (ca. 1,5 A) zal zo'n 15 watt zijn. Iemand een idee welke apparaten een dergelijke lekkage zouden kunnen betekenen ?
groet,
Benno
-
marc lw
Re: Nog steeds lekstroom, GRR
Benno,
ik heb jaren geleden een techneut van landmacht horen vertellen dat je ook lek stroom kunt hebben van -pool naar +pool over de accu zelf.
en dat komt door vuil en viezigheid die op de accu lag,hij had een multimeter en liet toen zien dat er een stroompje liep van + naar -
nadat de accu goed schoongemaakt was was het lekstroompje weg.
sinds die tijd hebben we minder startproblemen met koud weer ondanks dat de 4 tonners soms maanden stil staan.
groet Marc lw
ik heb jaren geleden een techneut van landmacht horen vertellen dat je ook lek stroom kunt hebben van -pool naar +pool over de accu zelf.
en dat komt door vuil en viezigheid die op de accu lag,hij had een multimeter en liet toen zien dat er een stroompje liep van + naar -
nadat de accu goed schoongemaakt was was het lekstroompje weg.
sinds die tijd hebben we minder startproblemen met koud weer ondanks dat de 4 tonners soms maanden stil staan.
groet Marc lw
-
bram-rrc
Re: Nog steeds lekstroom, GRR
dat is toch niet zoveel werk.
mulitmeter op amp in serie ertussen zetten. zo kan je je gereviseerde dynamo voor de zekerheid ook nog uitsluiten.
mulitmeter op amp in serie ertussen zetten. zo kan je je gereviseerde dynamo voor de zekerheid ook nog uitsluiten.
-
VeeTee
Re: Nog steeds lekstroom, GRR
bram-rrc Schreef:
-------------------------------------------------------
> dat is toch niet zoveel werk.
> mulitmeter op amp in serie ertussen zetten. zo kan
> je je gereviseerde dynamo voor de zekerheid ook
> nog uitsluiten.
Als je bedoelt meter tussen + en -, niet doen, krijg je een vette dikke kortsluiting!
Je kunt ook intern in de accu zelf een lekstroom hebben, als de platen bijv. kromgetrokken zijn. Probeer eens met een andere accu om de accu zelf uit te sluiten?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
-------------------------------------------------------
> dat is toch niet zoveel werk.
> mulitmeter op amp in serie ertussen zetten. zo kan
> je je gereviseerde dynamo voor de zekerheid ook
> nog uitsluiten.
Als je bedoelt meter tussen + en -, niet doen, krijg je een vette dikke kortsluiting!
Je kunt ook intern in de accu zelf een lekstroom hebben, als de platen bijv. kromgetrokken zijn. Probeer eens met een andere accu om de accu zelf uit te sluiten?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
-
Frans Bonnes
Re: Nog steeds lekstroom, GRR
Gaat het lampje van het dashbord kastje wel uit?
fb
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/01/2012 17:04 door Frans Bonnes.
fb
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/01/2012 17:04 door Frans Bonnes.
-
Eric&Betty Boop
Re: Nog steeds lekstroom, GRR
VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
> bram-rrc Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > dat is toch niet zoveel werk.
> > mulitmeter op amp in serie ertussen zetten. zo
> kan
> > je je gereviseerde dynamo voor de zekerheid ook
> > nog uitsluiten.
>
>
> Als je bedoelt meter tussen + en -, niet doen,
> krijg je een vette dikke kortsluiting!
>
> Je kunt ook intern in de accu zelf een lekstroom
> hebben, als de platen bijv. kromgetrokken zijn.
> Probeer eens met een andere accu om de accu zelf
> uit te sluiten?
Bram heeft het over "in serie zetten".
De meter op Amp bereik tussen + en - is parallel(en inderdaad geen goed idee),maar een beetje multimeter heeft een stukje zekeringsdraad er in die dan gelijk door gaat.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0595108ea6b6a6f255470b68784b1d91', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15089029, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('e698ebce7075033e640b5c4ae9029cdf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15089029, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> bram-rrc Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > dat is toch niet zoveel werk.
> > mulitmeter op amp in serie ertussen zetten. zo
> kan
> > je je gereviseerde dynamo voor de zekerheid ook
> > nog uitsluiten.
>
>
> Als je bedoelt meter tussen + en -, niet doen,
> krijg je een vette dikke kortsluiting!
>
> Je kunt ook intern in de accu zelf een lekstroom
> hebben, als de platen bijv. kromgetrokken zijn.
> Probeer eens met een andere accu om de accu zelf
> uit te sluiten?
Bram heeft het over "in serie zetten".
De meter op Amp bereik tussen + en - is parallel(en inderdaad geen goed idee),maar een beetje multimeter heeft een stukje zekeringsdraad er in die dan gelijk door gaat.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0595108ea6b6a6f255470b68784b1d91', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15089029, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('e698ebce7075033e640b5c4ae9029cdf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15089029, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
VeeTee
Re: Nog steeds lekstroom, GRR
Tja, "in serie ertussen zetten" vond ik een beetje vaag... Waar tussen? Ik dacht: plus - meter - min: da's toch in serie (met de accu zef)
-
Patrick Nieuwenhuis
Re: Nog steeds lekstroom, GRR
mijn 105 amh accu was gisteren ook leeg van mn disco2,er zit een ijzeren brede klem overeen,zou dat ook de boosdoender kunnen zijn?beter iets van sterk kunstof kunnen maken?
-
Benno
Re: Nog steeds lekstroom, GRR
nou, ben klaar met meten. Op paar manieren gemeten. Met een (goede) stroomtang rond de draden en ter controle ook in sommige circuits door ze even te verbreken en met een multimeter in serie te meten. waarden van de tang kloppen en daar vertrouw ik dan ook op. Tot nu toe 1 gekke verbruiker gevonden die ca. 0,7 A wegsnoepte, een losse versterker van de radio. Nou het echt gekke van het verhaal.
Voor de zekerheid had ik even echt de minpool van de accu gegooid. Daarvoor meette ik echt 1,5 A over de minpool. Bij opnieuw aansluiten kom ik niet verder dan 0,1 A. Dat vind ik een stuk normaler klinken. Lijkt erop, maar ik weet niet of dat kan, of er ergens een relais aan het kleven is geweest oid. Met een echte 0 volt (accu los) is die dan losgekomen. Zou dus iets moeten zijn in een circuit wat normaal altjid gevoed wordt.
Auto reageert nu normaal op alarm, AB en rijden dus nu ga ik het weer eens een paar dagen aankijken.
Helaas dus nog steeds geen concreet idee over wat er fout gaat maar voor nu lijkt het in orde.
I houd jullie op de hoogte.
Benno
Voor de zekerheid had ik even echt de minpool van de accu gegooid. Daarvoor meette ik echt 1,5 A over de minpool. Bij opnieuw aansluiten kom ik niet verder dan 0,1 A. Dat vind ik een stuk normaler klinken. Lijkt erop, maar ik weet niet of dat kan, of er ergens een relais aan het kleven is geweest oid. Met een echte 0 volt (accu los) is die dan losgekomen. Zou dus iets moeten zijn in een circuit wat normaal altjid gevoed wordt.
Auto reageert nu normaal op alarm, AB en rijden dus nu ga ik het weer eens een paar dagen aankijken.
Helaas dus nog steeds geen concreet idee over wat er fout gaat maar voor nu lijkt het in orde.
I houd jullie op de hoogte.
Benno
-
Eric&Betty Boop
Re: Nog steeds lekstroom, GRR
VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tja, "in serie ertussen zetten" vond ik een beetje
> vaag... Waar tussen? Ik dacht: plus - meter - min:
> da's toch in serie (met de accu zef)
Nee, als je de meter op de plus en de min van de accu zet staat hij parallel. Dit doe je als je de spanning wil meten.
Als je de stroom wil meten zet je hem in serie tussen de accu en de verbruiker. Dus +accu->meter->verbruiker->-accu,
of +accu->verbruiker->meter->-accu.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('97d274a04f145fdbc73f33f0eabfd69f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15089628, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('62c13439117ac2b1f521d60fdc8ee3c4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15089628, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Tja, "in serie ertussen zetten" vond ik een beetje
> vaag... Waar tussen? Ik dacht: plus - meter - min:
> da's toch in serie (met de accu zef)
Nee, als je de meter op de plus en de min van de accu zet staat hij parallel. Dit doe je als je de spanning wil meten.
Als je de stroom wil meten zet je hem in serie tussen de accu en de verbruiker. Dus +accu->meter->verbruiker->-accu,
of +accu->verbruiker->meter->-accu.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('97d274a04f145fdbc73f33f0eabfd69f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15089628, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('62c13439117ac2b1f521d60fdc8ee3c4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15089628, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
neef Henk
Re: Nog steeds lekstroom, GRR
Ik heb hetzelfde probleem als jou Benno (nog steeds) en had gehoopt dat er wat meer uit zou komen. Ik heb vorige week er een massa schakelaar in gezet zodat ik voorlopig niet iedere avond aan de oplader hoef. Het is me echter op gevallen dat het starten 's ochtends nog steeds erg moeilijk gaat. Ik ga van de week maar een een andere startmotor proberen. Ik hou je op de hoogte....................
Groeten neef Henk
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/01/2012 21:39 door neef Henk.
Groeten neef Henk
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/01/2012 21:39 door neef Henk.
-
bram-rrc
Re: Nog steeds lekstroom, GRR
Sorry, wat voor sommige vanzelfsprekend is, is voor andere "vaag". Maar had er idd best even bij kunnen zetten waartussen te meten.
maareh. als je iets vaag vind, kan je ook even googlen en is het in dit geval waarschijnlijk al snel niet meer vaag:
pagina 7;
[magazine.schematheek.net]
maareh. als je iets vaag vind, kan je ook even googlen en is het in dit geval waarschijnlijk al snel niet meer vaag:
pagina 7;
[magazine.schematheek.net]
-
Joey
Re: Nog steeds lekstroom, GRR
Een klevend relais kan als oorzaak een slechte massa hebben, en Disco's hebben een notoir slecht massasysteem.
Alle kabels gereinigd, ook de massakabel tussen versnellingsbak en chassis en zo ?
Anders toch elementair storingzoeken, alle zekeringen eruit, amperemeter erop, en 1 voor 1 er weer in.
Eerst 1 tegelijk, daarna steeds 1 erbij, om zwerfstromen uit te sluiten.
Alle kabels gereinigd, ook de massakabel tussen versnellingsbak en chassis en zo ?
Anders toch elementair storingzoeken, alle zekeringen eruit, amperemeter erop, en 1 voor 1 er weer in.
Eerst 1 tegelijk, daarna steeds 1 erbij, om zwerfstromen uit te sluiten.