Disco 2 V8, probleem blok of valt het mee?
-
Corniels
Disco 2 V8, probleem blok of valt het mee?
Beste allemaal,
Even voorstellen, ik ben Corniels en nieuw op dit forum.
Ik ben van plan om een Discovery 2 V8 te kopen. De auto die ik op het oog heb is uit 2004. Nu werd ik geattendeerd op koelings problemen rond de achterste cilinder. Bij navraag bij LR dealers en LR service punten kreeg ik diverse antwoorden op dit probleem: "alle V8 blokken scheuren, vroeg of laat" tot "komt wel eens voor maar met netjes rijden en dealer onderhoud gebeurt het niet" tot "kan niet, komt nooit voor bij V8".
Het heeft mij ietwat bang gemaakt voor aankoop en vraag mij af of dit terecht is:
Is het inderdaad een probleem waaraan elke V8 kapot gaat? Of kun je inderdaad door netjes rijden (geen/zelden offroad en zware aanhangers) en regelmatig onderhoud bij LR dealer of service punten het probleem voorkomen en een groot aantal kilometer op de teller zetten zonder ellende.
Alvast bedankt voor tips en antwoorden.
Even voorstellen, ik ben Corniels en nieuw op dit forum.
Ik ben van plan om een Discovery 2 V8 te kopen. De auto die ik op het oog heb is uit 2004. Nu werd ik geattendeerd op koelings problemen rond de achterste cilinder. Bij navraag bij LR dealers en LR service punten kreeg ik diverse antwoorden op dit probleem: "alle V8 blokken scheuren, vroeg of laat" tot "komt wel eens voor maar met netjes rijden en dealer onderhoud gebeurt het niet" tot "kan niet, komt nooit voor bij V8".
Het heeft mij ietwat bang gemaakt voor aankoop en vraag mij af of dit terecht is:
Is het inderdaad een probleem waaraan elke V8 kapot gaat? Of kun je inderdaad door netjes rijden (geen/zelden offroad en zware aanhangers) en regelmatig onderhoud bij LR dealer of service punten het probleem voorkomen en een groot aantal kilometer op de teller zetten zonder ellende.
Alvast bedankt voor tips en antwoorden.
-
Tom_RRC
Re: Disco 2 V8, probleem blok of valt het mee?
Een Rover V8 is gevoelig voor scheuren na overhitting. Indien de temperatuur goed blijft kunnen deze blokken veel hebben.
-
wilberth
Re: Disco 2 V8, probleem blok of valt het mee?
welke cilinder inhoud hebben we het over? Heb de indruk dat de 4.6 wat te ver gerekt is (teveel advertenties gezien met verzakte cilinders...) verder denk ik niet dat je bij normaal gebruik en onderhoud veel problemen hoeft te verwachten. Ik geloof echter niet dat de 4.6 in de DII gelegen heeft.
Groet, Wilberth
Groet, Wilberth
-
Bart van Dessel
Re: Disco 2 V8, probleem blok of valt het mee?
In de Disco 2 ligt de 4.0i (in USA wel met 4.6 geweest) en die hebben ook deze problemen, wel in mindere mate. Het is wel mogelijk dat een 2004 exemplaar verbeterd is, specialisten in UK weten dat wel te zeggen zoals RPi en Turner Engeneering. Persoonlijk zou ik voor de veel betrouwbaardere TD5 gaan, maar dat is persoonlijk,
Groetjes, Bart
Groetjes, Bart
-
Patrick Nieuwenhuis
Re: Disco 2 V8, probleem blok of valt het mee?
op benzine ga je leeg ,beter voor de TD5 en betrouwbaarder
-
Ruud Lemmens
Re: Disco 2 V8, probleem blok of valt het mee?
Heb de raad van Andrew destijds gevolgd en een TD5 gekocht en geen V8.
Heb er tot op heden geen spijt van gehad. De V8 is een zuischuit, ik had hem in mijn vorige range Rover P38 (was de 4.0)
Groeten, Ruud
Heb er tot op heden geen spijt van gehad. De V8 is een zuischuit, ik had hem in mijn vorige range Rover P38 (was de 4.0)
Groeten, Ruud
-
Corniels
Re: Disco 2 V8, probleem blok of valt het mee?
@ Wilberth: sorry, het gaat inderdaad om de 4.0 ltr versie.
@ Bart: desbetreffende auto heeft in het verleden al problemen gehad en onder garantie is er in 2007 een nieuw blok in gegaan (nu 80.000 km). Ik ga morgen even contact zoeken met Turner en/of RPi.
Op zich lijkt een diesel me wel wat maar daarvoor rijden we te weinig kilometers. Ikzelf rij een leaseauto, dus de diso wordt de "boodschappen wagen". En op een of andere manier willen we maar geen personenwagen....
Dat de V8 een zuipschuit is zal best maar we hebben nu een Cherokee 4ltr, dus we zijn wel wat gewend. Het gaat mij erom of de V8 betrouwbaar kan zijn (nooit 100%, tenslotte kan een VW ook kapot). Dus behalve de horror verhalen hoor ik ook graag mensen die er al vele kilometers mee gereden hebben.
@ Bart: desbetreffende auto heeft in het verleden al problemen gehad en onder garantie is er in 2007 een nieuw blok in gegaan (nu 80.000 km). Ik ga morgen even contact zoeken met Turner en/of RPi.
Op zich lijkt een diesel me wel wat maar daarvoor rijden we te weinig kilometers. Ikzelf rij een leaseauto, dus de diso wordt de "boodschappen wagen". En op een of andere manier willen we maar geen personenwagen....
Dat de V8 een zuipschuit is zal best maar we hebben nu een Cherokee 4ltr, dus we zijn wel wat gewend. Het gaat mij erom of de V8 betrouwbaar kan zijn (nooit 100%, tenslotte kan een VW ook kapot). Dus behalve de horror verhalen hoor ik ook graag mensen die er al vele kilometers mee gereden hebben.
-
Andrew Colville
Re: Disco 2 V8, probleem blok of valt het mee?
De V8 motoren blijven gevoelige motoren, de V8 en ook die in een disco van 2004 is een Amerikaans ontwerp van de jaren 60 oorspronkelijk een 3.5
en weg gegeven aan de engelsen omdat deze niet voldeed aan de wensen van de amerikanen destijds ( te zwak qua vermogen en te onbetrouwbaar )
de 4.0 en de 4.6 blokken zijn wel moderner, met name het onderblok ( krukas gedeelte ) is versterkt om meer vermogen aan te kunnen, maar de 4.0 en de 4.6 zijn eigenlijk opgeboorde 3.5 motoren.
Het probleem met deze motoren is ontstaan in de 90 er jaren met het aanscherpen van emissie eisen iets waar een motor uit 1960 niet goed in is. Om aan de nieuwe eisen te kunnen voldoen werd het mengsel aangepast arm mengsel = minder uitstoot, dit geeft wel een probleem, een hete verbranding, en hier kunnen de 3.9 4.0 ( eigen lijk gewoon een aangepaste 3.9 ) en de opgeboorde 4.6 niet tegen, het gevolg is het loslaten van de losse cillinderbussen met water verbruik als gevolg en vaak een dure reparatie. met de komst van GEMS motor management in de P38 rangerover werdt dit helemaal een groot probleem, een zware luxe auto met en arm lopende motor ( weer verscherpte milieueisen ) die toch moet presteren.
In mijn stage periode 1998 - 2000 bij Landrover stonden 4.0 en 4.6 motoren wissels vrijwel wekelijks op het plan bord.
Inmiddels zijn diverse revisie bedrijven erin geslaagd een oplossing te vinden voor de cillinderbussen, "top hat liner's"o.a RPI levert gereviseerde motoren met deze optie.
Persoonlijk kies ik ook voor een td5 met re-mappen rijdt deze een 4.0 kwijt en met een variabele turbo en grote intercooler ook de 4.6 maar dan met een gunstiger verbruik 1:8 tot 1:12
Als je niet anders kunt dan de V8 houd er dan wel rekening mee dat vroeg of laat de motor uit elkaar zal moetten, en kies dan voor een motor van RPI met de top hat liner's.
Ik weet dat de diesel duurder is in de belasting, maar vergeet ook het verbruik niet 80 liter benzine kost inmiddels ook 140 + euro en die heeft de V8 in 400 tot 600 km op! ook leeft de gemiddelde V8 slechts 200 000 km voor deze echt groot onderhoud nodig heeft.
Dat ik wat ik je kan mee geven, ik hoop dat je de juiste auto vindt.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
en weg gegeven aan de engelsen omdat deze niet voldeed aan de wensen van de amerikanen destijds ( te zwak qua vermogen en te onbetrouwbaar )
de 4.0 en de 4.6 blokken zijn wel moderner, met name het onderblok ( krukas gedeelte ) is versterkt om meer vermogen aan te kunnen, maar de 4.0 en de 4.6 zijn eigenlijk opgeboorde 3.5 motoren.
Het probleem met deze motoren is ontstaan in de 90 er jaren met het aanscherpen van emissie eisen iets waar een motor uit 1960 niet goed in is. Om aan de nieuwe eisen te kunnen voldoen werd het mengsel aangepast arm mengsel = minder uitstoot, dit geeft wel een probleem, een hete verbranding, en hier kunnen de 3.9 4.0 ( eigen lijk gewoon een aangepaste 3.9 ) en de opgeboorde 4.6 niet tegen, het gevolg is het loslaten van de losse cillinderbussen met water verbruik als gevolg en vaak een dure reparatie. met de komst van GEMS motor management in de P38 rangerover werdt dit helemaal een groot probleem, een zware luxe auto met en arm lopende motor ( weer verscherpte milieueisen ) die toch moet presteren.
In mijn stage periode 1998 - 2000 bij Landrover stonden 4.0 en 4.6 motoren wissels vrijwel wekelijks op het plan bord.
Inmiddels zijn diverse revisie bedrijven erin geslaagd een oplossing te vinden voor de cillinderbussen, "top hat liner's"o.a RPI levert gereviseerde motoren met deze optie.
Persoonlijk kies ik ook voor een td5 met re-mappen rijdt deze een 4.0 kwijt en met een variabele turbo en grote intercooler ook de 4.6 maar dan met een gunstiger verbruik 1:8 tot 1:12
Als je niet anders kunt dan de V8 houd er dan wel rekening mee dat vroeg of laat de motor uit elkaar zal moetten, en kies dan voor een motor van RPI met de top hat liner's.
Ik weet dat de diesel duurder is in de belasting, maar vergeet ook het verbruik niet 80 liter benzine kost inmiddels ook 140 + euro en die heeft de V8 in 400 tot 600 km op! ook leeft de gemiddelde V8 slechts 200 000 km voor deze echt groot onderhoud nodig heeft.
Dat ik wat ik je kan mee geven, ik hoop dat je de juiste auto vindt.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
-
Corniels
Re: Disco 2 V8, probleem blok of valt het mee?
Andrew, bedankt voor je uitleg.
Helaas ben ik nu dus toch weer gaan twijfelen...
Helaas ben ik nu dus toch weer gaan twijfelen...
-
Wim Janssen
Re: Disco 2 V8, probleem blok of valt het mee?
Andrew, ik weet niet wie de waarheid spreekt, maar ik twijfel aan onderstaande uitspraak.
Quoteen weg gegeven aan de engelsen omdat deze niet voldeed aan de wensen van de amerikanen destijds ( te zwak qua vermogen en te onbetrouwbaar )
Zie Wikipedia [en.wikipedia.org]
QuoteThe compact engine was lightweight, at just 144 kg (318 lb), and capable of high power outputs: the most powerful Buick version of this engine rated 149 kW (200 hp), and the very similar Oldsmobile "Jetfire" turbocharged version made 215 hp
Of deze [www.aronline.co.uk]
QuoteWithin two years the American steel industry fought back: In the American “system” the steel industry wielded enormous influence within governmental circles and thanks in part to this “unfair advantage”, along with improved casting technology and the emergence of thin wall casting techniques, many of the advantages of aluminium as a base material for engines were negated. As a result, General Motors reversed its policy of using aluminium in their new engines – returning to cast iron.
En zo zijn er meer verhalen te vinden. Volgens mij was het meer een marketing zaak.
Voor de rest zit er wel waarheid in je verhaal, alhoewel ik me afvraag waarom die motoren dan niet gewoon wat rijker afgesteld worden als dat probleem zo duidelijk is.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Quoteen weg gegeven aan de engelsen omdat deze niet voldeed aan de wensen van de amerikanen destijds ( te zwak qua vermogen en te onbetrouwbaar )
Zie Wikipedia [en.wikipedia.org]
QuoteThe compact engine was lightweight, at just 144 kg (318 lb), and capable of high power outputs: the most powerful Buick version of this engine rated 149 kW (200 hp), and the very similar Oldsmobile "Jetfire" turbocharged version made 215 hp
Of deze [www.aronline.co.uk]
QuoteWithin two years the American steel industry fought back: In the American “system” the steel industry wielded enormous influence within governmental circles and thanks in part to this “unfair advantage”, along with improved casting technology and the emergence of thin wall casting techniques, many of the advantages of aluminium as a base material for engines were negated. As a result, General Motors reversed its policy of using aluminium in their new engines – returning to cast iron.
En zo zijn er meer verhalen te vinden. Volgens mij was het meer een marketing zaak.
Voor de rest zit er wel waarheid in je verhaal, alhoewel ik me afvraag waarom die motoren dan niet gewoon wat rijker afgesteld worden als dat probleem zo duidelijk is.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
-
Michael110V8
Re: Disco 2 V8, probleem blok of valt het mee?
De reden dat de amerikanen het blok opgaven was om meerde redenen. De belangrijkste waren zowel de productiekosten (een van de eerste aluminium v8) als de acceptatie van het relatief kleine slagvolume in de amerikaanse markt (there is no substitute for cubic inches). Door lobbie van Rover of USA is Rover uit gaan kijken naar een V8 en uitgekomen bij Buick.
De Rover V8 bestaat met maar twee boringen. 88,9 mm voor de 3,5 L en 94 mm voor de 3.9 t/m 4,6.
Het is dus niet zo dat de blokken zijn gaan scheuren omdat de boring steeds maar verder opgeboord werd.
De slagvolumes groter dan 3,9 L is gehaald door de slag steeds verder te vergroten.
Bij mijn weten komen de problemen bij lagere km standen zo goed als alleen maar voor bij de 4,6. Dit moet dus een gevolg zijn van de thermisch hogere belasting (meer motorvermogen = meer warmte) en de hogere gemiddelde zuigersnelheden (langere slag met gelijk toerental).
De nokkenas is het deel wat het hardste slijt aan de v8. Zeker bij de eerdere types. De motor blijft prima lopen alleen levert door de nokkenas slijtage steeds wat meer vermogen in. De nokkensas is relatief simpel te vervangen en goede vervangingen zijn niet duur in de UK. Hoef je je overigen bij km standen onder de 150.000 echt nog geen zorgen om te maken.
Zeker een 3,5 en 3,9/4,0 zijn bij juist gebruik en onderhoud bomb proof. Mits dus vloeistoffen ververst worden en zowel olie als koelvloeistof van de juiste spec wordt gebruikt. De blokken zijn redelijk gevoelig voor interne vervuiling. Dit zowel in de smeerkanalen door te lang door rijden met oude olie als in de waterkanalen door het gebruik van met kraanwater verdunde koelvloeistof (kalkafzetting).
Bij goed gebruik en onderhoud is een V8 zeker niet slechter dan een TD5.
In alle bovenstaande reacties worden voor het gemak even alle problemen met de td5 vergeten (loslopend oliepompboutje, olie in kabelboom, haperende gaspedalen, overlijdende vliegwielen etc).
Mijn advies is:
- leef je uit en ga voor een V8 als verbruik geen rol speelt. Het is by far de lekkerste motor in een Land Rover. Ik zeg dit na eerst een 300tdi en twee td5's gehad te hebben.
- maak een uitgebreide proefrit en let vooral goed op de motortemperatuur. Wat je ook met de auto doet, deze hoort niet op te lopen. Problemen met de V8 kondigen zich meestal aan door temperatuur issues.
- voor aanschaf een compressiemeting kan je veel vertellen over de staat van het blok
- check de onderhoudshistorie en prefereer hierbij een goede land rover specialist boven een land rover dealer. De laatste weet niet zo goed wat ze doen... ( uitzonderingen daar gelaten)
- koop niet de eerste de beste auto die je ziet, maar vergelijk meerdee. Het aanbod. Is groot zat.
Succes en laat je niet gek maken door spookverhalen van al die oliestokers hier
De Rover V8 bestaat met maar twee boringen. 88,9 mm voor de 3,5 L en 94 mm voor de 3.9 t/m 4,6.
Het is dus niet zo dat de blokken zijn gaan scheuren omdat de boring steeds maar verder opgeboord werd.
De slagvolumes groter dan 3,9 L is gehaald door de slag steeds verder te vergroten.
Bij mijn weten komen de problemen bij lagere km standen zo goed als alleen maar voor bij de 4,6. Dit moet dus een gevolg zijn van de thermisch hogere belasting (meer motorvermogen = meer warmte) en de hogere gemiddelde zuigersnelheden (langere slag met gelijk toerental).
De nokkenas is het deel wat het hardste slijt aan de v8. Zeker bij de eerdere types. De motor blijft prima lopen alleen levert door de nokkenas slijtage steeds wat meer vermogen in. De nokkensas is relatief simpel te vervangen en goede vervangingen zijn niet duur in de UK. Hoef je je overigen bij km standen onder de 150.000 echt nog geen zorgen om te maken.
Zeker een 3,5 en 3,9/4,0 zijn bij juist gebruik en onderhoud bomb proof. Mits dus vloeistoffen ververst worden en zowel olie als koelvloeistof van de juiste spec wordt gebruikt. De blokken zijn redelijk gevoelig voor interne vervuiling. Dit zowel in de smeerkanalen door te lang door rijden met oude olie als in de waterkanalen door het gebruik van met kraanwater verdunde koelvloeistof (kalkafzetting).
Bij goed gebruik en onderhoud is een V8 zeker niet slechter dan een TD5.
In alle bovenstaande reacties worden voor het gemak even alle problemen met de td5 vergeten (loslopend oliepompboutje, olie in kabelboom, haperende gaspedalen, overlijdende vliegwielen etc).
Mijn advies is:
- leef je uit en ga voor een V8 als verbruik geen rol speelt. Het is by far de lekkerste motor in een Land Rover. Ik zeg dit na eerst een 300tdi en twee td5's gehad te hebben.
- maak een uitgebreide proefrit en let vooral goed op de motortemperatuur. Wat je ook met de auto doet, deze hoort niet op te lopen. Problemen met de V8 kondigen zich meestal aan door temperatuur issues.
- voor aanschaf een compressiemeting kan je veel vertellen over de staat van het blok
- check de onderhoudshistorie en prefereer hierbij een goede land rover specialist boven een land rover dealer. De laatste weet niet zo goed wat ze doen... ( uitzonderingen daar gelaten)
- koop niet de eerste de beste auto die je ziet, maar vergelijk meerdee. Het aanbod. Is groot zat.
Succes en laat je niet gek maken door spookverhalen van al die oliestokers hier
-
Wim Janssen
Re: Disco 2 V8, probleem blok of valt het mee?
Hier heb ik niets meer aan toe te voegen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
-
Andrew Colville
Re: Disco 2 V8, probleem blok of valt het mee?
Ik zeg zeker niet dat ik de waarheid spreek, maar weet wel dat het van af dag een een moeilijke motor is geweest, ook zijn er tal van sites met telkens andere info over waar dit motortje nu vandaan komt en hoe of wat.
een ander verhaal was weer dat het leger in de US er ook met zijn vingers in zat en op het laatste moment afhaakte.
Het blijft een feit dat de V8 gewoon een heel gevoelig blokje is, in combinatie met en ruw verleden of slecht onderhoud is een V8 vragen om problemen ( Jij hebt jouw 3.5 toch ook onderhanden moeten nemen?) dit is niet anders voor de 4.0 alleen wil deze motor anders dan de 3.5 door zijn grotere boring en dunnere cilinder wand ( en die zijn echt een stukje dunner ) in combinatie met de arm afgestelde motor management nog eerder zorgen voor problemen vaak met schade aan het onderblok, dit komt weer zelden voor bij de 3.5.
niet te vergeten dat de oude vertrouwde 3.5 blijft lopen tot er geen nok meer op de nokken as zit, geen compressie meer heeft, en weinig olie druk, zelfs een op meerdere plaatsen doorgeslagen kop pakking. en dan wil ze op een gegeven moment gewoon niet meer starten ( dit gevalletje heb ik zelf gehad en na 24 uur sleutelen aan een stuk was het de fijnst lopende V8 die ik heb gehad prive)
De 4.0 daarentegen begint al met " back fire's " rouw lopen en constante gong's van onder het dash bij een tikkeltje versleten nokken as of vanwege een gevoelige temperatuur sensor als je die negeert dan sta je zo stil dit dankzij het moderne motormanagement
Er zijn tal van pogingen gedaan ( zelfs een diesel "project iceburg" om het V8 blokje beter te maken maar dat is nooit gelukt, de "sell by date " van de V8 was allang duidelijk voor de meesten dit heeft landrover pas na de p38 en disco 2 door gekregen mede door de BMW over name en later Ford, nu heeft van de huidige modellen (zover ik weet, Ik heb niks met de moderne modellen ) geen enkele een eigen specifiek door Landrover ontworpen motor meer. volgens mij nu allemaal BMW of Ford motoren.
Elke motor heeft zijn nukken, maar de V8 is al jaren een motor met veel nukken, de 300tdi was in de begin jaren ook niet heel betrouwbaar, net als de 200tdi en 2.25 diesel en benzine, en natuurlijk heft ook de jongste Landrover motor de Td5 ook zijn nukken, en wat dacht je van de 1.8 K series, vroor vrijwel heel het blok is een service bulletin uit gebracht.
De vraag was of de verhalen over de problemen bij de 4.0 V8 gegrond zijn of niet, en gezien de hoeveel heid die ik persoonlijk alleen al heb vervangen in mijn 12 -13 jaar landrover's rijden/repareren zeg ik ja!
Als men vraag of de 200tdi / 300tdi een probleem motor is dan zeg ik nee mits je tijdig de riem vervangt en elke 10 000 de olie vervangt en kleppen stelt en hem koel houdt
Td5 ja kan behoorlijk wat kwaaltjes krijgen, maar het blok zelf is niets mis mee ( olie pomp boutje uitgesloten ) het is steeds een extern component neemt niet weg dat reparaties prijzig kunnen zijn, zeker als zoals vaak een verkeerde diagnose wordt gesteld.
Maar als men een disco 2 wil gaan kopen dan kun je kiezen tussen een Td5 of een 4.0 V8 mijn keuze en advies vermijd de V8 en bij de Td5 vermijd de automaat met zijn zeer gevoelige positieschakelaar.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
een ander verhaal was weer dat het leger in de US er ook met zijn vingers in zat en op het laatste moment afhaakte.
Het blijft een feit dat de V8 gewoon een heel gevoelig blokje is, in combinatie met en ruw verleden of slecht onderhoud is een V8 vragen om problemen ( Jij hebt jouw 3.5 toch ook onderhanden moeten nemen?) dit is niet anders voor de 4.0 alleen wil deze motor anders dan de 3.5 door zijn grotere boring en dunnere cilinder wand ( en die zijn echt een stukje dunner ) in combinatie met de arm afgestelde motor management nog eerder zorgen voor problemen vaak met schade aan het onderblok, dit komt weer zelden voor bij de 3.5.
niet te vergeten dat de oude vertrouwde 3.5 blijft lopen tot er geen nok meer op de nokken as zit, geen compressie meer heeft, en weinig olie druk, zelfs een op meerdere plaatsen doorgeslagen kop pakking. en dan wil ze op een gegeven moment gewoon niet meer starten ( dit gevalletje heb ik zelf gehad en na 24 uur sleutelen aan een stuk was het de fijnst lopende V8 die ik heb gehad prive)
De 4.0 daarentegen begint al met " back fire's " rouw lopen en constante gong's van onder het dash bij een tikkeltje versleten nokken as of vanwege een gevoelige temperatuur sensor als je die negeert dan sta je zo stil dit dankzij het moderne motormanagement
Er zijn tal van pogingen gedaan ( zelfs een diesel "project iceburg" om het V8 blokje beter te maken maar dat is nooit gelukt, de "sell by date " van de V8 was allang duidelijk voor de meesten dit heeft landrover pas na de p38 en disco 2 door gekregen mede door de BMW over name en later Ford, nu heeft van de huidige modellen (zover ik weet, Ik heb niks met de moderne modellen ) geen enkele een eigen specifiek door Landrover ontworpen motor meer. volgens mij nu allemaal BMW of Ford motoren.
Elke motor heeft zijn nukken, maar de V8 is al jaren een motor met veel nukken, de 300tdi was in de begin jaren ook niet heel betrouwbaar, net als de 200tdi en 2.25 diesel en benzine, en natuurlijk heft ook de jongste Landrover motor de Td5 ook zijn nukken, en wat dacht je van de 1.8 K series, vroor vrijwel heel het blok is een service bulletin uit gebracht.
De vraag was of de verhalen over de problemen bij de 4.0 V8 gegrond zijn of niet, en gezien de hoeveel heid die ik persoonlijk alleen al heb vervangen in mijn 12 -13 jaar landrover's rijden/repareren zeg ik ja!
Als men vraag of de 200tdi / 300tdi een probleem motor is dan zeg ik nee mits je tijdig de riem vervangt en elke 10 000 de olie vervangt en kleppen stelt en hem koel houdt
Td5 ja kan behoorlijk wat kwaaltjes krijgen, maar het blok zelf is niets mis mee ( olie pomp boutje uitgesloten ) het is steeds een extern component neemt niet weg dat reparaties prijzig kunnen zijn, zeker als zoals vaak een verkeerde diagnose wordt gesteld.
Maar als men een disco 2 wil gaan kopen dan kun je kiezen tussen een Td5 of een 4.0 V8 mijn keuze en advies vermijd de V8 en bij de Td5 vermijd de automaat met zijn zeer gevoelige positieschakelaar.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
-
wilberth
Re: Disco 2 V8, probleem blok of valt het mee?
Denk dat deze oliestoker maar eens wat service-delen voor zijn eerste V8 gaat halen. Ken de onderhoudshistorie niet, dus ben aan een beurtje toe denk ik
Groet, Wilberth
74er SIII 109 2.5 diesel (al 10 jaar in een of ander stadium van restauratie), 83er 110HCPU 2.8 daihatsu turbo intercooler (te koop als voornoemde SIII klaar is) en nu dus een 84er RR 3.5V8
reeds afscheid genomen van
SIIB forward control 4.3 liter perkins diesel
SIII 109 2.25 diesel
110 2.5 NA diesel
en daarvoor de nodige leger DAFjes (4.6/5.6 liter 6 in lijn zijklep benzine blokjes)
Groet, Wilberth
74er SIII 109 2.5 diesel (al 10 jaar in een of ander stadium van restauratie), 83er 110HCPU 2.8 daihatsu turbo intercooler (te koop als voornoemde SIII klaar is) en nu dus een 84er RR 3.5V8
reeds afscheid genomen van
SIIB forward control 4.3 liter perkins diesel
SIII 109 2.25 diesel
110 2.5 NA diesel
en daarvoor de nodige leger DAFjes (4.6/5.6 liter 6 in lijn zijklep benzine blokjes)
-
Corniels
Re: Disco 2 V8, probleem blok of valt het mee?
Bedankt voor de uitgebreide info en adviezen.
Ik ga morgen even proefrijden in een TD5 voor vergelijk maar ik neig eigenlijk naar de V8. Alleen zie ik de V8 die ik op het oog had (en historie van ken) niet meer op marktplaats staan.....
Groeten.
Ik ga morgen even proefrijden in een TD5 voor vergelijk maar ik neig eigenlijk naar de V8. Alleen zie ik de V8 die ik op het oog had (en historie van ken) niet meer op marktplaats staan.....
Groeten.