mrb-vrij
-
AndreMak
mrb-vrij
Goeie middag!
Af en toe komt er hier wel eens een "nieuwe" 110 voorbij die wegenbelasting vrij is. oud chassis met zeer recente opbouw of andere constructies om de MRB te omzeilen zal ik maar zeggen.
Ik kan de posts zo snel niet terug vinden maar zijn er bedrijven bekend die hier in zijn gespecialiseerd in NL? Of zijn dat voornamelijk particuliere creaties?
In hoeverre is het eigenlijk legaal en een oud chassis op te bouwen met recente carrosserie, aandrijflijn, motor etc...
Zat even te dagdromen
André
Af en toe komt er hier wel eens een "nieuwe" 110 voorbij die wegenbelasting vrij is. oud chassis met zeer recente opbouw of andere constructies om de MRB te omzeilen zal ik maar zeggen.
Ik kan de posts zo snel niet terug vinden maar zijn er bedrijven bekend die hier in zijn gespecialiseerd in NL? Of zijn dat voornamelijk particuliere creaties?
In hoeverre is het eigenlijk legaal en een oud chassis op te bouwen met recente carrosserie, aandrijflijn, motor etc...
Zat even te dagdromen
André
-
sjorsboomschors/aka/PP
Re: mrb-vrij
hmmm, no comment....
--> mod_embed_images_loadimage('d8655ff8705d7092317779c4be7d5783', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ft3.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcQvWmh-mlFG2-RVxqEaYmaFSxTweEucn3ijdFPTvxRtLsqEbu39IQ', 'http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQvWmh-mlFG2-RVxqEaYmaFSxTweEucn3ijdFPTvxRtLsqEbu39IQ', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ft3.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcQvWmh-mlFG2-RVxqEaYmaFSxTweEucn3ijdFPTvxRtLsqEbu39IQ', '', 15073444, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('d8655ff8705d7092317779c4be7d5783', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ft3.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcQvWmh-mlFG2-RVxqEaYmaFSxTweEucn3ijdFPTvxRtLsqEbu39IQ', 'http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQvWmh-mlFG2-RVxqEaYmaFSxTweEucn3ijdFPTvxRtLsqEbu39IQ', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ft3.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcQvWmh-mlFG2-RVxqEaYmaFSxTweEucn3ijdFPTvxRtLsqEbu39IQ', '', 15073444, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
AndreMak
Re: mrb-vrij
Dat dit onderwerp veel stof doet opwaaien was ik mij terdege van bewust!
Zoals ik al zei, af en toe komt er eens een mooie omgebouwde auto voorbij. Eruitziend als nieuw maar wel mrb-vrij.
Dus vroeg ik mij af... wie, wat, hoe waar ?!?
Zoals ik al zei, af en toe komt er eens een mooie omgebouwde auto voorbij. Eruitziend als nieuw maar wel mrb-vrij.
Dus vroeg ik mij af... wie, wat, hoe waar ?!?
-
Erwin 110TD5
Re: mrb-vrij
Aan de andere kant... MRB vrij is mooi maar hoe lang duurt het voordat je je kosten van ombouwen eruit hebt. Een Defender TD5 kost grofweg 2000 aan MRB per jaar... Als je voor duizenden euri's vebouwd (je wil immers alles van een "nieuwe" auto hebben m.u.v. het chassis) om er vervolgens 10 jaar over te doen voordat je je ombouw eruit hebt...
Voor mij was het in ieder geval een reden om het niet te doen en gewoon een "normale" Defender uit 2002 te kopen. Heb ik ook zeker geen gezeur als ik een controlefuik inrijdt van pliesie/belastingdienst en hun vrienden...
Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
Voor mij was het in ieder geval een reden om het niet te doen en gewoon een "normale" Defender uit 2002 te kopen. Heb ik ook zeker geen gezeur als ik een controlefuik inrijdt van pliesie/belastingdienst en hun vrienden...
Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
-
vossehoff
Re: mrb-vrij
De twee waar ik in ieder geval van weet dat ze volledige "restauraties" doen (allemaal netjes volgens de regels);
[one-ten.nl] (wel een wachtlijst geloof ik)
[laro4x4.nl]
Ron Bolleboom kan ik me ook goed voorstellen.
[www.ronbolleboom.nl]
gr Niels
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/01/2012 14:10 door vossehoff.
[one-ten.nl] (wel een wachtlijst geloof ik)
[laro4x4.nl]
Ron Bolleboom kan ik me ook goed voorstellen.
[www.ronbolleboom.nl]
gr Niels
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/01/2012 14:10 door vossehoff.
-
JustinvS
Re: mrb-vrij
Riverhouse minis doet ook hoogwaardige restauraties, van origineel tot moderne opbouw. Ben ik een keer geweest, zag er erg goed uit.
Zoals Niels zegt doet ook Paul Stroink (one-ten) deze projecten en heeft hij inderdaad een wachtlijst van ongeveer een jaar. Ben daar alleen bij zijn oude pand geweest, waar toen nog de directe verkoop stond. Hij had daar wel zijn eigen td5 project staan, zag er ook erg goed uit.
Wat betreft het legaal zijn van deze projecten: Zoals de regels nu zijn mag dit. Je vervangt de aandrijflijn (1/3 kwijt) je houdt het chassis intact en voor de body koop je nieuwe, originele vervangingsdelen bij land rover zelf met bon zodat je aan kan tonen dat het de directe vervangingsdelen zijn voor de kapotte, oude body (dus geen goedkope namaakdelen en geen delen die al op een andere auto gebruikt zijn, anders krijg je alsnog een derde eraf of een samengestelde auto.)
Begin jaren 90 mocht er veel meer. De regel is daarna gewijzigd en er is al een range rover bekend die buiten de nieuwe regeling viel en zijn kenteken kwijtraakte. Dit laat zien dat als er een nieuwe regeling is, hij ook geld voor auto's van voor die tijd. M.a.w. er bestaat altijd een kans dat ook dit aangepakt gaat worden, maar zoals het nu is mag dit gewoon.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bc48a9a1ec7385348579b7069b5d0711', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15073874, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zoals Niels zegt doet ook Paul Stroink (one-ten) deze projecten en heeft hij inderdaad een wachtlijst van ongeveer een jaar. Ben daar alleen bij zijn oude pand geweest, waar toen nog de directe verkoop stond. Hij had daar wel zijn eigen td5 project staan, zag er ook erg goed uit.
Wat betreft het legaal zijn van deze projecten: Zoals de regels nu zijn mag dit. Je vervangt de aandrijflijn (1/3 kwijt) je houdt het chassis intact en voor de body koop je nieuwe, originele vervangingsdelen bij land rover zelf met bon zodat je aan kan tonen dat het de directe vervangingsdelen zijn voor de kapotte, oude body (dus geen goedkope namaakdelen en geen delen die al op een andere auto gebruikt zijn, anders krijg je alsnog een derde eraf of een samengestelde auto.)
Begin jaren 90 mocht er veel meer. De regel is daarna gewijzigd en er is al een range rover bekend die buiten de nieuwe regeling viel en zijn kenteken kwijtraakte. Dit laat zien dat als er een nieuwe regeling is, hij ook geld voor auto's van voor die tijd. M.a.w. er bestaat altijd een kans dat ook dit aangepakt gaat worden, maar zoals het nu is mag dit gewoon.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bc48a9a1ec7385348579b7069b5d0711', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15073874, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Geert Oude Luttighuis
Re: mrb-vrij
"Gewoon" vind ik wat te gemakkelijk verwoord, er zijn strikte regels, en men past die zo mogelijk nóg strikter toe. Zijn er vermoedens/verdenkingen dat je de regels overtreedt, dan geldt er een omgekeerde bewijslast. M.a.w. dan mag jij aantonen dat het wel klopt.
Zoek maar eens op Waddinxveen, bijvoorbeeld...
Zoek maar eens op Waddinxveen, bijvoorbeeld...
-
JustinvS
Re: mrb-vrij
Lag het probleem van Waddinxveen niet bij het invoeren van oude land rovers met nieuwe delen? Dat is hier namelijk niet of verminderd van toepassing. Het betreffen als het goed is hier voornamelijk Land rovers die al een NL kenteken hebben. Dan pas begint de 1/3 2/3 regeling.
Bij invoer hoeft de RDW alleen de identiteit vast te stellen, dat heeft formeel niets met de 1/3e regeling te maken. Uiteraard helpt het niet als 2/3e vervangen is bij de vaststelling van de identiteit, maar de identiteit kan ook al verloren gaan bij een verdacht chassisnummer en gebrek aan documentatie (wanneer ze bijvoorbeeld de andere nummers niet aan de auto kunnen relateren). Daar zit dus veel meer beoordelingsruimte voor de RDW dan bij een al NL auto, en wat je (uit de verhalen) bij Waddinxveen ziet is dat die heel erg aan de negatieve kant van het spectrum gaan zitten, terwijl er misschien ook wel RDW stations zijn die juist erg meewerkend zijn in het geval van verdachte of zelfs onidentificeerbare auto's.
In die zin is dus de veiligste weg via huidig recht om eerst een NL kenteken op je auto te krijgen (of een origineel nederlandse 110 vinden) en daarna pas aan het ombouwen beginnen, om vervolgens de ombouw goed te laten keuren (i.v.m. wijziging motorcode). En nee, dit is absoluut geen garantie dat het lukt, maar betere kansen dan via deze methode krijg je niet.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('16f4b8a24e5edf849e52b4ecaf54dc51', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15074307, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bij invoer hoeft de RDW alleen de identiteit vast te stellen, dat heeft formeel niets met de 1/3e regeling te maken. Uiteraard helpt het niet als 2/3e vervangen is bij de vaststelling van de identiteit, maar de identiteit kan ook al verloren gaan bij een verdacht chassisnummer en gebrek aan documentatie (wanneer ze bijvoorbeeld de andere nummers niet aan de auto kunnen relateren). Daar zit dus veel meer beoordelingsruimte voor de RDW dan bij een al NL auto, en wat je (uit de verhalen) bij Waddinxveen ziet is dat die heel erg aan de negatieve kant van het spectrum gaan zitten, terwijl er misschien ook wel RDW stations zijn die juist erg meewerkend zijn in het geval van verdachte of zelfs onidentificeerbare auto's.
In die zin is dus de veiligste weg via huidig recht om eerst een NL kenteken op je auto te krijgen (of een origineel nederlandse 110 vinden) en daarna pas aan het ombouwen beginnen, om vervolgens de ombouw goed te laten keuren (i.v.m. wijziging motorcode). En nee, dit is absoluut geen garantie dat het lukt, maar betere kansen dan via deze methode krijg je niet.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('16f4b8a24e5edf849e52b4ecaf54dc51', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15074307, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Geert Oude Luttighuis
Re: mrb-vrij
Waddinxveen haalde ik slechts aan om de omgekeerde bewijslast te illustreren.
-
Richard
Re: mrb-vrij
Moet ik me dan zorgen gaan maken ?
ik heb nml sinds enkele jaren een 4 deurs Range Rover 3.5 automaat op LPG uit 1971 en ik begrijp dat ze die toen nog niet hadden!
Echter alles staat netjes op het kenteken vermeld, zowel 4 deuren als het gas.
Het kenteken is in 1997 afgegeven.
Richard
ik heb nml sinds enkele jaren een 4 deurs Range Rover 3.5 automaat op LPG uit 1971 en ik begrijp dat ze die toen nog niet hadden!
Echter alles staat netjes op het kenteken vermeld, zowel 4 deuren als het gas.
Het kenteken is in 1997 afgegeven.
Richard
-
bertil
Re: mrb-vrij
hoi,
dan zal de range wel zo ingevoerd zijn, ik zou me geen zorgen maken in jou geval.
gr.
bertil
dan zal de range wel zo ingevoerd zijn, ik zou me geen zorgen maken in jou geval.
gr.
bertil