Keine beurt : is dit norrmaal????

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gert-Jan

Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door Gert-Jan »

Hoi,

Afgelopen week mijn Lr110 td4 in het midden van het land bij een domstad dealer een kleine beurt laten geven. Een kleine beurt is normaliter niet zo duur, maar wat schetst mijn enorme verbazing, ik krijg een rekening van bijna 1700 euro!! Dit si wel met nieuwe remblokken achter en een kennelijk noodzakelijke revisie van de rem cylinders achter, die twee maanden geleden tijdens de APK gewoon nog goed waren. Ik voel me behoorlijk getild ook omdat er veel dingen op de rekening staan die ronduit niet nodig waren. Mogen dit soort praktijken? Ik weet in ieder geval dat ik hier en niet meer heen ga voor een beurt en er ook geen auto meer koop. Wat gaat een grote beurt dan wel niet koste, 4 a 5k euro? belachelijk!!

groet,

GJ LR110
jeroenwohe

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door jeroenwohe »

Is wel aan de hoge kant.

Ik ben bij mij dealer in Brabant 600 euro kwijt voor een grote beurt inclusief extra's!
Dat is een zure appel!
Frans Bonnes

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door Frans Bonnes »

Heb je al uitleg bij de garage zelf gevraagd?
En wat was hun verhaal.

Trouwens wat betreft de achterremmen hoe zijn die bij de APK gekontroleerd.
Alleen maar op de remmenbank? Of ook echt nagekeken.

En wat voor dingen stonden er dan op de rekeninmg die volgens jou echt niet nodig waren.

fb
marc lw

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door marc lw »

wat gaat een grote beurt dan kosten..? ik vraag altijd wat een beurt kost en of ze me bellen als er meer gedaan moet worden ( mitsubishi L400)
Roelie

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door Roelie »

Hoef ik niet te vragen, als er iets is wat vervangen of gerepareerd moet worden belt garage eerst en zegt dan wat de kosten zijn.
Is voor de peugeot.

Roelie


395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6877dfbb778a5161961ec4e71a544ba6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15059962, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
pjcfranken@ziggo.nl

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door pjcfranken@ziggo.nl »

Beste Gert-Jan,

Wat n rekening, realiseer mij dat Dealers doorgaans duurder zijn, dat moet je bekend zijn.Zou voortaan de "monteurs"die zich aanbieden via deze pagina raadplegen de grote of speciale beurten laten uitvoeren.Heb daar zelf goede ervaringen mee.Werk zelf in Rotterdam en laat de APK en kleine beurten altijd uitvoeren bij de Turk op de hoek, heb daar nog nooit voor verrassingen gestaan en altijd betrouwbaar.
Sterkte met het verwerkingsproces.
Peter
jan-

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door jan- »

De vraag in deze is wat je precies overeengekomen bent met de garage.
Een "kleine beurt" is in principe een afgebakend product/dienst. Een standaard kleine beurt omvat een aantal standaard kleine werkzaamheden.
Reparatie van geconstateerde tekortkomingen hoort daar in principe niet bij. Het is daarnaast ook de vraag of de werkzaamheden daadwerkelijk uitgevoerd zijn.
Neem eens contact op met een jurist voor je betaald.

Jan
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

wel,hierrr een idee...

Quotewebsite Mijn garage... Productinformatie
Waarom moet ik mijn jaarlijkse inspecties laten uitvoeren?
Kleine inspectie

Bij een kleine onderhoudsinspectie worden diverse punten in de auto op slijtage en afstelling gecontroleerd. Tijdens het rijden worden bepaalde delen van de auto belast en deze zijn aan slijtage onderhevig. Om ervoor te zorgen dat uw auto het goed blijft doen, wordt er tijdens de kleine inspectie niet alleen de motorolie ververst en het oliefilter vervangen, ook wordt de auto gecontroleerd op 30 punten. Scharnieren worden gesmeerd en vloeistoffen worden bijgevuld zodat deze tot aan een volgende onderhoudsbeurt kunnen blijven functioneren. Door een kleine inspectie tijdig uit te laten voeren kunnen problemen vroegtijdig worden gesignaleerd en verholpen voordat dit tot grotere problemen gaat leiden. In het onderhoudsboekje van uw auto staat beschreven wanneer de kleine inspectie moet worden uitgevoerd. Laat uw onderhoudsboekje ook bijwerken nadat de inspectie is gedaan. Dit zorgt ervoor dat de onderhoudshistorie van de auto bekend is voor een volgende monteur en, en het is van belang voor de waarde van uw auto!
Onderstaande tabel tonen de punten die worden geïnspecteerd tijdens de kleine onderhoudsinspectie.

De controle punten van de kleine inspectie:

In de auto
Instrumentenpaneel verlichting Controleren werking
Claxon Controleren werking
Veiligheidsgordels

Controleren

Om de auto
Verlichting voor Controleren werking

Verlichting achter met reflectoren
Controleren werking, controleren op breuk

Buitenspiegel links/rechts
Controleren op breuk
Ruitenwissers Controleren op slijtage
Ruitensproeiers Controleren werking, afstellen
Deurscharnieren links/rechts Smeren, controleren speling op pen, controleren sluiting deur
Bumpers Controleren op beschadigingen
Ruiten Controleren op breuk

Onder de motorkap
Controlelamp niveau remvloeistof Controleren werking
Remvloeistof niveau Controleren niveau en vloeistofstaat
Koelvloeistof niveau Controleren niveau en vloeistofstaat
V-riemen Controleren op slijtage
Brandstofslangen Controleren op lekkage en bevestiging
Motor Controleren op lekkage

Auto half hoog
Bandenspanning Bijvullen, controleren
Reserveband Bijvullen, controleren
Bandprofiel links voor Controleren
Bandprofiel rechts voor Controleren
Bandprofiel links achter Controleren
Bandprofiel rechts achter Controleren
Schijfdikte remmen voor Controleren op slijtage
Blokdikte remmen voor Controleren op slijtage
Schijfdikte remmen achter Controleren op slijtage
Blokdikte remmen achter Controleren op slijtage
Remslangen en leidingen Controleren

Onderhoudsgegevens
Oliefilter Vervangen
Motorolie Verversen en er zijn 1500 garages bij aangesloten..
doe er je voordeel mee
Hans

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door Hans »

Ik vind dit laatste toch wel een grote inspectie.
Michael110V8

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door Michael110V8 »

Land Rover heeft net als elk ander merk standaard tarieven voor grote en kleine beurten. Deze werden gedurnde 2007 tot ongeveer 2009 duidelijk bij elke dealer gecommuniceerd op de bale van de receptie. Om vage redenen (te weinig cash...?) zijn deze tarieven uit de publicatie verdwenen. Ik verwacht dat deze er nog wel zijn. Navragen bij de importeur kan hier helpen.

In ieder geval gaat een rekening van 1700 euro elke normale verwachting te boven voor een kleine beurt. In dit geval mag je er vanuit gaan dat de werkplaats je hiervan op de hoogte heeft gesteld en om toestemming heeft gevraagd alvorens de werkzaamheden uit te voeren. Zo niet, lees de Bovag richtlijnen hier eens op na!

Daarnaast vraag ik me af wat er werkelijk aan je auto gebeurd is. Alleen achteremblokken en nieuwe remcupjes kunnen nooit dit bedrag veroorzaken. Voor een standaard kleine beurt zou je klaar moeten zijn voor een bedrag tyssen de 300 en 400 euro. Wat staat er nog meer op de rekening? Welk uurtarief rekend de dealer? Weet je zeker dat er geen fout op de factuur zit?

In ieder gaval zou mijn advies zijn rekening niet accepteren, mits je de extra werkzaamheden niet vooraf geaccepteerd hebt! Duidelijke specificatie vragen van uitgevoerde werkzaamheden ( partnrs., werkplaatsuren per activiteit etc.). Onderdeelprijzen zijn te controleren op [www.landrover-onderdelen.nl]
Deze site vermeld de door de dealer te accepteren prijzen.
Wanneer je je echt niet kan vinden in de factuur, schriftelijk aan de dealer melden dat je de factuur niet accepteert.

Succes.

P.s. Advies: ga de volgende keer naar een echte Land Rover specialist in de regio, zoals bijvoorbeeld: [www.autobedrijfjansenenjansen.nl] (nee, ik heb daar geen aandelen)
Patrick Nieuwenhuis

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door Patrick Nieuwenhuis »

Zo te zien verschijnen de Eurotekens in de ogen bij t binnenrijden van eenLR op hun garagebrug,stel limieten of laat terugbellen bij overschrijden by n bepaald bedrag
Michael110V8

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door Michael110V8 »

Is eigenlijk te gek voor woorden dat je dat zou moeten doen. Het afgeven van je auto aan een dealer voor een beurt is handelen in goed vertrouwen en geen vrijbief om achteraf met een megarekening te kunnen komen.
Maar je hebt gelijk, vooraf duidelijk afspraken maken kan wel een op problemen voorkomen.
Je mag wel verwachten van een "merkdealer" dat deze hier ook op aanstuurt. Tegelijkertijd realiseer ik me dat Land Rover dealers wel vaker hebben aangetoond dat ze erg goed zijn in mensen wegjagen uit een Land Rover.
Hans

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door Hans »

Heb eens ergens gelezen, dat je dit niet hoeft te betalen! als ze deze reparatie niet van te voren aan je gemeld hebben. Informeer anders eens bij Jurofoon journaal.
Wiel

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door Wiel »

Ben zelf werkplaatsreceptionist bij een zeer grote Ford Dealer in het zuiden, dit zal bij ons nooit gebeuren. Dit mag ook trouwens niet. Tenzij dat je met de garage overeen gekomen bent dat ze alle mankementen mogen repareren zonder jou daar van te voren in kennis te stellen, maar dan nog vind ik deze torenhoge bedragen ronduit belachelijk. Vlgs mij hoef je idd voor reparaties waar je niet om gevraagd hebt en toch zijn uitgevoerd niet te betalen.
Marc-my-Words

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door Marc-my-Words »

Gert-Jan,

Ik heb nog niet veel ervaring met de TD4/Puma, ik was bij een "specialist" ook een naar mijn gevoel stevig bedrag kwijt, maar ... het was nog niet de helft van wat ze jou hebben voorgeschoteld (ik ben een zuinige rijder dus de remblokjes waren nog niet aan de beurt).
Misschien is de TD4 duur(der) in het onderhoud?

Marc
Rudolfo2

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door Rudolfo2 »

Zet de factuur nu eerst eens in zijn geheel op dit forum. Dan weten wij waar we over praten. Op deze manier kom je niet verder.

gr

Ruud
D&G

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door D&G »

Ik heb ook ervaringen met deze "dealer uit de Domstad" en ze presteren het zelfs om een reparatie uitgevoerd onder garantie 7 maanden later nog te factureren. Dit terwijl de auto ondertussen total-loss was afgevoerd.

Kostte me de nodige telefoontjes voordat ik een creditfactuur kreeg.

Het zijn volgens mij een stelletje idioten die redelijk in geldnood zitten.

Jansen en Jansen is inderdaad een erg prettig bedrijf.

Gerard
Edward

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door Edward »

Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gert-Jan,
>
> Ik heb nog niet veel ervaring met de TD4/Puma, ik
> was bij een "specialist" ook een naar mijn gevoel
> stevig bedrag kwijt, maar ... het was nog niet de
> helft van wat ze jou hebben voorgeschoteld (ik ben
> een zuinige rijder dus de remblokjes waren nog
> niet aan de beurt).
> Misschien is de TD4 duur(der) in het onderhoud?
>
> Marc

Of de Puma duurder is onderhoud dan een andere Defender weet ik niet, want de vorig had ik zelf in onderhoud. wat ik wel weet is dat bij mij bij elke beurt de remmen vervangen kunnen worden en dat ik anderzins gewoon lomp ben en dus duur in onderhoud. Dat gezegd hebbende is de duurste beurt die ik voor de 130 heb gehad een grote beurt van 1200 euri?

Ben dus ook wel heel benieuwd naar die factuur. Sowieso, remcilinder reviseren??? Dat zal wel uitkunnen qua uren tegen een nieuwe!
Mark HJ

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door Mark HJ »

Om even op het remmenverhaal in te gaan;mijn td5 110 moet ook elk jaar aan het demonteren van de remmen geloven.Dat vertaald zich ook in de hoogte van de
faktuur.icm een GROTE beurt en apk komt dit bedrag mij niet zo vreemd voor.Immers een dag werk in uren en dan al het materiaal nog.
Dat is het gedeelte wat ik nog begrijp,wat ik niet van deze tijd vind is de kwaliteit van de remmen,met het verslijten van de remblokken komen de zuigers verder naar buiten en gaan roesten.Dus kun je ze niet terugdrukken bij montage van nieuwe blokken.Verder zit na een jaar alles weer vast.
Er zitten bij een defender geen stof/waterhoezen om de zuigers.Bij een Disco wel.
Verder denk ik ik sterk over om RVS zuigers te monteren de volgende keer.Daar is de specialist waar ik hetonderhoud uitvoer het niet me eens.

Ik rijd al 20 jaar Landrover,eerst een Serie,die was aanmerkelijk goedkoper in het onderhoud.Maar het is jammer dat de materiaalkeuze zo slecht is dat
steeds alles vast zit of oxideert.Wel goed voor de dealers,maar niet van deze tijd.Kom daar maar eens om bij de Japanners.Die weten hoe het wel moet.
Maar ja dat is ook niet alles.

Mark
Benno

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door Benno »

sorry hoor, maar dit soort tarieven is natuurlijk volledig belachelijk. ten eerste de meer dan 100 euro per uur die een stealer vraagt voor een schoolverlater die aan je auto sleutelt, daarna nog 1700 euro voor een kleine beurt. Kom op zeg. Ik zou inderdaad graag de factuur zien om een idee te krijgen van de noodzaak.

Aan Mark, elk jaar je remmen laten doen is ook niet normaal natuurlijk. Zelfs op een oude disco of RRC krijg je dat bijna niet voor elkaar. Gebruik je de auto weleens of staat hij een heel jaar in de zoute regen. Stofhoezen om de zuigers is bijna nooit het geval, er zitten altijd rubberen stofvangers om de zuigers dicht bij de klauw omte voorkomen dat vuil tussen de zuigerafdichtingen komt, rubbers om de hele remzuigers heen heb ik nog nooit gezien.


Benno
Mark HJ

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door Mark HJ »

Nee de auto wordt dagelijks gebruikt,af en toe ook eens stevig remmen om de boel niet te laten verglazen.En af en toe een keer in het zand spelen.
Daarna heel goed spoelen,met de wielen eraf.
En bij de regelmatige schoonmaakbeurt lig ik er ook altijd onder,chassis en remmen spoelen.
Het verbaasd me gewoon dat het elke keer weer raak is.Bij mijn 109(met schijfremconversie)eigenlijk nooit problemen.
De dealer kom ik zeker niet,wel bij een hele goede specialist.En ik ben er altijd bij wanneer er gesleuteld wordt.Omdat ik het leuk vind,niet uit wantrouwen.
Daarbij ben ik in een vorig leven werkplaatschef geweest bij een motoren zaak.We hadden twee japanse merken en 1 europees.En ja die laatste zorgde voor
een volle werkplaats...
Toch snap ik dat een uitgebreide grote beurt best wel eens duurder uitvalt.Als echt alles doet is een dag met 1 man krap.En met een schappelijk uurloon van 55 euro ex zit je al aan de helft van een rooie.Zonder alle materialen.

Mark
Roger B.

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door Roger B. »

Een D2 heeft wel stofhoezen in een groef aan het uiteinde van de zuiger en op de klauw die de zuiger afschermen (en nog gaat het vastzitten) D1 is hetzelfde als de Defender.


de opmerkingen als dat hoef je niet te betalen...leuk, maar tegenwoordig is het cash of met pin afrekenen of zonder auto weg bij veel garagebedrijven, zeker als je geen vaste klant bent. Je geld terugkrijgen is dan weer een stuk lastiger.


1700 voor een kleine beurt met remklauwrevisie en remblokken en wat klein aanvullend werk vind ik heel erg fors, ben ook benieuwd wat er dan allemaal
op die factuur staat
Benno

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door Benno »

Nou mark, dan voortaan na het spoelen meteen maar een beetje olie over de remzuigers sproeien, een goede multi-olie of iets als WD40 tussen het blok en de klauw (en natuurlijk niet tussen het blok en de schijf) en dan zal het leed wel minder zijn volgend jaar.

Ik heb er met de Disco nooit last van gehad (D1) en met de RRC alleen als hij weinig rijdt. Dan helpt de truc met de multispray prima.


groet,

Benno
Mark HJ

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door Mark HJ »

Bedankt voor de tip,maar ik denk dat WD 40 niet zo'n goed idee is,het is mooi spul maar het laat bepaalde rubbers opzwellen.Dan zitten de remzuigers zeker vast!
Welke olie gebruik jij?

Mark
bas88pickup

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door bas88pickup »

Helemaal geen olie!! Hoe vaak moet dat nog genoemd worden!Als je niet wil dat ze vast gaan zitten: uitelkaar halen(zuigers uit de klauw) en monteren met een genereuze hoeveelheid remmenvet van Até. Ongelooflijk wat een adviezen af en toe.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2012 20:41 door bas88pickup.
Michael110V8

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door Michael110V8 »

En zo hebben wij er allemaal een dagje op los kunnen speculeren.
In de tussentijd is Gert-Jan geld aan het verdienen, denk ik...?
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

wat ik niet helemaal snap: 2 maanden geleden APK.... dan doe je normaliter toch ook meteen ( of laat je doen) de sapjes ed.??
en bij een kleine beurt remrevisie is in mijn bescheiden optiek niet helemaal wat een kleine beurt hoort te zijn.
waarom twee maanden later pas? en idd, ALS/MOCHT de garage iets nodig vinden qua vervangen... lijkt me niet meer dan logisch om dat , zeker met deze bedragen EERST met de klant te communiceren...
wel lekker zo, carte blanche.... moet ik ook eens proberen, WEL een menukaart, maar geen prijzen, en rekenen wat ik denk dat de gast wil/kan betalen...
Dixo

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door Dixo »

Heb je al met de dealer gesproken voor dit verhaal hier te plaatsen?

Hebben zij je ook gebeld toen er ook onderdelen vervangen moesten worden die normaliter niet bij een kleine beurt horen, en hebben ze een kosten-indicatie gegeven?

Gebruik je je auto ook offroad? En maak je je remmerij dan ook goed schoon?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2012 10:14 door Dixo.
Roelie

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door Roelie »

Gert Jan laat niets meer van zich horen, klopt het hele verhaal wel?

Roelie


395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('54916c2863305dbf5d85dbc32fb83030', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15064801, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Mark HJ

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door Mark HJ »

Ik ben wel benieuwd naar de faktuur,ook naar het gebruik van de auto.Ondertussen heb ik mijn remmen even lekker in de olie
gespotenZe piepen nu ook niet meer

Mark
Michael110V8

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door Michael110V8 »

Zoals ik al eerder schreef, werkt ook Land Rover NL met standaard tarieven.
Voor een Defender 2,4 zijn de tarieven hier te vinden:
[www.checkmijnlandrover.nl]

Voor geinteresseerden zijn de prijzen van onderhoud aan de overige modellen hier te vinden:
[www.checkmijnlandrover.nl]
Marc-my-Words

Re: Keine beurt : is dit norrmaal????

Bericht door Marc-my-Words »

Kijkaan, bij de specialist die ik bezocht, ook ergens midden van het land, was 'n kleine beurt nog eens 25% goedkoper.

Verder lijkt Gert-Jan zo geschrokken dat hij zich stil houdt. (Of zou hij een ramkraak aan het voorbereiden zijn?)
Ik hoop niet dat Gert-Jan Hoax als achternaam heeft, of misschien juist wel, want een factor 4 is natuurlijk een geval van gekte (waren het wellicht Griekse Euro's?)

Een uiterst domme fout is natuurlijk ook denkbaar, ik kreeg in het verleden ook wel eens dealer-rekeningen die op een slordige vergissing berusten: garantiezaken, of een leenauto terwijl ik de vouwfiets bij me had (en ik hoorde van meer zulke foutjes, soms uiteindelijk kostbaar voor de dealer omdat de claimtermijn - ivm garantie - bij de importeur verlopen was).

Marc
Plaats reactie