kontaktslot td5

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Mark HJ

kontaktslot td5

Bericht door Mark HJ »

Ik verdenk het kontaktslot in mijn td5 van storing,maar kan het niet hard maken.
Af en toe slaat de motor slecht aan,de startmotor gaat wel rond.Het is een kwestie van seconden.
Opnieuw proberen en direct aanslaan.Ook hapert de motor wel eens,en springen het ecu en gloeilampje op om daarna
weken geen problemen te geven.Heb eerder de relais van de ecu en pomp al vervangen,die kunnen dezelfde storing geven.
Bij het uithalen van de kontaktsleutel spring het slot niet altijd naar buiten,dus vandaar mijn verdenkingen.WD 40 geeft geen verschil.
Iemand ervaring met het kontaktslot?

Groet,
Mark

Mark
Arjan Vermeer

Re: kontaktslot td5

Bericht door Arjan Vermeer »

achter je contactslot zit een ring welke je draait via de andere kant waar je je sleutel indoet en draait. Ik weet niet of een TD5 startonderbreking heeft maar je kunt natuurlijk altijd even je dashbord en tellers losmaken om te kijken of alle stekkertjes nog degelijk zijn en de aansluiting op die ring niet zijn weggezakt.

Even kijken achter je contactslot doet wonderen, de ring is los te bestellen en vrij gemakkelijk te vervangen. Het is niet veel meer technisch werk dan remblokken bijvoorbeeld.

Succes!

BTW volgens mijn had laatst iemand bijna dezelfde vraag en heeft die ring vervangen, even zoeken

Met vriendelijke groet,

Arjan Vermeer

53321544.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9e78f52c7f0f35d2b0e11eddb22267f7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg36.imageshack.us%2Fimg36%2F3483%2F53321544.jpg', 'http://img36.imageshack.us/img36/3483/53321544.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg36.imageshack.us%2Fimg36%2F3483%2F53321544.jpg', '', 15059420, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Andrew Colville

Re: kontaktslot td5

Bericht door Andrew Colville »

Eerst even aan een nanocom oid hangen en de storingen uitlezen, het kan zijn dat dit euvel te zoeken is bij je contactslot, maar dan krijg je eerder een rood motor storings lampje met een bliksemschicht erin, dit is startonderbreker fout melding/storing, dit kan komen door een verschoven contact ring ( de ontvanger van je afstands bediening voor alarm en startonderbreker.

hoe is het gesteld met de batterij in je afstandsbediening.

Ik verdenk eerder een "dirty crank signal" of wel een probleem met de krukas positie sensor, dit is de enige sensor ( buiten de start onderbreker ) die voor een weigerende Td5 kan zorgen.

Mocht er met het uitlezen een hele lijst "short ... current" meldingen naar boven komen kijk dan goed je massa punten na en ook je injector kabelboom zelfs als je meent een nieuwe te hebben! een dergelijke lijst kan duiden op ( opnieuw ) olie in de kabelboom.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
AadG

Re: kontaktslot td5

Bericht door AadG »

Andy, mischien te simpel gedacht maar als je nou die kabelboom naar je injectoren voorziet van een stekker en een contrastekker, ben je toch van het probleem af ?
Of denk ik nou te simpel ??
Andrew Colville

Re: kontaktslot td5

Bericht door Andrew Colville »

Hoi Aad,

Was het maar zo simple, het injector harnas gaat al middels een stekker door de kop.

--> mod_embed_images_loadimage('edf19d0a5286780e15cb843ad5cc4d7a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ft0.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcS0-OvJhllcpewqJY5BaW3S_FeS9qX97uvvRDhiRQ6kBX86iMCX', 'http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS0-OvJhllcpewqJY5BaW3S_FeS9qX97uvvRDhiRQ6kBX86iMCX', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ft0.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcS0-OvJhllcpewqJY5BaW3S_FeS9qX97uvvRDhiRQ6kBX86iMCX', '', 15059820, 600, 600, 'Loading image ...', false);

--> mod_embed_images_loadimage('4799bbab4673b301e4587028fd036f8e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ft2.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcTwVcMSMzClQUIr1DfRKG2fJ6figP_fkU3VPFUmC-iFqYc5rmfb', 'http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTwVcMSMzClQUIr1DfRKG2fJ6figP_fkU3VPFUmC-iFqYc5rmfb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ft2.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcTwVcMSMzClQUIr1DfRKG2fJ6figP_fkU3VPFUmC-iFqYc5rmfb', '', 15059820, 600, 600, 'Loading image ...', false);

de oplossing, denk ik dan, zou zijn om de kabelboom te voorzien van water/olie dichte stekkers die op de injectoren passen.

--> mod_embed_images_loadimage('39bd160294828f1f7fd5bed165740974', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ft0.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcSf_th3VIkSbrmzs6Rv1ouy6bP5NYUUWFyDIJK-xxaXffdpussM4g', 'http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSf_th3VIkSbrmzs6Rv1ouy6bP5NYUUWFyDIJK-xxaXffdpussM4g', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ft0.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcSf_th3VIkSbrmzs6Rv1ouy6bP5NYUUWFyDIJK-xxaXffdpussM4g', '', 15059820, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Deze stekkers hebben rubbertjes die afdichten daar waar de draad in het stekkertje gaat, de originele en ook de verder identieke modificatie boom van landrover hebben deze niet, oli kan via de draad in de stekker lopen, carterdruk ( standaard aanwezig op de td5 perst de olie tussen de mantel en koper richting ecu.

dit is het gevolg als je niet tijdig kijkt.

6447217375_f68e13ec801.jpg --> mod_embed_images_loadimage('087285de6180da861c38afae20da042b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.discovery-2.co.uk%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F12%2F6447217375_f68e13ec801.jpg', 'http://www.discovery-2.co.uk/wp-content/uploads/2011/12/6447217375_f68e13ec801.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.discovery-2.co.uk%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F12%2F6447217375_f68e13ec801.jpg', '', 15059820, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Ik loop er al even mee rond maar heb nog geen tijd gehad om een injector boompje te modificeren, en ook mijn test motor is niet echt bruikbaar op het moment.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Rob van Leeuwen

Re: kontaktslot td5

Bericht door Rob van Leeuwen »

Beste Andrew,
Voor dit probleem heb ik een universele 8 polige stekker genomen, De draad boom heb ik net onder de kop onderbroken en heb hier deze stekker tussen geplaatst.
Sinds die tijd ben ik van dit probleem af.
Ik weet dat er maar zeven draden zijn, kon alleen niet zo snel een zevenpolige steker vinden.
Gr Rob
Andrew Colville

Re: kontaktslot td5

Bericht door Andrew Colville »

Hier heb ik vaker van gehoord, ik heb zelfs ooit een foto gezien van iemand die een tussen stekker had gemaakt dit tussen stukje was voorzien van volkern koper draadjes en deze waren weer in hars gegoten zijn tussen stukje maakte gebruik van de originele stekkers en zat tussen de injector boom en hoofd kabel. het was zeer indrukwekkend maar helaas kan ik dit nergens meer vinden op het www.

als je de stekkers van je injectoren haalt zul je zien de de twee mannetjes pinnen nog steeds zijn omringd door olie, vandaar mijn oplossing hier boven, ik moet het alleen een keer gaan uitvoeren en testen, als het werkt dan kan er simpelweg geen olie meer bij de kern van de draden komen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Rob van Leeuwen

Re: kontaktslot td5

Bericht door Rob van Leeuwen »

foto van mijn oplossing.
gr Rob
[picasaweb.google.com]
Andrew Colville

Re: kontaktslot td5

Bericht door Andrew Colville »

wat als je gaat zwemmen?? of is die stekker water dicht? blijft de olie in die stekker hangen?

de bedrading van landrover die gewoon over de motor loopt is overal water dicht, de Td5 kan draaien ook als die volledig onder water staat, nu kan ik me voor stellen dat jij zelf misschien niet zo diep gaat, maar ik ben perongelijk wel zo diep geweest met mijn td5.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Rob van Leeuwen

Re: kontaktslot td5

Bericht door Rob van Leeuwen »

Klopt wat je stelt ik ga niet met mijn Ldr zo diep in het water. Dus deze oplossing is voor jouw niet geschikt.
Als je je waterdichte stekkers op je verstuivers hebt ben ik erg benieuwd of dit werkt.
Gr Rob
Roelie

Re: kontaktslot td5

Bericht door Roelie »

Was dat niet van Aadg

Roelie


395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3ea53c9569f0b3aef5426fb1eca93e05', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15059986, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Rob van Leeuwen

Re: kontaktslot td5

Bericht door Rob van Leeuwen »

Roelie,
Ik weet niet wie AadG is ik heb deze oplossing een 3 jaar gelden verzonnen en toegepast op mijn eigen TD5.
Nadat ik voor 1800 euro een nieuwe draadboom heb moeten laten plaatsen.
Ik zal eerdaags een kijken of in deze stekker nu ook olie staat.
gr Rob
Mark HJ

Re: kontaktslot td5

Bericht door Mark HJ »

De grap is dat de kabelboom inderdaad niet oud is,30000km.Bij het uitlezen geeft zowel de nanocom als de specialist zijn apparatuur geen storingen weer.
Het is dus wachten totdat hij er echt mee ophoud,en daarom probeer ik dat een slag voor te zijn.Het massapunt bij de Ecu is in orde.Zit een getande ring onder
de moer.
Welke andere massapunten kunnen nog meer voor deze problemen zorgen?De Halsensor zal ik uit voorzorg vervangen.

Groet,
Mark

Mark
Marc-my-Words

Re: kontaktslot td5

Bericht door Marc-my-Words »

De draden massief met tin solderen en ingieten, en eventueel "bovenstrooms" de isolatie met een paar speldeprikken "lek" maken.
Wel even een goede overgang maken: massief vertind en automotive zijn geen vrienden, van beweeglijk naar ingegoten en weer terug moet stapsgewijs om de kans op kabelbreuken te minimaliseren.

Onder water is niet echt een probleem als en in dat "bovenstroomse stukje kabelboom een lichte olie-overdruk bestaat, en bovendien: zolang het geen zeewater is is het geleidend vermogen van water erg gering.

Marc
Andrew Colville

Re: kontaktslot td5

Bericht door Andrew Colville »

Gaat het hier om een Discovery of Defender?

de ecu massa punten onder de stoel zijn bij de Defender belangrijk de Discovery heeft eenzelfde massa punten bij de accu zitten.

Td5 wil ook wel eens uit vallen of moeilijk aanslaan als de accu spanning te weinig is, met de nanocom kun je de accu spanning aflezen, met een multimeter gaat dit natuurlijk ook, meet ook de spanning met verlichting radio verwarming, achterruit verwarming en andere verbruikers aan, 13,0 is het minimum voor de td5 en 14,7 het maximum.

een beetje automateriaalen zaak heeft een accu tester, vraag hier even of ze je accu willen testen, vorral bij de Discovery kan een matige accu voor een hoop ellende zorgen.

De krukaspositie sensor wordt normaliter "gelogd" indien er iets is met het signaal of als deze geheel wegvalt, maar even een nieuwe of andere testen kan ook.

Trek toch even je stekker los van je injector harnas, ik kom ze regelmatig tegen waar ondanks een nieuwe harnas er toch weer olie aan het lopen is, ook de gemodificeerde ( al geloof ik niet dat die echt bestaat, ik denk eerder dat het part nummer is aangepast)

Ik raad iedere Td5 rijder geregeld en zeker als de isolatie kap van de motor is de stekker van de injector harnas te bekijken. ik heb er vandaag nog een gehad met olie tot aan de ecu , gelukkig net niet in de ecu!

Als je een Defender hebt lees dan ook de AS10 alarm unit uit mogelijk zitten hier foutmeldingen, en kun je daardoor gerichter zoeken.

Hoe is het met je brandstof pomp in de tank, maakt deze veel lawaai is je brandstof filter recent vervangen?

Als je motor storing's lamp aangaat als deze uitvalt dan moet er een storing te vinden zijn in de ecu. als je lang blijft door starten zonder dat de motor aanslaat dan zal de ecu het motor storing lampje ook doen oplichten, meer als waarschuwing naar de bestuurder dat er iets aan de hand is omdat de motor niet tot leven komt dan dat er een storing zit. dit komt b.v voor als je na het vervangen van de brandstof filter denkt direct de motor te starten zonder de ontluchting procedure te volgen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2012 02:18 door Andrew Colville.
Plaats reactie