tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
-
paul
tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
Mijn 200 tdi wordt weleens veel te warm.
Ik zit te denken om in het kachelcircuit een kleine extra radiator van een panda of ford Ka oid te zetten. Deze hang ik dan net boven de motor op een plek die niet zo moddergevoelig is. Een complete radiator achterin is nog mooier, maar dat komt pas met de volgende auto. Ik zoek nu een niet te ingewikkelde oplossing die ook helpt maar niet perse heel mooi hoeft te zijn.
Zou het werken als ik rekening houdt met het volgende;
- het expansietankje moet boven de hoogste radiator uitkomen
- van iedere radiator moet het hoogste punt verbonden zijn met het tankje zodat de lucht uit de radiators weg kan
(Dat hij warm wordt komt omdat ik dan tijdens een wedstrijd continue plankgas tegen een helling met een door modder verstopte radiator en heeeel veel opgeschroefde brandstofpomp met slechts 25 km/uur blijf planken ... Ik heb al een brede dikke radiator uit een turbodiesel, oppervlak is groot genoeg bij normale omstandigheden, maar niet bij mijn omstandigheden)
paul
Ik zit te denken om in het kachelcircuit een kleine extra radiator van een panda of ford Ka oid te zetten. Deze hang ik dan net boven de motor op een plek die niet zo moddergevoelig is. Een complete radiator achterin is nog mooier, maar dat komt pas met de volgende auto. Ik zoek nu een niet te ingewikkelde oplossing die ook helpt maar niet perse heel mooi hoeft te zijn.
Zou het werken als ik rekening houdt met het volgende;
- het expansietankje moet boven de hoogste radiator uitkomen
- van iedere radiator moet het hoogste punt verbonden zijn met het tankje zodat de lucht uit de radiators weg kan
(Dat hij warm wordt komt omdat ik dan tijdens een wedstrijd continue plankgas tegen een helling met een door modder verstopte radiator en heeeel veel opgeschroefde brandstofpomp met slechts 25 km/uur blijf planken ... Ik heb al een brede dikke radiator uit een turbodiesel, oppervlak is groot genoeg bij normale omstandigheden, maar niet bij mijn omstandigheden)
paul
-
Eric&Betty Boop
Re: tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
Ik denk dat dat wel degelijk nut heeft,maar ik zou hem niet onder de motorkap verstoppen,veel te warm daar.
Gewoon achterin met een electrische fan er op.
Thermoschakelaar of desnoods gewoon een schakelaar op het dashboard(maar dan moet je niet vergeten je temperatuurmeter in de gaten te houden).
Ik ga er hier bij uit dat je de auto alleen bij challenge ofzo gebruikt,want als je er met deze buitentemperaturen ook mee over straat moet loopt hij dan te koel.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('33e0d5f11ff9f36818ec525352efd8c8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15055619, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('8be8996de4ed208dd0a89bb5549f0744', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15055619, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Gewoon achterin met een electrische fan er op.
Thermoschakelaar of desnoods gewoon een schakelaar op het dashboard(maar dan moet je niet vergeten je temperatuurmeter in de gaten te houden).
Ik ga er hier bij uit dat je de auto alleen bij challenge ofzo gebruikt,want als je er met deze buitentemperaturen ook mee over straat moet loopt hij dan te koel.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('33e0d5f11ff9f36818ec525352efd8c8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15055619, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('8be8996de4ed208dd0a89bb5549f0744', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15055619, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
De Defender
Re: tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
Ik ben van plan mijn radiator achter in te bouwen, voor een 300tdi motor, en vroeg mij af welke LR radiator de grootste capaciteit heeft.
Je schrijft; ik heb al een brede dikke radiator uit een td is dit de grootste uit het LR assortiment?
Eentje voor een V8 lijkt mij ook wel groot.
Is er iemand die ervaring heeft met een radiator achterin?
B.v.d.
Groeten,
Sybolt
Je schrijft; ik heb al een brede dikke radiator uit een td is dit de grootste uit het LR assortiment?
Eentje voor een V8 lijkt mij ook wel groot.
Is er iemand die ervaring heeft met een radiator achterin?
B.v.d.
Groeten,
Sybolt
-
paul
Re: tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
Achterin koelt wel het beste, maar dat geeft nogal wat extra weerstand. Ben bang dat het water er voor kiest door de grote radiator te stromen. Dan heeft het niet meer zo'n zin. Tenzij er een klein electrisch pompje tussen komt. Maar waar ik zo'n pompje vandaan moet halen? Voor een paar honderd euro heb ik er wel een gezien maar dat vind ik wat teveel.
Met standaard defender afmetingen is een turbodiesel radiator de beste keus. Inclusief oliekoeler, en over de heel breedte en 5 rijen dik.
Of een RR radiator groter is weet ik niet, maar dat lijkt me wel.
Met standaard defender afmetingen is een turbodiesel radiator de beste keus. Inclusief oliekoeler, en over de heel breedte en 5 rijen dik.
Of een RR radiator groter is weet ik niet, maar dat lijkt me wel.
-
Eric&Betty Boop
Re: tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
Of de verschillende radiateuren erg veel verschillen in koelcapaciteit vraag ik me af.
De rad van een 2,5NA en 2,5TD zijn net zo groot,maar die van de TD is dikker maar heeft wel een ingebouwde oliekoeler wat dus de extra dikte verklaard.
Die van een 200tdi is een stuk smaller omdat er een intercooler naast zit maar ook weer een paar cm dikker dan die van de 2,5TD om dat te compenseren en heeft ook een ingebouwde oliekoeler.
Die van een V8 90/110 is precies hetzelfde als van een 2,5NA 90/110.
De rad van een RRC V8 zal qua koelcapaciteit echt niet veel verschillen van die van een 90/110 V8
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dd063a1e8f5a83c30f535d3ac1991d51', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15056928, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('b787a0363c6419b075c5c9a63804ff93', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15056928, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De rad van een 2,5NA en 2,5TD zijn net zo groot,maar die van de TD is dikker maar heeft wel een ingebouwde oliekoeler wat dus de extra dikte verklaard.
Die van een 200tdi is een stuk smaller omdat er een intercooler naast zit maar ook weer een paar cm dikker dan die van de 2,5TD om dat te compenseren en heeft ook een ingebouwde oliekoeler.
Die van een V8 90/110 is precies hetzelfde als van een 2,5NA 90/110.
De rad van een RRC V8 zal qua koelcapaciteit echt niet veel verschillen van die van een 90/110 V8
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dd063a1e8f5a83c30f535d3ac1991d51', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15056928, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('b787a0363c6419b075c5c9a63804ff93', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15056928, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Dirk109
Re: tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
Zo'n pompje kan je bij de standkachel verkoop halen en is niet zo heel duur.
Ik heb zelf een standkachel ingebouwd met een los pompje, gekocht bij een standkachel bedrijf.
Succes Dirk109
Ik heb zelf een standkachel ingebouwd met een los pompje, gekocht bij een standkachel bedrijf.
Succes Dirk109
-
paul be
Re: tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
je zegt dat je die exrra radiator net boven de motor wil hangen; daar zal die niet veel werking hebben denk ik door de warmte van de motor. De radiator heeft iig nodig dat er veel lucht van buiten door kan stromen.
defender 110 300TDi
defender 110 300TDi
-
ToyRoverlander
Re: tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
Waarom niet zorgen dat de radiator schoon is, en dan de grille afdekken zodat er geen rommel recht in de radiator gegooid word (waarom niemand dat ding afdekt tijdens terreinrijden zal ik nooit begrijpen...)? Rijwind heb je toch niet nodig want dat doet weinig met die lage snelheid. Dikke electrische fans achter de radiator met een GOEDE shroud en dan houdt ie het wel koel.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
-
Frank 110V8
Re: tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
En als je een tweede radiator toevoegd zou ik hem in serie zetten met je andere radiator. Dan stroomt er tenminste een behoorlijke hoeveelheid water door.
Groet Frank
Groet Frank
-
Andrew Colville
Re: tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
Nieuwe radiateur kopen fatsoenlijke visco erop, schoon houden en je pomp terug zetten naar normale waarden,zwarte rook is niet meer power! dan zul je zien dat deze ook plankgas niet heet loopt, die zwarte palen rook is enkel en alleen onverbrand diesel en te veel diesel zorgt voor een zeer hete verbranding.
een militaire radio wagen b.v. Defender wolf 110 300tdi kan zonder problemen stil staand de hele dag 3000 rpm draaien in een woestijn van 40-50 graden.
Radiator van een 3.9 V8 heeft een dubble oliekoeler mogelijkheid en is bijna 2 x zo groot als de standaard Tdi radiateur met een paar flinke ( veel lucht verplaatsing ) koelvinnen die constant lopen zou je de motor zeker koel moeten kunnen houden. als je deze achterin de auto kan monteren dan wordt deze ook nooit vies.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
een militaire radio wagen b.v. Defender wolf 110 300tdi kan zonder problemen stil staand de hele dag 3000 rpm draaien in een woestijn van 40-50 graden.
Radiator van een 3.9 V8 heeft een dubble oliekoeler mogelijkheid en is bijna 2 x zo groot als de standaard Tdi radiateur met een paar flinke ( veel lucht verplaatsing ) koelvinnen die constant lopen zou je de motor zeker koel moeten kunnen houden. als je deze achterin de auto kan monteren dan wordt deze ook nooit vies.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
-
ToyRoverlander
Re: tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
Heb je ook een EGT meter erin zitten trouwens? Wel een idee als je dat niet hebt... Als ie teveel diesel krijgt dan loopt ie veel heter dan goed voor hem is... Boost omhoog of pomp terugschroeven. Boost omhoog is beter
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
-
Joris
Re: tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
Hallo Paul
Ik denk toch dat je het een en ander moet gaan controleren. Waterpomp, viscofan unit, werking thermostaat, koppakking ?. Want als ik het zo hoor zit je aan je capaciteit wat betreft koelen en wil je dit vergroten met een heel klein radiateurtje. En dat is niet goed. Als al deze zaken zijn nagekeken kun je natuurlijk nog ander dingen doen. Ik denk dat je veel beter kunt kiezen om bijvoorbeeld de oliekoeler buiten de radiateur te bouwen dit scheelt veel warmte in je koelsysteem. Ook gewoon de thermostaat eruit halen scheelt veel weerstand in je systeem en heb je de maximale flow. Ook een andere temperatuur meter van bijvoorbeeld vdo tot 120 c is verstandig deze is nauwkeuriger dan om en je kunt makelijk tot 110 graden met een 200 TDI en dan staat de originele al een heel eind in het rood.
Wij gaan nu voor croatia in ieder geval de radiateur naar achteren bouwen met twee grote fans erop en een airscoop zoals op een bowler naar achteren. oliekoeler appart uit het koelsysteem en een super grote intercooler voor. Ook de thermostaat komt er niet meer in
Groeten Joris
Ik denk toch dat je het een en ander moet gaan controleren. Waterpomp, viscofan unit, werking thermostaat, koppakking ?. Want als ik het zo hoor zit je aan je capaciteit wat betreft koelen en wil je dit vergroten met een heel klein radiateurtje. En dat is niet goed. Als al deze zaken zijn nagekeken kun je natuurlijk nog ander dingen doen. Ik denk dat je veel beter kunt kiezen om bijvoorbeeld de oliekoeler buiten de radiateur te bouwen dit scheelt veel warmte in je koelsysteem. Ook gewoon de thermostaat eruit halen scheelt veel weerstand in je systeem en heb je de maximale flow. Ook een andere temperatuur meter van bijvoorbeeld vdo tot 120 c is verstandig deze is nauwkeuriger dan om en je kunt makelijk tot 110 graden met een 200 TDI en dan staat de originele al een heel eind in het rood.
Wij gaan nu voor croatia in ieder geval de radiateur naar achteren bouwen met twee grote fans erop en een airscoop zoals op een bowler naar achteren. oliekoeler appart uit het koelsysteem en een super grote intercooler voor. Ook de thermostaat komt er niet meer in
Groeten Joris
-
bram-rrc
Re: tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
joris, vraagje,
kun je zonder problemen je radiateur naar achteren verplaatsen. kan de waterpomp dit aan, of moet er dan iets van een electrisch opvoerpompje tussen.
zit hier ook aan te denken (met een V8 dan, die worden helemaal snel warm als er maar iets van modder in de radiateur zit)
heb je voor croatie trouwens zo,n scoop nodig. hebt daar toch amper rijwind.
kun je zonder problemen je radiateur naar achteren verplaatsen. kan de waterpomp dit aan, of moet er dan iets van een electrisch opvoerpompje tussen.
zit hier ook aan te denken (met een V8 dan, die worden helemaal snel warm als er maar iets van modder in de radiateur zit)
heb je voor croatie trouwens zo,n scoop nodig. hebt daar toch amper rijwind.
-
Arjan.
Re: tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
bram-rrc Schreef:
-------------------------------------------------------
> joris, vraagje,
>
> kun je zonder problemen je radiateur naar achteren
> verplaatsen. kan de waterpomp dit aan, of moet er
> dan iets van een electrisch opvoerpompje tussen.
> zit hier ook aan te denken (met een V8 dan, die
> worden helemaal snel warm als er maar iets van
> modder in de radiateur zit)
>
> heb je voor croatie trouwens zo,n scoop nodig.
> hebt daar toch amper rijwind.
Bram Croatie is 90% volgas rijden dus die scoop/rij wind heb je echt wel nodig.
Gr Arjan
-------------------------------------------------------
> joris, vraagje,
>
> kun je zonder problemen je radiateur naar achteren
> verplaatsen. kan de waterpomp dit aan, of moet er
> dan iets van een electrisch opvoerpompje tussen.
> zit hier ook aan te denken (met een V8 dan, die
> worden helemaal snel warm als er maar iets van
> modder in de radiateur zit)
>
> heb je voor croatie trouwens zo,n scoop nodig.
> hebt daar toch amper rijwind.
Bram Croatie is 90% volgas rijden dus die scoop/rij wind heb je echt wel nodig.
Gr Arjan
-
Puffino
Re: tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
Pas eens je rijstijl aan naar iets dat wat efficienter omgaat. Lijkt mij nuttiger dan na te denken over een oplossing voor een gevolg, ipv voor de oorzaak.
Waarom plankgas helingen oprijden?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Waarom plankgas helingen oprijden?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
Arjan.
Re: tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
Paul,
Zoals hier onder al word verteld eerts even het hele systeem nalopen,
Verder is mischien een optie om een radiator op maat te laten bouwen.
Deze kan op de zelfde plek gemonteerd worden en kan een hogere capeciteit hebben.(Maarten van L heeft hier een goed adres voor).
Verder een goede kap achter de radiator voor wind begelijding zodat de fan alleen lucht door de radiator kan trekken en niet er langs af zoals bij de meeste het geval is.
Verder pas op met een extra water pomp deze gaat tegen je orginele werken.
Als je toch een extra pomp in gaat bouwen zorg voor een zwaar exemplaar en verwijder de orginele pomp.
Gr Arjan.
Zoals hier onder al word verteld eerts even het hele systeem nalopen,
Verder is mischien een optie om een radiator op maat te laten bouwen.
Deze kan op de zelfde plek gemonteerd worden en kan een hogere capeciteit hebben.(Maarten van L heeft hier een goed adres voor).
Verder een goede kap achter de radiator voor wind begelijding zodat de fan alleen lucht door de radiator kan trekken en niet er langs af zoals bij de meeste het geval is.
Verder pas op met een extra water pomp deze gaat tegen je orginele werken.
Als je toch een extra pomp in gaat bouwen zorg voor een zwaar exemplaar en verwijder de orginele pomp.
Gr Arjan.
-
Arjan.
Re: tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> Pas eens je rijstijl aan naar iets dat wat
> efficienter omgaat. Lijkt mij nuttiger dan na te
> denken over een oplossing voor een gevolg, ipv
> voor de oorzaak.
>
> Waarom plankgas helingen oprijden?
Sander om dat je anders niet boven komt.
-------------------------------------------------------
> Pas eens je rijstijl aan naar iets dat wat
> efficienter omgaat. Lijkt mij nuttiger dan na te
> denken over een oplossing voor een gevolg, ipv
> voor de oorzaak.
>
> Waarom plankgas helingen oprijden?
Sander om dat je anders niet boven komt.
-
Arjan.
Re: tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
ToyRoverlander Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waarom niet zorgen dat de radiator schoon is, en
> dan de grille afdekken zodat er geen rommel recht
> in de radiator gegooid word (waarom niemand dat
> ding afdekt tijdens terreinrijden zal ik nooit
> begrijpen...)? Rijwind heb je toch niet nodig want
> dat doet weinig met die lage snelheid. Dikke
> electrische fans achter de radiator met een GOEDE
> shroud en dan houdt ie het wel koel.
Toyroverlander,
Paul rijd de Croatie met deze auto daar haal je 80% van je koeling uit rij wind dus afdekken van de radiator staat gelijk aan moord op je motortje.
Gr Arjan
-------------------------------------------------------
> Waarom niet zorgen dat de radiator schoon is, en
> dan de grille afdekken zodat er geen rommel recht
> in de radiator gegooid word (waarom niemand dat
> ding afdekt tijdens terreinrijden zal ik nooit
> begrijpen...)? Rijwind heb je toch niet nodig want
> dat doet weinig met die lage snelheid. Dikke
> electrische fans achter de radiator met een GOEDE
> shroud en dan houdt ie het wel koel.
Toyroverlander,
Paul rijd de Croatie met deze auto daar haal je 80% van je koeling uit rij wind dus afdekken van de radiator staat gelijk aan moord op je motortje.
Gr Arjan
-
Scratch
Re: tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
Is Engine ice misschien een oplossing/toevoeging.
Ik ken het product niet, maar het schijnt de motor 10° koeler te houden.
Ik ken het product niet, maar het schijnt de motor 10° koeler te houden.
-
Michiel
Re: tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
het is in ieder geval wel onder de juiste omstandigheden getest: http://www.engineice.com/engineice_gallery/
-
paul
Re: tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
Waterpomp is nieuw, thermostaat zit er niet meer in. Ik heb al een hele dikke radiator, over de hele breedte. En ook al een tunnel voor de fan, nieuwe koppakking, en fan vastgezet met tierap. Ik denk vooral dat het komt door de modder waardoor radiator zijn oppervlak verliest. We nemen nu ook een klein hogedrukspuitje mee, dat gaat vast al veel beter, elke dag met schone radiator aan de start.
Vaak hoor je dat de kachel aanzetten ook al helpt, aangezien ik geen kachel meer heb leek een klein radiatortje aansluiten op het dunne slangetje van het kachelcircuit een makkelijke en betrouwbare oplossing. Het dunne pijpje bovenop de waterpomp geeft niet gekoeld water aan het thermostaathuis, ook al is thermostaat open of afwezig. Als je dit pijpje verlengt naar een radiatortje en dan terug naar het pijpje bovenop de kop zou dat toch wat moeten helpen. Een pompje erbij kan dan geen kwaad, tenminste, dat is een kwestie van meten is weten.
Als ik (ooit nog) mijn nieuwe auto ga bouwen wordt alles anders. Ik zoek nu even iets om met niet al teveel werk en kosten net wat meer koeling te hebben.
@Arjan: als jullie 90% van de tijd kunnen blazen, dan ga je zeker winnen!! Als hij echt warm wordt is het vaak op de bospaden steil omhoog waarin je helemaal niet zo hard kunt rijden vanwege alle sporen en bochten. Rijwind alleen is dan zeker niet genoeg.
@Joris: Als de radiator naar achteren gaat is het een logische stap om om een losse oliekoeler te pakken, dat scheelt natuurlijk ook. Ook mooi dat de intercooler niet voor de radiator meer staat zoals bij mij nu. Maar, jullie zijn een stap verder als ik. Ik ga stiekum foto's maken!!
@puffino: Het is een wedstrijd, dus ga je zo hard je kan, en dus vol gas...
Groeten, Paul
Vaak hoor je dat de kachel aanzetten ook al helpt, aangezien ik geen kachel meer heb leek een klein radiatortje aansluiten op het dunne slangetje van het kachelcircuit een makkelijke en betrouwbare oplossing. Het dunne pijpje bovenop de waterpomp geeft niet gekoeld water aan het thermostaathuis, ook al is thermostaat open of afwezig. Als je dit pijpje verlengt naar een radiatortje en dan terug naar het pijpje bovenop de kop zou dat toch wat moeten helpen. Een pompje erbij kan dan geen kwaad, tenminste, dat is een kwestie van meten is weten.
Als ik (ooit nog) mijn nieuwe auto ga bouwen wordt alles anders. Ik zoek nu even iets om met niet al teveel werk en kosten net wat meer koeling te hebben.
@Arjan: als jullie 90% van de tijd kunnen blazen, dan ga je zeker winnen!! Als hij echt warm wordt is het vaak op de bospaden steil omhoog waarin je helemaal niet zo hard kunt rijden vanwege alle sporen en bochten. Rijwind alleen is dan zeker niet genoeg.
@Joris: Als de radiator naar achteren gaat is het een logische stap om om een losse oliekoeler te pakken, dat scheelt natuurlijk ook. Ook mooi dat de intercooler niet voor de radiator meer staat zoals bij mij nu. Maar, jullie zijn een stap verder als ik. Ik ga stiekum foto's maken!!
@puffino: Het is een wedstrijd, dus ga je zo hard je kan, en dus vol gas...
Groeten, Paul
-
bowy
Re: tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
Hee Paul,
Heb eventueel nog wel een heatermatrix liggen 2x zo groot als standaard landrover versie. Kun je eventueel als mini 2e rad inzetten. Laat maar weten of je er wat mee kunt, mag je zo hebben en is nieuw. Kan eventueel wel een fotootje mailen.
Gr. Bowy
Ps al een beslissing genomen
Heb eventueel nog wel een heatermatrix liggen 2x zo groot als standaard landrover versie. Kun je eventueel als mini 2e rad inzetten. Laat maar weten of je er wat mee kunt, mag je zo hebben en is nieuw. Kan eventueel wel een fotootje mailen.
Gr. Bowy
Ps al een beslissing genomen
-
De Defender
Re: tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
Hoi Paul,
wanneer je niet voor een top tien klassering gaat dan hoef je zeker geen 90% volgas te rijden.
In een klim of door het moeras gebruik je wel redelijk veel van je vermogen maar op de stukken tussen de moeilijke gedeelten hoeft dat beslist niet.
Wanneer je bij een moeilijk stuk één of twee pogingen hebt gedaan en het lukt niet dan moet je toch lieren (zorg dat je lier / stroom 200% in orde is)
Blijft natuurlijk het feit dat je koeling wel in orde moet zijn.
Kan je zoals Joris aan gaf je comby radiator niet vervangen door de grootst mogelijke standaard LR radiator zonder olie koeler.
De olie koeler (met een fan) kan je dan apart voor of achter monteren.
De aansluitingen zijn er al en een olie slang kan je makkelijk laten maken.
Alle onderdelen kan je eventueel weer in je volgende project gebruiken.
Gaan jullie voor de "light"of de "extreme"?
Succes.
Sybolt
wanneer je niet voor een top tien klassering gaat dan hoef je zeker geen 90% volgas te rijden.
In een klim of door het moeras gebruik je wel redelijk veel van je vermogen maar op de stukken tussen de moeilijke gedeelten hoeft dat beslist niet.
Wanneer je bij een moeilijk stuk één of twee pogingen hebt gedaan en het lukt niet dan moet je toch lieren (zorg dat je lier / stroom 200% in orde is)
Blijft natuurlijk het feit dat je koeling wel in orde moet zijn.
Kan je zoals Joris aan gaf je comby radiator niet vervangen door de grootst mogelijke standaard LR radiator zonder olie koeler.
De olie koeler (met een fan) kan je dan apart voor of achter monteren.
De aansluitingen zijn er al en een olie slang kan je makkelijk laten maken.
Alle onderdelen kan je eventueel weer in je volgende project gebruiken.
Gaan jullie voor de "light"of de "extreme"?
Succes.
Sybolt
-
bowy
Re: tweede radiator voor betere koeling, werkt dat?
De Defender Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Paul,
>
> wanneer je niet voor een top tien klassering gaat
> dan hoef je zeker geen 90% volgas te rijden.
>
> Gaan jullie voor de "light"of de "extreme"?
> Succes.
>
> Sybolt
hee Sybolt,
Paul kennende gaat hij wel voor een top 10 klassering en dan in de extreme klasse
-------------------------------------------------------
> Hoi Paul,
>
> wanneer je niet voor een top tien klassering gaat
> dan hoef je zeker geen 90% volgas te rijden.
>
> Gaan jullie voor de "light"of de "extreme"?
> Succes.
>
> Sybolt
hee Sybolt,
Paul kennende gaat hij wel voor een top 10 klassering en dan in de extreme klasse