lpg bij diesel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bart van Dessel

lpg bij diesel

Bericht door Bart van Dessel »

Ik heb via mail een fijn contact met Bex Techniek in Wessem, betreft lpg toevoegen bij een tdi motor. Hij heeft een goed en veilig systeem dat max 8 tot 12% lpg toevoegd bij een dieselmotor, wordt geregeld via turbodruk en sluit af bij laag toerental (stationair). Ik ga er binnenkort 's praten. De meerprijs van VNT vindt hij te hoog in verhouding tot wat je ervoor krijgt. Maar het VNT is bij mij nog zeker niet afgeschreven! De recenties zijn gewoon goed.
Als ik meer weet dan laat ik het weten!

Gr, Bart
sjorsboomschors/aka/PP

Re: lpg bij diesel

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

hmm, iets voor een groupbuy??
en Flashlube erbij, voor kleppen/smering??
en hoe zit het met water & relais, zeker met terreinrijden??
Rob van Leeuwen

Bericht door Rob van Leeuwen »

Bart,

Interessanten topic kan dit gaan worden, ik ben hier ook al eens mee bezig geweest en ben van plan om dit nader te bekijken wat de voor en tegens zijn.
Ga dit draadje volgen.
Hieronder een link gevoegd over een bedrijf die dit kan verzorgen.
Gr Rob

[www.dieselperformanceproducts.com]
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

Ik ben ook heel benieuwd naar wat er uit dit draadje gaat komen. Volgens de site zou het je 30% minder moeten verbruiken na installatie van dit product.

Casusje:

Origineel:
Defender 110 200TDI
Verbruik 1/10km (snelweg)
Tank inhoud 85L (= 85x1,39 )118,15 euro voor een volle tank
Bereik 850km
kosten per km = 0,139 euro
kosten per 1000 km 139 euro

Met gas toevoeging
Verbruik 1/13km
Tank inhoud 85L + gas tank 20L (=118,15 +20x0,70= 14,00) 132,15 euro voor een volle tank
Bereik 1105km
kosten per km = 0,119
kosten per 1000 km = 119 euro

Dus wanneer je 30.000 km per jaar rijd bespaar je met gas injectie 600 euro per jaar

Weet er iemand hoeveel dit systeem kost? (opgezocht kost 650 dollar wat neer komt op 514 euro) Vooral met de brandstof prijzen van tegenwoordig is dit toch wel erg aantrekkelijk. Mijn schoonvader (uit Canada) raadde me enkele jaren geleden al aan dit systeem te plaatsen, schijnbaar het merendeel van de semi's/vrachtwagens daar zijn er al mee uitgerust.

mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3ad5659d32d192a1bd2dc7b604d88a3c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 15040166, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/01/2012 23:58 door Marc vd K.
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Ik hoorde laast dat nieuwe Daf truck's met dit systeem kunnen/gaan worden uitgerust.

Maar het is wel al langer bekend, je hebt zelf die 200tdi van hugo/iwema gehad destijds weet je nog?

VNT en lpg moet haast zijn

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
laro

Bericht door laro »

Hoi Bart, bij garage May in Maaseik doen ze dit ook,heeft het zelf op zijn wedstrijdauto gebouwd die voorzien is van een Rocky dieselmotor met gasinjectie,je kunt hem altijd eens bellen voor info of op zijn website kijken.
Ruud

Bericht door Ruud »

Heb ik ook al goede dingen over vernomen.
Uitstoot zou minder moeten zijn en het vermogen neemt toe.

Ook is er een systeem op de markt met toevoeging van water.
[www.waterstofvereniging.nl]
Edgar

Bericht door Edgar »

Hi Bart,

In Thailand rijdt 60% van de vrachtwagens op LPG, werkt flitsend. Ook kleinere auto's met diesel motoren worden daar omgebouwd op gas toevoeging. Ik hoor er alleen maar positieve dingen over. Gas stimuleerd de volledige verbranding van diesel, dus ook minder roet vorming.

Edgar Stage One V8 (op benzine)
Bart van Dessel

Ik heb inderdaad toen die demo auto van Iwema gekocht, helaas alleen nog met wat restjes kabels en leidingen, maar zonder het "brein". Ik heb Hugo pas nog gemaild, hij was toendertijd echt helemaal lyrisch over het systeem maar hij raadde het mij nu af, het waarom blijft helaas in het nevelige hangen.......gelukkig zijn er erg positieve reactie op dit topic dus ik ga er zeker mee door. Marc heeft een prachtige rekensom gemaakt, maar het gaat mij niet zozeer op wat ik bespaar maar meer om het rijplezier en rijden met zware trailer, en ik ben altijd een beetje van het experimentele....

Gr, Bart
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

Volgens mij wordt het bij hem geregeld via een knop onder het gaspedaal. Dus alleen bij vol gas.
Huub

Bericht door Huub »

Jeroen uit Emmen heeft het zelf op zijn td5 gebouwd. Werkt goed naar zijn zeggen. Ik ben zeker van de partij als we een gezamelijke inkoop kunnen realiseren.

Huub
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

Ik doe dan ook mee
jeroen

Bericht door jeroen »

Wat als je dit systeem ingebouwd hebt en je komt in een fuik met politie / rdw en je rijdt met zelf ingebouwde lpg systeem.
Ik ben bang dat je dit systeem moet laten keuren voordat je ermee mag rijden.
Legaal rijden althans
Bart van Dessel

Goeie vraag. Het is niet je hoofdbrandstof, je doet er een paar procentjes van een ander sapje bij. Ik zal het in ieder geval navragen maar ik denk dat ik het antwoord wel weet.

gr, bart
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

gewoon net zo doen als ik al jaren bij mijn lightweight doe (met zonnebloem olie en diesel), handvalve binnen handbereik zetten. Zodat je bij een fuik het systeem buitenwerking kan stellen. En wanneer bij een steekproef het niet werkt kun je lijkt me ook geen boete krijgen.
Rick90

Bericht door Rick90 »

Van Allisport zijn er ook complete sets geleverd maar die zijn uit productie volgens mij.
Die werken ook op turbodruk en je kunt met een kraan nog de hoeveelheid LPG bijstellen.
Heb helaas nog geen betere foto kunnen nemen:
IMG_2791.JPG --> mod_embed_images_loadimage('1691b33194676e918737edd9a47eb8a5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-JLK6wNyMH8M%2FTwiduAna5eI%2FAAAAAAAAAFU%2FBn0it8SuRBU%2Fs640%2FIMG_2791.JPG', 'https://lh3.googleusercontent.com/-JLK6wNyMH8M/TwiduAna5eI/AAAAAAAAAFU/Bn0it8SuRBU/s640/IMG_2791.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-JLK6wNyMH8M%2FTwiduAna5eI%2FAAAAAAAAAFU%2FBn0it8SuRBU%2Fs640%2FIMG_2791.JPG', '', 15045646, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Eigenlijk zijn de setjes veel te duur voor wat ze leveren. Het moeilijkste is een reduceerventiel dat wordt bediend door druk.
Als je dat weet aan te komen is de rest van de onderdelen maar tientjes werk.

Groeten Rick,

p4pb7561242.jpg --> mod_embed_images_loadimage('13636199510909e329f2bf0118183973', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', 'http://lp1.pinkbike.org/p4pb7561242/p4pb7561242.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', '', 15045646, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Foto's werkzaamheden
Bart van Dessel

Het gaat mij vooral om een bedrijf te vinden die iets moois aanbiedt en er achter staat, ik ga geen losse spullen bij elkaar scharrelen om vooral goedkoop uit te zijn en er een risico mee loop. Goedkoop = duurkoop.

Gr, Bart
jeroen

Bericht door jeroen »

na wat uitgebreid googlen kwam ik onder andere deze link tegen: [www.iwemalpg.com]
een disco met 200tdi en nederlandse platen.
Bart van Dessel

Jeroen, die auto is van mij geweest, effe alle bovenstaande berichten goed lezen s.v.p.

Gr, Bart
Art van Blondie

Bericht door Art van Blondie »

Onderaan die bladzijde staat wel waarom iwema niet meer levert:
QuoteAt this moment you are not allowed to install and use any diesel LPG system in most of the European countries. Therefore we can't offer this system.
Groet, Art
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Bart.

Hier ook al eens gekeken.

fb
Cadarn

Bericht door Cadarn »

Bart heb je die gast nog gebeld waar ik het telefoonnummer van gaf. (van de sortout) ?
Voor zover mij bekend het meest professionele systeem.
Jaap
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bart.
>
> Hier ook al eens gekeken.
>
> fb

"Een aanpassing in het RDW kenteken register en van het kentekenbewijs is niet nodig. U betaalt dus ook gewoon het standaard wegenbelasting tarief.
De enige investering die u heeft, is de aanschaf en inbouw van het Ecomix Dual Fuel systeem. Daarna is het alleen nog maar besparen!!"
Bart van Dessel

Hoi Jaap, dat is me helemaal ontgaan, sorry. Kun je dat nog 's geven? ben ik echt mee bezig nu. Ook die site die Frans B doorgaf is heel interessant. Er staat ook geschreven dat de wetgeving hiervoor is aangepast. Al ben ik daar niet zo bang voor..

gr, bart
Mark HJ

Bericht door Mark HJ »

In een LRO stond nog niet zo lang geleden een 6x6 beschreven met een LPG injectie erop

Mark
Bart van Dessel

mmmmhh, weet je toevallig welke maand? 6x6RRC?

gr, bart
Disco

Bericht door Disco »

LRO november 2011
Linkje LRO
bladzijde 74 en geen RRC maar een 90 met een extra achteras met een totale lengte van een 130

op de zijkant staat van Portalrover

ff nagezocht en inderdaad diesel met LPG injectie

Jo
Mark HJ

Bericht door Mark HJ »

Hoi,die bedoelde ik ook inderdaad.
Amerikaans systeem volgens mij.Ik heb mijn TD 5 al wat aangepast,Larger charger,interkoeler,software etc.
Veel rijplezier en souplesse,maar voor een gasflesje is nog wel plaats

Mark
Ruud

Bericht door Ruud »

Ook makkelijk om een eitje te bakken onderweg
Nick

Bericht door Nick »

Ik volg dit draadje met veel interesse, en stiekem vraag ik me af of zoiets ook maakbaar is op een Series met 2,25 diesel. Volgens de site van Iwema is dit systeem te maken op, ik citeer: "The D.F.D. (Dual Fuel Diesel/LPG) system can be installed in all cars with diesel engines; Turbo, NON-Turbo (with and without throttle valve).", wat dus zou moeten betekenen dat je dit ook op een Series zou moeten kunnen bouwen. Ik vraag me dan wel af hoe je de LPG toevoer regelt, gewoon een verdamper voor de inlaat hangen, en het vacüum zijn werk laten doen? Ik ben niet zo`n LPG/benzine expert namelijk, geef mij maar diesels.

Als dit nu echt het verbuik omlaag helpt en het vermogen omhoog haalt, dan kan dit natuurlijk ook een zeer interessante optie voor Series zijn, als het maakbaar is.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Cadarn

Bericht door Cadarn »

Bart van Dessel Schreef:
> Hoi Jaap, dat is me helemaal ontgaan, sorry. Kun
> je dat nog 's geven? ben ik echt mee bezig nu. Ook
> die site die Frans B doorgaf is heel interessant.
> Er staat ook geschreven dat de wetgeving hiervoor
> is aangepast. Al ben ik daar niet zo bang voor..
>
> gr, bart

Hoi Bart

Cor Karremans 06-22785235
Zit in Den Haag
Alan T

Bericht door Alan T »

opzich interresant vraag mij alleen wel af of dit wel zo simpel werkt.
brandstof lucht verhouding klopt dan toch nie meer?
en wat doet het met het ontbrandings tijdstip? word die niet te vroeg

Grt
Alan
Rogier 88 SIII

Bericht door Rogier 88 SIII »

Bij de camper van mijn vader zit er een computer bij in met een injectie op het spruitstuk, en idd ergens een verdamper. Betreft bij hem ook een ingeblazen diesel merc 508 bus.

Mtvgr Rogier

1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('771da6e574f45703c3118b67038aa72e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 15052633, 600, 600, 'Loading image ...', false);
forbert 90-200Tdi

Bericht door forbert 90-200Tdi »

Rogier 88 SIII Schreef:

> ingeblazen diesel merc 508 bus.
>
> Mtvgr Rogier

Ingeblazen met LPG, zeker?
Rogier 88 SIII

Bericht door Rogier 88 SIII »

forbert 90-200Tdi Schreef:
> Rogier 88 SIII Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > ingeblazen diesel merc 508 bus.
> >
> > Mtvgr Rogier
>
> Ingeblazen met LPG, zeker?

Komt van de telefoon, maakt zelf woorden ik bedoelde ongeblazen....
forbert 90-200Tdi

Bericht door forbert 90-200Tdi »

Had ik wel door, hoor.
Maar wou 't wat opblazen.....
Cadarn

Bericht door Cadarn »

Werkt inderdaad zo simpel; op voorwaarde dat je een goed systeem koopt. Bijmenging is dan variabel, electronisch geregeld. Het blijft nog steeds de diesel die bepaalt. Belangrijkste verschil is een volledige verbranding en een iets langere verbranding. hiermee wordt de klap harder, zeg maar. Als ik Cor goed heb begrepen. Er bestaan een boel systemen, ik denk echter maar zeer weinig goede. Als jouw systeem door een vrachtwagenfabrikant gebruikt gaat worden, denk ik dat het wel goed is.
Jaap
RikH

Bericht door RikH »

Kijk, een leuk topic! Hier weet ik wel het een en ander vanaf. Anderhalf jaar geleden was ik van plan om op mijn Disco Td5 een dergelijk systeem te bouwen. Daar ben ik toen ook een topic over begonnen op het LRCH forum. Helaas ben ik door drukte en een lagere prioriteit van het project (vanwege de toen hoge gasprijs) er nooit aan begonnen. Wel heb ik alle benodigdheden liggen en nu ik dit lees krijg ik eigenlijk wel zin om het zaakje erop te bouwen. De gasprijs is momenteel wel weer interessant; minder dan de helft van de dieselprijs en dat is wel een vereiste! In dat topic bij LRCH heb ik dat toen al eens uitgelegd maar ik zal de berekening hier ook eens plaatsen.

Ga uit van een rit van zeg maar 100 km. Mijn Disco loopt (bijna) 1 op 10 en een ritje kost dus met de huidige prijs:

100/10= 10 liter diesel à 1,42 = € 14,20

Ga er maar vanuit dat je maximaal 1 derde van de benodigde energie uit LPG kunt halen. Meer niet. Nu gebruik je dus voor hetzelfde ritje 6,66 liter diesel. Het ritje met een dual fuel systeem diesel / LPG kost dan:

6,66 liter diesel à 1,42 = € 9,46 Om de andere 3,33 liter diesel te compenseren heb je 4,73 liter LPG nodig. (dat komt door het verschil in calorische waarde van LPG t.o.v. diesel. Om 1 liter diesel te vervangen heb je 1,42 liter LPG nodig. Niet te verwarren met de prijs van diesel die momenteel toevallig ook 1,42 is.)
Prijs LPG = 4,73 * 0,63 = € 2,98
Totaal dus 9,46 + 2,98 = € 12,44

Brandstofkosten besparing is dus: 14,20 - 12,44 = € 1,76 per 100 km. Dat is een goeie 12 procent besparing en is echt wel zo'n beetje het hoogst haalbare. Maar omdat ik nog niet getest heb met de Td5 weet ik eerlijk gezegd niet of hij zonder te pingelen een derde LPG lust.

Ik heb in dat LRCH topic ook al veel geschreven dus wil je wat meer weten lees dat dan eens door. En als je vragen hebt kan ik die hier uiteraard ook beantwoorden. Ik zal dit topic even in de gaten houden.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Uitgaande van de RikH-aannamen, kom je toch snel aan een redelijk serieuze LPG-tank. Met iets minder LPG als die maximaal genoemde kom je toch al gauw aan 1 liter LPG op 2 liter diesel , dwz een tank van 40 liter, en omdat je niet overal LPG kan tanken (in het buitenland nog weer heel veel minder als hier zou je liever nog meer LPG willen - maar dat gaat dan wel ruimte kosten).
Daarbij komt dan ook nog eens dat de goedkoopste dieselpompen lang niet altijd LPG verkopen* ... dus de winst heeft zijn prijs.
Toch is het een interessant idee, misschien juist door de verschillende winsten tesamen: betere verbranding (wellicht geeft dat naast milieu ook meer vermogen of meer kilometers uit de liter) het iets toegenomen vermogen (want iets meer brandstof) en tenslotte de winst van de goedkopere LPG.

Echter, of je de eerder genoemde € 600 winst bij 30.000 kilometer gaat halen ? ... dat lijkt mij te optimistisch.

Marc

* Mijn goedkope adresje verkoopt diesel a € 1,35 per liter, en als ik de meest redelijk nabij LPG pomp opzoek dan betaal ik € 0,75 Daar gaat je winst.
RikH

Bericht door RikH »

Marc het wordt nog erger. Je kunt een LPG tank maar maximaal 80% vullen. Dus in jou voorbeeld zul je een 50 liter tank moeten hebben. Dan die prijzen, dat noemde ik al op. Je moet de LPG niet duurder dan de helft van de dieselprijs tanken. Dat lukt mij hier in 072 wel want de bovenstaande prijzen zijn hier actueel. Een procentje of tien besparing zit er zeker wel in dan.

Je gebruikt dus voor 30.000 km bij 1 op 10 3.000 liter gasolie. X 1,42 = € 4.260,- 420 euro komt dus meer in de buurt inderdaad.

En oh ja, ik neem niks aan. Het zijn ervaringen uit de praktijk...

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/01/2012 19:15 door RikH.
Mark HJ

Bericht door Mark HJ »

En waterinjectie dan?Dat geeft hetzelfde effect,de zuurstof in het water zorgt voor een meer volledige verbranding.
Maar hoe dat toegepast moet worden weet ik niet,het zat vroeger op de langzaamlopende scheepsmotoren,voor meer rendement.

Mark
RikH

Bericht door RikH »

Mark Schreef:
> En waterinjectie dan?

Vraag je dat aan mij? Ik heb geen idee. Wel weet ik dat motoren in het algemeen niet op water lopen...
Mark HJ

Bericht door Mark HJ »

Nee niet specifiek hoor,meer in het algemeen.Op water lukt niet.Dan wordt je of uitgekocht door de Shell of je wordt opgenomen in een kliniek.
Waterinjectie is niet nieuw,ik zal er ook eens induiken.
Groet,

Mark

Mark
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

En wat kost de gasinstallatie.

Als je meer dan 100.000 km moet rijden om het rendabel te maken lijkt me dat niet echt handig.
Velen van ons zullen dat nooit meer met hun LandRover rijden.

fb
RikH

Bericht door RikH »

Mark Schreef:
> Op water lukt niet.Dan wordt je of uitgekocht door de Shell of je wordt opgenomen in een kliniek.

LOL! Dat denk ik ook ja!
RikH

Bericht door RikH »

En zo is het maar net Frans!
Disco

Bericht door Disco »

hoe kom jij aan 1/3 LPG men heeft het over 8tot12% LPG toevoeging(bron LRO)? je heb het over calorische waarde Leuk en aardig, maar men heeft het over extra verbranding en dus over brandstof die normaal onverbrand de lucht in gaat.

Jo
RikH

Bericht door RikH »

Hoi Jo,

Die cijfers heb ik deels zelf en deels in samenwerking met anderen proefondervindelijk vastgesteld. Bij hééél veel tests op rollenbanken met allerlei vrachtwagens maar ook met een Daf motor in een motorproefstand van TNO. Hoe LRO aan zijn gegevens komt weet ik niet. Ook is me niet duidelijk of zij met die 8 - 12% het motorvermogen zien toenemen of dat ze dat percentage van de diesel als gas bijmengen. Beetje vage omschrijving zo, heb je een linkje dan kan ik eens kijken of ik begrijp wat ze bedoelen.

Over het verhaal van de energetische waarde vermeerdering als gevolg van een betere verbranding door de toevoeging van gas kan ik kort zijn. Dat hebben wij niet kunnen meten. Nu moet ik wel zeggen dat we eigenlijk maar een motor hebben getest met een traditionele inspuitpomp. De rest was allemaal minimaal euro 3 en voorzien van pompverstuiver techniek of common rail. Maar ook op die ene motor was niks te merken (lees: meten) van een betere verbranding. Ook de afname van roetuitstoot was niet noemenswaardig. Helaas.

Gr, Rik
Marc-my-Words

Mark Schreef:
> En waterinjectie dan?Dat geeft hetzelfde effect,de
> zuurstof in het water zorgt voor een meer
> volledige verbranding.
> Maar hoe dat toegepast moet worden weet ik
> niet,het zat vroeger op de langzaamlopende
> scheepsmotoren,voor meer rendement.

Mark,

Jammer dat gaat niet gaan.
De zuurstof in het water is een innige verbinding aangegaan met de twee waterstofatomen en vormt zo H2O oftewel water.
Nee il werk niet voor de olie-industrie, ik heb gewoon opgelet bij de scheikunde-lessen.

Marc

PS De werking van waterinjectie zit in iets meer koeling en vooral ook meer gas dat kan expanderen - waternevel wordt waterdamp.
Marc-my-Words

Frans Bonnes Schreef:
> En wat kost de gasinstallatie.
>
> Als je meer dan 100.000 km moet rijden om het
> rendabel te maken lijkt me dat niet echt handig.
> Velen van ons zullen dat nooit meer met hun
> LandRover rijden.
>
> fb

Ik hoop eigenlijk nog wel een paar ton-kilometer te doen met mijn auto .... tot de aardolie zo schaars en duur wordt dat ik van arremoede ga fietsen.

Maar als zowel roetuitstoot als prijskaartje weinig verbeteren dan .... wacht ik nog even.

Marc
Plaats reactie