kleuren bedrading naar de dynamo
-
Ruud
kleuren bedrading naar de dynamo
Hallo allen,
Wie kan mij vertellen welke kleuren draden er op de dynamo aangesloten moeten zitten?
En welke kleur heeft welke functie?
Het gaat om een RRC van 1984.
Alvast bedankt.
Wie kan mij vertellen welke kleuren draden er op de dynamo aangesloten moeten zitten?
En welke kleur heeft welke functie?
Het gaat om een RRC van 1984.
Alvast bedankt.
-
Leendert
Re: kleuren bedrading naar de dynamo
Als het goed is heeft hij dan zoeen multi stekker met 3 aansluitingen, 2x groote stekker met daaraan dikke bruine draden (Laadstroom 12V) en 1x kleine stekker met daaraan een
dunne bruin-gele draad (laadstroom lampje)
dunne bruin-gele draad (laadstroom lampje)
-
Marc vd K
Re: kleuren bedrading naar de dynamo
deze is niet van een RRC maar misschien heb je wel dezelfde draden (aan het draadje hierboven te zien wel)
draadje naar bedrading dynamo
draadje naar bedrading dynamo
-
Ruud
Re: kleuren bedrading naar de dynamo
Het is een RRC met een Isuzu diesel erin.
Dus niet origineel aangesloten.
Maar de bekabeling vanaf mijn binnenscherm volgens mij wel (voor een deel).
Daar splitst de kabelboom zich, naar de koplamp enzo en richting motorblok een 7 polige ronde stekker.
Ik denk dat dit gedeelte origineel is en ik wil dus ook graag weten welke kleuren hierin zouden moeten zitten en welke functie deze hebben.
Ik zie volgens mij (maar het is donker) in het midden 3 bruine draden zitten en aan weerszijden hiervan 2x2 gekleurde draden.
kunnen jullie het nog volgen
Dus niet origineel aangesloten.
Maar de bekabeling vanaf mijn binnenscherm volgens mij wel (voor een deel).
Daar splitst de kabelboom zich, naar de koplamp enzo en richting motorblok een 7 polige ronde stekker.
Ik denk dat dit gedeelte origineel is en ik wil dus ook graag weten welke kleuren hierin zouden moeten zitten en welke functie deze hebben.
Ik zie volgens mij (maar het is donker) in het midden 3 bruine draden zitten en aan weerszijden hiervan 2x2 gekleurde draden.
kunnen jullie het nog volgen
-
Leendert
Re: kleuren bedrading naar de dynamo
Niet helemaal,
ik denk dat er 1 dikke draad (5mm dik of dikker) van de dynamo naar een centraal punt loopt. Dit kan zijn de startmotor of rechtstreeks naar de accu of naar een verzamel plek op de body.
Dit is dan de laadstroom bij een Land Rover is dit origieneel bruin.
De 2e, dunne draad op de dynamo is voor het laadstroom lampje normaal bruin geel dus deze kleur zou je dan mogenlijk in die 7 polige stekker moeten vinden.
Ook kan er een toeren teller zijn aangesloten maar die heb jij denk ik niet (is een dunne witte met een extra kleur draad op de W aansluiting van de dynamo.
ik denk dat er 1 dikke draad (5mm dik of dikker) van de dynamo naar een centraal punt loopt. Dit kan zijn de startmotor of rechtstreeks naar de accu of naar een verzamel plek op de body.
Dit is dan de laadstroom bij een Land Rover is dit origieneel bruin.
De 2e, dunne draad op de dynamo is voor het laadstroom lampje normaal bruin geel dus deze kleur zou je dan mogenlijk in die 7 polige stekker moeten vinden.
Ook kan er een toeren teller zijn aangesloten maar die heb jij denk ik niet (is een dunne witte met een extra kleur draad op de W aansluiting van de dynamo.
-
sjorsboomschors/aka/PP
Re: kleuren bedrading naar de dynamo
nu heb ik een vriend met een RRC, en die heeft 2 accu's ( standaard??) dus ook twee extra draden lijkt me: + richting accu's en kleine richting laadstroomlampje??
-
Ruud
Re: kleuren bedrading naar de dynamo
Leendert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Niet helemaal,
> ik denk dat er 1 dikke draad (5mm dik of dikker)
> van de dynamo naar een centraal punt loopt. Dit
> kan zijn de startmotor of rechtstreeks naar de
> accu of naar een verzamel plek op de body.
> Dit is dan de laadstroom bij een Land Rover is dit
> origieneel bruin.
> De 2e, dunne draad op de dynamo is voor het
> laadstroom lampje normaal bruin geel dus deze
> kleur zou je dan mogenlijk in die 7 polige stekker
> moeten vinden.
> Ook kan er een toeren teller zijn aangesloten maar
> die heb jij denk ik niet (is een dunne witte met
> een extra kleur draad op de W aansluiting van de
> dynamo.
Klopt maar deze gaat van de dynamo naar de startmotor, dus niet uit de kabelboom van mijn binnenscherm naar de dynamo.
En op de dynamo zit (naast de dikke aansluiting voor de startmotor een stekker waaruit 3 draden komen.
1 zal controlle lampje zijn
1 voor de toerenteller
1 voor?
En het gaat er juist om de toerenteller weer aan het werk te krijgen.
En ook niet onbelangrijk de juiste kleuren met goede bekabeling.
-------------------------------------------------------
> Niet helemaal,
> ik denk dat er 1 dikke draad (5mm dik of dikker)
> van de dynamo naar een centraal punt loopt. Dit
> kan zijn de startmotor of rechtstreeks naar de
> accu of naar een verzamel plek op de body.
> Dit is dan de laadstroom bij een Land Rover is dit
> origieneel bruin.
> De 2e, dunne draad op de dynamo is voor het
> laadstroom lampje normaal bruin geel dus deze
> kleur zou je dan mogenlijk in die 7 polige stekker
> moeten vinden.
> Ook kan er een toeren teller zijn aangesloten maar
> die heb jij denk ik niet (is een dunne witte met
> een extra kleur draad op de W aansluiting van de
> dynamo.
Klopt maar deze gaat van de dynamo naar de startmotor, dus niet uit de kabelboom van mijn binnenscherm naar de dynamo.
En op de dynamo zit (naast de dikke aansluiting voor de startmotor een stekker waaruit 3 draden komen.
1 zal controlle lampje zijn
1 voor de toerenteller
1 voor?
En het gaat er juist om de toerenteller weer aan het werk te krijgen.
En ook niet onbelangrijk de juiste kleuren met goede bekabeling.
-
Andrew Colville
Re: kleuren bedrading naar de dynamo
In die 7 polige stekker zitten alle draden die je nodig hebt met uitzondering van de dikke laadstroom kabel.
1 blauw/groen = water temp sensor
2 wit/bruin = oliedruk lampje
3 bruin/geel = laadstroom controle lampje + bij contact aan ("D"terminal op je dynamo)
4 wit/grijs of grijs = toerenteller ( "W" terminal op je dynamo)
De 3 andere draden kunne een combinatie zijn afhankelijk van model en uitvoering
die 3 kunnen zijn Choke controle lampje, olie temperatuur meter, olidruk meter, contact + voor een diesel uitvoering,
als er een vol witte draad in de stekker zit dan kan het zijn dat deze gebruikt kan worden voor de diesel stop, meet even of deze op contact maar ook tijdens het starten + 12 volt houd, indin ja dan kan deze gebruikt worden als diesel stop aansturing.
Op de "B" terminal van je dynamo moet een dikke draad, deze kan of direct terug naar de accu of worden bij gezet op de dikke + kabel van je startmotor.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
1 blauw/groen = water temp sensor
2 wit/bruin = oliedruk lampje
3 bruin/geel = laadstroom controle lampje + bij contact aan ("D"terminal op je dynamo)
4 wit/grijs of grijs = toerenteller ( "W" terminal op je dynamo)
De 3 andere draden kunne een combinatie zijn afhankelijk van model en uitvoering
die 3 kunnen zijn Choke controle lampje, olie temperatuur meter, olidruk meter, contact + voor een diesel uitvoering,
als er een vol witte draad in de stekker zit dan kan het zijn dat deze gebruikt kan worden voor de diesel stop, meet even of deze op contact maar ook tijdens het starten + 12 volt houd, indin ja dan kan deze gebruikt worden als diesel stop aansturing.
Op de "B" terminal van je dynamo moet een dikke draad, deze kan of direct terug naar de accu of worden bij gezet op de dikke + kabel van je startmotor.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
-
Ruud
Re: kleuren bedrading naar de dynamo
Bedankt allemaal.
Gisteravond de dynamo eraf gehaald (geen laadstroom meer).
Naar de dynamoboer gebracht en deze heeft er nieuwe koolborstels ingezet. Meer was niet nodig.
Volgens hem zit er op mijn dynamo geen "W" aansluiting.
Jammer dus geen toerenteller.
Of is er een andere manier?
Gisteravond de dynamo eraf gehaald (geen laadstroom meer).
Naar de dynamoboer gebracht en deze heeft er nieuwe koolborstels ingezet. Meer was niet nodig.
Volgens hem zit er op mijn dynamo geen "W" aansluiting.
Jammer dus geen toerenteller.
Of is er een andere manier?
-
AadG
Re: kleuren bedrading naar de dynamo
Moet je met een gever gaan werken, maar daar wordt je niet vrolijk van.
Ik zou gewoon draadje alvast trekken vnaf de toerenteller naar de dynamo.
Moet er een keer een nieuwe in kan er gelijk eentje nemen met een W aansluiting.
Ik zou gewoon draadje alvast trekken vnaf de toerenteller naar de dynamo.
Moet er een keer een nieuwe in kan er gelijk eentje nemen met een W aansluiting.
-
Andrew Colville
Re: kleuren bedrading naar de dynamo
Een andere dynamo in de toekomst is Inderdaad de beste oplossing.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )