Turbo test.
-
forbert 90-200Tdi
Turbo test.
Prikkers,
heb sinds Heerde gister het idee dat ik vermogensverlies heb. 't Gaat om 'n 200Tdi.
Wat is de eenvoudigste manier om de turbo te testen?
Kun je gewoon de slang van de turbo naar de inlaat ff losnemen en 'n stukje gaan rijden?
Dan merk je snel genoeg of je turbo 't goed doet, lijkt me.
heb sinds Heerde gister het idee dat ik vermogensverlies heb. 't Gaat om 'n 200Tdi.
Wat is de eenvoudigste manier om de turbo te testen?
Kun je gewoon de slang van de turbo naar de inlaat ff losnemen en 'n stukje gaan rijden?
Dan merk je snel genoeg of je turbo 't goed doet, lijkt me.
-
Benno
Re: Turbo test.
drukmeter erop aansluiten en meten hoeveel druk je hebt bij vollast, trekkend.
slang eraf rijdt het ding als een krant of de turbo nu werkt of niet.
slang eraf rijdt het ding als een krant of de turbo nu werkt of niet.
-
Oscar
Forbert,
Ik heb net met groot plezier naar de foto's zitten kijken.
En kan me niet voorstellen dat jij vanmorgen om 10:31u de auto al helemaal schoon had, kost mij meestal meerdere dagen..
Tenzij je niet geslapen hebt natuurlijk
Oftewel: is alles wel goed schoon?
Met name de intercooler...
Als de turbo echt kapot is komt de auto nauwelijks van z'n plek (je hebt dan max 70pk over.)
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Ik heb net met groot plezier naar de foto's zitten kijken.
En kan me niet voorstellen dat jij vanmorgen om 10:31u de auto al helemaal schoon had, kost mij meestal meerdere dagen..
Tenzij je niet geslapen hebt natuurlijk
Oftewel: is alles wel goed schoon?
Met name de intercooler...
Als de turbo echt kapot is komt de auto nauwelijks van z'n plek (je hebt dan max 70pk over.)
Oscar
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
-
forbert 90-200Tdi
Waarde Benno,
ik had het over de eenvoudigste manier, dajje d'r 'n drukmeter aan kan hangen begrijp, maar dan kan ie net zo goed gelijk in de dash. Misschien moek dat dan maar doen. Met de meter in de hand onder de kap rijdt zo slecht vollast.
Waarde Oscar,
de jongste (14) was mee, die heeft zelf 'n crosser. Moettie na echt gebruik op de crossbaan altijd meteen schoonspuiten met de drukspuit, anders komt er niks meer van.
Reden we lekker naar huis, zie ie: ga je 'm wel gelijk schoonmaken, zeker, dat koekt zo aan anders!
Tsjah, daar zat ik, gevangen in m'n eigen opvoedweb.
Maar ik heb het gedaan, ff bakkie thuis, en de drukspuit er onderdoor en overheen.
Hij weer, vlak voor ik begon: nou kan niemand meer zien dat we terreingereden hebben.
Ik weer: dat hoeft toch ook niet, jongen, WIJ weten het toch, gaat toch om ons?
Toch nog weer opvoedkundig bezig, zeg maar, hahaha.
Zal nog 's ff speciaal naar de intercooler kijken, goeie tip!
ik had het over de eenvoudigste manier, dajje d'r 'n drukmeter aan kan hangen begrijp, maar dan kan ie net zo goed gelijk in de dash. Misschien moek dat dan maar doen. Met de meter in de hand onder de kap rijdt zo slecht vollast.
Waarde Oscar,
de jongste (14) was mee, die heeft zelf 'n crosser. Moettie na echt gebruik op de crossbaan altijd meteen schoonspuiten met de drukspuit, anders komt er niks meer van.
Reden we lekker naar huis, zie ie: ga je 'm wel gelijk schoonmaken, zeker, dat koekt zo aan anders!
Tsjah, daar zat ik, gevangen in m'n eigen opvoedweb.
Maar ik heb het gedaan, ff bakkie thuis, en de drukspuit er onderdoor en overheen.
Hij weer, vlak voor ik begon: nou kan niemand meer zien dat we terreingereden hebben.
Ik weer: dat hoeft toch ook niet, jongen, WIJ weten het toch, gaat toch om ons?
Toch nog weer opvoedkundig bezig, zeg maar, hahaha.
Zal nog 's ff speciaal naar de intercooler kijken, goeie tip!
-
Oscar
Goed punt van de jongste.. "nou kan niemand meer zien dat we terreingereden hebben"
Dus volgende keer: alle techniek goed schoonmaken, plaatwerk vies laten? (er zijn er meer die dat doen)
Oscar
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Dus volgende keer: alle techniek goed schoonmaken, plaatwerk vies laten? (er zijn er meer die dat doen)
Oscar
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
-
Ploertje
Zijn je remmen wel hellemaal vrij?
Ook je handrem?
Na zo'n dagje spelen komt er nogal wat troep tussen.
Richard
Ook je handrem?
Na zo'n dagje spelen komt er nogal wat troep tussen.
Richard
-
Puffino
sorry maar als je nu ZO erg klaagt dat je er een post aan wijdt is niet alleen je intercooler vuil.
Forbert, wat heb je al gechecked voor je deze posting deed? Wat is er schoon (van binnen) en wat niet? Want iets meteen zonder zelf kijken op de prik knallen... Das ook weer wat flauw he?
Als je de slang NA de turbo loshaalt is dat dus OOK de slang na het filter en DUS zuig je dan ongefilterde lucht je blok in. Lijkt mij verre van wenselijk, doe dat als je echt neit anders kunt. Zeker met een vieze wagen na het terreinrijden. Maar ook de stof in de lucht (tijdens het rijden), nee, niet doen. Als het niet MOET.
Forbert, wat heb je al gechecked voor je deze posting deed? Wat is er schoon (van binnen) en wat niet? Want iets meteen zonder zelf kijken op de prik knallen... Das ook weer wat flauw he?
Als je de slang NA de turbo loshaalt is dat dus OOK de slang na het filter en DUS zuig je dan ongefilterde lucht je blok in. Lijkt mij verre van wenselijk, doe dat als je echt neit anders kunt. Zeker met een vieze wagen na het terreinrijden. Maar ook de stof in de lucht (tijdens het rijden), nee, niet doen. Als het niet MOET.
-
forbert 90-200Tdi
'n Goeie, Richard!
Zal de wielen er eens aftrekken om de boel na te kijken, wel alles min of meer "in the blind" schoongespoten, om 't hoekie van de wielen.
Dank.
Zal de wielen er eens aftrekken om de boel na te kijken, wel alles min of meer "in the blind" schoongespoten, om 't hoekie van de wielen.
Dank.
-
forbert 90-200Tdi
Nou, waarde Puffino, ik klaag volgens mij helemaal niet ZO erg. Ik vraag simpel om de eenvoudigste manier om snel de turbo te testen, lijkt me niets mis mee.
Ik heb nl. het gevoel dat ie wat minder vermogen heeft, kan ook zijn dat ik er al aan wen. Van mij HOEF je helegaar niet te reageren, hoor.
Spijkers, laag water enzo.
Ik heb nl. het gevoel dat ie wat minder vermogen heeft, kan ook zijn dat ik er al aan wen. Van mij HOEF je helegaar niet te reageren, hoor.
Spijkers, laag water enzo.
-
Def130 Traveling in Style
Wastegate gecontroleerd? Als die open blijft staan (of veel te vroeg opent) zit er ook geen porrie in.
Groet,
Tsjip
05092010189.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5a58ccc4cb6ad70dfd4a0ebdc0a1231e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-NouK9NhrWRM/TIdWI0uqUoI/AAAAAAAAAI8/5jN2Ca2kb54/s800/05092010189.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', '', 15038972, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groet,
Tsjip
05092010189.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5a58ccc4cb6ad70dfd4a0ebdc0a1231e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-NouK9NhrWRM/TIdWI0uqUoI/AAAAAAAAAI8/5jN2Ca2kb54/s800/05092010189.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', '', 15038972, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Puffino
Als je het gevoel hebt dat je minder vermogen hebt, IS er een duidelijk signaal, mijn beste. Dan lijkt mij dat je even gaat zoeken in de auto, wat zaken opentrekt (ik snap dat je niet gelijk je kop er aftrekt
) die je ook zo zonder gedoe weer dicht maakt en/of terugplaatst, en dan als je niks vindt eens gaat kijjken op de prik. Maar nu is het voor ons gissen wat jij bent wezen doen (terreirijden en terreinrijden zijn niet altijd hezelfde, tenslotte staat de een liefst tot aan het dashboard in de blubber en zegt dan pas dat ie een beetje terrein ziet, de ander is meer het type dat bij een zandhellinkje al denkt in het terrein geweest te zijn) EN wat er aan de hand kan zijn.
Vandaar mijn reactie. Ik begrijp dat ie misschien wat lulliger overkwam dan ie bedoeld was. Dat gebeurt vaker helaas met in het kort geschreven woorden.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Vandaar mijn reactie. Ik begrijp dat ie misschien wat lulliger overkwam dan ie bedoeld was. Dat gebeurt vaker helaas met in het kort geschreven woorden.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
forbert 90-200Tdi
Okay, okay, m'n waarde.
De koplampjes waren zwart toen ik uit Heerde terugreed, dus gedompeld zijn we wel.
Verder werk ik in de shift, zaterdag vrijgenomen, zondag weer werken t/m vrijdag. Dus kan niet gelijk aan de bak.
Omdat ik op 'n gegeven moment in Heerde wel even 'n akelig gepiep en gesnerp hoorde in de auto (rijdend), toen ff stopte en zonder aandrijving gassend 't gepiep weg was, maar 't daarna ook niet meer gehoord heb kan ik niet uitsluiten dat 't toch de turbo was.
Ik ga 't gewoon ff doen zaterdag, laat 'm ff vrij ademen, 2 minuten frisse lucht kan ie vast wel hebben op 'n mooie niet al te droge dag.
Waste gate wordt ook gechecked, en ik ga lekker 'n turbodrukmetertje in m'n dash monteren.
Misschien valt ie nog wat op te schroeven, of de waste gate dicht te schroeven, 't is maar hoe je 't bekijkt.
Groets, Forbert
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/01/2012 20:25 door forbert 90-200Tdi.
De koplampjes waren zwart toen ik uit Heerde terugreed, dus gedompeld zijn we wel.
Verder werk ik in de shift, zaterdag vrijgenomen, zondag weer werken t/m vrijdag. Dus kan niet gelijk aan de bak.
Omdat ik op 'n gegeven moment in Heerde wel even 'n akelig gepiep en gesnerp hoorde in de auto (rijdend), toen ff stopte en zonder aandrijving gassend 't gepiep weg was, maar 't daarna ook niet meer gehoord heb kan ik niet uitsluiten dat 't toch de turbo was.
Ik ga 't gewoon ff doen zaterdag, laat 'm ff vrij ademen, 2 minuten frisse lucht kan ie vast wel hebben op 'n mooie niet al te droge dag.
Waste gate wordt ook gechecked, en ik ga lekker 'n turbodrukmetertje in m'n dash monteren.
Misschien valt ie nog wat op te schroeven, of de waste gate dicht te schroeven, 't is maar hoe je 't bekijkt.
Groets, Forbert
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/01/2012 20:25 door forbert 90-200Tdi.
-
Puffino
Great! Zo zou dit akkefietje van een troep-rem (ik ga uit van rommel in de aandrijving, net als Richard/Ploertje) wel eens een mooi gevolg kunnen hebben: turbodrukmeter.... Leuk ding. Wil ik ook nog eens doen maar is een stopklusje. Dus zal wel effe duren
Maar top dat je je auto lekker hebt laten genieten!
-
forbert 90-200Tdi
Afgelopen zaterdag ff op de brug geweest bij Ron W., idd. de remmen heeelemaal vol met bagger gelopen.
Boel is lekker weer schoon gemaakt, zuigertjes al ver eruit, en roestig. Komt goed.
Verder dieper gedoken dan verwacht, without the wading plugs...., wist ik veel.
Onderkant blok dik door de drek geweest.
De getande riem stond al op de planning, weet niet wanneer die voor 't laatst gedaan is, dus die schuift nu naar voren.
Zo blijf je lekker bezig.
Boel is lekker weer schoon gemaakt, zuigertjes al ver eruit, en roestig. Komt goed.
Verder dieper gedoken dan verwacht, without the wading plugs...., wist ik veel.
Onderkant blok dik door de drek geweest.
De getande riem stond al op de planning, weet niet wanneer die voor 't laatst gedaan is, dus die schuift nu naar voren.
Zo blijf je lekker bezig.
-
forbert 90-200Tdi
Hahaha, zo is't, houd je van de straat!
En brengt je in de prut.
En brengt je in de prut.
-
Veronica
Ron zei al dat er zaterdag een dorpsgenoot van me bij hem zou komen.
Ik had het achterraam laten vallen bij Henk Bakker, hij zou het in de nieuwe achterdeur lijmen/kitten.
Vrijdag Ron gebeld en hij had er nog één liggen, die hebben we opgehaald.
Verder zijn we nog geen streek verder, zaterdag weer verder puzzelen met de remmen.
Ik had het achterraam laten vallen bij Henk Bakker, hij zou het in de nieuwe achterdeur lijmen/kitten.
Vrijdag Ron gebeld en hij had er nog één liggen, die hebben we opgehaald.
Verder zijn we nog geen streek verder, zaterdag weer verder puzzelen met de remmen.