koel problemen 3,5 liter V8 110 uit 1984

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Frans Even

koel problemen 3,5 liter V8 110 uit 1984

Bericht door Frans Even »

Beste land rovers,

Na een aantal weken goed gelopen te hebben wordt mijn 3,5 liter V8 motor opeens warm, of zeg maar heet.
Het rare is dat ik in eerste instantie een dag ben bezig geweest om alles te testen en na te kijken en dat we hierna een rit hebben gemaakt naar Deventer zonder problemen, maar dat hij de volgende dag weer heet werd…..

Ik heb de thermostaat verwijderd en nu vervangen, geen resultaat. Het bovenste ontluchtingspijpje van het blok naar radiator was verstopt, vrij gemaakt, maar geen resultaat.
Ik heb de meter en sensor gemeten, volgens mij beide goed. De hoofdslang (bovenste op de radiator) wordt niet heet…..dacht aan de pomp, deze werkt gewoon.

Zit er nu aan te denken om de radiator te vervangen, maar volgens mij een begin van een hele reeks aan vervangingen die misschien niks opleveren.

Wie heeft hier ervaring mee of een oplossing?
Wim Janssen

Re: koel problemen 3,5 liter V8 110 uit 1984

Bericht door Wim Janssen »

QuoteIk heb de meter en sensor gemeten, volgens mij beide goed.
Wat heb je gemeten en waarop baseer je dat deze goed zijn? Ik had toevallig afgelopen zomervakantie vanuit het niets in een keer een de watertemperatuurmeter in het rood staan. Oorzaak: een defecte sensor. Nu nog sterker, tegen het einde van de vakantie deed hij het weer.

Wat zijn verder je beoordelingen voor een te hete motor. Alleen de meter in het dashboard of heb je daadwerkelijk temperaturen gemeten?

Heb je ook zonder thermostaat gereden? hij zou dan met dit weer bijna koud moeten blijven.

QuoteHet bovenste ontluchtingspijpje van het blok naar radiator was verstopt, vrij gemaakt, maar geen resultaat.
Het pijpje gaat het inlaatspruitstuk in. Dit kan verstopt zitten en kun je met een 1,5 of 2 mm boortje schoonmaken. De verbinding naar de radiator is een slang.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
RoLandrover

Bericht door RoLandrover »

Een verstopping in dat pijpje kan natuurlijk een signaal zijn dat het hele koelsysteem van het blok vuil is (immers waarom zou hij alleen daar verstopt en smerig zijn), temeer omdat je aangeeft dat de slang ook niet warm word.

krijg je de kachel wel warm?

grtn

RoLandRover
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Roland,

Dat bewuste pijpje is een dermate zwak punt, dat het zelfs in het handboek staat om schoon te maken. Het is echt de kleinste doorgang (<2 mm) in het hele koelsysteem, maar ook het hoogste punt in het koelsysteem en dus belangrijk om alle lucht kwijt te raken.
Dat die bovenste slang niet warm wordt zet bij mij vraagtekens of het blok wel echt warm wordt of dat alleen de meter dat aangeeft. Vandaar mijn voorstel om tijdelijk zonder thermostaat te rijden.

groeten
Wim Janssen

PS. Hoe staat het me je V8 project, of ligt dat helemaal stil.
Frans Even

Bericht door Frans Even »

Hallo Wim,

Inderdaad, dat heb ik gedaan...gereden dus zonder de thermostaat.
In eerste instantie bleef de motor (volgens temperatuurmeter) op temperatuur.
Later...ook zonder thermostaat, motor heet....nieuwe thermostaat besteld en nu geïnstalleerd….dit uiteraard zonder resultaat.
Ik heb mijn hoop nog steeds gevestigd op de radiator….anders misschien toch de temperatuurmeter/sensor.

Het hele systeem wordt niet warm, dus de kachel ook niet.....

Wat denk je van de waterpomp? Volgens mij kan dit niet het euvel zijn, aangezien het een mechanische pomp is....deze werkt of loopt uit de as...lagers.
De ventilator zit bij mij vast. Waarschijnlijk is de viscose koppeling vastgelopen. Gevolg lijkt mij een constante koeling van de ventilator...dus niks aan de hand.

Groet,

Frans
Edgar

Bericht door Edgar »

Hi Frans,

Ik ben er bijna zeker van dat je problemen met je pomp hebt. Soms wel, soms niet heet duid er op dat de pomp niet altijd meeloopt. Het kan zijn dat de waaier van de pomp los is gekomen van de as. Als de pomp goed functioneerd moeten alle slangen gewoon warm worden, ook het kleine ontluchtings slangetje.

Groeten

Edgar 109 Stage one V8
Plaats reactie