Laadspanning Lightweight (opgelost)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
NetNait

Laadspanning Lightweight (opgelost)

Bericht door NetNait »

Goedemorgen allemaal,

In tegenstelling van mijn vermoeden in een eerdere posting over het defect zijn van mijn accu's (heren bedankt voor de reacties), blijkt dit niet het geval te zijn. Accu's vanmorgen door laten meten bij een vakgarage. Accu,s zijn in goede conditie (accu 1 389A accu 2 388A) echter is de laadspanning aan de lage kant (12,82 volt per accu).
Vraag kan ik de laadspanning opschroeven, zoja hoe te doen en te handelen.

P.S. spanningregelaar is afgelopen zomer (2011) vervangen ?

Landrover Lightweight type 88 1978
NetNait "less is more" [www.mijnalbum.nl]

Erik One-ten+LW op 't werk

Re: Laadspanning Lightweight

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Is je laadsysteem nog helemaal standaard? Als je de scheidingsdiode er nog in hebt zitten (achter de gril, naast je gelijkrichter/spanningsregelaar-blikken bus met 3 aansluitingen), scheelt dat al snel een dikke volt. Die kun je er eenvoudig tussenuit halen, heb je wat meer laadspanning.

Komt 1 bruine draad op vanaf je spanningsregelaar en gaan er 2 weg. 1 gaat naar + (startmotor,contactslot enzo) en de andere gaat naar een zekering en gaat dan naar de achterbak (radiogebeuren).
De draad die naar de startmotor,contact gaat kun je direct op de spanningsregelaar zetten..

Succes.

Grtz. Erik

Martin88LW

Re: Laadspanning Lightweight

Bericht door Martin88LW »

Kan misschien nog simpeler als je laadregelaar (grote zilveren, of roestbruine doos) direct achter het radiatorpaneel rechts nog origineel is. Als hier de standaard CAV regelaar in zit kun je de laadspanning verhogen. Op de regelaar zelf (zit in de doos) staat bij 3 aansluitingen LOW-MED-HIGH, slechts 1 van deze 3 is gebruikt. Als de MED poot is gebruikt (wat meestal gebeurt) kun je dat draadje verzetten naar de HIGH aansluiting. Hiermee compeseer je de diode waar Erik over spreekt.

Suc7!
Martin
NetNait

Re: Laadspanning Lightweight

Bericht door NetNait »

Bedankt voor de antwoorden. Maar heb toch nog een aantal vragen.

Kan ik dit zomaar doen (van med naar high) hoe hoog wordt dan de laadspanning ?. Een te hoge laadspanning kan ook schade aan de accu,s geven.
En wat is normaliter de laadspanning, is 27 volt voldoende ?

Groet Martin

Landrover Lightweight type 88 1978
NetNait "less is more" [www.mijnalbum.nl]

Erik One-ten+LW op 't werk

Re: Laadspanning Lightweight

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Wat ie op 'High' doet weet ik niet, maar is zo getest. Is echt kwestie van draadje omsteken.
Die diode ertussenuit is in ieder geval geen probleem.

Grtz. Erik

Nick

Re: Laadspanning Lightweight

Bericht door Nick »

27 volt is nog altijd wat aan de lage kant, normaal gesproken ,in een 12 volt systeem, worden de accu`s geladen met een spanning tussen de 13,8 en 14,4 volt.

Voor 24 volt wordt dat dan:
13,8*2= 27,6
14,4*2=28,8

Dus de laadspanning moet tussen de 27,6 en de 28,8 volt liggen, dan pas laadt ie goed bij.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
pietjedaf

Re: Laadspanning Lightweight

Bericht door pietjedaf »

maar bij 28,5 volt zullen je lampen vast eerder de geest geven ben ik bang,maar wat doet precies die scheidingsdiode.

gr

pietje daf
Rogier 88 SIII

Re: Laadspanning Lightweight

Bericht door Rogier 88 SIII »

@ pietjedaf kunde gij de bijlaai spanning van enu daf niet meten? heb je teminste wat vergelijkings materiaal??!!

(kan evt die van de mog ook eens meten)

mtvgr: rogier

1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('0dc102f35deaf10145e97a87f9a4ec62', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 14990193, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Erik One-ten+LW op 't werk

Re: Laadspanning Lightweight

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

De scheidingsdiode zorgt voor 2 aparte laadsystemen. Aan de ene kant worden de startaccu's geladen en de andere kant gaat naar de achterbak van de LW waar een ander gebeuren aangesloten zou kunnen worden. De diode zorgt ervoor dat beide systemen elkaar niet beinvloeden.
Vroeger deed men dat vaak met een scheidingsdiode, klein nadeel is dat er een spanningsverlies optreedt.

Grtz. Erik

Geert LW79

Re: Laadspanning Lightweight

Bericht door Geert LW79 »

Light Weight's zijn ook geschikt gemaakt als militaire radiowagen, vandaar dat 2e gescheiden systeem (voor de radio instalatie)
Verder lijkt mij ongeveer 28V laadspanning wel ok.

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('53eb82132fd692a8aba92e6c0a5fc83a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 14990261, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marc-my-Words

Re: Laadspanning Lightweight

Bericht door Marc-my-Words »

pietjedaf Schreef:
-------------------------------------------------------
> maar bij 28,5 volt zullen je lampen vast eerder de
> geest geven ben ik bang,maar wat doet precies die
> scheidingsdiode.
>
> gr
>
> pietje daf

Da's waar, de lampjes gaan misschien ietsje eerder stuk.
Bij 27 V weet je zeker dat de accu's veel eerder de geest zullen geven.
Lampjes zijn overigens ± berekend op de max laadspanning (en zelfs dan hebben ze nog wat reserve).
Blijft staan dat 24 V lampjes bij 12 V ongeveer het eeuwige leven hebben (maar ook nauwelijks licht geven).

Marc
pietjedaf

Re: Laadspanning Lightweight

Bericht door pietjedaf »

de daf laad op dit moment ongeveer 25,5 is nu aan de lage kant,maar kan dit evt bij stellen dmv contactjes in een relais van de spannings regelaar, wat meer of minder spanning te geven.
Maar als ik de daf meer als 28 volt laad laden krijg ik problemen met omvormer, die er wel eens instaat,slaat uit bij spanningen van meer als 28 volt.

Maar begrijp dus dat als de lw uit staat,dus niet laad je geen stroom hebt achter in de bak?


gr

pietjedaf
pietjedaf

Re: Laadspanning Lightweight

Bericht door pietjedaf »

en toen was het stil !
NetNait

Re: Laadspanning Lightweight

Bericht door NetNait »

antwoorden zijn al gegeven, je blijft trouwens wel spanning houden in de achterbak.

Landrover Lightweight type 88 1978
NetNait "less is more" [www.mijnalbum.nl]

leo peters

Re: Laadspanning Lightweight

Bericht door leo peters »

Jouw advies bij mij om een nieuwe sigarendoos te plaatsen van milparts was subliem
loopt als een tierelier. Had zelf al wel 2 nieuwe accu's erin staan
NetNait

Re: Laadspanning Lightweight

Bericht door NetNait »

@ Leo,

heb jij nog kunnen zien waar je spanningregelaar op staat, min, med of high ?

groet Martin

Landrover Lightweight type 88 1978
NetNait "less is more" [www.mijnalbum.nl]

NetNait

Re: Laadspanning Lightweight

Bericht door NetNait »

Vanavond alsnog laadspanning gemeten met een gekalibreerde multimeter. Laadspanning zat op 26,45 volt, veel te laag dus. Spanningregelaar ingesteld op high, meter gaf nu 27,35 volt aan, mooie voltage. Na bestudering van de scheidingsdiode bleek deze vochtig te zijn en naar ons inzien stuk. Scheidingsdiode er tussen uit geknutseld en aangesloten zoals Erik (one ten) het beschreven heeft. Laadspanning is nu 27,6 volt, lijkt mij nu een mooie laadspanning.

Groet Martin

P.s. Bovengenoemde werkzaamheden zijn mede uitgevoerd door Pietjedaf. Pieter bedankt

Landrover Lightweight type 88 1978
NetNait "less is more" [www.mijnalbum.nl]

pietjedaf

Re: Laadspanning Lightweight

Bericht door pietjedaf »

en weer een wat mindere originele lw op de weg
gr
pietjedaf
Rogier 88 SIII

Re: Laadspanning Lightweight

Bericht door Rogier 88 SIII »

pietjedaf Schreef:
-------------------------------------------------------
> en toen was het stil !


sorry was even een weekendje weg

> Maar begrijp dus dat als de lw uit staat,dus niet laad je geen stroom hebt achter in de bak?

al de lw uitstaat geeft ie geen laadstroom idd. of er achterin de bak stroom komt hangt af hoe het aangesloten is...

1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('d002c5dd7b6f0a1330ee212e548601f5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 15009634, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Plaats reactie