lekkage dak

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
JD

lekkage dak

Bericht door JD »

Er komt aan de binnenzijde van mijn defender 90 water uit de binnengoot van het dak linksvoor naar beneden. Heb alle goten aan buitenzijde schoon- en dichtgemaakt. Ziet er prachtig uit maar bij de eerste regenbui kwam er reeds water uit eerder genoemd punt. Kan er via de drie buizen die op het dak liggen water naar binnen komen of is het dak daaronder gewoon dicht?
Heb nu geen idee waar het water vandaan komt en het handboek 'water ingress' geeft ook geen soelaas. Help! Blub!

JD
Roy Haenen

Re: lekkage dak

Bericht door Roy Haenen »

Hallo JD,

Hier heb ik ook last van gehad. Wist niet waar het vandaan kwam. Ook mijn dakgoten waren aan de zijkanten al helemaal dicht gekit. Echter het kleine gootje/randje boven het voorraam niet. Dit heb ik eerst goed schoon gemaakt en vervolgens met 2 compnenten polyesterhars vol laten lopen.
Weg lekkage.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes,
Roy
Puffino

Bericht door Puffino »

Gootje/Randje boven je voorraam? Verklaar je nader..... ;-)

Ik snap niet wat jij vol hebt laten lopen.

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Ton

Bericht door Ton »

Ik heb ook lekkage gehad op de plaats die je aangeeft.
Het dak bestaat uit meerdere delen die aan elkaar zijn gepopt.
Tussen die delen kan er water door lopen. Het water komt in het verbindingsdeel (zichtbaar als je je hemel weghaald) en kan zo zijn weg vinden naar voren toe.
Kijk even op dak bij de naden en kit deze af.

gr. Ton
Puffino

Bericht door Puffino »

Mijn dak heeft zelfde probleem, voorin staat er water in de gootjes.

Raar is dat mijn dak echter in zijn geheel in de tweecomponenten expoxy zit, meerdere lagen, over alle naden heen, afgelakt en wel.

Zelfs bij stilstaan lekt het dus ergens naar binnen maar waar, ik ben wanhopig in dit opzicht, ik heb namelijk heel veel werk (en geld ook trouwens) gestopt in dat epoxywerk, en dat lijkt wel voor niets, tot nu toe.... (tikkie frustrerend is dat wel ;-) )

Ik vermoed zelf inderdaad dat de voorzijde ergens extra wegen bevat voor water om naar binnen te komen, en alpine ruijtes wellicht ook wel, ik weet het niet.... Ik snap er geen moer van.

Je hebt wel gelijk met die dakdelen, let wel dat deze naden onder de verstevigingsribbels kunnen zitten! Die ribbels zitten ook niet lekker na een fors aantal jaren en daarop lekt het ook. DIE lekkage ben ik in elk geval WEL kwijt ;-) Noot: die horen te ontwateren aan de voorzijde, daar zit een klein gaatje aan beide zijden.

Sander Lelieveld

Snorkel.Runde.NL
Marc-my-Words

Re: lekkage dak - 't kan ook condens zijn

Bericht door Marc-my-Words »

Heren, het kan ook condens zijn (het is meestal iets van een lekkge).
Frans Mien Mesjien

Bericht door Frans Mien Mesjien »

Ik hoop het niet voor je, maar ik denk dat die polyester toch los gaat komen. Het wordt in de regel keihard en kan los schrikken. Daar komt bij dat polyester toch niet echt helemaal waterbestendig is. Meestal is de gelcoat (polylak) de laag die waterdicht is.
Zo'n gootje is het best dicht te krijgen met een polymeerkit.
cor

Bericht door cor »

heb het ook gehad met mijn 88lwt de zzak op laten drogen en er vervolgens met texopalte shellkit de naadjes volgewerkt glad gemaakt en laten drogen en toen op kleurgemaakt je ziet er niks meer van maar het is wel droog binnen en daar gaat het om.
gr Cor
Roy Haenen

Bericht door Roy Haenen »

Hi Puffino,

Als ik het goed begrijp heb jij een 110. Het randje waar ik het over heb, hebben de series namelijk niet. Daar loopt de dakrand gewoon door.
Bij de 90 en 110 stopt de dakrand als het ware. En boven het voorraam zit een randje welke afbuigt naar beneden in de hoeken. Met de vorm van het raamrubber mee. Bij mij was alles al afgekit behalve dit ene randje. En net daar zit het dak klaarblijkelijk ook aan elkaar met 2 delen.
Bij mij werkt de polyester uitstekend tot nog toe, maar het kan natuurlijk wel breken. Dus een kit variant is misschien verstandiger om te gebruiken. Ik hoop echter dat ik nog lang lekvrij mag zijn want dit doet het hemeltje geen goed.
Al doende leert men.

Gr. Roy
Arjen

Bericht door Arjen »

Ik heb me ook suf gezocht en gekit (goten buiten, dwarsnaad over dak, randjes voor, verstevigingsribben), maar helaas nog altijd water in de binnengootjes van mijn 90.

Condens had ik nog niet aangedacht. Maar aan de andere kant: ik heb mijn dikke bekleding tegen het dak gelijmd en ik heb het als het echt regent.

Als iemand nog ideeen heeft. Graag!!!!

Groeten,

Arjen
Puffino

Bericht door Puffino »

same here... Ook bekleed en alleen bij regen, ook bij stilstand in die regen.

Sander Lelieveld

Snorkel.Runde.NL
Frans Mien Mesjien

Bericht door Frans Mien Mesjien »

Misschien werkt het om met een kleurstof te proberen uit te vogelen waar het lek zit. Je zou het spoor kunnen volgen dan.
Plakaatverf (waterverf) in de goten smeren.
Arjen

Bericht door Arjen »

Is dit:

[www.defender2.net]

Het zelfde als het handboek dat JD bedoelt?

De tip van Frans lijkt me een goede. Alleen zit bij mij de bekleding nogal in de weg....

Groeten,

Arjen
Everhard Mulder

Bericht door Everhard Mulder »

Een tijde geleden had ik hier ook een draadje met mijn probleem van lekkage: links voor, in het binnengootje. Ik heb me suf gezocht. Maar wat bleek? Ik heb een imperiaal op het dak (jij ook?) en onder het pootje links voor van dat imperiaal, sijpelde water tussen de aan elkaar gepopte delen van de dakrand buiten, naar binnen. Dat zag ik niet, totdat ik het imperiaal losmaakte. Ik heb met pattex de zaak gekit en...weg lekkage. Wie weet heb je iets aan deze tip!
Everhard Mulder
Puffino

Bericht door Puffino »

Dat had TonB ook opgemerkt en is inderdaad een lekkage-bron voor velen.... (maar natuurlijk niet voor allen!)

Sander Lelieveld

Snorkel.Runde.NL
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Sinds ik mijn dak geverfd en dus ook maar meteen alle naden en dakgoten gekit heb is de lekkage met ca. 90% verminderd. Het lekwater kwam (dus nu nog maar wel veel minder) links en rechtsvoor onder de hemelbekleding vandaan in de hoek bij de deur, dus vermoedelijk ook uit de binnengoot. Lekkage alleen bij forse regen.
Ik heb de bekleding nog niet los gehad (is dat een hele klus?), maar ik vermoed als mogelijke boosdoeners nu nog afdichting dak-voorruit en/of de rubbers van de alpineruitjes, die zien er ook niet meer zo nieuw uit..
Speurtocht blijft voortgaan, hoewel ik al heel blij met een vermindering van 90%.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Plaats reactie