APK
-
sanderovich
APK
Halloa,
De jaarlijkse APK perikelen zitten er weer aan te komen voor de Disco en de Def...
Aangezien de tijd schaars is voor ze op mogen, vroeg ik me af welke manco's die nog op het to-do lijstje staan daadwerkelijk afkeur punten zijn voor de APK.
Discovery 1:
- Tik in de motor, neem aan dat daar niet naar gekeken wordt? Motor loopt verder als een zonnetje...
- Achterklep wil niet meer open
- Trilt bij hogere snelheden, vermoedelijk omdat het lood van de achterwielen is.
- Ruitenwisser doet het niet lekker bij de laagste interval stand, voor de rest wel
- Een koplamp doet het soms wel, soms niet... Dat is zeker een afkeurpunt, dat weet ik. **Opgelost**
Defender 110:
- Het linker zij-lichtje doet het niet (Die schuin boven de koplamp), daar dat niet echt een koplamp is twijfel ik daar over.
Het moge duidelijk zijn dat ik me over de Defender niet zo'n zorgen maak alleen de Discovery is een beetje een zorgen kindje... (ook nog niet zo lang deel van de familie...)
Groeten,
Sander
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/01/2012 15:49 door sanderovich.
De jaarlijkse APK perikelen zitten er weer aan te komen voor de Disco en de Def...
Aangezien de tijd schaars is voor ze op mogen, vroeg ik me af welke manco's die nog op het to-do lijstje staan daadwerkelijk afkeur punten zijn voor de APK.
Discovery 1:
- Tik in de motor, neem aan dat daar niet naar gekeken wordt? Motor loopt verder als een zonnetje...
- Achterklep wil niet meer open
- Trilt bij hogere snelheden, vermoedelijk omdat het lood van de achterwielen is.
- Ruitenwisser doet het niet lekker bij de laagste interval stand, voor de rest wel
- Een koplamp doet het soms wel, soms niet... Dat is zeker een afkeurpunt, dat weet ik. **Opgelost**
Defender 110:
- Het linker zij-lichtje doet het niet (Die schuin boven de koplamp), daar dat niet echt een koplamp is twijfel ik daar over.
Het moge duidelijk zijn dat ik me over de Defender niet zo'n zorgen maak alleen de Discovery is een beetje een zorgen kindje... (ook nog niet zo lang deel van de familie...)
Groeten,
Sander
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/01/2012 15:49 door sanderovich.
-
Bart van Dessel
Re: APK
Disco is geen zorgenkindje, allemaal kwestie van achterstallig onderhoud. Alles wat je opnoemt is in een uurtje of 3 te fixen. Tik in motor is de vacuümpomp of kleppen stellen, achterklep is questie van LR logo uit je zwarte handgreep eruit wippen, veel kruipolie of WD40 inspuiten en hij komt vanzelf los, koplamp is zeer waarschijnlijk een los contactje bij je stekker achter de lamp, trillen op hogere snelheid is kwestie van wielen balanceren, effe naar de bandenboer. Dus kom uit die luie stoel en doe er wat aan! Of je geeft mij 2 uur de tijd en ik heb het verholpen.
Groetjes, Bart van Dessel (die een beetje sarcastisch over kan komen, excuus daarvoor..)
Groetjes, Bart van Dessel (die een beetje sarcastisch over kan komen, excuus daarvoor..)
-
sanderovich
Hahaha, en daarom is iedereen blij dat je weer terug bent Bart
Een beetje sarcasme wordt wel gewaardeerd hoor, alleen ik heb de Disco pas sinds eind oktober in mijn bezit en sinds een maand rijdend dus dan komen die andere puntjes aan de beurt... De Disco is ook alleen een zorgenkindje voor de komende APK (19 januari)
Aangezien ik hier in Breda geen overdekte klusplek heb ben ik aangewezen op het weer en dat zit de laatste tijd niet zo mee helaas, maar als jij zegt dat het zo snel te verhelpen is zal ik me de eerste beste middag dat ik niet hoef te werken en het droog genoeg is eens aan wijden
Net ff een schroevendraaier en WD40 gepakt en overvloedig in de ruimte achter het logo gespoten... Nog geen beweging in de hendel te krijgen maar ik zal geduldig wachten
Rest moet bij daglicht.
Mocht ik d'r nou zelf helemaal niet uitkomen met de motor of electra (bij de Def is iemand echt dramatisch aan het hobbyen geweest ) weet ik je wel te vinden
Groeten,
Sander (die helemaal geen luie stoel heeft om in te zitten, geen tijd ook )
Een beetje sarcasme wordt wel gewaardeerd hoor, alleen ik heb de Disco pas sinds eind oktober in mijn bezit en sinds een maand rijdend dus dan komen die andere puntjes aan de beurt... De Disco is ook alleen een zorgenkindje voor de komende APK (19 januari)
Aangezien ik hier in Breda geen overdekte klusplek heb ben ik aangewezen op het weer en dat zit de laatste tijd niet zo mee helaas, maar als jij zegt dat het zo snel te verhelpen is zal ik me de eerste beste middag dat ik niet hoef te werken en het droog genoeg is eens aan wijden
Net ff een schroevendraaier en WD40 gepakt en overvloedig in de ruimte achter het logo gespoten... Nog geen beweging in de hendel te krijgen maar ik zal geduldig wachten
Rest moet bij daglicht.
Mocht ik d'r nou zelf helemaal niet uitkomen met de motor of electra (bij de Def is iemand echt dramatisch aan het hobbyen geweest ) weet ik je wel te vinden
Groeten,
Sander (die helemaal geen luie stoel heeft om in te zitten, geen tijd ook )
-
sanderovich
Ik was zelf ook al tot de conclusie gekomen dat als het echt kwaad had gekund ik het inmiddels wel gemerkt zou hebben. (160 km/h schijnt hij te halen, meldde een vriend die blijkbaar minder zuinig is op mijn auto dan ik zou willen...)
Ga eerst zelf eventjes prutsen want ik geloof dat jij niet helemaal bij Breda in de buurt woont, wel?
Groetjes,
Sander
Ga eerst zelf eventjes prutsen want ik geloof dat jij niet helemaal bij Breda in de buurt woont, wel?
Groetjes,
Sander
-
defendertje90
maakt niet uit daarom vraag ik het ook gewoon. Misschien kon ik je helpen met een probleem.
Mocht je zelf geen tijd hebben om het allemaal na te kijken dan weet ik nog wel iemand op een half uurtje rijden van je. Waarschijnlijk kan hij je dan wel helpen
Bij interesse stuur mij even een mailtje roybruurs(at)hotmail(punt)com
Mocht je zelf geen tijd hebben om het allemaal na te kijken dan weet ik nog wel iemand op een half uurtje rijden van je. Waarschijnlijk kan hij je dan wel helpen
Bij interesse stuur mij even een mailtje roybruurs(at)hotmail(punt)com
-
Bart van Dessel
Oeps, dacht automatisch dat het om een 300 tdi ging bij een Disco......dan ligt het niet aan de vacuümpomp, die heeft een 3.9 niet, waarschijnlijk klepstoters in dit geval. Met het achterklepslot ook zelf wat rommelen aan het slot en nog wat kruipolie erin spuiten, zo en nu ga ik aan 't werk.
gr, bart
gr, bart
-
Paul Engels
Maar je vraag was wat een APK probleem kan worden. Uit je lijstje alleen de lampjes, de rest vraagt wel om aandacht maar niet voor de APK.
Maar let er wel op dat de APK keurmeester het lijstje maakt wat voor een groot deel uit toleranties en speling aan de onderkant bestaat. Er zijn ook wel weer wat dingen veranderd, zorg dat wat je nu weet verholpen is en biedt hem in de garage aan, dan kunnen ze een lijstje maken met apk punten, of als je geluk hebt geen lijstje en alleen apk rapport!!
Succes
Maar let er wel op dat de APK keurmeester het lijstje maakt wat voor een groot deel uit toleranties en speling aan de onderkant bestaat. Er zijn ook wel weer wat dingen veranderd, zorg dat wat je nu weet verholpen is en biedt hem in de garage aan, dan kunnen ze een lijstje maken met apk punten, of als je geluk hebt geen lijstje en alleen apk rapport!!
Succes
-
Paul Engels
In apk regels staat inderdaad dat de portieren van binnen en buitenzijde open moeten kunnen, de achterklep moet alleen deugelijk vergrendeld zijn in slot, hoe en of die open gaat staat niet omschreven, als haal je het slot weg en bouw je er een motortje in wat de het zonder aan te raken ontgrendeld.
-
Marc-my-Words
Paul Engels Schreef:
-------------------------------------------------------
> In apk regels staat inderdaad dat de portieren van
> binnen en buitenzijde open moeten kunnen, de
> achterklep moet alleen deugdelijk vergrendeld zijn
> in slot, hoe en of die open gaat staat niet
> omschreven, als haal je het slot weg en bouw je er
> een motortje in wat de het zonder aan te raken
> ontgrendeld.
Niet open te krijgen lijkt mij het toppunt van deugdelijk in het slot vergrendeld !!
Let echter wel even goed op, niet iedere keurmeester is zo goed op de hoogte van wat hij precies moet keuren en wanneer iets afkeur is.
Marc
-------------------------------------------------------
> In apk regels staat inderdaad dat de portieren van
> binnen en buitenzijde open moeten kunnen, de
> achterklep moet alleen deugdelijk vergrendeld zijn
> in slot, hoe en of die open gaat staat niet
> omschreven, als haal je het slot weg en bouw je er
> een motortje in wat de het zonder aan te raken
> ontgrendeld.
Niet open te krijgen lijkt mij het toppunt van deugdelijk in het slot vergrendeld !!
Let echter wel even goed op, niet iedere keurmeester is zo goed op de hoogte van wat hij precies moet keuren en wanneer iets afkeur is.
Marc
-
Paul Engels
ja, er zijn altijd garage bedrijven die het niet zo nauw nemen met de regels en hun apk papieren op het spel willen zetten voor een paar minimale afkeurpunten....
Het zou toch wel fijn zijn als de lampjes werken bijvoorbeeld, dan kunnen wij ook zien dat er een laro van rechts komt in het donker. APK is niet alleen een straf, ook al zijn er veel regels die vaag of onlogisch zijn, de basis gaat over je eigen veiligheid en die van de medeweggebruikers om je heen!!
Het zou toch wel fijn zijn als de lampjes werken bijvoorbeeld, dan kunnen wij ook zien dat er een laro van rechts komt in het donker. APK is niet alleen een straf, ook al zijn er veel regels die vaag of onlogisch zijn, de basis gaat over je eigen veiligheid en die van de medeweggebruikers om je heen!!
-
Henk Bossinade
Paul,ik vertel dat als je met je wagen naar een garage gaat op wat voor tijdstip dan ook,dus zonder er eerst uren of dagen aan te hebben gesleuteld,hij gewoon de 1e keer goedgekeurd wordt.Ik heb het helemaal niet over garages die het niet zo nauw nemen met de APK regels.Naar zo'n garage zou ik niet toegaan.Ik betaal voor een APK keuring en verlang daarvoor dat mijn wagen geheel wordt nagekeken en streng gecontroleerd.Ik wijs de keurmeester soms op punten en vertel dat hij beter moet opletten.Als je je wagen goed onderhoud,dan is er geen probleem en moet de keurmeester hem goedkeuren.Dat heb je dan aan jezelf te danken en niet aan de garage.Vr gr Henk B.
-
Paul Engels
Dan heb ik je verkeerd begrepen, het topic ging over een aantal dingen die wel of niet voldoen aan de apk regels, als je deur niet opengaat of een lamp defect is en je komt bij de garage kan de keurmeester kijken wat hij wil, maar je moet met me eens zijn dat die punten niet vanzelf verholpen worden
Zoals je al zegt, als je zorgt dat alles in orde is dan is er geen probleem dus eerst even zorgen dat alles in orde is wat voor de apk noodzakelijk is.
Paul
Zoals je al zegt, als je zorgt dat alles in orde is dan is er geen probleem dus eerst even zorgen dat alles in orde is wat voor de apk noodzakelijk is.
Paul
-
sanderovich
Ok, vandaag ff allebei de koplampen vervangen en de stekkertjes netjes weer aangeduwd en dat probleem is verholpen!
Wel een nieuw probleem gevonden:
Links achter krijg ik het kinderslot er niet af... Heb het palletje in de deur al in allebei de standen geprobeerd, zonder resultaat. Wordt binnenkort maar ff de bekleding er af halen om te kijken wat er blijft hangen. Ook voor de achterklep, want met overvloedig WD40 is er nog geen enkele beweging in te krijgen in de hendel aan de buitenkant. Binnenkant kan ik het hendeltje wel helemaal open trekken maar de klep gaat niet open.
Sander
Wel een nieuw probleem gevonden:
Links achter krijg ik het kinderslot er niet af... Heb het palletje in de deur al in allebei de standen geprobeerd, zonder resultaat. Wordt binnenkort maar ff de bekleding er af halen om te kijken wat er blijft hangen. Ook voor de achterklep, want met overvloedig WD40 is er nog geen enkele beweging in te krijgen in de hendel aan de buitenkant. Binnenkant kan ik het hendeltje wel helemaal open trekken maar de klep gaat niet open.
Sander
-
Edgar
Een tik in een V8 motor. Help!!!!
Te dikke olie
Te lage olie druk
Verstopte hydraulische klep stoter
Versleten nokken as
Versleten distributie ketting
Versleten distributie tandwielen
Kantellende zuiger.
Ik heb bovenstaande allemaal gezien. Terwijl de motor normaal starte en liep als een zonnetje.
Het goede nieuws is dat het geen APK afkeurpunt is.
Edgar Stage One V8 (totaal gereficeerd)
Te dikke olie
Te lage olie druk
Verstopte hydraulische klep stoter
Versleten nokken as
Versleten distributie ketting
Versleten distributie tandwielen
Kantellende zuiger.
Ik heb bovenstaande allemaal gezien. Terwijl de motor normaal starte en liep als een zonnetje.
Het goede nieuws is dat het geen APK afkeurpunt is.
Edgar Stage One V8 (totaal gereficeerd)
-
sanderovich
Mja daar was ik al bang voor... Maar daar kom ik tzt wel weer op terug met een filmpje er bij zodat iedereen daar weer zijn expretise over kan laten gaan mocht ik er zelf niet uit komen.
Voorlopig eerst de achterklep zien te openen en de deur links achter van het kinderslot af zien te krijgen. Leek me vrij makkelijk maar aangezien ik niet zelf precies weet hoe het allemaal werkt moet ik er toch iets langer voor gaan zitten.
Sander
Voorlopig eerst de achterklep zien te openen en de deur links achter van het kinderslot af zien te krijgen. Leek me vrij makkelijk maar aangezien ik niet zelf precies weet hoe het allemaal werkt moet ik er toch iets langer voor gaan zitten.
Sander
-
Edgar
Het kinderslot is een schuifje in de achterdeur, daar kun je alleen bij als de deur open is, zit onder of boven de slot grendel in de deur, dus aan de kopse kant.
Het openen van de laadklep is een leuk probleem. Ik heb met iemand in de auto en buiten de auto gezeten knop indrukken binnen en buiten, deur proberen iets op te tillen en schudden. Na een half uur etteren en een heleboel #@$%^&*())(**&^$#@!! had ik het ding open.
Daarna nog een keer de zelfde ellende gehad, toen zat er een laken tussen de deur bodem , ook niet open te krijgen.
Ik heb 3 disco's gehad, bij twee van deze het zelfde euvel, achter deur vast.
Succes er mee.
Groeten
Edgar Stage One V8
Het openen van de laadklep is een leuk probleem. Ik heb met iemand in de auto en buiten de auto gezeten knop indrukken binnen en buiten, deur proberen iets op te tillen en schudden. Na een half uur etteren en een heleboel #@$%^&*())(**&^$#@!! had ik het ding open.
Daarna nog een keer de zelfde ellende gehad, toen zat er een laken tussen de deur bodem , ook niet open te krijgen.
Ik heb 3 disco's gehad, bij twee van deze het zelfde euvel, achter deur vast.
Succes er mee.
Groeten
Edgar Stage One V8
-
Frans Bonnes
Vaak zit er dan van het achterdeur mechaniek in de deur een palletje dat halverwege blijft hangen.
Dus even de binnenbekleding van de deur af, en wat rommelen aan als de stangetjes die daar dan zitten.
Vooral de stangetjes die verbonden zijn met de buitenhandel.
Meestal is dan het probleem dan opgelost, wel alles daarna goed schoonmaken en smeren.
fb
Dus even de binnenbekleding van de deur af, en wat rommelen aan als de stangetjes die daar dan zitten.
Vooral de stangetjes die verbonden zijn met de buitenhandel.
Meestal is dan het probleem dan opgelost, wel alles daarna goed schoonmaken en smeren.
fb
-
sanderovich
Ja dat schuifje van het kinderslot was uiteraard het eerste wat ik probeerde maar dat werkt dus helaas niet. dat is een beetje het probleem.
Achterdeur lijkt me inderdaad een palletje wat blijft zitten en de boel op kinderslot houdt. Achterklep lijkt me zo op het eerste gezicht (met de bekleding er al af gesloopt bij beide trouwens) iets dat vast gelopen is bij het deel naar de hendel aan de buitenkant...
Alleen bij de achterklep kom je er inderdaad knap lastig bij met de deur dicht
Sander
Achterdeur lijkt me inderdaad een palletje wat blijft zitten en de boel op kinderslot houdt. Achterklep lijkt me zo op het eerste gezicht (met de bekleding er al af gesloopt bij beide trouwens) iets dat vast gelopen is bij het deel naar de hendel aan de buitenkant...
Alleen bij de achterklep kom je er inderdaad knap lastig bij met de deur dicht
Sander