2.5 td slaat af na ongeveer 5min.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Chris

2.5 td slaat af na ongeveer 5min.

Bericht door Chris »

Beste allen,

Ik ben een beetje desperate over mijn 2.5 td.
Toen ik hem kocht zij de eigenaar als je boven de 80 km uitkomt wil hij wel eens afslaan, maar als je hem dan ontlucht doet tie het weer.
Inmiddels heb ik brandstofslangen vervangen opvoerpomp vervangen filter vervangen incl alle ringetjes slangklemmen etc.
Telkens als ik de motor ontlucht, start hij vrijwel direct op de één of andere manier blijft er lucht inkomen.

Heeft er al meer iemand met dit probleem te kampen gehad?
Ben op zoek naar waardevolle adviezen.
We praten hier over een landrover 90 van 1986 met een 2.5 liter turbo diesel met interkoeler.
Voorheen heeft er een benzine motor in deze auto gezeten.

Wat ik nog niet heb gedaan is het complete filter huis vervangen, ik vind dat hier veel slangen bij elkaar komen waarvan ik denk dat de retouren van brandstofpomp en verstuivers beter ergens anders bij elkaar gevoegd zouden kunnen worden dan op het filterhuis.
Heeft iemand hier goede ideeen over.

Gr. Chris
sirmartin

Re: 2.5 td slaat af na ongeveer 5min.

Bericht door sirmartin »

Zou het ook niet kunnen zijn dat de tank niet goed belucht wordt en je de boel vacuum zuigt en dat daadoor de opvoer pomp niet meer tegen dit vacuum kan op pompen.
Je zou eens zonder tankdop kunnen draaien...
Als het een kwestie van lucht aanzuigen is dan moet het toch ergens naar binnen komen. zou je toch al het slangwerk tussen opvoerpomp en tank moeten checken.
Maar zou het ook niet na je opvoer pomp zitten?
Wat dingen die me te binnen schieten. Suc6 er mee.

Groeten,
Martin

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/12/2011 20:42 door sirmartin.
roderiquez

Bericht door roderiquez »

iemand op dit forum heeft een vergelijkbaar probleem gehad. heeft toen enkele slangen vervangen voor doorzichtbare, zag na een tijdje draaïen kleine luchtbelletjes in de slangen ontstaan. Hierdoor kon hij vrij snel het probleem vinden. Misschien een idee voor jou?
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

Ik zou even lichte (!.....) overdruk op de tank zetten als alles goed droog is, en dan het hele systeem langzaam langs lopen. vond zo ook een gescheurd T-stukje in het brandstof circuit.

Jan Schober
rovertje.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c1416d3468aa88ccb29172fa20dac207', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhome.versatel.nl%2Fkamer31%2FFotos%2Frovertje.jpg', 'http://home.versatel.nl/kamer31/Fotos/rovertje.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhome.versatel.nl%2Fkamer31%2FFotos%2Frovertje.jpg', '', 14975375, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Serie IIa 88 "Johnyboy"
Rob Besse

Bericht door Rob Besse »

Hoi,

Ik begrijp dat het een ombouw betreft van benzine naar diesel, het probleem zou kunnen zitten in de brandstofretour naar de tank, deze is er dan ook later aan gemaakt en daar hoort een soort restrictie in te zitten, een relatief kleine opening in de aansluitnippel op de tank, als dat te groot is gaat er te veel brandstof retour en kom je voor de motor te kort, je kan proberen om de retour ter plaatse van een slangetje wat te knijpen met een klemmetje en zien of dat resultaat heeft.

Succes!

M.vr.gr, Rob Ex Belg benzine nu 2,5 NA Serie III
ron bolleboom

Bericht door ron bolleboom »

waarschijnlijk het membraampje lek aan de brandstofpomp !
Chris

Bericht door Chris »

Hoi Ron,

Nieuwe opvoer pomp gemonteerd,nog steeds probleem aanwezig, heb nu de aanzuigpijp uit de tank gehaald om te controleren op scheurtjes en/of verstoppingen.
Zo het zich laat aanzien ook niets mee aan de hand.
Kan het zijn dat de terugslagklep op het filter waar de retour leiding van af de HD pomp op zit voor problemen zorgt.
En hoe traceren we dit?

Chris
Rob Besse

Bericht door Rob Besse »

Hoi Chris,

Heb je geprobeerd om de retour te knijpen met een (lijm)klemmetje, is eenvoudig uit te voeren en je sluit weer een mogelijkheid uit. Er zijn diesels die een veerbelast klepje in de retour hebben en als dat blijft hangen is er te weinig weerstand in de retour en heb je dezelfde problemen.

Groet,

Rob.
Chris

Bericht door Chris »

Yes,PROBLEEM OPGELOST, uiteindelijk zat er een verkeerde opvoerpomp op.
Er zat een opvoerpomp op van een serie degene die ook op de 2.25 diesel zit,op zich kan dat, alleen moet je dan ook een andere plaat tussen motorblok en opvoerpomp monteren anders komt het armpje wat tegen de nokkenas aanloopt nooit bij de nokkenas.
Bij mij was dat het geval dus, de keer dat ik hem opgehaald had uit Leusden reed ik met een volle tank toen bleef hij het wel doen , toen kon de hd pomp het net bijwerken zolang ik maar niet te veel gas gaf.Zonder geluk vaart niemand wel!!!
Iedereen bedankt voor zijn bijdrage en handige tips die ik zoiezo niet zal vergeten mocht zich nogeens iets dergelijks voordoet.

Gr.Chris
Plaats reactie