110 benzine naar 200tdi defender

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Tonny

110 benzine naar 200tdi defender

Bericht door Tonny »

Hallo hiero.
Yeps i know... weer zo 1tjuh die de 2.25 te traag vind, vooral in het optrekken en het meekomen met de rest.
Ook is naar mijn gevoel mijn motor een probleem motor grrrrr
Zal waarschijnelijk een defender 200tdi in bouwen..... maar nu de versnellings bak ( een militair dus waarschijnelijk een 1.6 bak met zeer korte 1e en 2e???)
wat nu als ik deze hoofd bak laat zitten en er een tussen bak aan hang 1.4???? alles word iets langer en top loopt ook op???? of moet ik nog aan meer probleempjes denken ( uitdagingen las ik ergens wat ik personelijk ook een VEEEEEEEEL mooier woord vind)

By the way: gelukkig nieuwjaar

Groetjes Tonny
Dixo

Re: 110 benzine naar 200tdi defender

Bericht door Dixo »

Prima zet zo'n 1.4 tussenbak. Als je bandenmaat standaard blijft en je niet teveel met zware aanhangers gaat rijden kun je ook een 1.2 overwegen.

Versnellingsbak gewoon laten zitten. Als die daadwerkelijk een kortere 1e & 2e versnelling heeft, misschien de 1.2 tussenbak net iets eerder overwegen.

5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/01/2012 04:47 door Dixo.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Precies.
Als je geen zware aanhangers trekt of echt zwaar beladen met roof-rack en reusachtige banden rond rijdt dan is een 1:1,2 tussenbak zeker een serieuze optie -- een Tdi200 moet dit aankunnen aangenomen dat er die Tdi in normaal goede conditie is.

Kijk maar eens bij Ashcroft naar de bak-typen en vooral ook naar de calculator (en houdt dan rekening met max-koppel en ± 3/4 max toeren van de Tdi om het toeren-traject waarin de motor goed werkt even te definieren). Een militaire bak met extra lage 1e versnelling maakt een 1:1,2 tussenbak eerder aantrekkelijk, aangenomen dat je geen bezwaar hebt tegen de wat grotere stappen -- het wordt zeker geen "close-range" versnellingsbak.

Marc
Tonny

Bericht door Tonny »

Thanks voor jullie open en eerlijke mening....:+))
Maar waarom zouden jullie de overstap van 1.6 naar 1.2 nemen???? waarom niet de tussen weg 1.4???? ( las namelijk ook ergens dat er al sommige terug waren gegaan van 1.2 overbrengingen naar 1.4)
1.2 is las ik ergens een hele versnelling opschuiven, gaat ook gepaard met minder toeren dus op eventueel 120km op snelweg ( minder geluid) maar dus ook kracht in leveren.
1.4 is halve versnelling opschuiven...... 120km per uur is bijna aan zijn top dus meer geluid en toeren ( top zal rond de 130 hangen?)..... en de korte 1 kan ik wel opvangen om deze gewoon over te slaan ( in zijn 2 aan rijden onder gewone omstandigheden?)
Maar dus als het nodig is wel meer trekkracht.....
Ik begin waarschijnelijk gewoon eerst met de motor en sluit deze gewoon aan op mijn 1.6 overbrenging en kijken wat ik dan heb.....( top 112km en dus op volle toeren en nog steeds korte versnellingen)
Ik hoef niet echt meer snelheid, boven de 120 zal ik toch nooit rijden ( en geluids isolatie doet ook wonderen .... toch?) maar vrachtautos die me in willen halen en als mijn 2.25 koud is in de 2 min naar de 100km per uur ben ik toch wel moe :+)....

Vriendelijke groetjes Tonny
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Waarom zal je de 1e overslaan als je die met een andere tussenbak wel nuttig kunt gebruiken?
In die gevallen dat je echt wél iets laags nodig hebt heb je immers altijd nog Low-gear.

Het hangt allemaal een beetje af van je wensen en rijstijl (en van wat je laadt en trekt en van de conditie van de Tdi).
Er is niks tegen om zo nu en dan even terug te moeten schakelen. Dat is waarschijnlijk beter voor de acceleratie en voor de motor,
Verder als je eenmaal op gang bent dan is rust aan je kop en lagere toeren voor de motor zo slecht niet.
Mijn ervaring met de Tdi is beperkt, met een Td5 des te groter: die laatste kan gewoon een hele versnelling hebben boven op de standaard setting met en 1:1,4 tussenbak, en je slaat met een Td5 gemakkelijk de 1e over ondanks het feit dat ie geen korte/militaire 1e heeft. (Nu is een Td5 ondanks de cijfers toch duidelijk sterker en soepeler als een Tdi, maar goed, ik heb het dan ook om een héle versnelling bovenop de standaard setting.)

Verder is er de "winst" dat je waarschijnlijk makkelijker/goedkoper een 1:1,2 tussenbak vindt (van een Disco) als een 1:1,4.

Maar goed, je kan eens kijken of je nog een hele versnelling denkt te missen met een 1:1,6 tussenbak.

Marc
Plaats reactie