koppeling 109
-
Dirk109
koppeling 109
Hallo prikkers ik heb wat problemen met mijn koppeling van de 109 benz 2.25.
Soms gaat hij niet in de versnelling vooral als de boel nog koud is en gaat dan ook niet uit de versnelling behalve als ik de motor uit zet of de rode pook in de middenstand zet gaat alles weer soepel.
Als ik dan toch in zijn een gaat en de koppeling op laat komen en weer ontkoppel heeft hij de neiging om langzaam door te rijden met iets een slippende koppeling.
Ik zou denken hij ontkoppeld niet geheel maar het echte aangrijppunt zit dan nog steeds aan het begin van de slag van het pedaal(dus boven in).
Vloeistof nivo is geheel stabiel en ik zie nergens lekkage, ook het tussenslangetje blaast niet op bij pedaalslag.
Wel is de vloeistof niet helder maar erg donker terwijl het twee jaar geleden is vervangen.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
Ik heb nog nooit iets vervangen of gerepareerd aan het koppelings gebeuren dus mogelijk moet er wat vervangen worden.
Van half werk hou ik niet en denk er aan om beide cylinders,slang en vloestof maar te vervangen en vraag me eigen af of het spatbord hierbij verwijderd moet worden.
Dirk109
Soms gaat hij niet in de versnelling vooral als de boel nog koud is en gaat dan ook niet uit de versnelling behalve als ik de motor uit zet of de rode pook in de middenstand zet gaat alles weer soepel.
Als ik dan toch in zijn een gaat en de koppeling op laat komen en weer ontkoppel heeft hij de neiging om langzaam door te rijden met iets een slippende koppeling.
Ik zou denken hij ontkoppeld niet geheel maar het echte aangrijppunt zit dan nog steeds aan het begin van de slag van het pedaal(dus boven in).
Vloeistof nivo is geheel stabiel en ik zie nergens lekkage, ook het tussenslangetje blaast niet op bij pedaalslag.
Wel is de vloeistof niet helder maar erg donker terwijl het twee jaar geleden is vervangen.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
Ik heb nog nooit iets vervangen of gerepareerd aan het koppelings gebeuren dus mogelijk moet er wat vervangen worden.
Van half werk hou ik niet en denk er aan om beide cylinders,slang en vloestof maar te vervangen en vraag me eigen af of het spatbord hierbij verwijderd moet worden.
Dirk109
-
Exfietser
Re: koppeling 109
Waarschijnlijk defecte (intern lekkende) hoofdremcilinder. Om te vervangen is het het makkelijkste om het hele pedaal huis te verwijderen met de zes schroeven binnen achter de pedalen. Verder binnenscherm van spatbord er uit en dan de vier grote parkers loshalen waarmee het zijscherm aan het schutbord vast zit En het boutje bovenop de scherm natuurlijk. Je kunt dan het scherm opzij buigen/trekken en het koppelingshuis is bereikbaar en met wat moeite er uit te nemen.
Arnold.
Arnold.
-
westfries.
Re: koppeling 109
Arnold dat heet een koppeling cilinder ,die rem cilinder kan je beter eerst losmaken iets opzij duwen en dan kan je zonder te veel moeite bij je koppeling cilinder
Ja in het werkplaats handboek staat het anders omschreven maar die parkers waar jij het over hebt zijn 9 van de 10 keer zonder kopervet vast gezet en je sloopt de boel
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0b358113f5473543ad9fb5a2ba419a4f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 14967661, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ja in het werkplaats handboek staat het anders omschreven maar die parkers waar jij het over hebt zijn 9 van de 10 keer zonder kopervet vast gezet en je sloopt de boel
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0b358113f5473543ad9fb5a2ba419a4f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 14967661, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
JustinvS
Re: koppeling 109
Een slippende koppeling is wanneer je de koppeling volledig hebt laten opkomen maar hij niet volledig koppelt (en dus doorslipt terwijl hij dat gewoon gekoppeld mee moet draaien). Jij hebt last van niet volledig ontkoppelen. Op dit moment schakel je dus zonder genoeg te ontkoppelen en dus op je synchroringen, ook als de bak warm is. Die zullen hiervan extra slijten. Het is van belang om dus tijdig een oplossing voor dit probleem te zoeken.
>Vloeistof nivo is geheel stabiel en ik zie nergens lekkage, ook het tussenslangetje blaast niet op bij pedaalslag.
Dit wijst er op dat er geen lekkage naar buiten toe is in de koppelingscilinders, en de koppelingsslang goed genoeg is.
>Wel is de vloeistof niet helder maar erg donker terwijl het twee jaar geleden is vervangen.
Dit wijst er op dat 1 of beide koppelingscilinders intern is opgelost, en gezien de problemen daardoor intern lek is. Dit zie je vaak niet aan de buitenkant maar de werking van de cilinder is zwaar beperkt doordat de vloeistof langs de rubbers geperst wordt in plaats van verplaatst wordt naar waar het moet zijn. Ik gok dat de oorzaak hiervan is dat je bij het vervangen van de remvloeistof een Dot nummer hebt gebruikt van hoger dan 3 in combinatie met matige rubbers (slechte kwaliteit, ouderdom, verontreiniging).
De oplossing van het probleem is het vervangen van 1 of beide koppelingcilinders, omdat alles mogelijk is aangetast/verontreinigd is zou mijn voorkeur uitgaan naar het vervangen van beide cilinders voor een goed merk (Lucas/Girling/Delphi en mogelijk AP). Er bestaat een mogelijkheid om de cilinders van een nieuw binnenwerk te voorzien maar vaak mislukt dit, en 2 revisiesets is al dicht in de buurt van een nieuwe cilinder. Ten slotte nog het advies om de koppelingsslang en eventueel de leidingen ook te vervangen, dit kost weinig maar geeft je wat meer ruimte m.b.t. het rigoreus demonteren. Daarnaast kan het er dan weer een tijdje tegenaan.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6eab169d0016d32f2c5b4ba17d762838', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 14967679, 600, 600, 'Loading image ...', false);
>Vloeistof nivo is geheel stabiel en ik zie nergens lekkage, ook het tussenslangetje blaast niet op bij pedaalslag.
Dit wijst er op dat er geen lekkage naar buiten toe is in de koppelingscilinders, en de koppelingsslang goed genoeg is.
>Wel is de vloeistof niet helder maar erg donker terwijl het twee jaar geleden is vervangen.
Dit wijst er op dat 1 of beide koppelingscilinders intern is opgelost, en gezien de problemen daardoor intern lek is. Dit zie je vaak niet aan de buitenkant maar de werking van de cilinder is zwaar beperkt doordat de vloeistof langs de rubbers geperst wordt in plaats van verplaatst wordt naar waar het moet zijn. Ik gok dat de oorzaak hiervan is dat je bij het vervangen van de remvloeistof een Dot nummer hebt gebruikt van hoger dan 3 in combinatie met matige rubbers (slechte kwaliteit, ouderdom, verontreiniging).
De oplossing van het probleem is het vervangen van 1 of beide koppelingcilinders, omdat alles mogelijk is aangetast/verontreinigd is zou mijn voorkeur uitgaan naar het vervangen van beide cilinders voor een goed merk (Lucas/Girling/Delphi en mogelijk AP). Er bestaat een mogelijkheid om de cilinders van een nieuw binnenwerk te voorzien maar vaak mislukt dit, en 2 revisiesets is al dicht in de buurt van een nieuwe cilinder. Ten slotte nog het advies om de koppelingsslang en eventueel de leidingen ook te vervangen, dit kost weinig maar geeft je wat meer ruimte m.b.t. het rigoreus demonteren. Daarnaast kan het er dan weer een tijdje tegenaan.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6eab169d0016d32f2c5b4ba17d762838', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 14967679, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Exfietser
Re: koppeling 109
Ja Evert die bouten zijn inderdaad vaak @#$@#$%@#$%^ Maar het loshalen van je rempedaal is ook een risico. Verbuigen van de remleidingen enzo. Het is net wat je makkelijker vind. Ik ben altijd wat voorzichtig met remleidingen enzo. Bij mij gaan alle schroeven er overigens wel makkelijk uit.
Arnold.
Arnold.
-
Dirk109
Re: koppeling 109
Ok, dat is info waar ik iets aan heb bedankt!
Mijn wings zijn geheel bekleed met tranenplaat dus ik heb de mogelijkheid om een hoekje uit de wing te zagen onder de tranenplaat.
Ik heb wel eens gezlezen dat dit precies genoeg is voor demontage van de hoofdkoppelings cylinder.
.
En inderdaad heb ik twee jaar geleden de vloeistof vervangen voor DOT3/4 wat volgens mij wel goed moest zijn.
Ik ga de beide cylinders maar vervangen en gelijk merkspul kopen wat ik ook met alle remmen heb gedaan met goed gevolg.
Dirk109
Mijn wings zijn geheel bekleed met tranenplaat dus ik heb de mogelijkheid om een hoekje uit de wing te zagen onder de tranenplaat.
Ik heb wel eens gezlezen dat dit precies genoeg is voor demontage van de hoofdkoppelings cylinder.
.
En inderdaad heb ik twee jaar geleden de vloeistof vervangen voor DOT3/4 wat volgens mij wel goed moest zijn.
Ik ga de beide cylinders maar vervangen en gelijk merkspul kopen wat ik ook met alle remmen heb gedaan met goed gevolg.
Dirk109
-
JustinvS
Re: koppeling 109
Met een stukje inzagen en een beetje bijbuigen heb je net aan genoeg ruimte. Ik ben vaak fan van wat extra ruimte, dus demonteer ik meestal de wing ondanks dat dit best veel extra werk oplevert.
Dot 3/4 is neem ik aan gewoon 4, en kan met oude of zeer matige rubbers wel eens niet goed uitgepakt hebben. Ik gebruik preventief alleen 3 omdat mijn hoofdkoppelingscilinder gereviseerd is, de rest is nieuw van Lucas en kan dus Dot 4 hebben.
Succes met klussen, gaat vast lukken!
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('65d4a60e41c73fd145fe276b8049e9bc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 14968800, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dot 3/4 is neem ik aan gewoon 4, en kan met oude of zeer matige rubbers wel eens niet goed uitgepakt hebben. Ik gebruik preventief alleen 3 omdat mijn hoofdkoppelingscilinder gereviseerd is, de rest is nieuw van Lucas en kan dus Dot 4 hebben.
Succes met klussen, gaat vast lukken!
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('65d4a60e41c73fd145fe276b8049e9bc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 14968800, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Eric&Betty Boop
Re: koppeling 109
Ik gebruik in Betty sinds ik haar heb DOT 5.1 zonder problemen.
In Pepé gebruikte ik dat ook.
Volgens mij is dat DOT3 geneuzel wat hier op de prik altijd langs komt een broodje aap verhaal Justin.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8af410d90025ab56a0f36fd7e39d03b1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14968831, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('6dc63b9b7a2315b853fbb8f4939d1f1e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14968831, 600, 600, 'Loading image ...', false);
In Pepé gebruikte ik dat ook.
Volgens mij is dat DOT3 geneuzel wat hier op de prik altijd langs komt een broodje aap verhaal Justin.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8af410d90025ab56a0f36fd7e39d03b1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14968831, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('6dc63b9b7a2315b853fbb8f4939d1f1e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14968831, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Eric&Betty Boop
Re: koppeling 109
Dirk109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Soms gaat hij niet in de versnelling vooral als de
> boel nog koud is
Als hij warm is doet hij het dan wel goed Dirk?
Een beschadigd of iets scheef zittend toplager kan dit euvel ook veroorzaken. De priseas wordt dan nog iets meegenomen door het vliegwiel waardoor de bak dus niet stil komt te staan met ingetrapte koppeling.
Dit samen met de koude dikke olie in de bak zorgen dan voor het niet in de versnelling kunnen zetten zonder gekraak.
Als de boel warm is wordt de weerstand van het toplager minder en de bakolie dunner(de synchromessen werken dan beter) en de assen in de bak komen wel vlot tot stilstand als je een versnelling in wil schakelen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b72878a35cb7c3cfe983e99171e6bbfd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14968923, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('501e51f16d0fab0777e863f6244a7351', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14968923, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Soms gaat hij niet in de versnelling vooral als de
> boel nog koud is
Als hij warm is doet hij het dan wel goed Dirk?
Een beschadigd of iets scheef zittend toplager kan dit euvel ook veroorzaken. De priseas wordt dan nog iets meegenomen door het vliegwiel waardoor de bak dus niet stil komt te staan met ingetrapte koppeling.
Dit samen met de koude dikke olie in de bak zorgen dan voor het niet in de versnelling kunnen zetten zonder gekraak.
Als de boel warm is wordt de weerstand van het toplager minder en de bakolie dunner(de synchromessen werken dan beter) en de assen in de bak komen wel vlot tot stilstand als je een versnelling in wil schakelen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b72878a35cb7c3cfe983e99171e6bbfd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14968923, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('501e51f16d0fab0777e863f6244a7351', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14968923, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
JustinvS
Re: koppeling 109
Voor kwalitatief goede cilinders ga ik daar volledig in mee. Voor de rare Britpart rubbers weet ik het nog niet zo zeker, maar zal het ook best goed kunnen gaan. Ik heb voor de 90 een remcilinder in de handen gehad waar specifiek op stond dat er alleen Dot 3 in mocht. En als de fabrikant het zelf al aangeeft begin ik al helemaal te twijfelen aan dot 4/5.1 in een baggercilinder. Hoewel ik er met Rockbell van uit ga dat het voor de remmen en de koppelingsslave niets uit zal maken, ben ik niet van plan om het te gaan proberen om vervolgens er achter te komen dat de revisieset uit de hoofdcilinder toch baggerrubbers zijn en vervolgens alles te moeten demonteren/reinigen/vervangen.
Tegen de tijd dat mijn huisleverancier geen dot 3 meer heeft, of de prijzen te ver uitelkaar gaan liggen, zal ik het proberen
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9dde095d8d27e1a9ef9e34290721cbc4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 14969074, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Tegen de tijd dat mijn huisleverancier geen dot 3 meer heeft, of de prijzen te ver uitelkaar gaan liggen, zal ik het proberen
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9dde095d8d27e1a9ef9e34290721cbc4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 14969074, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Dirk109
Re: koppeling 109
Zou idd ook nog kunnen ja, als hij koud is dan hoor ik ook een schuurend pieeeeeep net voordat de koppeling pakt, dat hoor ik een aantal keer en dan is het over.
Mogelijk is het top lager kapot/niet goed of droog of zo?(roep maar wat).
Intern lek in de hoofdcylinder vindt ik toch wel moeilijk te geloven aangezien de koppeling dus bij koude motor iets doorslipt met geheel ingetrapt pedaal en bij laten opkomen grijpt hij aan het eind van de slag pas helemaal aan.
Maar goed ik ga toch maar de cylinders vervangen voor merkspul kan nooit kwaad.
Ik heb de laatste jaren onderhand alles al eens vervangen voor nieuw merkspul, behalve koppeling of versnellingsbak onderdelen.
Eigenlijk had ik het gelijk moeten doen bij de chassis wissel toen ik er goed bij kon.(al doende leert men).
Ik heb toen de bak en motor aan elkaar gelaten omdat alles goed werkte en toen ik nog niet alles uit elkaar durfde te sleutelen.
Dirk
Foto-3N78GLQ6-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('be4cea1e717761e19bea7bb67c26544e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-3N78GLQ6-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-3N78GLQ6-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-3N78GLQ6-D.jpg', '', 14969500, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Mogelijk is het top lager kapot/niet goed of droog of zo?(roep maar wat).
Intern lek in de hoofdcylinder vindt ik toch wel moeilijk te geloven aangezien de koppeling dus bij koude motor iets doorslipt met geheel ingetrapt pedaal en bij laten opkomen grijpt hij aan het eind van de slag pas helemaal aan.
Maar goed ik ga toch maar de cylinders vervangen voor merkspul kan nooit kwaad.
Ik heb de laatste jaren onderhand alles al eens vervangen voor nieuw merkspul, behalve koppeling of versnellingsbak onderdelen.
Eigenlijk had ik het gelijk moeten doen bij de chassis wissel toen ik er goed bij kon.(al doende leert men).
Ik heb toen de bak en motor aan elkaar gelaten omdat alles goed werkte en toen ik nog niet alles uit elkaar durfde te sleutelen.
Dirk
Foto-3N78GLQ6-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('be4cea1e717761e19bea7bb67c26544e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-3N78GLQ6-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-3N78GLQ6-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-3N78GLQ6-D.jpg', '', 14969500, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
keesN
Re: koppeling 109
Hejj Dirk,
Ik ben toch benieuwd wat bij jou de oorzaak is.
Zelf heb ik voor een deel hetzelfde probleem.
Mijn Lightweight begint soms spontaan aan te rijden als ik stilst (in de versnelling)
Ook krijg ik hem op dat moment niet uit de versnelling, alleen als ik de motor uitzet.
Zelf heb ik de hoofd en slave cilinders al vervangen en dat was het probleem dus niet. Moet er wel bij vermelden dat ik toen die imitatie (zooi) gekocht heb. Zelf ga ik nu voor een nieuwe poging maar met origineel (lucas) spul.
groet
Kees
Ik ben toch benieuwd wat bij jou de oorzaak is.
Zelf heb ik voor een deel hetzelfde probleem.
Mijn Lightweight begint soms spontaan aan te rijden als ik stilst (in de versnelling)
Ook krijg ik hem op dat moment niet uit de versnelling, alleen als ik de motor uitzet.
Zelf heb ik de hoofd en slave cilinders al vervangen en dat was het probleem dus niet. Moet er wel bij vermelden dat ik toen die imitatie (zooi) gekocht heb. Zelf ga ik nu voor een nieuwe poging maar met origineel (lucas) spul.
groet
Kees
-
Dirk109
Re: koppeling 109
Kees ik heb er de laatste dagen weer geen last van alles werkt weer goed maar voor hoe lang?
Ik ga toch de beide cylinders vervangen maar denk toch dat het aan het toplagers ligt wat niet goed meedraaid soms.
Als de kop. ingetrapt is gaat de price as toch nog mee wat enige tractie veroorzaakt.
Ik denk dat, dat het probleem is, wat volgens mij enkel te zien is als de bak er af is.
we zien verder wel
Dirk109
Ik ga toch de beide cylinders vervangen maar denk toch dat het aan het toplagers ligt wat niet goed meedraaid soms.
Als de kop. ingetrapt is gaat de price as toch nog mee wat enige tractie veroorzaakt.
Ik denk dat, dat het probleem is, wat volgens mij enkel te zien is als de bak er af is.
we zien verder wel
Dirk109
-
Eric&Betty Boop
Re: koppeling 109
Dirk109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kees ik heb er de laatste dagen weer geen last van
> alles werkt weer goed maar voor hoe lang?
> Ik ga toch de beide cylinders vervangen maar denk
> toch dat het aan het toplagers ligt wat niet goed
> meedraaid soms.
> Als de kop. ingetrapt is gaat de price as toch nog
> mee wat enige tractie veroorzaakt.
> Ik denk dat, dat het probleem is, wat volgens mij
> enkel te zien is als de bak er af is.
>
> we zien verder wel
>
> Dirk109
Dirk,volgens mij verwar jij het toplager met het druklager.
Het toplager is een bronzen busje dat in de krukas zit,hierin "steunt" het uiteinde van de priseas.
Het druklager is het lager waarmee je de drukgroep bediend.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f916aa0e82ce43996c173e635a639300', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14981931, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('5e7af6796b41bd187f48fe1da618d1cc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14981931, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Kees ik heb er de laatste dagen weer geen last van
> alles werkt weer goed maar voor hoe lang?
> Ik ga toch de beide cylinders vervangen maar denk
> toch dat het aan het toplagers ligt wat niet goed
> meedraaid soms.
> Als de kop. ingetrapt is gaat de price as toch nog
> mee wat enige tractie veroorzaakt.
> Ik denk dat, dat het probleem is, wat volgens mij
> enkel te zien is als de bak er af is.
>
> we zien verder wel
>
> Dirk109
Dirk,volgens mij verwar jij het toplager met het druklager.
Het toplager is een bronzen busje dat in de krukas zit,hierin "steunt" het uiteinde van de priseas.
Het druklager is het lager waarmee je de drukgroep bediend.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f916aa0e82ce43996c173e635a639300', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14981931, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('5e7af6796b41bd187f48fe1da618d1cc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14981931, 600, 600, 'Loading image ...', false);