olie via klepseals
-
richard78
olie via klepseals
Hallo allemaal,
In mijn quest om het roken van Torretje op te lossen adviseerde Ben (niet zo laroleek) om toch maar eens naar de klepseals te gaan kijken. De compressie is goed en ik heb nu al heel erg lang naar een lek in de dieseltoevoer gezocht en de dieselpomp timing aangepast. Het motortje loopt ook heel goed, alleen die grote rookwolk aan de achterkant.
Over de klepseals nadenken kwam ik op het volgende. Als er olie via de seals naar binnen loopt komt er olie in de cillinder en krijg je rook, logisch. Maar als de auto stilstaat lekt er nog steeds was olie naar binnen wat dan in de cillinder gaat zitten. Als je de auto probeerd te starten dan moet eerst die olie eruit voordat er gestart kan worden. Dat kan het moeilijk starten verklaren.
De vrije dagen tussen kerst en oud&nieuw gebruikt om de klep seals eens aan te pakken. Ik heb vandaag de kop eraf gehaalt. Toen de kop eraf was zag ik in de cillinders een klein plasje olie liggen (de helft van de cillinder was droog en de ander helft nat van olie). Ook zag ik hier en daar aangekoekte olie. De onderkant van de kleppen zag er het volgende uit. Alle inlaatkleppen waren bedekt met aangekoekte vette olie. Alle uitlaatkleppen waren nat van olie.
Toen ik de kleppen eruit haalde zag de rest van de kleppen er het zelfde uit. Dus ook de bovenkant van de inlaat kleppen waren gekoekt met olie en de uitlaat kleppen nat van de olie.
Het lijkt er dus op dat er olie de cillinder in komt via de kleppen
BTW ik het de klepveren gemakkelijk losgekregen met behulp van een oude lijmtang en een stukje buis met een gaatje erin. Ging best gemakkelijk. Kop op de werkbank (met stuk doek eronder). Stukje uit op de klepveer. Lijmtang om de sandwich: werkblad/doek/kop/klepveer/buisje, en aandraaien maar. Dan met een magneetje de ringetjes eruit vissen.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('90b66b37a850b9ca470384fd1c8431f9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 14966373, 600, 600, 'Loading image ...', false);
In mijn quest om het roken van Torretje op te lossen adviseerde Ben (niet zo laroleek) om toch maar eens naar de klepseals te gaan kijken. De compressie is goed en ik heb nu al heel erg lang naar een lek in de dieseltoevoer gezocht en de dieselpomp timing aangepast. Het motortje loopt ook heel goed, alleen die grote rookwolk aan de achterkant.
Over de klepseals nadenken kwam ik op het volgende. Als er olie via de seals naar binnen loopt komt er olie in de cillinder en krijg je rook, logisch. Maar als de auto stilstaat lekt er nog steeds was olie naar binnen wat dan in de cillinder gaat zitten. Als je de auto probeerd te starten dan moet eerst die olie eruit voordat er gestart kan worden. Dat kan het moeilijk starten verklaren.
De vrije dagen tussen kerst en oud&nieuw gebruikt om de klep seals eens aan te pakken. Ik heb vandaag de kop eraf gehaalt. Toen de kop eraf was zag ik in de cillinders een klein plasje olie liggen (de helft van de cillinder was droog en de ander helft nat van olie). Ook zag ik hier en daar aangekoekte olie. De onderkant van de kleppen zag er het volgende uit. Alle inlaatkleppen waren bedekt met aangekoekte vette olie. Alle uitlaatkleppen waren nat van olie.
Toen ik de kleppen eruit haalde zag de rest van de kleppen er het zelfde uit. Dus ook de bovenkant van de inlaat kleppen waren gekoekt met olie en de uitlaat kleppen nat van de olie.
Het lijkt er dus op dat er olie de cillinder in komt via de kleppen
BTW ik het de klepveren gemakkelijk losgekregen met behulp van een oude lijmtang en een stukje buis met een gaatje erin. Ging best gemakkelijk. Kop op de werkbank (met stuk doek eronder). Stukje uit op de klepveer. Lijmtang om de sandwich: werkblad/doek/kop/klepveer/buisje, en aandraaien maar. Dan met een magneetje de ringetjes eruit vissen.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('90b66b37a850b9ca470384fd1c8431f9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 14966373, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Puffino
Re: olie via klepseals
fraai werk. Monteer goeie spullen, geen bagger. Er zijn van die harde seals in de handel, ik vraag me nog steeds af wat die zouden moeten doen.... Seals horen een beetje zacht te wezen.
Of heb je deze seals helemaal niet vervangen toen je met je blokje bezig was?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Of heb je deze seals helemaal niet vervangen toen je met je blokje bezig was?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
Eric&Betty Boop
Re: olie via klepseals
Ik denk dat nieuwe klepgeleiders(en kleppen) een beter resultaat gaat geven dan nieuwe klepseals.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('97abb7d7a76764fcbdd4dd74c1da8b5c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14966499, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('aae5e64ae2696adf1eb06a584533c9c1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14966499, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('97abb7d7a76764fcbdd4dd74c1da8b5c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14966499, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('aae5e64ae2696adf1eb06a584533c9c1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14966499, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Ben leert elke dag van zijn Laro's
Re: olie via klepseals
Het ligt er een beetje aan welke klepgeleiders je hebt.
Ik heb net een 2,25 benzine gereviseerd en daar zaten klepgeleiders in met een rubber ringetje aan de binnenkant.
Deze heb ik verwijdert en ik heb nieuwe klepgeleiders gemonteerd, maar dan het type met een appart rubberen klepseal.
Ik heb ook gelijk de kleppen enz vervangen, maar dat terzijde.
Wel handig als je toch je kleppen los hebt om deze te controleren en eventueel te slijpen.
handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1f38cec280a2cfc0cf3ba8187341475a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 14966533, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
Ben
Ik heb net een 2,25 benzine gereviseerd en daar zaten klepgeleiders in met een rubber ringetje aan de binnenkant.
Deze heb ik verwijdert en ik heb nieuwe klepgeleiders gemonteerd, maar dan het type met een appart rubberen klepseal.
Ik heb ook gelijk de kleppen enz vervangen, maar dat terzijde.
Wel handig als je toch je kleppen los hebt om deze te controleren en eventueel te slijpen.
handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1f38cec280a2cfc0cf3ba8187341475a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 14966533, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
Ben
-
Wim Janssen
Re: olie via klepseals
Sander,
Het zou mooi zijn als je de verschillen zou kunnen aangeven, m.a.w. waar koop je goede en welke zijn de slechte. Ik heb op deze zoektocht goedkope in Engeland gekocht en dure in Nederland en helaas waren het precies dezelfde. Bovendien waren ze niet hard, maar zaten zo los om de klepgeleider dat ze al los lagen tegen de tijd dat je de klepveren gemonteerd had.
groeten
Wim Janssen
Het zou mooi zijn als je de verschillen zou kunnen aangeven, m.a.w. waar koop je goede en welke zijn de slechte. Ik heb op deze zoektocht goedkope in Engeland gekocht en dure in Nederland en helaas waren het precies dezelfde. Bovendien waren ze niet hard, maar zaten zo los om de klepgeleider dat ze al los lagen tegen de tijd dat je de klepveren gemonteerd had.
groeten
Wim Janssen
-
Wim Janssen
Re: olie via klepseals
Eric,
Helemaal mee eens, er wordt op duit forum erg veel olieverbruik opgehangen aan klepseals.
groeten
Wim Janssen
Helemaal mee eens, er wordt op duit forum erg veel olieverbruik opgehangen aan klepseals.
groeten
Wim Janssen
-
Ben leert elke dag van zijn Laro's
Re: olie via klepseals
Het zou een van de oorzaken kunnen zijn, dus altijd onderzoeken als je de mogelijkheid heb lijkt mij.
-
Puffino
Re: olie via klepseals
WIST ik het maar! Ik zag het alleen bij aankoop van een setje, ik ben alleen totaal vergeten welke....
Maar met deze hint kom je er wel, behalve dan met online aankopen natuurlijk.
En mijn vraag of ie iets aan de rubbers had gedaan was ook meer bedoeld als "wat heb je gedaan aan het blok voor je em ging gebruiken". Dat hij allerlei start ellende had weten we, maar wat er aan dit deel (de kop) is gedaan, geen idee (zo goed is mijn geheugen niet).
Dan mag ie zelf concluderen of een paar mindere seals de boosdoeners zijn of algmene slijtage van alles wat er maar beweegt daar
(en dus Eric's verhaal opgaat)
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Maar met deze hint kom je er wel, behalve dan met online aankopen natuurlijk.
En mijn vraag of ie iets aan de rubbers had gedaan was ook meer bedoeld als "wat heb je gedaan aan het blok voor je em ging gebruiken". Dat hij allerlei start ellende had weten we, maar wat er aan dit deel (de kop) is gedaan, geen idee (zo goed is mijn geheugen niet).
Dan mag ie zelf concluderen of een paar mindere seals de boosdoeners zijn of algmene slijtage van alles wat er maar beweegt daar
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
richard78
Re: olie via klepseals
Het blok is goed lopend en niet rokend uit de vorige auto gehaald. Ik heb toen een compressie meting gedaan welke 30 bar in alle cillinders aangaf. Als de compressie zo goed is en het blok goed liep ga ik er in eerste instantie van uit dat het met de slijtage wel mee valt. Het blok loopt naast het roken dan ook best goed. Het blok heeft wel lange tijd stil gestaan. Dus verdroogde rubbers is dus niet heel vreemd. Dat is de rede dat ik in eerste instantie voor de seals ga.
Maar ik begrijp dat de geleiders ookk ene olie afdichting moetne vormen. Misschien toch maar daar naar kijken. Hoewel die wel erg lastig los te halen zijn geloof ik. Je moet er eentje losboren las ik in het handboek.
Sander bedankt voor de tip van de seals. Ik heb twee sets seals uit twee verschillende pakkingssets. Ik zal ze eens goed inspecteren.
heren bedankt,
Richard
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('71008e7d0b38e01e4c5a3f358e547e3f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 14966591, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Maar ik begrijp dat de geleiders ookk ene olie afdichting moetne vormen. Misschien toch maar daar naar kijken. Hoewel die wel erg lastig los te halen zijn geloof ik. Je moet er eentje losboren las ik in het handboek.
Sander bedankt voor de tip van de seals. Ik heb twee sets seals uit twee verschillende pakkingssets. Ik zal ze eens goed inspecteren.
heren bedankt,
Richard
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('71008e7d0b38e01e4c5a3f358e547e3f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 14966591, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
The Dream
Re: olie via klepseals
Beste Richard.
Je vehaal over de lakkage van je seals is wel te snappen .je bent dus aan een kleppen revisie toe en dat blijkt wel uit de koek die je vind op de kleppen.
Het beste kan je de kleppen (laten)slijpen en de zittingen (laten)opknappen door ze ook te slijpen.
Kijk ook even naar een te grote speling van de klepsteel in de klep geleider.
Het aan rakings vlak van de klep en de zitting mooi schuren met zo'n klep houtje en schuurpasta lekker smal houden
Kop wel laten vakken.
Na montage van alles moet het weer perfect lopen.
Overigens komt olie verbruik door verrotte seals vaak voor omdat tijdens de inlaat slag olie naar binnen wordt gezogen langs de klep steel en je klep geleider.
Dat tijdens stilstand olie je cylinder inloopt lijkt mij onwaarschijnlijk het zal dus vooral tijdens bedrijf zijn dat er behoorlijk wordt gerookt..
Alle olie die naar boven gepompt is tijdens bedrijf zakt weer terug via de retourgaten je carter in .
0653264664
Suk6
Willem
Je vehaal over de lakkage van je seals is wel te snappen .je bent dus aan een kleppen revisie toe en dat blijkt wel uit de koek die je vind op de kleppen.
Het beste kan je de kleppen (laten)slijpen en de zittingen (laten)opknappen door ze ook te slijpen.
Kijk ook even naar een te grote speling van de klepsteel in de klep geleider.
Het aan rakings vlak van de klep en de zitting mooi schuren met zo'n klep houtje en schuurpasta lekker smal houden
Kop wel laten vakken.
Na montage van alles moet het weer perfect lopen.
Overigens komt olie verbruik door verrotte seals vaak voor omdat tijdens de inlaat slag olie naar binnen wordt gezogen langs de klep steel en je klep geleider.
Dat tijdens stilstand olie je cylinder inloopt lijkt mij onwaarschijnlijk het zal dus vooral tijdens bedrijf zijn dat er behoorlijk wordt gerookt..
Alle olie die naar boven gepompt is tijdens bedrijf zakt weer terug via de retourgaten je carter in .
0653264664
Suk6
Willem