vervangen voorste krukas kering def90 2.5 N/A

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
hans90

vervangen voorste krukas kering def90 2.5 N/A

Bericht door hans90 »

Ben er denk ik achter waarom mijn def zoveel olie gebruikt. Na een kwartiertje stationair draaien op een plek gestaan te hebben lag er een plasje olie terhoogte van de vooras {wanneer auto dagen op dezelfde plek staat praktisch geen lekkage}.
Vraag me het volgende af
A: Is deze kering makkelijk zelf te vervangen
B: heb ik hier speciaal gereedschap voor nodig
C:welke problemen kan ik verwachten
D: moet ik mijn distributie riem en spanrol weer vernieuwen (net 5000 km geleden gedaan)

Ik heb wel genoeg ruimte maar misschien niet het juiste gereedschap.

Wat gaat het ongeveer kosten als ik het door een garage laat doen ?

vr. gr. Hans

PS ik heb weinig sleutel ervaring
Erik One-ten+LW op 't werk

Re: vervangen voorste krukas kering def90 2.5 N/A

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Kosten als je het zelf kan, weinig. Een waterpomppakking/distr.huis-pakking en de krukaskeerring. Misschien een tientje.

De distributieriem moet eraf,kun je wel hergebruiken. Daarvoor moet ook je waterpomp eraf. Aangezien het pas los is geweest,zal alles wel gangbaar zijn.
Voor de distr. riem terug te monteren heb je een goede momentsleutel (met wijzer) nodig.

Het laten doen zal ongeveer evenveel kosten als het vervangen van de distr riem, het zijn nl ongeveer dezelfde werkzaamheden.

Grtz. Erik

hans90

Bericht door hans90 »

Bedankt Eric,

heb ik behalve een momentsleutel nog ander gereedschap nodig om de pully los te krijgen ?
en denk je ook dat gezien de verschijnselen het het meest aannemelijk is dat het de voorste krukas kering is ?
kan ik dat nog op een andere manier vaststellen?

vr.gr. Hans
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

Zou kunnen er zit een filter onder aan je distributie huis. Het is aannemelijk dat daar de olie door loopt (en dan zou je daar ook olie moeten zien hangen aan het gaas)

Met een momentsluitel zul je de bout niet los krijgen. Of moet een goede luchtsleutel of op de afrika manier met een t stuk op de dop en dan losstarten (even zorgen dat de motor niet start)

Eventueel een poelie trekker voor de krukas poelie is altijd makkelijk. En dan moet je die tandriemwiel nog las zien te krijgen (en even uitkijken dat de inlegspie er niet uitvalt)

keerring vervangen en alles weer terug zetten

als je de bout van de krukas weer vast wilt zetten dan even onder bij het bellhouse een schroevendraaier (een goede stevige) in het gat steken wat je tegen komt als je aan de onderzijde aan de voorkant van je bellhouse kijkt. Dan blokkeer je de starterkrans en kun je de bout goed aantrekken (op moment meen 240-280nm maar pin me daar niet op vast)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/12/2011 20:58 door defendertje90.

Omdat het maar 5000km geleden is, ga ik ervan uit dat alles redelijk losgaat.

Als het bij draaiende motor olie uit het gaatje onderin het distr huis loopt kun je ervan uitgaan dat het de keerring is.
Bij stilstand staat de olie lager en zal ie niet lekken.

Grtz. Erik

defendertje90

Bericht door defendertje90 »

Erik One-ten+LW op 't werk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Omdat het maar 5000km geleden is, ga ik ervan uit
> dat alles redelijk losgaat.
>
>
> Als het bij draaiende motor olie uit het gaatje
> onderin het distr huis loopt kun je ervan uitgaan
> dat het de keerring is.
> Bij stilstand staat de olie lager en zal ie niet
> lekken.

inderdaad maar als hij op 280nm weer vast is gezet dan moet je hem of blokkeren en behoorlijk wat kracht zetten en dat valt meestal tegen
Oscar

Bericht door Oscar »

Hans,

Mooi dat je eindelijk het lek gevonden hebt.

Kijk even goed in het werkplaats handboek en let op dat de spanning voor de distirbutieriem anders (lager) moet zijn op de spanrol wanneer je de oude riem opnieuw gebruikt. Dus niet het moment (nm) gebruiken voor een nieuwe riem. En zorg er voor dat de distributieriem na montage weer dezelfde kant op draait als voor het verwijderen.

Je kunt het beste voor het verwijderen van de distirbutieriem de nokkenas op het merkteken zetten, je vliegwiel vastzetten in het eerder genoemde gat door het belhouse en de brandstofpomp blokkeren.

Uiteindelijk kan je de krukaspouliebout ook vastzetten met de auto in de versnelling, koppeling omhoog en voet op de rem. Bij een 200tdi moet die bout met 333-350nm (!) vastgezet worden, als het eerder genoemde schroevendraaier-systeem al werkt krijg je daarna nooit meer een wading plug in het gat geschroeft..

Bij het terugplaatsen van de v-snaar die niet te strak zetten anders slijt de waterpomp erg hard daarna.

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/12/2011 22:47 door Oscar.

Klopt, ik doe het altijd met de oer-methode...Stekkertje van brandstofsolenoid af, ferme dop met vast verlengstuk op de bout,tegen chassis en starten maar!

Grtz. Erik

hans90

Bericht door hans90 »

Hoi Oscar bedankt voor je informatie.

Is de klus door een onervaren sleutelaar te klaren. weet jij toevallig de maat waarmee de krukas pully vast zit ?
Ik lees regelmatig dat je tithonus project goed vordert ben benieuwd of ik het eind resultaat ooit kan bewonderen.

Groet Hans

Krukasbout is als het goed is sleutel 41

Grtz. Erik

Oscar

Bericht door Oscar »

Hans,

Ik ga op Erik af wat de maat betreft, bij mijn 200tdi is de maat kleiner dan 41 aangezien ik die dop niet heb en van de week de bout er nog op gehad heb om de motor 2 slagen rond te draaien na de nieuwe distributie gemonteerd te hebben. Maar meer dan 30 is het zeker.

Het project moet af, ik heb een paar toezeggingen gedaan voor ritjes van de zomer en een grote trip eind van het jaar.. :-)
Motorblok is bijna af, de vooras is het volgende deel dat we begin januari gaan aanpakken, daarna de tussenbak en de achteras.
En als laatste een verse laag G4 oranje verf er over en het interieur upgraden. Project is te volgen op mijn site

Oscar

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
hans90

Bericht door hans90 »

Bedankt Oscar

Ik moet nog even wachten met repareren want mijn boeken liggen bij Patrick in Nederland.
En ik vraag me af of ik het wel alleen aan kan . Dus eerst maar even lezen en dan beslissen.
Groet Hans
Oscar

Bericht door Oscar »

Hans,

Je kunt ze ook downloaden, kan je vast beginnen met lezen. ;-)

Manuals

Oscar

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Joost88

Bericht door Joost88 »

als je op de peilstok ziet dat hij olie lekt dan moet hij wel heel veel lekken.
Mijne lekt op diverse plaatsen maar ik merk haast niet dat het olieniveau zakt.

Dus ik wil je niet bang maken maar ik denk dat de motor ook nog wat olie drinkt.
Op zich niet heel erg, als je het maar in de gaten houd.
hans90

Bericht door hans90 »

hoi Joost

Bedankt voor je reactie.
Ik weet ook bijna zeker dat de motor olie gebruikt.
Ik zag echter laats toen hij ca. 15 minuten stationair gelopen had dat er een plasje olie onder de vooras lag.
Ik zit te overwegen de motor te vervangen ik heb nl nog een reserve motor maar aangezien ik geen sleutel ervaring heb durf ik dat (in mijn eentje) nog niet aan. De bedoeling is dan daarna de huidige motor te (laten) reviseren.

vr.gr. Hans
Plaats reactie