Vervolg 18-12-11: Hoe krijg ik mijn difflock met vacuumschakelaa

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
GGRRC

Vervolg 18-12-11: Hoe krijg ik mijn difflock met vacuumschakelaa

Bericht door GGRRC »

Bedankt voor al jullie aanwijzingen; ik heb ze allemaal uitgeprobeerd. Uiteindelijk heb ik de schakelaar er tussenuit gehaald en het vacuumslangetje vanaf de motor rechtstreeks op eerst het achterste en daarna het voorste pijpje van de actuator aangesloten. Het resultaat was dat in de ene stand het difflock lampje aan en in de andere stand het difflock lampje uit ging. Maar in beide gevallen bleef de bak gewoon gelocked!

Vreemd dat er elektrisch wel iets veranderd, terwijl er mechanisch geen verschil is. Waar reageert het difflampje eigenlijk op? Op de beweging van de schakelvork?
Mag ik hieruit afleiden dat het membraan/actuator niet goed werkt, of kan het ook nog iets anders zijn? Bijvoorbeeld in de bak zelf?
Is de actuator van onderuit te demonteren of moet het van binnenuit en moet het voorste vloerpaneel er toch uit?
Wat zouden jullie nu doen?

Groet, Gabor

RRC3.5V8(LPG)1:5

GGRRC3.5V8'79(LPG)1:5
macweekers110hcpu

Re: Vervolg 18-12-11: Hoe krijg ik mijn difflock met vacuumschak

Bericht door macweekers110hcpu »

Het lampje werkt als volgt:
In de stift uit de membraan naar de vork zit een verjonging gefreesd.
De schakel van het lampje heeft een kogeltje, dat in deze verjonging valt. En daardoor dus schakeld.
Dat werkt dus, en deze stift gaat als het goed is op en neer in jou geval.

Probeer eens één wiel op te krikken en dit te draaien. Laat je niet verassen door voor en achter een wiel op te krikken zodat deze in tegenovergestelde richting te draaien. Dan lijkt het dat de sper gelocked zit, maar in werkelijkheid open staat.

De vork + membraan is redelijk eenvoudig te verwijderen (bij een defender).
1. Olie aftappen
2. Stekkerte los
3. 4 boutjes los (kom je bijna niet aan)
4. Bij het terugplaatsen nieuwe pakking of vloeibare pakking. En let vooral op de stand van de vork!

Persoonlijk denk ik dat je membraan toch versleten is of vol zit met modder/weetikveelwat.
Dan gaat de stift wel op en neer, maar niet genoeg om te unlocken, maar wel genoeg om het kogeltje van je lampje te laten schakelen.

Ik heb dit ook gehad en het volgende gedaan:
-nieuw membraan besteld nummer: 571957
-2de hands vorkhuis besteld nummer: 571959
-nieuwe breekpen besteld (zit in de stift) nummer: 571158
-oude vork hergebruikt

-oude vorkhuis doorgeslepen (je krijgt de breekpen anders niet uit de stift)
-nieuw membraan + nieuw vorkhuis + oude vork weer samengesteld.
-schakelaar lampje vervangen (=kunststof en brak af bij demonteren)
-ik was ongeveer E110 kwijt. Dat is vele male minder dan alle geheel nieuw kopen. Alleen een nieuwe vork kost 200pond.

Succes ermee
GGRRC

Re: Vervolg 18-12-11: Hoe krijg ik mijn difflock met vacuumschak

Bericht door GGRRC »

Dank voor de uitgebreide omschrijving, dat ga ik zeker zo doen. Overigens weet ik wel zeker dan mijn bak gelocked is, omdat ik ook zonder mijn voorste cardan-as gewoon kan rijden.

Ik twijfel alleen nog of ik het van onderuit ga proberen, of dat ik het probleem - volgens de repair manual - van binnenuit benader. In het eerste geval moet ik waarschijnlijk modder happen, schaaf ik het vel van mijn handen, krijg ik kramp in mijn nek en regenen mijn benen nat en in het tweede geval moet het halve interieur eruit.

Groet, Gabor

GGRRC3.5V8'79(LPG)1:5
Plaats reactie