Td5 inbouwen in een 90 uit 1986
-
110_county
Td5 inbouwen in een 90 uit 1986
Ik overweeg mijn 2.3l benzine in mijn defender 90 uit 1986 (LT77 bak) om te bouwen met een Td5 motor met 5 bak uit een donor defender uit 1999. Ofwel alle onderdelen heb ik beschikbaar om de auto om te bouwen, echter overal lees ik over de elektronica problemen. In hoeverre moet ik hiervoor frezen als ik deze een op een uit een donor haal. Moet ik de aandrijfassen eveneens overzetten of kom ik dan in problemen met de 1/3e regeling? Moet de ECU geherprogrammeerd worden? Moet het schutbord eveneens worden aangepast of alleen de tunnel...etc.(of is het beter de LT77 bak te laten zitten?) Ofwel vele vragen. Wie kan me van goed advies voorzien?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/12/2011 21:37 door 110_county.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/12/2011 21:37 door 110_county.
-
Marc-my-Words
Re: Td5 inbouwen in een 90 uit 1986
Vlgs mij doe je er goed aan de hele aandrijflijn te gebruiken, de versnellingsbak van een Td5 is anders.
Dus in theorie loop je net niet tegen de 1/3-2/3 regeling aan, motor-aandrijflijn / chassis / carrosserie.
Echter, je kan voor de rest makkelijk volhouden dat eventuele kleinere aanpassingen gewoon vervangingsdelen zijn.
De Td5 is een mooie motor, en met de "eigen" ECU moet er niks mis gaan.
Oja, zeker in een 90 kan je overwegen om een 1:1,2 (dus Disco) tussenbak te gebruiken.
Marc
Dus in theorie loop je net niet tegen de 1/3-2/3 regeling aan, motor-aandrijflijn / chassis / carrosserie.
Echter, je kan voor de rest makkelijk volhouden dat eventuele kleinere aanpassingen gewoon vervangingsdelen zijn.
De Td5 is een mooie motor, en met de "eigen" ECU moet er niks mis gaan.
Oja, zeker in een 90 kan je overwegen om een 1:1,2 (dus Disco) tussenbak te gebruiken.
Marc
-
Johnny van Vliet
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vlgs mij doe je er goed aan de hele aandrijflijn
> te gebruiken, de versnellingsbak van een Td5 is
> anders.
> Dus in theorie loop je net niet tegen de 1/3-2/3
> regeling aan, motor-aandrijflijn / chassis /
> carrosserie.
> Echter, je kan voor de rest makkelijk volhouden
> dat eventuele kleinere aanpassingen gewoon
> vervangingsdelen zijn.
> De Td5 is een mooie motor, en met de "eigen" ECU
> moet er niks mis gaan.
> Oja, zeker in een 90 kan je overwegen om een 1:1,2
> (dus Disco) tussenbak te gebruiken.
> > Marc
Zoals marc aangeeft is ombouwen geen probleem mits je alles overbouwd. De tunnel in je schutbord zal wel te klein zijn dus misschien nieuwe schutbord? of aanpassen.
De 1:1.2 tussenbak zou ik persoonlijk niet doen, als je dan snel met weinig touren wil rijden neem dan een overdrive ofzo.
Maar waarom niet gewoon in die td5 gaan rijden waar je alles uit sloopt?
Groet Johnny
P1030202.JPG --> mod_embed_images_loadimage('96da5040c332c528f6c7710c98076cd1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-4Z0wAhfC69A%2FTusWEf27tKI%2FAAAAAAAADzU%2F7jZGUV8MRD0%2Fs640%2FP1030202.JPG', 'https://lh4.googleusercontent.com/-4Z0wAhfC69A/TusWEf27tKI/AAAAAAAADzU/7jZGUV8MRD0/s640/P1030202.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-4Z0wAhfC69A%2FTusWEf27tKI%2FAAAAAAAADzU%2F7jZGUV8MRD0%2Fs640%2FP1030202.JPG', '', 14935875, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/12/2011 22:35 door Johnny van Vliet.
> Vlgs mij doe je er goed aan de hele aandrijflijn
> te gebruiken, de versnellingsbak van een Td5 is
> anders.
> Dus in theorie loop je net niet tegen de 1/3-2/3
> regeling aan, motor-aandrijflijn / chassis /
> carrosserie.
> Echter, je kan voor de rest makkelijk volhouden
> dat eventuele kleinere aanpassingen gewoon
> vervangingsdelen zijn.
> De Td5 is een mooie motor, en met de "eigen" ECU
> moet er niks mis gaan.
> Oja, zeker in een 90 kan je overwegen om een 1:1,2
> (dus Disco) tussenbak te gebruiken.
> > Marc
Zoals marc aangeeft is ombouwen geen probleem mits je alles overbouwd. De tunnel in je schutbord zal wel te klein zijn dus misschien nieuwe schutbord? of aanpassen.
De 1:1.2 tussenbak zou ik persoonlijk niet doen, als je dan snel met weinig touren wil rijden neem dan een overdrive ofzo.
Maar waarom niet gewoon in die td5 gaan rijden waar je alles uit sloopt?
Groet Johnny
P1030202.JPG --> mod_embed_images_loadimage('96da5040c332c528f6c7710c98076cd1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-4Z0wAhfC69A%2FTusWEf27tKI%2FAAAAAAAADzU%2F7jZGUV8MRD0%2Fs640%2FP1030202.JPG', 'https://lh4.googleusercontent.com/-4Z0wAhfC69A/TusWEf27tKI/AAAAAAAADzU/7jZGUV8MRD0/s640/P1030202.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-4Z0wAhfC69A%2FTusWEf27tKI%2FAAAAAAAADzU%2F7jZGUV8MRD0%2Fs640%2FP1030202.JPG', '', 14935875, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/12/2011 22:35 door Johnny van Vliet.
-
Raoul Winckels
Waarschijnlijk omdat die uit 1986 belastingvrij is
-
sjorsboomschors/aka/PP
waarschijnlijk??? 110 met een 200TDi kostte me € 180,- per maand aan WB.... da's een boel op jaarbasis!
Td5 zal ook wel zoiets zijn, dus geef 'm groot gelijk
Td5 zal ook wel zoiets zijn, dus geef 'm groot gelijk
-
Geert Oude Luttighuis
Ben geen bekende van de latere Defenders met TD5, maar is er hier ook al sprake van canbus-systemen e.d.? Bedenk je dan dat je wss ook je tellerwerk en contactslot e.d. mee over moet nemen. Iig niet vroegtijdig wegmikken, voordat je de boel draaiende hebt dus, lijkt me...
Ben wel benieuwd naar je ervaringen.
Ben wel benieuwd naar je ervaringen.
-
Andrew Colville
Ik voor zie geen probleem, wel kun je het beste de kabelboom ecu motor en bak overbouwen, maar vergeet niet dat je de brandstof tank ook moet hebben ( aanpassingen aan het chassis ) hier zit een hogedruk pomp in de de diesel aanlevert aan de motor bij minimaal 4 bar!
waarom je aanpassingen zou moeten doen aan de tunnel weet ik niet ( ben ook niet echt een defender tunnel kenner ) in ieder geval komt de td5 helemaal voor aan in je motor ruim te liggen, de afstand tussen radiateur en motor is minimaal hier past eigenlijk net de koelvin tussen, tussen motor en schutbord heb je een zee van ruimte , in een originele td5 defender zit hier het lucht filter huis.
Als je een complete sloper hebt met alles er op en aan dan is het een kwestie van delen overbouwen en hier en daar wat lassen.
Blijft een flinke klus maar zeker niet onhaalbaar , als ik me goed herinner heeft een knul van 16 het zelfde ook ooit gedaan met een beetje hulp van zijn pap dit artikel stond ook in een van de LRO bladen en werd gedaan in de tijd dat de td5 nog vrij nieuw was.
Groetjes Andrew
waarom je aanpassingen zou moeten doen aan de tunnel weet ik niet ( ben ook niet echt een defender tunnel kenner ) in ieder geval komt de td5 helemaal voor aan in je motor ruim te liggen, de afstand tussen radiateur en motor is minimaal hier past eigenlijk net de koelvin tussen, tussen motor en schutbord heb je een zee van ruimte , in een originele td5 defender zit hier het lucht filter huis.
Als je een complete sloper hebt met alles er op en aan dan is het een kwestie van delen overbouwen en hier en daar wat lassen.
Blijft een flinke klus maar zeker niet onhaalbaar , als ik me goed herinner heeft een knul van 16 het zelfde ook ooit gedaan met een beetje hulp van zijn pap dit artikel stond ook in een van de LRO bladen en werd gedaan in de tijd dat de td5 nog vrij nieuw was.
Groetjes Andrew
-
Paul Stroink, One-Ten.nl
Geen CAN-bus, maar je moet wel je dashboard (geen km-teller kabel meer, krijgt signaal van ECU) en de ring om het contactslot van de startblokkering overzetten. Gaspedaal ook. Beste meteen alle pedalen vanwege het verbeterde koppelingspedaal en vernieuwde rembekrachtiger. Dan moet je trouwens ook een paar remleidingen verleggen, de hoofdremcilinder heeft andere aansluitingen.
Op zich is de klus prima te doen als je tenminste een complete donor 90 heb. Als je een 110 als donor hebt moet je er een tank en de daarbij behorende bedrading bij kopen.
One-Ten Land Rovers
www.one-ten.nl
Op zich is de klus prima te doen als je tenminste een complete donor 90 heb. Als je een 110 als donor hebt moet je er een tank en de daarbij behorende bedrading bij kopen.
One-Ten Land Rovers
www.one-ten.nl
-
110_county
Waarschijnlijk bedoel je dit artikel:
[www.web-rover.co.uk]
[www.web-rover.co.uk]
-
Andrew Colville
Ja dat is idd het artikel welk ik bedoel, ik heb ergens de LRO nog in een doos liggen, maar kan voorlopig niet meer aan de doos, dit artikel lijk dezelfde info en foto's te hebben.
Kortom als zij het kunnen en Paul Stroink het heeft gedaan dan gaat dat jouw ook vast lukken, zeker als je een donor 90 hebt.
Groetjes Andrew
Kortom als zij het kunnen en Paul Stroink het heeft gedaan dan gaat dat jouw ook vast lukken, zeker als je een donor 90 hebt.
Groetjes Andrew
-
paulus-109
heb dat al eens gedaan, het lastigste waren de motorsteunen en heel het overzetten van de draadboom etc.
goed te doen, wij deden het met twee man in 4 dagen op een rustig tempo.
dat is inclusief het demonteren van de beidde auto,s en het wisselen van de stoelenbak en het aanpassen van de remleidingen ivm andere aansluiting td5 spul.
leg gewoon nieuwe leidingen voor de brandstof en begin met de motorsteunen.
de 90 is still going strong.....................
goed te doen, wij deden het met twee man in 4 dagen op een rustig tempo.
dat is inclusief het demonteren van de beidde auto,s en het wisselen van de stoelenbak en het aanpassen van de remleidingen ivm andere aansluiting td5 spul.
leg gewoon nieuwe leidingen voor de brandstof en begin met de motorsteunen.
de 90 is still going strong.....................
-
110_county
Wat is de reden dat je de stoelenbak hebt verwisseld? Moet ik dat ook doen...
-
bareld
Waarom bouw je niet het chassis en de carrosserie van de 86er over op de TD5 defender
-
110_county
het is maar net hoe je het omschrijft, echter volgens mij blijven alleen de assen en de motor staan vd Td5....
-
paulus-109
die van ons was rot en de td5 bak is anders met mooie voorziening voor de ecu etc.
de oude kan ook maar dit was de snelste oplossing...............
paul
de oude kan ook maar dit was de snelste oplossing...............
paul
-
110_county
paulus-109 Schreef:
> heb dat al eens gedaan, het lastigste waren de
> motorsteunen en heel het overzetten van de
> draadboom etc.
> goed te doen, wij deden het met twee man in 4
> dagen op een rustig tempo.
> dat is inclusief het demonteren van de beidde
> auto,s en het wisselen van de stoelenbak en het
> aanpassen van de remleidingen ivm andere
> aansluiting td5 spul.
>
> leg gewoon nieuwe leidingen voor de brandstof en
> begin met de motorsteunen.
> de 90 is still going strong.....................
Hoe zijn jouw ervaringen met deze ombouw? Wat is een fijne kruissnelheid? Is 120 goed te doen, of heb je de tussenbak ook aangepast? Het is een auto voor mijn vriendin, dus alles moet kloppen anders krijg ik haar nooit weer in een defender...
> heb dat al eens gedaan, het lastigste waren de
> motorsteunen en heel het overzetten van de
> draadboom etc.
> goed te doen, wij deden het met twee man in 4
> dagen op een rustig tempo.
> dat is inclusief het demonteren van de beidde
> auto,s en het wisselen van de stoelenbak en het
> aanpassen van de remleidingen ivm andere
> aansluiting td5 spul.
>
> leg gewoon nieuwe leidingen voor de brandstof en
> begin met de motorsteunen.
> de 90 is still going strong.....................
Hoe zijn jouw ervaringen met deze ombouw? Wat is een fijne kruissnelheid? Is 120 goed te doen, of heb je de tussenbak ook aangepast? Het is een auto voor mijn vriendin, dus alles moet kloppen anders krijg ik haar nooit weer in een defender...
-
Marc-my-Words
Dag 110 county,
Ik heb ruim tien jaar een 110Td5 gehad (vanaf nieuw) en hij reed makkelijk 120 km/u, 130 km/u ook zonder probleem, maximaal reed ie ± 145 km/u.
Ik had er ook een overdrive in, daarmee reed ie ook maximaal 145 km/u, dat is dus de reden waarom ik al eerder zei dat je een "Disco"-tussenbak (dus met 1:1,2 ipv 1:1,4) zou kunnen overwegen. Een overdrive kan ook, maar ze hebben geen geweldige reputatie: de GKN-overdrive die ik had kreeg kuren (ik ken er ook een die het wel al vele jaren goed doet). Als je geen zware aanhangers trekt kan je makkelijk in de 2e versnelling wegrijden en dus is een "Disco"tussenbak dan een plus: een halve versnelling meer (en voor die gevallen dat je wel veel moet trekken heb je altijd nog Low-gear).
De halve versnelling extra geeft betere verbruikscijfers en net iets rustiger toeren bij 100-120 km/u.
Marc
Ik heb ruim tien jaar een 110Td5 gehad (vanaf nieuw) en hij reed makkelijk 120 km/u, 130 km/u ook zonder probleem, maximaal reed ie ± 145 km/u.
Ik had er ook een overdrive in, daarmee reed ie ook maximaal 145 km/u, dat is dus de reden waarom ik al eerder zei dat je een "Disco"-tussenbak (dus met 1:1,2 ipv 1:1,4) zou kunnen overwegen. Een overdrive kan ook, maar ze hebben geen geweldige reputatie: de GKN-overdrive die ik had kreeg kuren (ik ken er ook een die het wel al vele jaren goed doet). Als je geen zware aanhangers trekt kan je makkelijk in de 2e versnelling wegrijden en dus is een "Disco"tussenbak dan een plus: een halve versnelling meer (en voor die gevallen dat je wel veel moet trekken heb je altijd nog Low-gear).
De halve versnelling extra geeft betere verbruikscijfers en net iets rustiger toeren bij 100-120 km/u.
Marc
-
paulus-109
ja het is een prima ombouw vooral met disco tussenbak.