Chassis vervoeren

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Richard78

Chassis vervoeren

Bericht door Richard78 »

Hallo,

Dit weekend kan ik als het goed is het vervangings 109 chassis ophalen. ik moet hiervoor een eindje heen en weer rijden. Ik was van plan om een boedelbak zonder huif te huren en het chassis daarop vast te zetten.

Is dit een goede methode van vervoer?
adviezen en tips zijn welkom

bedankt,
Richard78
Jan Willem de Winter

Re: Chassis vervoeren

Bericht door Jan Willem de Winter »

wat is de lengte van een chassis (4,50 meter?)

Dan zou ik voor een minimaal zo lange aanhanger gaan.
Huur een autoambulance dan weet je zeker dat om agent je niet om een bijdrage gaat vragen.

De keuze is aan jou

JW
Boelo

Bericht door Boelo »

Hoi Richard,

Ik zou er een platte aanhanger voor nemen.
Als je een boedelbak neemt heeft deze hoogstwaarschijnlijk opstaande randen. Het chassis ligt er dan relatief hoog op wat naar mijn idee de stabiliteit van de aanhanger niet ten goede komt. Als je het zwaartepunt laag houdt heb je meer kans op een stabiele rit.

Groet Boelo
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

En ... vlgs het boekje mag er niks voor het kopbord/voorkant laadvlak uitsteken.
Achter is enige overhang (hoeveel ??) toegestaan.
Sjoerd

Bericht door Sjoerd »

Richard,

Ik heb meerdere malen een 109 chassis vervoerd op een enkelassige aanhanger. Mijn wagen heeft een bak van 270 lang met een dissel van 90 cm. Op deze wagen kon ik hem laden en dan had ik ruim voldoende kogeldruk. Als je een eindje uitsteekt aan de achterzijde denk er dan wel aan dat je verplicht bent een rood wit gestreept bord aan het chassis te knuppen. 's Nachts ben je volgens mij zelfs verplicht er een lampie aan te hangen, maar dat weet ik niet zeker.

De massa van het chassis valt wel mee, hij weegt maar rond 200kg, het is de lengte van het chassis die het je lastig maakt.

Groetjes, Sjoerd
Richard78

Bericht door Richard78 »

Allen bedankt voor de reacties,

Ik heb geen E rijbewijs en kan dus niet alle aanhangers gebruiken. Ik weet wel een auto ambulance maar ik geloof dat deze een dubbel asser is en mag ik er dus niet mee rijden. De trekkende auto weegt ook maar 900kg dus boven de 750kg wil ik niet gaan.

Ik heb wel eens een piano vervoer in een boedelbak (ook 200kg maar hoger zwaartepunt) wat goed ging. zolang je maar rustig ana doet. ik denk dus dat de 200kg van het chassis niet een probleem moet zijn. Het plaatsen op de aanhanger en de kogeldruk weer wel. En niet te vergeten de wet. Ik zal daarvoor eens gaan rondsnuffelen.

Bedankt,
Richard78
Richard78

regels lading op aanhanger

Bericht door Richard78 »

Belading:
Voor het beladen van aanhangwagens gelden de volgende regels:
-Deelbare lading van een aanhangwagen mag aan de achterzijde 1 m uitsteken;
-Ondeelbare lading mag aan de achterzijde 5 m uitsteken, gerekend vanaf het hart van de (achter)as;
-Ondeelbare lading die meer dan 1 m achter de aanhangwagen uitsteekt, moet altijd voorzien van een “lange-lading-markeringsbord” (diagonaal rood-wit gestreept, afm. 0,50 m x 0,50 m) dat ’s nachts en bij slecht zicht overdag moet zijn verlicht;
-De lading mag nooit aan de voorzijde van een aanhangwagen uitsteken;
-De totale breedte van aanhangwagen en lading mag nooit meer bedragen dan 2,55 m;
-De lading moet zodanig zijn vastgezet (met spanbanden), dat deze bij plotseling remmen op zijn plaats blijft;
-Rijd altijd met gesloten deuren of achterklep.

Een chassis bestaat uit 1 geheel en is ondeelbaar dus mag je 5m vanaf de as uitsteken. De afmetingen van een 109 zijn 2.77m wielbasis en 1.68 breedt wat dus binnen de marges ligt als er een 2.5m boedelbak word gebruik. Wel moet er een lange ladings bordje eraan hangen worden welke ik nog moet regelen en het geheel goed vastzetten.

Voor de zekerheid houd ik wel een copie van de regelgeving erbij voor het geval er een overijverige agent langs komt.

Richard78
D&G

Bericht door D&G »

Richard,

Ik wil wel voor je rijden met de Peug of 109". Zeg maar wat je wilt. Ik mag tot 1500kg trekken.

Gerard
Marc-my-Words

Re: regels lading op aanhanger

Bericht door Marc-my-Words »

Richard78 schreef:
>
>.....
>
> Voor de zekerheid houd ik wel een copie van de regelgeving
> erbij voor het geval er een overijverige agent langs komt.
>
> Richard78

Ik zou misschien ook maar wat stoeptegels meenemen, als het chassis een metertje uitsteekt dan loopt de kogeldruk aardig terug, je kan dan vast wel wat compenserende ballast gebruiken.

Marc
Richard78

Bericht door Richard78 »

Hoi Gerard,

Dat zou wel geweldig en gezellig zijn! Je hebt een E-rijbewijs? Neem ik wel ana als je tot 1500kg mag trekken. Dan zou ik kunnen kijken voor de auto ambulance. Ik moet wel zeggen dat het chassis in Axel Zeeland opgehaald moet worden. Het is dus een redelijke trip. Als je dat te ver vind begrijp ik het.

Richard78
D&G

Bericht door D&G »

Richard

Ik heb geen E maar de 407 weegt ruim 1550 kg dus en het maximale aanhangermassa is 1500 kg dus ik mag redelijk veel.

Als je het vrijdag kan regelen neem ik een vrije dag, moet de 109"nog helemaal opschuren omdat hij zondag afgeschilderd moet worden. Bel me maar ff 06 1963 34 66

Ik wordt er namelijk uitgegooid.........

Gerard
Sjoerd

Bericht door Sjoerd »

Richard,

Waar woon je?? Als je in de buurt van Dronten woont haal je mijn aanhanger toch eventjes op. Een normale 750kg wagen alleen een beetje fors qua bakmaat.

Groetjes, Sjoerd
D&G

Bericht door D&G »

Sjoerd,

Stuur hem even op per post, het pakje wat ik zaterdag van je binnenkreeg past ook wel een aanhangert in....

Gerard
Richard78

Bericht door Richard78 »

Hoi sjoerd,

Bedankt voor het aanbod ik woon in Lisse dat is dus wel een eindje uit de weg.

Hoe groot is de bakmaat? past er een chassis in?

Richard78
Richard78

Re: regels lading op aanhanger

Bericht door Richard78 »

Als ik het zo bereken heb ik achter de as 60 kg meer balast (aannemend dat de as in het midden licht en het gezicht van het chassis gelijk verdeeldt is). Dat zou betekenen dat 2 a 3 tegels van 40x60 (elk 27kg) voldoende zijn.
Heb ik er in ieder geval genoeg om dat zandbakje in de achtertuin dicht te leggen:-)

Richard78
ps bedankt voor de tip
Sjoerd

Bericht door Sjoerd »

Die heb ik ook wel voor je, maar hij past prima op de kleine hoor, en voor de wagen uitsteken betekend in mijn ogen dat hij niet voor de koppeling mag uitkomen dus je hebt ruimte zat. Ik zou er niet te moeilijk over doen. Vanuit lisse is dronten geen optie maar een boedelbak tandemasser of een autoambulance wel, Kost je een keer 5 tientjes.

Sjoerd
Sjoerd

Bericht door Sjoerd »

Is goed, ik heb nog een opblaasaanhangwagen in de aanbieding. Max laadvermogen 3.5T met 5 dwarsgelegde opblaasbare hogedrukbandjes die prima op het asfalt accomoderen waardoor ze een overweldigende backflow geven in de turbulentie van het tropendak van de 109.

Sjoerd
Plaats reactie