lt230 1;2
-
Rene110
Re: lt230 1;2
ik heb een lt230 1:1.2 achter een 200tdi in mijn 110.
ja , dit trekt hij , bevalt prima. (veel asfalt , weinig terrein)
Rene.
ja , dit trekt hij , bevalt prima. (veel asfalt , weinig terrein)
Rene.
-
Dixo
Re: lt230 1;2
Bandenmaat niet te groot kiezen en niet teveel aanhangers trekken. Anders toch een 1.4 pakken.
-
Scratch
Re: lt230 1;2
Kan wel, maar de 1.4 gaat je beter bevallen.
Ik had er laatst nog een gemonteerd met 4.11 diffs, maar dan nog vind ik het optrekken te traag gaan en de top lag lager.
gr Eric
Ik had er laatst nog een gemonteerd met 4.11 diffs, maar dan nog vind ik het optrekken te traag gaan en de top lag lager.
gr Eric
-
Marc-my-Words
Re: lt230 1:1,2 <=> 1:1,4
Is de steeds weer terugkerende discussie:
1º kijk - als je een beetje grafieken kan lezen - even bij Ashcroft naar de "Calculator" je ziet dan precies wat het scheelt (de caluclator geeft overigens ook tabelletjes met absolute cijfers met toeren en snelheid). Je kan hier ook de bandenmaat invullen (de verschillen zijn daar vaak niet meer dan procenten terwijl de 1:1,4 <=> 1:1,4 wel 14% scheelt, bandenprofiel en bandenspanning hebben ook duidelijk invloed op rolweerstand en die zijn niet in te vullen)
2º alleen, en alleen dan, wanneer je veel moet trekken of anderszins moet voortzeulen en dus de 1e versnelling met een grote regelmaat te zwaar is, alleen dan trek je werkelijk trager op. Verder is het gewoon een kwestie van de de "schakel-streepjes" een halve versnelling verzetten, ofwel verder doortrekken in de versnellingen (in snelheid dan, in toeren schakel je bij dezelfde waarden).
3º als je dan met de 1:1,2 tussenbak toch veel rondzeult of een kar trekt dan kan het zo uitpakken dat de 5e versnelling ongunstig uitpakt: te vaak terugschakel-momenten .... dat is dan een goede reden om toch een 1:1,4 te kiezen.
Dus, als je op de vlakke weg ook goed in z'n 2e kan wegrijden (dat is dus een halve versnelling zwaarder als 1e plus de 14% van de snelle tussenbak) dan heb je een goede reden om een 1:1,2 tussenbak te overwegen. Ik heb alleen uitvoeriger ervaring met een Td5, maar daarbij was de stoplicht-sprint vanuit de 2e gewoon sneller, en daarbij mis je dan eigenlijk alleen een 6e versnelling.
Marc
1º kijk - als je een beetje grafieken kan lezen - even bij Ashcroft naar de "Calculator" je ziet dan precies wat het scheelt (de caluclator geeft overigens ook tabelletjes met absolute cijfers met toeren en snelheid). Je kan hier ook de bandenmaat invullen (de verschillen zijn daar vaak niet meer dan procenten terwijl de 1:1,4 <=> 1:1,4 wel 14% scheelt, bandenprofiel en bandenspanning hebben ook duidelijk invloed op rolweerstand en die zijn niet in te vullen)
2º alleen, en alleen dan, wanneer je veel moet trekken of anderszins moet voortzeulen en dus de 1e versnelling met een grote regelmaat te zwaar is, alleen dan trek je werkelijk trager op. Verder is het gewoon een kwestie van de de "schakel-streepjes" een halve versnelling verzetten, ofwel verder doortrekken in de versnellingen (in snelheid dan, in toeren schakel je bij dezelfde waarden).
3º als je dan met de 1:1,2 tussenbak toch veel rondzeult of een kar trekt dan kan het zo uitpakken dat de 5e versnelling ongunstig uitpakt: te vaak terugschakel-momenten .... dat is dan een goede reden om toch een 1:1,4 te kiezen.
Dus, als je op de vlakke weg ook goed in z'n 2e kan wegrijden (dat is dus een halve versnelling zwaarder als 1e plus de 14% van de snelle tussenbak) dan heb je een goede reden om een 1:1,2 tussenbak te overwegen. Ik heb alleen uitvoeriger ervaring met een Td5, maar daarbij was de stoplicht-sprint vanuit de 2e gewoon sneller, en daarbij mis je dan eigenlijk alleen een 6e versnelling.
Marc