Het zal je maar gebeuren.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Roelie

Het zal je maar gebeuren.

Bericht door Roelie »

Op112 Groningen vanavond.
Dan heb je toch echt vreselijke pech dat je dit overkomt.
Maar had even op de site van RDW gekeken en was laatste tennaamstelling Datum aanvang laatste tenaamstelling 10-12-2011.

Roelie

395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fcc3f26ccef06baad652099232fc2e43', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 14901387, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Hans 109

Re: Het zal je maar gebeuren.

Bericht door Hans 109 »

Een moment van stilte is hier op z'n plaats....

mvg Hans
remon

Bericht door remon »

gewoon vreselijk!
dit wil je niet mee maken!

sterkte voor de eigenaar..
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Inderdaad, je moet er niet aan denken! Staat zelfs nog op marktplaats: [link.marktplaats.nl]

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
vossehoff

Bericht door vossehoff »

Die heeft wel even wat te sleutelen voordat die weer rijd.

gr Niels
GeraRRCd

Bericht door GeraRRCd »

Triest verhaal als je die foto's zo ziet. De foto's op marktplaats zien er nog slechter uit met RoStyle velgen, dus kennelijk heeft de eigenaar weer naar originaliteit gestreefd.
Tja, de zaak onder de motorkap in goede staat houden is een 1e vereiste, een slecht slangetje kan nare gevolgen hebben.
Inderdaad voor de eigenaar; we leven met je mee!

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f6b2f31ecf695c47b2d45ea0dec2e273', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 14901473, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Maar het kan natuurlijk ook zo zijn, en ik wil hier niemand zwart maken, dat de verkoper iets niet goed gedaan heeft.

Datum eerste toelating = datum laatste tennaamstelling dus auto is door de verkoper hier op kenteken gezet.
Ik denk dat dit het eerste ritje van deze auto was, van de verkoper naar zijn nieuwe huis.

Sterkte voor de "nieuwe' eigenaar.

fb
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar het kan natuurlijk ook zo zijn, en ik wil
> hier niemand zwart maken, dat de verkoper iets
> niet goed gedaan heeft.
>
> Datum eerste toelating = datum laatste
> tennaamstelling dus auto is door de verkoper hier
> op kenteken gezet.
> Ik denk dat dit het eerste ritje van deze auto
> was, van de verkoper naar zijn nieuwe huis.
>
> Sterkte voor de "nieuwe' eigenaar.
>
> fb

Dat zag ik ook al, en APK 3 dagen eerder, dus een RDW-APK.
Daar wijst wel erg duidelijk iets in de richting van een verborgen gebrek.

't Is altijd al klote maar zo je eerste en laatste kilometers aan elkaar rijgen .....

Marc
Veronica

Bericht door Veronica »

Omg vreselijk.
Ik krieg er kippevel van.

Veronica
remon

Bericht door remon »

het zou een idee kunnen zijn als aanvulling van het "motorkapgluren",
om iets van "help deze laro snel de weg weer op" mid/dagen te organiseren.
bas88pickup

Bericht door bas88pickup »

Jij zegt het, ik dacht het....
Frank 110V8

Bericht door Frank 110V8 »

Ik zag hem net op 112 staan, ik wens de eigenaar veel sterkte met de herbouw

Groet Frank
pascal ubags

Bericht door pascal ubags »

hoi
jammer jammer, triest
zo het schappelijk vinden als de verkoper, gezien dit een bedrijf is, die veel handeld in dat soort autos, (gezien op de marktplaats advertentie) hem het geld terug zou geven, dus een coulant is, hij is daar voor verzekerd.
als het na een korte tijd gebeurdt is dit dan een verborgen gebrek.
denk het wel
ik zou mijn winst terug geven en de kosten delen, als ik hem verkocht zou hebben.
maar ja wie ben ik.
mvg pascal
pjcfranken@ziggo.nl

Bericht door pjcfranken@ziggo.nl »

Zou zeer coulant zijn van TerHorst 4x4, ik vermoed ook n verborgen gebrek.
Maar ik zet m'n vraagtekens bij de coulance. van deze verkoper. Hopelijk ben in deze te negatief.
Sterkte voor de nieuwe eigenaar.Vernemen graag hoe Ter Horst hierop heeft gereageerd.

Peter .
Rickske

Bericht door Rickske »

ja.. 3250 euro is n boel geld voor een mobiele vuurkorf... Hoop idd dat de nieuwe eigenaar hulp krijgt van het bedrijf waar hij zijn auto gekocht heeft.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ec72d040670a72ec7eab8c4dba2b78dd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14901910, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
remon

Bericht door remon »

pascal ubags Schreef:
> hoi
> jammer jammer, triest
> zo het schappelijk vinden als de verkoper, gezien
> dit een bedrijf is, die veel handeld in dat soort
> autos, (gezien op de marktplaats advertentie) hem
> het geld terug zou geven, dus een coulant is, hij
> is daar voor verzekerd.
> als het na een korte tijd gebeurdt is dit dan een
> verborgen gebrek.
> denk het wel
> ik zou mijn winst terug geven en de kosten delen,
> als ik hem verkocht zou hebben.
> maar ja wie ben ik.
> mvg pascal

zou meer dan slim zijn van de verkoper inderdaad!
bareld

Bericht door bareld »

Ik vind het nogal kort door de bocht en verdachtmakend richting de verkoper.

Die auto is verkocht als "opknappertje" volgens de advertentie en hij heeft zelfs een nieuwe APK.

Bij een "opknappertje" kun je dan niet de defecten als verborgen gebrek gaan betitelen. Zelf goed kijken en je ervan overtuigen of hij veilig genoeg is om mee te rijden. Je kunt eerder nog de APK keurende RDW aanspreken dan de verkoper in mijn ogen.
Ik vind dit gewoon hele vette pech waar de verkoper niet voor aansprakelijk te stellen is.

Ik ken terhorst overigens niet dus over het bedrijf heb ik verder geen oordeel.
Marc-my-Words

bareld Schreef:
> Ik vind het nogal kort door de bocht en
> verdachtmakend richting de verkoper.
>
> Die auto is verkocht als "opknappertje" volgens de
> advertentie en hij heeft zelfs een nieuwe APK.
>
> Bij een "opknappertje" kun je dan niet de defecten
> als verborgen gebrek gaan betitelen. Zelf goed
> kijken en je ervan overtuigen of hij veilig genoeg
> is om mee te rijden. Je kunt eerder nog de APK
> keurende RDW aanspreken dan de verkoper in mijn
> ogen.
> Ik vind dit gewoon hele vette pech waar de
> verkoper niet voor aansprakelijk te stellen is.
>
> Ik ken terhorst overigens niet dus over het
> bedrijf heb ik verder geen oordeel.

Bareld,

Wat jij vindt is aan jou.
Ik denk echter dat de wet de koper iets meer bescherming biedt.
Alleen in het geval dat de verkoper openlijk aangegeven heeft dat hij de auto niet rijvaardig acht mag je bij een aankoop - zelfs al is het een opknappertje - verwachten dat ie niet spontaan in een vuurkorf veandert.
De verkoper heeft de auto net tevoren bij de RDW ingeschreven en APK laten keuren (althans, ik weet niet hoe anders de APK-datum 3 dagen voor de eerste afgifte kenteken in NL kan liggen). De verkoper geeft daarmee tamelijk duidelijk aan dat hij meende dat het een veilig rijdend voertuig betrof.
Dus behoudens expliciet door de verkoper genoteerde bedenkingen mbt de gebruiksgeschiktheid van het voertuig heb je juridisch wel aanknopingpunten. Beter is het natuurlijk als een en ander voor het juridische traject geregeld kan worden.

Dat de RDW als APK-keurder wat aan te rekenen zou zijn is de vraag: de APK is tenslotte een moment-opname, de controle is slechts op een relatief beperkt aantal punten. Hier is - mogen we aannemen - juist iets verborgens aan de hand.

Dat je met een oude auto rekening moet houden met pech ... ja dat is waar, maar .... hoe vaak lees je hier (of elders) of spontane ontbranding ?
Auto in brand komt voor maar is toch echt een redelijk zeldzame gebeurtenis. (Ik denk dat als je gaat turven dat zaken als koppakking, en andere ernstige lekkages vaker genoteerd worden als gebrek bij een nieuw verworven wrak.)

Marc
Apke

Bericht door Apke »

Ik wens de eigenaar veel sterkte toe. Zo iets wens je niemand toe.

Tja wettelijke garantie die bedrijven aan particulieren behoren te geven is tegenwoordig geregeld, maar dat wil niet zeggen dat de verkoper daar automatisch aan mee wil werken. Het kan een enorme bak elende opleveren voor de koper (en uiteindelijk een gang naar de rechter om je gelijk te krijgen).

Ik denk dat Ter Horst 4x4 ook niet echt op dergelijke "reclame" zit te wachten.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('95456a9c31ada409421b938bc85f2662', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14902070, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
bareld

Bericht door bareld »

Martc,

Je geeft zelf al aan dat het een hele zeldzame gebeurtenis is dat een auto spontaan in de brand vliegt en dat de verkoper ook meende dat het een veilig voertuig betrof. Alleen al daarom kan een verkoper daar niet voor in staan.
Mensen moeten eens wat meer hun eigen verantwoordelijkheid nemen en het niet altijd op een ander proberen af te schuiven. Gewoon goed opletten wat je zelf doet en 3 x slikken als het misgaat. (Van de verkoop transactie van deze defender weet ik overigens niets dus daar heb ik geen oordeel over. Ik ken de afspraken niet)

Ik heb zelf binnen drie weken na aankoop van mijn Disco een nieuwe kop moeten monteren en een nieuwe Turbo. En dat terwijl de koppakking vlak voor de koop vervangen was. Koste me meer dan 2000 euro. Maar ik had de auto zonder garantie gekocht dus niks verborgen gebrek. Gewoon gegokt en verloren.
De verkoper heeft me nog 500 euro coulance betaald en dat vond ik hartstikke goed van hem. Perfecte reclame en ik zou dus ook zo weer een auto bij hem kopen.
Wat de wet van dit alles vind maakt mij overigens niks uit. Ik heb die wet niet gemaakt en heb mijn eigen visie op die dingen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/12/2011 11:25 door bareld.
Boelo

Bericht door Boelo »

Wat een hoop gewiijs en insinuaties weer allemaal. Laten we het nu gewoon zuiver houden en eens een keer ophouden met dat opruien hier, wordt er echt doodziek van.

De auto is als gezien verkocht en ook nog eens met aantekening 'opknapper'. Kennelijk ook nog eens APK en een recent RDW bezoek als ik het zo snel lees, al is dat laatste hier al helemaal niet van belang.
Het betreft hier gewoon een oude 90 met een mega gebrek aan onderhoud, daar is de prijs ook naar. Die prijs is reëel, althans dat vond de koper kennelijk anders had hij net er niet voor betaald, zo simpel is het. Trouwens de verkoopprijs is ons helemaal niet bekend, we kunnen alleen de vraagprijs maar achterhalen uit de advertentie, dus we weten helemaal niet wat hij ervoor betaald heeft en dat is ook helemaal niet van belang eigenlijk.

Bij een oude auto kan een kortsluiting op elk moment bij elke staat van onderhoud ontstaan, een benzinelekkage ook. Natuurlijk is dat bij een auto in slechte staat eerder te verwachten, in dit geval dus ook en dat weet je als koper, je koopt immers een opknapper.
De auto is zonder garantie verkocht, dat is namelijk altijd zo bij deze verkoper, dus het is gewoon dikke domme pech.

Ik heb zelf ook eens een brandje gehad in mijn OneTen, kortsluiting in een stuurkolom schakelaar, dat kan gebeuren met die ouwe zooi, dan ga ik toch ook niet wijzen naar de verkoper, dat is toch belachelijk, wat een onzin. Je weet dat je een oude auto hebt met meestal een slechte staat van onderhoud, dus uithuilen en opnieuw beginnen, dat het zuur is daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens.

Groet Boelo
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

QuoteWat een hoop gewiijs en insinuaties weer allemaal. Laten we het nu gewoon zuiver houden en eens een keer ophouden met dat opruien hier, wordt er echt doodziek van.
+1

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
forbert 90-200Tdi

Bericht door forbert 90-200Tdi »

bareld Schreef:
> Ik vind het nogal kort door de bocht en
> verdachtmakend richting de verkoper.
>
> Die auto is verkocht als "opknappertje" volgens de
> advertentie en hij heeft zelfs een nieuwe APK.
>
> Bij een "opknappertje" kun je dan niet de defecten
> als verborgen gebrek gaan betitelen. Zelf goed
> kijken en je ervan overtuigen of hij veilig genoeg
> is om mee te rijden. Je kunt eerder nog de APK
> keurende RDW aanspreken dan de verkoper in mijn
> ogen.
> Ik vind dit gewoon hele vette pech waar de
> verkoper niet voor aansprakelijk te stellen is.
>
> Ik ken terhorst overigens niet dus over het
> bedrijf heb ik verder geen oordeel.

+1, my thoughts exactly.
Marc-my-Words

Sorry, ik insinueer of wijs niet (of althans dat was niet mijn bedoeling), alleen wijs ik op de wet die bij een transactie tussen particuliere koper en professionele verkoper de koper een zekere bescherming geeft. En dat er - als er geen voorbehoud door de verkoper is gemaakt - heel wel sprake kan zijn van een verborgen gebrek.
Ik heb die wet niet gemaakt (hoewel ik m wel heel redelijk vind), het is slechts een marginale bescherming van de consument, want in geval van een onwillige tegenpartij ben je altijd nog ver van een redelijke oplossing (naar de rechter gaan blijft een lange en dure route).

Anyway, ik ken de jurisprudentie mbt oude auto's niet precies maar het lijkt mij dat er hier, afhankelijk van de exacte verkoop condities, mogelijk wel sprake kan zijn van een gerechtvaardigd beroep op een z.g. verborgen gebrek. Dat is dus juist zoiets wat je niet had kunnen weten ook na het voldoen aan de onderzoeksplicht die je als koper ook hebt, de verkoper kan daarbij dus ook geheel te goeder trouw zijn, ondanks die goede trouw is hij dan niet van de zaak af zodra de auto de deur uit is. Wel is het zo dat je als koper als je afstand doet van garantie etc. je rechten beperkt zijn, maar beperkt is niet nul.
Dat is dus mijn punt, dat is lijkt mij geen insinuatie of ongeoorloofd wijzen.

En zoals ook al meermaals genoemd werd: het best is het als de verkoper zelf met een correct aanbod komt.
Ik zou zelf als particuliere verkoper zoiets al uiterst onaangenaam vinden en kijken hoe een en ander netjes te regelen valt.
(Ik heb ooit een "wrak" verkocht - een verzekerings total-loss - en heb daarbij geheel open kaart gespeeld mbt alle mij bekende bedenkingen. Toen later een van de ernstiger bedenkingen bewaarheid werd vond ik dat toch sneu. De koper was hier toen echter zowel door mij als door de garage waar het wrak stond gewaarschuwd, dus van een verborgen gebrek is dan geen sprake.)

Marc
Marc-my-Words

bareld Schreef:
> Martc,
>
> Je geeft zelf al aan dat het een hele zeldzame
> gebeurtenis is dat een auto spontaan in de brand
> vliegt en dat de verkoper ook meende dat het een
> veilig voertuig betrof. Alleen al daarom kan een
> verkoper daar niet voor in staan.
> Mensen moeten eens wat meer hun eigen
> verantwoordelijkheid nemen en het niet altijd op
> een ander proberen af te schuiven. Gewoon goed
> opletten wat je zelf doet en 3 x slikken als het
> misgaat. (Van de verkoop transactie van deze
> defender weet ik overigens niets dus daar heb ik
> geen oordeel over. Ik ken de afspraken niet)
>
> Ik heb zelf binnen drie weken na aankoop van mijn
> Disco een nieuwe kop moeten monteren en een nieuwe
> Turbo. En dat terwijl de koppakking vlak voor de
> koop vervangen was. Koste me meer dan 2000 euro.
> Maar ik had de auto zonder garantie gekocht dus
> niks verborgen gebrek. Gewoon gegokt en verloren.
> De verkoper heeft me nog 500 euro coulance betaald
> en dat vond ik hartstikke goed van hem. Perfecte
> reclame en ik zou dus ook zo weer een auto bij hem
> kopen.
> Wat de wet van dit alles vind maakt mij overigens
> niks uit. Ik heb die wet niet gemaakt en heb mijn
> eigen visie op die dingen.

Bareld,

Eigen visie en de wet kunnen uiteenlopen.

Quoteeen hele zeldzame gebeurtenis is dat een auto spontaan in de brand vliegt en dat de verkoper ook meende dat het een veilig voertuig betrof. Alleen al daarom kan een verkoper daar niet voor in staan
Dit is dus juist wat er door de wet wordt ondervangen. Een verborgen gebrek is dus juist iets wat verborgen is, ook voor de verkoper. Weet de verkoper ergens van en houdt hij dat verborgen dan is hem dat alleen maar zwaarder aan te rekenen (maar zelden bewijsbaar).

Zou ook "te mooi" zijn.
Van alles wat vaak stuk gaat zegt de verkoper : Nee meneertje dat een een heel gewoon mankement, dat hoort erbij.
En van alles wat "nooit" stuk gaat zegt hij dan : Nee meneertje dat kan niet aan ons liggen, dat gaat nooit stuk.

Dat jij na 3 weken en geen garantie een stukke kop en turbo had ... tja ... het zou maar zo kunnen dat je daarbij ook juridisch net naast de pot pist zeker omdat € 500 coulance dan als tamelijk rechtvaardig wordt gezien (ik herinner me een vergelijkbaar gevalletje "Rijdende rechter&quot.

Marc
Eric&Betty Boop

Bericht door Eric&Betty Boop »

Dit is wel erg lullig. De koper was waarschijnlijk net op weg naar huis vanuit De Krim met zijn nieuwe aanwinst.

Wat er verder gebeurd is iets tussen Henk en de koper. Daar kunnen wij wel over gaan speculeren,maar daar hebben we niets mee te maken toch?

Ook aardig van die toeschouwer dat hij wil helpen met blussen,maar wel jammer dat hij dat met een poederblusser doet.
Totaal ongeschikt voor een olie/brandstofbrand en de auto kan je nu zeker afschrijven met al dat zout.
Als het Betty was geweest had ik hem tegen gehouden. Dan laat ik haar nog liever uitbranden.
Zowiezo dan beter om op afstand te blijven met die LPG tank achterin.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e0b824bb998aafe3bec2a392a83093d6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14902544, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('3a596d85055618b992a3cf87042c7930', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14902544, 600, 600, 'Loading image ...', false);
forbert 90-200Tdi

Marc-my-Words Schreef:
> Dit is dus juist wat er door de wet wordt
> ondervangen. Een verborgen gebrek is dus juist
> iets wat verborgen is, ook voor de verkoper.

Dat lijkt me larie, ook voor 'n Laro.
Dat zou de godganse handel onmogelijk maken.
Zou me trouwens niet verbazen, die hele blame cultuur, bah!
Met 'n huis is 't in ieder geval wel zo dat 'n verborgen gebrek alleen geldt als de verkoper hiervan weet heeft, lijkt me logisch.

'n Benzineslangetje van 'n opknapper, tjah, hoe klote ook voor de nieuwe eigenaar, kan gebeuren.

FF voor de goede orde: bij 'n nieuwe ligt dit natuurlijk geheel anders! Als je 'm voor de hoofdprijs bij de dealer de deur uit rijdt mag je zeker verwachten dat alles up to scratch is. Ik denk dat je die dingen door elkaar haalt.

Blijft natuurlijk wel 'n hele sneue zaak, gelijk maar 'n Tdi erin, zou ik zeggen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/12/2011 13:15 door forbert.
JustinvS

Bericht door JustinvS »

Precies dat Eric, ik kan met niet voorstellen hoe het voelt om een net nieuwe aanwinst direct dezelfde dag nog in vlammen te zien opgaan.

Enneh, die LPG tank valt wel mee toch? Af en toe een steekvlam van een paar meter omdat het overdrukventiel wat gas loost, maar echt exploderen doen ze niet toch?

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dccdcabffcfc0162ab2d465def382be2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 14902599, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Eric&Betty Boop

Bericht door Eric&Betty Boop »

JustinvS Schreef:
> Enneh, die LPG tank valt wel mee toch? Af en toe
> een steekvlam van een paar meter omdat het
> overdrukventiel wat gas loost, maar echt
> exploderen doen ze niet toch?

klopt.Dat is de theorie Justin.
Ik hoop het nooit in de praktijk te hoeven testen.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('926a7009931e0c4f5247423504b9cfb0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14902613, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('a10376a5c9e086474a0cebcb83592dbf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14902613, 600, 600, 'Loading image ...', false);
bas88pickup

Wie zegt dat de RDW de auto heeft ge-apk't? Een normaal weldenkend mens doet dat niet, ze zijn daar veel te moeilijk. Ik denk eerder: Rdw kentekenkeuring, en daarna ergens anders een Apk, mogelijk zelfs een papieren apk, en zeg niet dat dat niet gebeurt; het gebeurt wel degelijk.....En dan is er geen sprake van een verborgen gebrek, maar nalatigheid.

Tot zover mijn insinuaties....
Marc-my-Words

Forbert,

Wat betreft die handel: Dat werkt ook omgekeerd: als jij iets koopt, laten we zeggen een fototoestel en het blijkt een waterpistool dan kom je ook verhaal halen. Een product moet voldoen aan wat je er redelijkerwijs van kunt verwachten, heb je bij aankoop aangegeven wat je ermee wilt doen dan heeft de verkoper daaraan te voldoen of je te waarschuwen (even heel kort samengevat).

Dan wat betreft de regels bij de verkoop van een huis - daar betreft het een verkoop tussen particulieren (althans ik neem aan dat je daar op doelt) en tussen particulieren gelden iets andere regels. Werkelijk verborgen wordt dan anders gezien -- blijft dat beide partijen een onderzoeksplicht hebben, en dat je als verkoper dus niet makkelijk weg komt met achter een verfje "verborgen" asbestplaten bijv.

Het gaat hier om tweede hands, dan zijn de regels ook duidelijk ruimer en daarom zeg ik ook dat het niet 1:1 duidelijk is, maar er zijn aanknopingspunten. Het gaat hier dan niet om een claim-cultuur (want dan gaat het om verloren dagen plezier, smartegeld etc.), ook niet om een blame and shame culuur, het gaat hier gewoon om een transactie die in het meest extreme geval ontbonden zou kunnen worden.

De praktijk is vaak anders overigens, maar je hebt nu eenmaal als particuliere koper een vrij ruime bescherming. In Nederland is die bescherming ook nog eens uitgekleed tov de EU richtlijnen.

Marc

Quoteuit: < [www.judex.nl] >

Wettelijke garantie

Volgens de wet heeft u als consument het recht op een product van een goede kwaliteit. Als het product wat u gekocht heeft niet goed is (in vaktaal: het product is ondeugdelijk), dan mag u van de verkoper verlangen dat hij het product gratis repareert of u een nieuw product geeft.

Wat u van een product mag verwachten hangt af van een aantal omstandigheden:

Wat was de prijs van het product? Van een dure koelkast mag u bijvoorbeeld meer verwachten dan van een goedkoop model.
Wat heeft de verkoper over het product gezegd? En wat is er eventueel in een reclame over het product gemeld?
Is het een merkproduct? Zo ja, gaat het om een A-merk of om een merk van een mindere kwaliteit?
Heeft u een nieuw of een tweedehands product gekocht?
Een voorbeeld.

U koopt een duur horloge. Na enige maanden ontstaan er wat krasjes op de lederen polsband en de rand van de wijzerplaat. Dit betekent niet dat het horloge ondeugdelijk is en dat u een beroep kunt doen op de garantie. Als echter blijkt dat het horloge niet goed op tijd loopt, is het wel ondeugdelijk. U mag van de verkoper verwachten dat hij het horloge gratis voor u repareert of dat u een nieuw horloge krijgt.

Hoe lang moet een product meegaan?

Dit hangt uiteraard af van het soort product dat u gekocht heeft. Een koelkast zal over het algemeen langer mee moeten gaan dat bijvoorbeeld een koptelefoon voor uw mp3-speler. Er is dus niet exact aan te geven hoe lang u een product zonder problemen zou moeten kunnen gebruiken.

Toch heeft u als consument een aantal aanknopingspunten:

Als een product gedurende de eerste zes maanden kapot gaat, dan gaat de wet ervan uit dat het product al ondeugdelijk was toen u het kocht. De verkoper zal eventueel moeten bewijzen dat u het product verkeerd gebruikt heeft. Gaat het product na zes maanden kapot? Dan moet u zo nodig kunnen bewijzen dat dit niet uw eigen schuld was.
Volgens een Europese richtlijn is de minimale wettelijke garantieperiode twee jaar. Dit betekent dat u er dus vanuit mag gaan dat een product bij normaal gebruik tenminste twee jaar goed te gebruiken moet zijn.
In de Nederlandse wet staat geen expliciete garantietermijn genoemd. U heeft een wettelijk recht op een deugdelijk product. In de praktijk betekent dit dat u meestal langer dan twee jaren recht heeft op een goed werkend product. De exacte duur zal afhangen van het soort product.
Marc-my-Words

Aangezien de APK-datum op de 7de ligt en de kentekendatum op de 10de lijkt mij alleen een RDW-keuring mogelijk.

Het is overigens niet per se zo dat de RDW strenger is als elders. Ik kreeg ooit een APK van de RDW met 2 verbeterpuntjes die officieel afkeurpuntjes zouden zijn. (En je treft het ook omgekeerd, een APK-keurder die strenger keurt als de regels werkelijk zeggen, zeker bij oudere auto's moet je de regels wel goed kennen.)

Marc
forbert 90-200Tdi

Marc, Okay, schept duidelijkheid.

Blijft dat deze auto geafficheerd werd als "opknapper", de prijs was ook lager dan bij de andere aangebodenen.
Lijkt me toch moeilijk om dan verhaal te halen. En ik vind dat eigenlijk wel terecht.
bas88pickup

Ik weet het niet, kentekendatum en apk datum hoeven niet gelijk te zijn. Ik ken iemand die heeft een geïmporteerde auto gekocht, en die auto stond al op kenteken, maar de datum eerste toelating is toch echt de verkoopdatum......Blijkbaar word zo'n kenteken in de bedrijfsvoorraad slapend gehouden? Dus een apk voor de tenaamstelling/toelating zou kunnen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/12/2011 13:44 door bas88pickup.
Edwin

Bericht door Edwin »

met lpg weet ik het niet maar een gasfles waar je mee last en de gasflessen die je in caravans vind knallen bij een brand gewoon in stukken.Als je daar anderhalve meter van af staat dan is zo'n knal best hard.
Vraag niet hoe ik het weet.

Vind het erg sneu voor de eigenaar.Hoop dat die niet gewond is(staat niet in het bericht)ik weet hoe snel een auto in lichtelaaie kan staan.

gr edwin
bas88pickup

Lpg tank heeft een blow-off valve, gebeurt niks mee, alleen een vuurspuwer.
pjcfranken@ziggo.nl

Bericht door pjcfranken@ziggo.nl »

Beste Wim,

Kopen van n auto zonder garantie kan.Maar verborgen gebreken vallen hier niet onder.De Wetgever heeft hierin voorzien.Je hebt altijd 3 mnd garantie bij aankoop ook bij auto's oud of niet oud zeker op het onderdeel "verborgen gebreken".De auto was APK (RDW)gekeurd, dus je kan in dit geval niet spreken van n wrak.
Geen hetze of stemming makerij, maar elkaar helpen door te wijzen op dit soort mogelijkheden. Ik ben het weleens dat n gang naar de Rechter kosten met zich meebrengen en n hoop gedoe.

met groet,
Peter.
Marc-my-Words

Goed, als dat een geldige truuk is, dan was mijn conclusie "RDW-APK" dus voorbarig.
In dat geval is de verkoper misschien wel weer meer te blameren, nwe APK (en papieren) wordt wellicht als aanbeveling "verkocht".

Blijft mijn concrete waarneming dat de RDW niet per se een te vermijden APK-route is.

Afgezien van die twee aandachtspuntjes/potentiele afkeurpuntjes (die ik natuurlijk wel heb verholpen) werd er een jaar bij een (proforma) APK-keuring een paar punten genoemd die bij de RDW gewoon goed waren (en die beslist al een jaar zo waren want nooit veranderd, nl de verlichting betreffend).
(Ik heb toen de auto maar voor weinig verkocht zonder APK, en daags daarna had ie toch weer een APK. Voor de preciezen: dat waren dus geen verborgen gebreken: die gebreken kwamen gewoon naar voren.)

Marc
bas88pickup

Ik kan het ook fout hebben hoor, ik zeg niet dat jij een foute/voorbarige conclusie trekt....Rdw hoeft idd niet een strenge keuring te zijn, er werken ook redelijke mensen, die met gewone ogen naar een auto kunnen kijken, maar vaak wordt toch de door mij beschreven weg bewandeld, omdat die nu eenmaal makkelijker is (apk in eigen beheer, of bij de goed bevriende garage, net iets verderop langs de weg.)
Geert Oude Luttighuis

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Marc-my-Words Schreef:
> Bareld,
>
> Wat jij vindt is aan jou.
> Ik denk echter dat de wet de koper iets meer
> bescherming biedt.
> Alleen in het geval dat de verkoper openlijk
> aangegeven heeft dat hij de auto niet rijvaardig
> acht mag je bij een aankoop - zelfs al is het een
> opknappertje - verwachten dat ie niet spontaan in
> een vuurkorf veandert.
> De verkoper heeft de auto net tevoren bij de RDW
> ingeschreven en APK laten keuren (althans, ik weet
> niet hoe anders de APK-datum 3 dagen voor de
> eerste afgifte kenteken in NL kan liggen). De
> verkoper geeft daarmee tamelijk duidelijk aan dat
> hij meende dat het een veilig rijdend voertuig
> betrof.
> Dus behoudens expliciet door de verkoper
> genoteerde bedenkingen mbt de gebruiksgeschiktheid
> van het voertuig heb je juridisch wel
> aanknopingpunten. Beter is het natuurlijk als een
> en ander voor het juridische traject geregeld kan
> worden.
>
> Dat de RDW als APK-keurder wat aan te rekenen zou
> zijn is de vraag: de APK is tenslotte een
> moment-opname, de controle is slechts op een
> relatief beperkt aantal punten. Hier is - mogen
> we aannemen - juist iets verborgens aan de hand.
>
> Dat je met een oude auto rekening moet houden met
> pech ... ja dat is waar, maar .... hoe vaak lees
> je hier (of elders) of spontane ontbranding ?
> Auto in brand komt voor maar is toch echt een
> redelijk zeldzame gebeurtenis. (Ik denk dat als
> je gaat turven dat zaken als koppakking, en andere
> ernstige lekkages vaker genoteerd worden als
> gebrek bij een nieuw verworven wrak.)
>
> Marc

Geert Oude Luttighuis

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Hoop vooral dat de bestuurder/eigenaar in orde is, fysiek en mentaal gezien zeg maar.
Verder lijkt het me vooral zuur voor de verkoper, omdat die in dit soort gevallen gewoon het aankoopbedrag dient terug te geven, desnoods afgedwongen met een gang naar de rechter waardoor er misschien een stukje onkosten voor de berging gedeeld kunnen worden tussen koper en verkoper.
Ben het wel eens over de hulp van de toeschouwer met de poederblusser, daarmee is waarschijnlijk voor de lange termijn meer schade aangericht dan door de brand zelf?!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/12/2011 14:53 door Geert Oude Luttighuis.
Ter Horst 4x4

Bericht door Ter Horst 4x4 »

Hallo (bezorgde) mede-Landrover-liefhebbers,

Het is goed om te lezen hoe iedereen zich bezorgt maakt om de eigenaar van de auto. Voor zie het toch belangrijk vindt, de persoon die de auto bestuurde is met de schrik vrij gekomen en ook de hond heeft niet 1 verschroeide haar !!

Verder hebben wij deze auto zoals als veel genoemd is op dit forum verkocht als opknapper, niet meer en niet minder, de auto is voor dat hij is opgehaald door een normaal Keuringsstation gekeurd, dit lijkt mij overigens helemaal niets met het voorval te maken te hebben, maar voor de goede orde: dit hebben wij dus niet zelf gedaan !!

Niemand bedenkt dat de auto mogelijk verzekerd is voor deze schade, iemand die zijn auto WA+ of zelfs volledig Casco verzekerd is gewoon verzekerd tegen zo'n schade. Iemand suggereerd nog dat wij hier voor verzekerd zijn maar dat zijn we niet, das iets te makkelijk gedacht !!

Mocht het zo zijn dat de eigenaar van de auto niets uitgekeerd krijgt van zijn verzekeringsinstantie dan ben ik natuurlijk bereid om er met HEM over te praten !!

Heel veel verstand heb ik niet van dit soort forums maar ik vind wel dat men erg snel klaar staat met een zeer uitgespoken mening (dit geldt overigens niet voor iedereen) !! Zou het niet leuk zijn dat we elkaar een beetje voort helpen op zo'n forum zodat een ieder die iets met dit merk heeft er ECHT iets aan heeft ??

Ik wens jullie nog heel veel Landrover-plezier toe,

Ter Horst 4x4
vossehoff

Bericht door vossehoff »

gr Niels
Edwin

Bericht door Edwin »

Fijn dat er een reactie komt van de verkopende partij.Top!
Hoop eigenlijk dat de koper ook nog even een reactie geeft.

Gr Edwin
bowy

Bericht door bowy »

X2
Roelie

Bericht door Roelie »

Netjes en duidelijk verhaal.

Roelie

395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('55d8ea7d20d576b2a97b248d3b59d5f1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 14908295, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
forbert 90-200Tdi

Bedoel ik maar! Heel goed, Ter Horst.
bareld

Bericht door bareld »

Kijk, voor de tweede keer in een paar weken een verkoper die zich van de goede kant laat zien.

Helemaal top van Ter Horst.
Gerard E.

Bericht door Gerard E. »

Alle respect Ter Horst.
Begin de laatste tijd behoorlijk zat te worden van al die maffe postings behulpzaam of niet.
De blaadjes zijn nu een week van de bomen,kunnen we weer terug naar vroeger en gewoon weer dit forum tot een superforum maken zoals het was?
Niet dat ik het met heel veel zaken die de laatste tijd gepasserd zijn eens of oneens ben.
De hulp en de steun die we elkaar bieden is de basis van dit forum en staat als een rots.
Ik denk dat het een goede zaak is dat we de dingen eens wat genuanceerder gaan benaderen.
Ik blijf geloven in onze principes als prikker en volg ook (meestal) met plezier de postings.
Groet,
Gerard E.
japiek

Bericht door japiek »

Plaats reactie