300tdi opvoeren
-
jan-peter
300tdi opvoeren
Ik wil graag wat meer power in de 300tdi. Ik wil het schrioefje aan de achterkant van de pomp een kwartslag indraaien. Hoe krijg ik die tamper-beveiliging er af? moet ik alleen dat zwarte plastic rondje er af breken?
-
Frans Bonnes
Re: 300tdi opvoeren
Ik zou eerst beginnen met alles aan en om de motor 100% in orde te hebben voordat ik aan de pomp begon.
Dus een schoon luchtfilter, goede luchtstroom door de schone interkoeler.
Inspuiting op tijd, en natuurlijk goede verstuivers.
Als dat alles 100% in orde is, en ik dan nog te weinig power heb dan pas aan de pomp beginnen.
Maar dat is dus wat ik zou doen.
fb
Dus een schoon luchtfilter, goede luchtstroom door de schone interkoeler.
Inspuiting op tijd, en natuurlijk goede verstuivers.
Als dat alles 100% in orde is, en ik dan nog te weinig power heb dan pas aan de pomp beginnen.
Maar dat is dus wat ik zou doen.
fb
-
jan-peter
Re: 300tdi opvoeren
OK, als ik het zwarte ding er af heb kan ik de stelschroef dus verdraaien? Ik had namelijk ook ooit ergens gelezen dat er ook nog een metalen beveiliging op zat.
-
Jan-Peter
Re: 300tdi opvoeren
De auto is 100% als nieuw! We hebben hem alleen omgebouwd naar automaat en 1.2 tussenbak en 325 banden. Dat is bij mekaar net iets te veel van het goede. Hij schakelt bij 120 km per uur op de GPS naar zijn 4, maar zakt dan langzaam terug. Ik kan ook geen vol gas blijven geven, want dan gaat hij in de kick-down en dus terug naar zijn 3.
Ik heb het membraam van de pomp al verdraaid en ook het sterwiel al wat verdraaid, maar daarbij merk ik eigenlijk geen verschil. Ik heb ook geen pufje rook, ook niet volgas. Hij mag dus best wat mer diesel hebben.
Als ik maar de 120 kan blijven vasthouden in zijn 4, met dus minder dan volgas ben ik tevreden.
Ik heb het membraam van de pomp al verdraaid en ook het sterwiel al wat verdraaid, maar daarbij merk ik eigenlijk geen verschil. Ik heb ook geen pufje rook, ook niet volgas. Hij mag dus best wat mer diesel hebben.
Als ik maar de 120 kan blijven vasthouden in zijn 4, met dus minder dan volgas ben ik tevreden.
-
Dixo
Re: 300tdi opvoeren
Waarom geen 1.4 tussenbak of de diff ratio's wat gunstiger kiezen? Of anders een HS2.8TGV?
Een combinatie van 1.2 tussenbak en 325 (/80/16?) banden lijkt me wel wat erg enthousiast voor een 300Tdi. Zou ook m'n automaat temperatuur in de gaten houden, die gaat misschien ook wel sputteren?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/12/2011 16:33 door Dixo.
Een combinatie van 1.2 tussenbak en 325 (/80/16?) banden lijkt me wel wat erg enthousiast voor een 300Tdi. Zou ook m'n automaat temperatuur in de gaten houden, die gaat misschien ook wel sputteren?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/12/2011 16:33 door Dixo.
-
laro mark
Re: 300tdi opvoeren
heb je het kunstof busje onder je membraam ook verwijdert?
en hoever heb je het asje onder je membraam gedraait?
groet, Laro Mark
130%20havelte%203-2013.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a3057c5a1dff2b1d9674495cfdd49ef2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', 'http://wijnholtservice.nl/landrover/130%20havelte%203-2013.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', '', 14893681, 600, 600, 'Loading image ...', false);
en hoever heb je het asje onder je membraam gedraait?
groet, Laro Mark
130%20havelte%203-2013.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a3057c5a1dff2b1d9674495cfdd49ef2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', 'http://wijnholtservice.nl/landrover/130%20havelte%203-2013.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', '', 14893681, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Mark HJ
Re: 300tdi opvoeren
Hetzelfde heb ik met een perkins prima gedaan ooit,ook een bosch VP 44 pomp.
Is veel over te lezen,inderdaad het sterwiel met de klok mee(altijd goed merken wat je doet en stap voor stap)
Het membraan zo verdraaien dat de conus eronder maximaal terug kan van de regelnaald.
De rookstop op het membraandeksel 1/4 slag met de klok mee.
Dit alleen geeft een enorme verandering.Ga de turbodruk ook meten en zet die op de maximale toelaatbare waarde,meestal wordt die niet eens gehaald.
Pas dan de brandstofopbrengst verhogen,begin maar met 1/8 in.
Kijk goed naar rook en drukken.Trek de motor ook goed door met het testen zodat je zeker weet dat je de goede waardes meet en niet later
met een inhaalmanoevre de boel opblaast!
Realiseer je wel dat de uitlaattemperatuur heel erg stijgt met het verhogen van de brandstof opbrengst.Liefst ook dit meten.
Alles goed gedaan dan krijg je een soepeler motor die uiteindelijk op kruissnelheid met een lagere turbodruk draait.
Ben je te driest is het einde motor,
Veel sukses en ook plezier!
Mark
Is veel over te lezen,inderdaad het sterwiel met de klok mee(altijd goed merken wat je doet en stap voor stap)
Het membraan zo verdraaien dat de conus eronder maximaal terug kan van de regelnaald.
De rookstop op het membraandeksel 1/4 slag met de klok mee.
Dit alleen geeft een enorme verandering.Ga de turbodruk ook meten en zet die op de maximale toelaatbare waarde,meestal wordt die niet eens gehaald.
Pas dan de brandstofopbrengst verhogen,begin maar met 1/8 in.
Kijk goed naar rook en drukken.Trek de motor ook goed door met het testen zodat je zeker weet dat je de goede waardes meet en niet later
met een inhaalmanoevre de boel opblaast!
Realiseer je wel dat de uitlaattemperatuur heel erg stijgt met het verhogen van de brandstof opbrengst.Liefst ook dit meten.
Alles goed gedaan dan krijg je een soepeler motor die uiteindelijk op kruissnelheid met een lagere turbodruk draait.
Ben je te driest is het einde motor,
Veel sukses en ook plezier!
Mark
-
jan-peter
Re: 300tdi opvoeren
ik heb het membraam ongeveer 135 graden verdraaid, dan lijkt hij een fractie vlotter. Het kunstof busje is gewoon aanwezig. Ik heb het wieltje ca 90 graden naar rechts verdraaid. Misschien moet dat nog wat meer.