zwarte rook 300tdi

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hans

zwarte rook 300tdi

Bericht door Hans »

Misschien is deze vraag al vaker gesteld: Mijn defender 300tdi (1998) geeft een nogal zwarte pluim bij het starten en ook tijdens normaal rijden (en zeker bij gasgeven of wanneer de Laro een hellinkje moet doen) geeft hij een zwart rookgordijn. Niet erg plezierig voor de rijder achter me... Is dit normaal en wat kan ik er aan (laten) doen?
Bart van Dessel

Re: zwarte rook 300tdi

Bericht door Bart van Dessel »

Zorg voor een vrije aanvoer van verse lucht: EGR afsluiten, intercooler goed schoonmaken en de slangen die aan de intercooler vastzitten, zorgen voor een vers luchtfilter. Als dat niet helpt zou je een toevoeging bij de diesel kunnen doen om je verstuivers te reinigen. Ik doe zo'n potje altijd puur in een vers brandstoffilter en dan even met een wat hoger toerental laten draaien.
Regelmatig je motor 'ns flink de sporen geven is altijd goed....

gr, Bart
Hans binatang

Bericht door Hans binatang »

Hans,
Ik geniet altijd van m'n zwarte rookpluim ( ook 300 TDI).
Eric

Bericht door Eric »

Hoi

Weet je wat van de geschiedenis van de auto? Wat er rijden ook tdi's rond waar inmiddels mensen aan de pomp hebben zitten schroeven. Dat kan ook meer roken tot gevolg geven... (en zou dan wel meer vermogen moeten betekenen)
andre

Bericht door andre »

Een 300 Tdi zou eigenlijk niet zwarte rook moeten walmen. Hooguit een pufje bij het starten en tijdens het rijden niet. Zelf heb ik een Defender 300 Tdi uit 1998 met bijna 200.000 km op de klok en geen pufje rook. Wel kiep ik af en toe wat dieseladditief toe om de verstuivers schoon te houden. En ja een schoon luchtfilter wil ook helpen.
Succes.
André
Defender 110 300 Tdi
Hans Hoekstra

Bericht door Hans Hoekstra »

Inderdaad, als de brandstofpomp is "opgeschroefd" is het een normale reactie, vond het altijd wel een leuk gezicht als ik bij lage toeren een beetje gas gaf vooral met de uitlaat aan de zijkant ;-)

grtz Hans www.dridze.nl
Dave / Cook-abaut

Bericht door Dave / Cook-abaut »

Ik heb met die van mij hetzelfde gehad. (EGR was al afgeblind) Het bleek dat een van de verstuivers niet lekker meer mee deed en dat de pakking van mijn inlaat spruitstuk kapot was.
Na de pakking en alle verstuivers vernieuwd te hebben was het probleem weg. Op de koop toe ging hij van 1/9 naar 1/10,5 en had ik een veel beter koppel.

Succes, Dave / Cook-about

LR Defender 90" 300 Tdi - "Cook-about"

cook-aboutsavonturen.fotopic.net/
Plaats reactie