De zwakste schakel in een S3 v-bak

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gert

De zwakste schakel in een S3 v-bak

Bericht door Gert »

Allen,

Natuurlijk is het logisch dat een versnellingsbak van een series eerder stuk gaat bij toenemend motorvermogen. De versnellingsbak van een S3 is dan ook ontworpen voor de motor die er standaard aan is gekoppeld.

Als je het vermogen opvoert door er een andere motor in te lepelen, wat gaat er dan het eerste stuk ? Met andere woorden, wat is in praktijk de zwakste schakel bij overbelasting van een S3 versnellingsbak?

Groeten,

Gert
Huub

Re: De zwakste schakel in een S3 v-bak

Bericht door Huub »

Niet direct de bak, maar wel steekassen, difjes en vervolgens versnelde slijtage in de bak. Hangt ook sterk van je rechtervoet af..

Als je een snellere auto wil, koop een 90/110.

GRT Huub
Michiel

Re: De zwakste schakel in een S3 v-bak

Bericht door Michiel »

QuoteAls je een snellere auto wil, koop een 90/110.
LOL. Ja, die tekst ga ik achter op m'n 110 plakken: "Dit is de snelle uitvoering"



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/12/2011 09:04 door Michiel.
sjorsboomschors/aka/PP

Re: De zwakste schakel in een S3 v-bak

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

ben je zelf niet de zwakste schakel? ik iig wel... verkeerd gebruik koppeling, tandjes poetsen, verkkerde versnelling, enz. enz....
Wim Janssen

Re: De zwakste schakel in een S3 v-bak

Bericht door Wim Janssen »

Quoteben je zelf niet de zwakste schakel? ik iig wel... verkeerd gebruik koppeling, tandjes poetsen, verkkerde versnelling, enz. enz....
Ben ik het helemaal mee eens. Van 1000 km snelweg met een vaste snelheid lijdt een bak niet, maar klappen door slecht schakelen zijn dodelijk. Deze klappen worden door een sterkere motor natuurlijk heviger.
Goede olie en de juiste hoeveelheid is in mijn beleving veel belangrijker. De LT76 kent het probleem van olie overhevelen naar de tussenbak. Hoeveel bakken rijden er rond met te weinig olie, waardoor de temperatuur op lange ritten veel hoger oploopt. Hierdoor breekt de olie eerder af en de zaak wordt nog slechter. Hoeveel bakken rijden er rond met een mix van olie, water en stof? Wie heeft niet ooit de olie afgelaten uit dat oude Engelse gebakje en zich verbaasd over de drab die eruit kwam.
En de zescilinder zat toch ook voor een LT76 of heb ik dat verkeerd?

groeten
Wim Janssen



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/12/2011 10:35 door Wim Janssen.
Marc-my-Words

Re: De zwakste schakel in een S3 v-bak

Bericht door Marc-my-Words »

Ik had begrepen dat een Series II bak sterker was als een Series III bak en dat dat samenhing met de synchromesh die de SII bak dan niet heeft.
Wellicht zit hier dan ook een deel van het antwoord in verborgen.

Marc
Wim Janssen

Re: De zwakste schakel in een S3 v-bak

Bericht door Wim Janssen »

QuoteIn general the Series gearbox is considered to be strong enough for about 120 HP, 160lbft is about the limit on torque. Van [www.expeditionlandrover.info]

groeten
Wim Janssen
Rickske

Re: De zwakste schakel in een S3 v-bak

Bericht door Rickske »

Jah, vind maar eens een bak die Echt Zo Goed Als Nieuw is dan. De mijne is 32 jaar oud, en synchro van 1&2 (merk je in de praktijk alleen de 2) is danig versleten. Ik ga er van uit dat er meer onderdelen zo richting op gaan. Wat er dan als eerste stukgaat is gokwerk.
Toch denk ik, als je er een nieuwere motor in legt, en je kan jezelf beheersen, en je weet juist met de koppeling om te gaan. Kan ie jaren mee!

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('32dfe3a40bfbd9a85c77381d9e7380fb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14883607, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Mark HJ

Re: De zwakste schakel in een S3 v-bak

Bericht door Mark HJ »

Een te hoog koppel bij een laag toerental makt veel meer stuk.
Heb een serie 3 gehad met daarin een perkins prima die getuned was,110pk!Maar wel toeren maken hoor.Bak was serie 2 met een serie3 transfer.
Veel beter dan de lt 77

Mark
huub

Re: De zwakste schakel in een S3 v-bak

Bericht door huub »

Veel beter dan de lt77.....
Elvis leeft

GRT Huub
Apke

Re: De zwakste schakel in een S3 v-bak

Bericht door Apke »

Ik weet dat Aad Koene tot twee maal toe het hart uit zijn koppelingsplaten heeft gebroken.

De bak zal niet direct kapot gaan en onderdelen zullen niet breken. De veroudering zal eerder toeslaan door de toenemende krachten.
Sneller slijtende tandwielen, sneller slijtende lagers.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4d1d22bee7b8fe7f6124833ebb7d0a18', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14886413, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Gert

Re: De zwakste schakel in een S3 v-bak

Bericht door Gert »

Allen bedankt,

Het gaat me er niet om dat ik een andere motor in de ambulance wil, integendeel!
Het leek me als WTB'er leuk om de zwakste schakel door te rekenen op maximale belasting, maar er is dus niet zoiets als een zwakste schakel.

De link naar expeditionlandrover van Wim Janssen geeft wel een getal, maar ik heb altijd het idee dat die getallen nooit onderbouwd zijn, vandaar dat ik dat eens wilde doen.

Mijn vermoeden is overigens bevestigd, we hebben goede versnellingsbakken in onze oudjes!
paulus-109

Re: De zwakste schakel in een S3 v-bak

Bericht door paulus-109 »

gert,

een vriend van me heeft een chevy blok aan de lt 76 gehangen.
met zijn 2,25 benzine blokje merkte je niks aan de bak maar met die chevy er in
springt hij wel eens uit zijn 4 op de snelweg op het moment dat je gas bij geeft.

ik wil maar zeggen ze zijn zo sterk dat je gek moet doen om hem stuk te krijgen en dat zaken die je de zwakste schakel kan noemen vaak gewoon door slijtage komen. de bakken gaan ook veel langer mee dan een motorblok......................

wat ik een zwakke schakel vind zijn die veertjes uit de 3-4 schakelgroep omdat deze er voor kan zorgen dat je zomaar niet thuis geraakt zonder 3-4 of juist enkel 3 of 4, met die laatste optie heb ik overigens een dikke 200 km naar huis gereden.
Wim Janssen

Re: De zwakste schakel in een S3 v-bak

Bericht door Wim Janssen »

Gert,

Dat klopt inderdaad dat het alleen maar een getal is. Maar het wil wel zeggen dat iemand er over nagedacht heeft en het feit dat het van deze bewuste site komt geeft mij te denken dat het in de goede richting ligt. Verder hebben die Amerikanen natuurlijk nogal wat testwerk gedaan door de vele conversies naar V8 motoren.
Maar het zou mooi zijn als je die getallen rekenkundig zou kunnen onderbouwen.

groeten
Wim Janssen
Plaats reactie