schijfremmen op series 2a

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
ToyRoverlander

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door ToyRoverlander »

Quote Gepost door: laro13 ()
Datum: 28 november 2011 21:00

Iets uitgebreider mag ook wel
Maar DAAR werd niet om gevraagd

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
ToyRoverlander

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door ToyRoverlander »

Quote Gepost door: John Straatman (johnstraatman@hotmail.com) ()
Datum: 07 december 2011 08:09

Ik denk dat een van de redenen voor schijfremmen die hier nog niet genoemd zijn is dat bij bouw van een nieuwe auto schijfremmen gewoon veel goedkoper zijn voor een constructeur dan trommelremmen, in aanschaf en in montage kosten

En dat het gewoon een VEEL beter remsysteem is...

Zo simpel is het....

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Mischa

schijfremmen op series 2a

Bericht door Mischa »

Hoi,

Is het mogelijk, legaal en reeel om op een 109 s2a schijfremmen te monteren?

Mischa

banner93klein.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ff09b62247a0b299de9d30f0fa662b30', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-MmNVzFV-jOE%2FTutrrZlM_BI%2FAAAAAAAAAAg%2F3zkvVh8GgYg%2Fs1152%2Fbanner93klein.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-MmNVzFV-jOE/TutrrZlM_BI/AAAAAAAAAAg/3zkvVh8GgYg/s1152/banner93klein.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-MmNVzFV-jOE%2FTutrrZlM_BI%2FAAAAAAAAAAg%2F3zkvVh8GgYg%2Fs1152%2Fbanner93klein.jpg', '', 14856512, 600, 600, 'Loading image ...', false);
ToyRoverlander

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door ToyRoverlander »

Mogelijk? JA
IMG_8020.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c8dece93e477e3fc6eaa1891ce4eca34', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi609.photobucket.com%2Falbums%2Ftt173%2FToy-Roverlander%2FHDJ80%2520axle%2520stuff%2FIMG_8020.jpg', 'http://i609.photobucket.com/albums/tt173/Toy-Roverlander/HDJ80%20axle%20stuff/IMG_8020.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi609.photobucket.com%2Falbums%2Ftt173%2FToy-Roverlander%2FHDJ80%2520axle%2520stuff%2FIMG_8020.jpg', '', 14856599, 600, 600, 'Loading image ...', false);
IMG_8000.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6249ac0dd5dd6f2438f26ec03be346f2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi609.photobucket.com%2Falbums%2Ftt173%2FToy-Roverlander%2FHDJ80%2520axle%2520stuff%2FIMG_8000.jpg', 'http://i609.photobucket.com/albums/tt173/Toy-Roverlander/HDJ80%20axle%20stuff/IMG_8000.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi609.photobucket.com%2Falbums%2Ftt173%2FToy-Roverlander%2FHDJ80%2520axle%2520stuff%2FIMG_8000.jpg', '', 14856599, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Legaal? Ja, mits fatsoenlijk en veilig gedaan.

Reeel? Ligt eraan wat je budget is

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
laro13

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door laro13 »

Iets uitgebreider mag ook wel.

Je hebt schrijfrem conversie set's voor series assen(niet goedkoop) van de volgende merken:
- Heystee
- Rocky Mountain-
- Zeus.

Met de zoek functie kun je hier mee over lezen.

Je kunt natuurlijk ook andere assen er onder zetten van b.v. : range rover of toyota , maar dat is wat meer werk.

En als laatste: de as-uit-einde van een RR/disco afslijpen en overzetten op je series assen, maar dit zou ik je niet aanraden.

Succes,

Jasper
Mischa

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door Mischa »

Misschien niet om gevraagd, maar een nuttig antwoord!

Ik heb een monteur in de "kennisenkring" die niet anders doet dan dan freubelen met verschillende autoonderdelen om er iets van te maken (alleen sinds hij mijn auto af en toe onder handen heeft, heeft hij een bloedhekel aan landrovers gekregen

Hij stelde zelf al zoiets voor (wisselen van uiteinde assen), ben ik wel benieuwd waarom je het niet zou aanraden.

Heeft een wissel nog invloed op rdw bemoeienis naast de gewone keuring?

Bedankt zover, Mischa
Frank 110V8

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door Frank 110V8 »

Mischa,

Waarom zou je de uiteinden van de assen wisselen als je hetzelfde bereikt met de veel simpeler optie van het wisselen van de as. Probleem wat je dan wel houd is de plaats van de stuurstang. en natuurlijk de breedte van de as. Voordeel is wel dat je direct homokineten hebt en een bredere as.

Groat Frank
Exfietser

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door Exfietser »

Als je gaat overzetten zou ik wel series drie assen gaan gebruiken. Zo'n conversie is overigens veel geld voor iets waar je niet veel mee wint. Goede series drie trommelremmen doen het net zo goed als schijfremmen.

En als je iets doet zorg dan dat je wel een juiste combinatie remcilinders en hoofdrem cilinder hebt. Anders kun je het beter niet doen. Series twee remmen zijn veiliger en beter dan elk ander systeem met een foute combinatie met cilinders.

Van een minder goed remmende achteras merk je niets. Totdat je een keer met 30 km/u moet remmen voor een overstekend kind op een woonerf. Dan staat je twee ton net 50 cm te laat stil. Einde oefening klein kind. Of je rijd met een aanhanger die tijdens een rem actie gaat scharen.

Wat je ook doet zorg voor een systeem dat bij elkaar past en ga naar de remmentestbank en vraag of ze de remmen echt testen.
Bij de apk kijken ze alleen maar of beide achterwielen even hard remmen maar niet hoe hard. Als ze een beetje remmen is het al goed. Kijk dus in de specificaties hoeveel de achteras moet remmen en test dat op de bank. De as mag ook weer niet te goed remmen overigens. Dan gaat het ook fout. De remkracht van de voor en achteras hoort normaal een bepaalde verhouding te hebben. Als je zelf iets gaat prutsen moet je dat helemaal uitzoeken. Anders moet je een bestaand remsysteem nemen en dat overbouwen. Dus assen met de remmen van een disco compleet met de hoofdremcilinder, rembekrachtiger en eventuele aanwezige remdrukverdeler. Een vacuumpomp voor de rembekrachtiger zul je dan ook moeten installeren. Of het vacuüm van de motor als je een benzine motor hebt gebruiken.

Je krijgt straks allemaal verhalen dat je er zo schijven op kunt zetten en de oude hoofdremcilinder kunt blijven gebruiken en dat ze daar al jaren mee rondrijden enzo. Dan kan allemaal heel goed als je dus geen kind tegenkomt en niet met een aanhanger hoeft te remmen.
Doe wat je wilt maar als mijn kind wordt aangereden door een series met schijfremconversie vraag ik een technisch onderzoek van de wagen. En als dat niet in orde is ben je de klos.

Wat een redelijke conversie is, is het (enkele) series twee remsysteem vervangen door het dubbele bekrachtigde systeem van een series drie. Het is een eenvoudige conversie die niet duur hoeft te zijn. Het resultaat is een goed werkend en veiliger systeem dan dat van een series twee. Schijfremmen verbeteren hier niets aan. Behalve dat het onderhoud misschien makkelijker is en je remmen komen minder snel vol met blub te zitten en tijdens lange afdalingen worden ze minder snel heet en als je door het water rijd zijn ze sneller droog. Andere reden om schijfremmen te monteren zijn er niet.


Arnold.
ToyRoverlander

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door ToyRoverlander »

Is deze behulpzamer

Mijn topic op een ander forum van een hele tijd terug...

[leafers.11.forumer.com]

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Mischa

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door Mischa »

Ha Arnold en anderen,

Bedankt voor de uitgebreide (en bevlogen) reactie. Als ik het zo lees dan weet ik nog niet wat ik er mee doe. Hoefddoel van m'n vraag was dat iemand het opperde omdat ik zo ongeveer iedere twee jaar iets van de remmen moet laten reviseren.

Ik ga die andere topic nog eens na.

Thanks so far,

Mischa
Dirk109

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door Dirk109 »

Hallo Mischa, ik heb ook eens overwogen om schijfremmen te monteren op mijn 109.
Na wat onderzoek kwam ik tot de aanschaf van minimaal 1000.- eurie voor een goede set.
Ik heb dan ook gekozen om de bestaande onderdelen te vervangen en te vernieuwen en heb nu al twee jaar een goed en recht remmende 109
zonder problemen.

Ik heb de hoofdremcylinder, wielcylinders, blokken en trommels vervangen.
De leidingen en slangen waren al eerder vernieuwd.


Dirk 109
Exfietser

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door Exfietser »

Dat elke twee jaar remmen reviseren is al niet waar. Het is alleen belangrijk dat je deugdelijke spullen gebruikt en alles op juiste manier monteert met gebruik van de juiste vloeistoffen en smeermiddelen. En verder is een landrover geen boot. Het is mogelijk om als het echt moet door het water te gaan. Maar het is echt niet goed voor de wagen. En onwijs door de modder is ook niet niet bepaald geweldig voor de wagen. Doe je dat modderen en wateren regelmatig? Dan is klussen aan je remmen ook een regelmatig terugkerend verhaal ja.

Dat ik mijn 109 7 jaar terug kocht heb ik alle cilinders en schoenen en trommels en leidingen vervangen. Het heeft uitstekend gewerkt totdat ik de wagen vorig jaar uit elkaar gehaald heb. Ik heb naderhand alleen een hoofdremcilinder vervangen. Maar die was ook nog nooit vervangen. En die hoofd cilinder zit nu weer in mijn series twee. Want dat systeem moest ik ook helemaal vervangen en is nu series drie geworden. Als ik mijn series drie weer in elkaar ga zetten komen daar weer nieuwe spullen op. Dan hoef ik de eerst komende 10, 15 jaar geen problemen te verwachten. Ik haal dan wel elk half jaar de remmen even los om alles schoon te maken en elke twee jaar verse remvloeistof. Maar dat is gewoon onderhoud dat altijd moet gebeuren.

Verder rijd ik wel wekelijks met de wagen. Ook dat is belangrijk.

De belanrijkste reden dat ik van series twee remmen en asstompen ben overgegaan naar series drie spul is dat de bouten waar de wielen mee worden vast gezet bij mij twee maanden na aankoop van de landrover afbraken toen ik de remmen wilde controleren.
De wielbouten van een series drie zijn heel anders en breken nooit af. Dat is toch wel een prettiger idee. Tevens bleek dat de vorige eigenaar het remsysteem zo ontzettend verandert (verpest) had dat het eigenlijk helemaal vervangen moest worden. En dan was ook de series twee hoofdremcilinder nog ontzettend duur. De goedkoopste en snelste manier was overgaan naar een series drie systeem. Met als bijkomend voordeel een dat het dan een dubbellijns en bekrachtigd remsysteem wordt.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/11/2011 23:41 door Exfietser.
mauricevdw

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door mauricevdw »

Ik zou eerlijk gezegd ook gewoon bij trommels blijven, maar dan inderdaad wel van een serie lll, die hebben namelijk dubbel oplopende remmen op de vooras. Een hele goede tip is wel om er nieuwe remvoering op te laten zetten door een goede remmen specialist, de voeringen van o.a. bearmach en mintex zijn veel te hard, ik heb hier ervaring mee, helaas ook negatieve.
Met nieuwe remvoeringen en uitgedraaide trommels, win je vlot al 50% aan remkracht, ik heb dat bij de santana van een vriend van me gedaan en die remt bijna als een gemiddelde moderne auto, dit lieg ik niet, laat je niet verleiden door de goedkope aftermarket remvoeringen, goede remmen kosten wat, maar dan heb je ook wat (vooral geen pijn aan je rechterbeen omdat je met je volle gewicht op je rem moet staan)
Zorg ook voor een goed werkend vacuum systeem, bouw er in geval van een diesel een goede vacuumpomp op met een reservoir, met een beetje onderhoud heb je dan een remsysteem waar je wel gelukkig van word, en niet telkens je hart in je keel hebt als je weer eens wat harder moet remmen.

Maurice.

1975 serie lll stawag.
IMG_7571small.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b1b6ae0b8eb3e204ac7c50d4d0a785fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-bapxKAzk3Pg%2FTtk850D8MrI%2FAAAAAAAABzQ%2F5HWuH1RlydU%2Fs138%2FIMG_7571small.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-bapxKAzk3Pg/Ttk850D8MrI/AAAAAAAABzQ/5HWuH1RlydU/s138/IMG_7571small.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-bapxKAzk3Pg%2FTtk850D8MrI%2FAAAAAAAABzQ%2F5HWuH1RlydU%2Fs138%2FIMG_7571small.jpg', '', 14872299, 600, 600, 'Loading image ...', false);
If at first you don't succeed, get a bigger hammer.
ToyRoverlander

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door ToyRoverlander »

Voor al dat geld dat je dan spendeert om een trommelrem systeem goed te krijgen heb je ook wel schijfremmen erop. En hoe je het ook wend of keert, schijfremmen remmen gewoon altijd beter en vergen minder onderhoud. Vooral als je veel het terrein ingaat.

Ik weet wel dat ik NOOIT meer terugga naar trommelremmen!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
paulus-109

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door paulus-109 »

een half jaar terug alles vernieuwd voor OE kwaliteit spullen:

remcylinders TRW, Hoofdremcylinder Delphi, remvoeringen en trommels ex leger van dam, het enige waar ik al die tijd niet meer naar gekeken heb zijn de remmen..........

gaat wel om een SIII, weet niet of goede kwaliteit SII spul makkelijk te vinden is.

als je alles in een keer goed aanpakt is het een goed remmend systeem.

paul
Puffino

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door Puffino »

Let wel dat dat alleen maar waar is voor de 109 en niet voor de 88.

IK ben meer voorstander van een serie 3 systeem in jouw geval.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Scratch

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door Scratch »

ToyRoverlander Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Ik weet wel dat ik NOOIT meer terugga naar
> trommelremmen!


Altijd dat afgrijzelijke gepiep van steentjes tussen je schijven. Dan maar trommels.


Rumble (op pc Scratch)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/12/2011 17:16 door Scratch.
ToyRoverlander

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door ToyRoverlander »

Geen last van

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Jan-Wijbrand Kolman

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door Jan-Wijbrand Kolman »

Hoi Arnold,

Je opmerkingen in dit draadje "spoken" al een tijd rond in mijn hoofd - ik heb natuurlijk ook een schrijfremconversie overwogen, volgens mij iedereen wel, die nog niet tevreden is mijn het remmen van z'n Series - en ik vroeg me het volgende af:

Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat je ook doet zorg voor een systeem dat bij
> elkaar past en ga naar de remmentestbank en vraag
> of ze de remmen echt testen.
> Bij de apk kijken ze alleen maar of beide
> achterwielen even hard remmen maar niet hoe hard.
> Als ze een beetje remmen is het al goed.

Betekent dit dat de APK dus een wassen neus is? Ik bedoel, het controleert in dit opzicht dus niet werkelijk of de auto weg-waardig is en correct genoeg functioneert om op de Nederlandse wegen te mogen rijden? Ja ik weet het, een naïeve vraag... (vanaf wanneer is het gebruik van een remmenbank eigenlijk "verplicht" bij een APK? Da's toch ook nog niet zo heel lang?)

> Doe wat je wilt maar als mijn kind wordt
> aangereden door een series met schijfremconversie
> vraag ik een technisch onderzoek van de wagen. En
> als dat niet in orde is ben je de klos.

Ik zou, als het mijn kinderen betrof (ik mag er niet aan denken), ook een onderzoek aanvragen. Maar ook in het geval van een Series IIa met een Series III remmen. Of eigenlijk voor elke oude auto, omdat het maar zeer de vraag is of de remmen, origineel of niet, echt in orde zijn. Wat ik bedoel is, slechte remmen zijn slechte remmen. Of anders gezegd, zou ik dan niet de klos zijn met minder goed werkende, maar originele remmen? En ik vermoed dat er veel Series zijn, die minder goed remmen, dan ze zouden moeten kunnen.

Dus ja, je hebt gelijk: na een remconversie, en niet alleen die naar schijfremmen, zou je de boel goed moeten laten controleren. Je wijkt namelijk af van de typegoedkeuring en ik vraag me af of je je dan niet altijd een grijs gebied gaat begeven. En het is jammer dat de APK kennelijk geen maatstaf is.

Trouwens, heeft iemand wel eens bij z'n verzekering geïnformeerd hoe die denken over dit soort aanpassingen?

--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
mauricevdw

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door mauricevdw »

Hmm, heel eerlijk gezegd, en dat klinkt misschien bot, maar we hebben het hier wel over het belangrijkste stuk veiligheid van je landrover, voor jezelf maar ook voor je mede weggebruikers, als je je remmen modificeert of repareert en je moet ze naderhand laten controleren of ze wel goed zijn, ben je al niet goed bezig, met remmen moet je zeker weten wat je doet, kan je dat niet, blijf er met je tengels vanaf en laat het over aan een specialist. Remmen worden bij een apk gecontroleerd naar de waarden die er voor een auto van b.v. 1970 staan, en die zijn niet hoog, en zeker niet goed genoeg voor het hedendaagse verkeer. Mijn landrover is goedgekeurd met remmen waar ik echt geen noodstop mee zou mee willen maken, dit is dus ook het eerste waar ik voor gezorgd heb toen ik van de keuring afkwam.

Maurice.

1975 serie lll stawag.
IMG_7571small.jpg --> mod_embed_images_loadimage('45d565957dd440d9ba6b40d8b95fd5ae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-bapxKAzk3Pg%2FTtk850D8MrI%2FAAAAAAAABzQ%2F5HWuH1RlydU%2Fs138%2FIMG_7571small.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-bapxKAzk3Pg/Ttk850D8MrI/AAAAAAAABzQ/5HWuH1RlydU/s138/IMG_7571small.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-bapxKAzk3Pg%2FTtk850D8MrI%2FAAAAAAAABzQ%2F5HWuH1RlydU%2Fs138%2FIMG_7571small.jpg', '', 14885949, 600, 600, 'Loading image ...', false);
If at first you don't succeed, get a bigger hammer.
Puffino

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door Puffino »

Ik kreeg laatst opmerkingen dat de remmen van mijn Land Rover aan de minderende hand waren en volgende keer er mogelijk niet doorheen kwamen, ik snap dus niet helemaal wat Arnold beweert.

Voor jezelf overigens maakt het GEEN SNARS uit of ie met slechte remmen door de APK zou komen. Slechte remmen merk je heus wel en daarmee hoor je niet te rijden, PUNT.

Blijft overigens wel interessant hoor, ik bedoel het niet lullig, wat die APK regels nou zijn. Maar ik heb er effe de energie niet voor over om die opte zoeken.
mauricevdw

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door mauricevdw »

Het probleem is dat apk regels niet zo ff samen te vatten zijn, remmen moeten werken, mogen niet aanlopen, mogen niet lekken, moeten genoeg voering hebben (hoewel dit bij trommels niet word gecontroleerd) en mogen de auto niet scheef trekken, verder laat het nogal wat ruimte over voor interpretatie (helaas).

Maurice.

1975 serie lll stawag.
IMG_7571small.jpg --> mod_embed_images_loadimage('842aa1da7174f621af9eba19c87d847f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-bapxKAzk3Pg%2FTtk850D8MrI%2FAAAAAAAABzQ%2F5HWuH1RlydU%2Fs138%2FIMG_7571small.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-bapxKAzk3Pg/Ttk850D8MrI/AAAAAAAABzQ/5HWuH1RlydU/s138/IMG_7571small.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-bapxKAzk3Pg%2FTtk850D8MrI%2FAAAAAAAABzQ%2F5HWuH1RlydU%2Fs138%2FIMG_7571small.jpg', '', 14886159, 600, 600, 'Loading image ...', false);
If at first you don't succeed, get a bigger hammer.
Apke

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door Apke »

Kijk een kritisch naar je trommel remmen en daarna naar schijfremmen.

Bij trommelremmen heb je vaak een veel groter oppervlak wat gebruikt kan worden om te remmen.
Bij goed afgestelde trommel remmen (en goed materiaal) krijg je ook met een SIII met 70 km/h blokerende wielen.
Er rijden nog aardig wat vrachtwagens rond met rondom trommels en die hebben toch aardig wat kilo's tot stilstand te brengen (zelfs in de Paris Dakar rijden ze er mee).

Trommels zijn dus zo slecht nog niet.

OK, een paar voors en tegens.
Schijven kunnen de warmte veel beter kwijt bij het langdurig remmen (daarom zitten ze op snellere auto's).
Schijven hebben na een doorwading minder last van vuil en zijn eerder droog.
Trommels zitten mooi beschermd en opgesloten, maar kunnen ook vuil vasthouden.
Het onderhoud van schijven is minder werk.
De kans op scheeftrekken is bij schijven veel kleiner dan bij trommels (valt weinig aan af te stellen).

De keuze om je trommels om te wisselen voor schijven moet je natuurlijk zelf maken, maar verwacht er geen wonderen van. Goede vering (waardoor de band altijd contact houd met de weg) is een andere factor die de remweg kan verkorten.
Ook ik heb al eens sterk overwogen om er de nodige euro's tegenaan te gooien en mijn SIII van schijven te voorzien (totdat ik me wat meer in de trommels ben gaan verdiepen en goed afgesteld met goed materiaal een noodstop moest maken).

In ieder geval succes met je ombouw. Vergeet niet ook de rest van het remsysteem aan je schijven aan te passen en natuurlijk foto's van het project op de prik te zetten.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cf780d260d2baffd6c37609e4df0abea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14886317, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Gerard

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door Gerard »

Hear, hear.
Dat schijfremmen beter zouden remmen dan trommelremmen is een fabeltje, dat wil zeggen bij goed onderhoud en onder normale omstandigheden.

Echter in dat laatste zit vaak het probleem. Onderhoud is meestal matig (en dan vaak ook nog shitparts) en ook 'normale omstandigheden' zijn niet vaak van toepassing als je de LR ook offroad gebruikt. Maar ik ben het 100% met je eens dat ook een SII met trommelremmen prima kan remmen en zou het (vele) geld voor een schijfremconversie lekker in m'n zak laten zitten ...

Gerard

logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('8122faad589d8653f50bc11de0886e25', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 14886871, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com) »

Ik denk dat een van de redenen voor schijfremmen die hier nog niet genoemd zijn is dat bij bouw van een nieuwe auto schijfremmen gewoon veel goedkoper zijn voor een constructeur dan trommelremmen, in aanschaf en in montage kosten

Succes met je beslissingen,


John

John Straatman

image009.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ebaf48836141bace641d55ed1bbf284f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', 'http://straatman.biz/index_files/image009.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', '', 14886915, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Binky, LW uit 1978
Colonello, 110 ex-Mariniers uit 1989

www.straatman.biz
Exfietser

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door Exfietser »

Toen ik mijn landrover kocht had ik ook allemaal wilde ideeen om hem te upgraden en verbeteren. Je denkt immers dat in als die jaren de techniek toch wel vooruit is gegaan. De techniek is zeker vooruitgegaan. Een moderne (auto) dieselmotor die een miljoen kilometer nadert gebeurt tegenwoordig toch regelmatig. In de jaren 60-70 was een auto economisch op bij een kilometerstand van 100 000. Bovendien lopen moderne auto's veel rustiger met minder kabaal en rook dan toen. Ook als ze aan paar jaartjes ouder zijn.
Alleen wil dat niet zeggen dat de auto's van toen zoveel slechter waren.

Een paar dingen die ik o.a. wilde upgraden:

Schijfremmen rondom.
Paraboolveren rondom.
Stuurbekrachtiging.
Overdrive.
Homokineten voor.
Grotere motor.

Na een aantal jaren en veel gesleutel later ben ik echter van mening veranderd. Al doende kom je er dan achter dat de landrover ontwerpers van toen eigenlijk niet zo heel gek waren. De wagen voldoet zoals die is uitstekend. Off-road paden zoals we doen met bijvoorbeeld de greenlanes westfries is gewoon een feest. Het rijdt gewoon fantastisch door alle moeilijke en slecht begaanbare wegen. De wel zeer eenvoudige ruitenwissers met maar 1 snelheid blijken het zelfs bij het meest erge hondenweer uitstekend te doen. Ik ben een keer vanuit duitsland in een vreselijke hoosbui naar huis komen rijden. Ik was toen een van de weinige die gewoon met 70km/u op de linkerbaan in duitsland nog rijden kon. Al het andere normaal veel snellere verkeer stond op de vluchtstrook stil of reed stapvoets. Ik had waarschijnlijk door de hogere zitplaats en redelijk vertikale vooruit minder last het opspattend buiswater en de hevige regen. Dankzij de naar verhouding hoge en smalle banden ook geen last van aquaplaning. Het is nu zo dat als het echt takke weer is, ik echt liever in mijn series rijdt dan in een luxe wagen. Afgelopen winter in de sneeuw toch ook weer een van de weinigen die zonder problemen overal komen kon.

Nu waarom al die dingen niet meer. Dan moet je weten dat ik de auto heb voor verre reizen die niet over asfalt moeten gaan. Het moet dus ook een betrouwbare wagen worden.

Ik wil geen overdrive omdat dat een betrekkelijk kwetsbaar onderdeel is waarvoor lastig aan reserve delen is te komen. Verder is de 2,25d motor een hoog toeren motor. Ergens vlak boven die 4200 rpm ligt ook het maximum van een gewone dieselmotor. De verbrandingsnelheid van een zelfontbrander is hier de grens. Sneller gaat gewoon niet omdat de verbrandings snelheid van het dieselmengsel nu eenmaal een bepaalde waarde heeft. De motor kan dus gewoon niet sneller draaien. Maar is wel gemaakt om die ruim 4000 rpm te halen. De begrenzer zit ook op 4200rpm. En dat is snel in vergelijking met veel vergelijkbare diesels uit die tijd. Het is dus niet erg om de 2,25 diesel hoog in de toeren te rijden. Laag in de toeren is zelfs beroerd omdat krachten in het armen en benenwerk in het onderblok dan een stuk groter worden. Ook je v-bak wordt dan zwaarder belast. Ik ken toch een behoorlijk aantal mensen die met zeer hoge km-standen op hun 2,25 rondrijden. En die rijden inderdaad hoog in de toeren en hebben geen overdrive. De reden dat ik een overdrive wilde was eigenlijk voornamelijk geluid. Ik dacht een lager toerental = minder kabaal in de kabine. Ik ben nu tot de conclusie gekomen dat gewoon een goed stuk geluidsisolatie stukken goedkoper is en ook werkt. Bovendien is het beter voor je motor en v-bak. Met een oude landrover moet je dus vooral niet aan het nieuwe rijden beginnen.

Stuurbekrachtiging:
Niet nodig. Een series stuurinrichting die goed is afgesteld met goed en soepeltjes draaiende onderdelen gaat niet zwaar. Bij het tereinrijden is het prettig om te voelen wat je stuur doet.

Paraboolveren:
Ik weet het niet uit ervaring maar uit ervaringen van overlanders weet ik dat paraboolveren een ritje Kaapstad niet halen. De standaard veren en veerbussen zijn bij veel mensen die dit soort tochten hebben ondernomen toch wel het beste gebleken. Bovendien zijn ze nogal duur en krijgt de wagen wat bootneigingen. Ik denk wel dat het kan want een b.v. een 101(en vele (vracht)wagens) hebben ze ook en daar heb ik nog niet van gehoord dat die problemen geven. Ik zet er in elk geval gewoon de standaard heavy duty veren onder. Stukken goedkoper en ook makkelijker te vervangen mocht je ergens komen te staan.

Homokineten:
Duur en niet nodig als je gewoon de standaard bak en motor aanhoud.

Grotere motor.
In principe wilde ik mijn 2,25 houden. Die motoren hebben zich afgelopen decenia echt wel bewezen en zijn heel goed. Helaas is die van mij door een revisiefout verpest en moet ik dus iets anders. Ik wil niet nog een revisie en een goede 2,25D is echt lastig te vinden. Nu kon ik een hele goede 2,5D kopen voor niet heel veel geld. En daarom ga ik nu voor een 2,5d. Anders had ik gewoon de 2,25D gehouden. Een goede 2,25D doet het prima. Ook in het huidige verkeer. Vrachtverkeer kom je makkelijk voorbij als je dat wilt. Dus als je gewoon op de rechterbaan tuft is er geen probleem.

Schijfremmen:
Geen toegevoegde waarde t.o.v. trommels. Trommels remmen net zo goed als schijven. Dure conversie. Een doorwading wil ik wel eens maken maar mijn wagen is geen boot dus dat gebeurt niet veel en dan ook niet extreem. En met het onderhoud heb ik ook geen probleem. Als je het een keer goed maakt, blijft het gewoon jaren werken. Als je de remmen van een series goed in elkaar zet met goede onderdelen remmen ze echt uitstekend. Dat ding van mij heeft gewoon blokkerende wielen. Een rem kan eigenlijk niet beter werken dan dat. Of je de wielen nu met schijven of schoenen blokkeert. Het effect blijft echt hetzelfde. Tegen het blokkeren aan remmen, wat natuurlijk het beste is, gaat net zo goed met schijven als met trommels.

Dat de APK een wassen neus is is natuurlijk niet waar. Het zou zo moet zijn dat een wagen met een apk aan de wettelijk minimaal gestelde eisen voldoet waarmee de wagen de weg opmag. Dat is een ander verhaal dan dat gezegd wordt dat de wagen dan ook technisch in orde is. Zeer ten onrechte wordt dat dan nog wel eens verondersteld. De eis voor de remmerij van de achteras is dat links en rechts niet meer dan dacht ik 30% van elkaar mogen afwijken en dat de as moet remmen. Mischien is dat wel een achterlijke eis inderdaad. Dat weet ik ook niet. De wetgever heb ik ook nooit een goede techneut gevonden. De bewuste grijskentekenruit rechtsachter heeft ook flink wat fietsers het leven gekost voordat de wetgever op het idee kwam om die ruit toch maar toe te staan.

Als je dus je remmen gaat veranderen, zet er dan een compleet bestaand systeem onder van een wagen met een vergelijkbaar gewicht. Of reken gewoon uit hoeveel kracht je op elke rem-schoen of -blok uitoefent en of dat voldoende is voor die schoen of blok. In principe is dat gewoon mavo natuurkunde. Kracht maal oppervlak enzo.

Arnold.
Apke

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door Apke »



Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3a22946b436e2a29cc4dac73d35da5cc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14889069, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Rob

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door Rob »

Ben het met je eens........
Als je geregeld in het terrein zit en door het water rijdt zijn schijfremmen een goede optie.
Ben zelf ook aan het neuzen voor een conversie,maar ben er ook nog niet uit.
Vind het ook allemaal erg duur,maar goede remmen onder alle omstandigheden is wel een must.
Ben deze zomer door de alpen gereden met een volle stage-one en moest toch af en toe behoorlijk in de ankers.
Alle remmerij is pas 1 jaar oud,het remt wel goed,maar niet echt optimaal.

Rob.......109V8
ToyRoverlander

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door ToyRoverlander »

Ik was afgelopen zomer in de alpen en ik was maar wat blij met goede remmen.

We reden een stuk... deze hier:

IMG_8506.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f98a8b768b456638ed885c2e683d2750', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi609.photobucket.com%2Falbums%2Ftt173%2FToy-Roverlander%2FAlpen%252008-2011%2FIMG_8506.jpg', 'http://i609.photobucket.com/albums/tt173/Toy-Roverlander/Alpen%2008-2011/IMG_8506.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi609.photobucket.com%2Falbums%2Ftt173%2FToy-Roverlander%2FAlpen%252008-2011%2FIMG_8506.jpg', '', 14889668, 600, 600, 'Loading image ...', false);

De afdaling was leuk. Dit was goed steil, onverhard, en in de haarspeldbochten moest je vaak steken. Waar een schroefgeveerde al crossaxled zou komen te staan, zo krap nam ik de bochten, en NOG niet in 1x halen.. Sta je daar, lekker in en uitgeveerd, super schuin voorover voor een hartstikke steil stuk omlaag van enkele honderden meters. Dan ben ik ERG blij dat ik hele goede schijfremmen heb en geen trommels!

Ik wil graag op mijn remmen kunnen vertrouwen en me niet af hoeven te vragen voor elke rit welke kan hij nu weer op gaat trekken...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
mauricevdw

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door mauricevdw »

het is inmiddels wel duidelijk dat jij heel blij bent met je schijfremmen en dat jij heel trots bent op je werk, maar om jouw mening door te blijven drammen bij mensen die ook geloof hebben in trommelremmen (en met recht) heeft geen nut, geef liever tips waar mensen met trommels wat aan hebben.

Maurice.

1975 serie lll stawag.
IMG_7571small.jpg --> mod_embed_images_loadimage('01a68f0fb1b4918550e62fbac3749d38', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-bapxKAzk3Pg%2FTtk850D8MrI%2FAAAAAAAABzQ%2F5HWuH1RlydU%2Fs138%2FIMG_7571small.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-bapxKAzk3Pg/Ttk850D8MrI/AAAAAAAABzQ/5HWuH1RlydU/s138/IMG_7571small.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-bapxKAzk3Pg%2FTtk850D8MrI%2FAAAAAAAABzQ%2F5HWuH1RlydU%2Fs138%2FIMG_7571small.jpg', '', 14890091, 600, 600, 'Loading image ...', false);
If at first you don't succeed, get a bigger hammer.
ToyRoverlander

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door ToyRoverlander »

Ik zeg al niks meer....

Ik weet toch niks van trommelremmen..

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/12/2011 21:55 door ToyRoverlander.
gerard series 3 88

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door gerard series 3 88 »

hallo denk ook aan verbeteren van de remmen nu is mijn series 3 88 d niet uitgerust met een rembekrachtiger, kan ik hem zo ombouwen met een bekrachtiger en ja wat heb ik dan nog meer nodig en waar haal ik mn vacuum vandaan. of kan ik het vacuum beter halen uit een hella vacuum pomp elktr, hoor graag jullie reakties
grt gerard
Apke

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door Apke »

Als het goed is kan je het vacuum halen uit de luchtinlaat. Daar zit origineel een vlinderklep die voor onderdruk zorgt als deze sluit (bij gas los). Via een reservoir (met ventiel) sla je het vacuum op ..... ehh nou ja, je begrijpt hopelijk wat ik bedoel.
Het goed afstellen van de vlinderklep kan wel eens lastig zijn. Als deze te laat open gaat smoor je de motor, krijg je te weinig vermogen en een mooie pluim uit de uitlaat. Als de klep niet helamaal sluit dan mis je onderdruk.

Als alternatief kan je een elektrische pomp monteren die reageerd op de remlicht schakelaar. Gewoon onderdruk als je moet remmen.
Een ander alternatief is de meganische vacuum pomp die constant mee draaid met de motor. Pas hierbij op, de standaard pouli is meestal te klein waardoor de pomp teveel toeren maakt en snel slijt. Pike heeft deze oplossing met aangepaste pouli in zijn LW zitten.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('da3435fc8a5f5c33ad9c66179e55b805', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14890526, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
gerard series 3 88

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door gerard series 3 88 »

dus als ik het goed begrijp is de makkelijkste oplossing rembekrachtiger erop ,kan een kopen met pedaal en hoofdrem cilinder, en dan een elektr pomp aanschaffen
grt gerard
mauricevdw

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door mauricevdw »

Een mechanische pomp erop bouwen is een goede optie, maar inderdaad moet je zorgen dat je niet een te kleine poulie monteert. Een ander probleem is dat je soms niet echt een goede plek hebt om deze te bevestigen, zoals ik dus heb bij een militair blok.
Ik ben nu ook de optie voor een electrische pomp aan het bekijken, lijkt een hele goede optie. Het probleem is wel als je deze op de remlichten aansluit dat je 100% zeker moet zijn dat je geen lekkage hebt, anders heb je na een lange rit op de snelweg zonder te remmen nog geen rembekrachtiging. Waar ik achter gekomen ben is dat sommige diesel auto's die met dit systeem rijden een vacuum schakelaar hebben, deze schakelt in en uit bij bepaalde onderdruk, deze schakelt dan een relais die de pomp aanstuurt, zo ben je altijd verzekerd van een goede vacuum.
Iruna maakt een compleet systeem, ben er alleen nog niet achter waar deze te bestellen en wat het kost, dus even goed autosloops afzoeken duss.

Maurice.

1975 serie lll stawag.
IMG_7571small.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3e83d74c0295cf21b881662a59546562', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-bapxKAzk3Pg%2FTtk850D8MrI%2FAAAAAAAABzQ%2F5HWuH1RlydU%2Fs138%2FIMG_7571small.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-bapxKAzk3Pg/Ttk850D8MrI/AAAAAAAABzQ/5HWuH1RlydU/s138/IMG_7571small.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-bapxKAzk3Pg%2FTtk850D8MrI%2FAAAAAAAABzQ%2F5HWuH1RlydU%2Fs138%2FIMG_7571small.jpg', '', 14890747, 600, 600, 'Loading image ...', false);
If at first you don't succeed, get a bigger hammer.
Apke

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door Apke »

Juist bij het militaire blok heb je de ideale plek om de pomp te monteren. De plek waar civiel de dynamo zit kan gebruikt worden voor de pomp.
De pomp komt mooi aan de linker kant te zitten (voor de motorkap gluurders rechts ) en de slangen zijn daardoor zo kort mogelijk.

Als je een mooi beugeltje maakt dan kan je de pomp gelijk gebruiken om de snaar op spanning te houden.
Ik weet niet of Pike foto's heeft (zal hem even vragen), maar die heeft een dergelijke opstelling gemaakt.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8c3aaf5e50ee25c75d859c101063579e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14894981, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Marc-my-Words

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door Marc-my-Words »

Precies, al meer dan 10 jaar schijfremmen rondom (omdat die nu eenmaal op een Td5 zitten) en eenmaal gedacht aan een piepend en knarsend steentje .... en dat was een hemelend wiellager.

Marc
mauricevdw

Re: schijfremmen op series 2a

Bericht door mauricevdw »

Daar heb je in principe gelijk in, het probleem is echter dat een van de vorige eigenaren daar de dynamo heeft geplaatst, plus ook nog de waterpomppoulie en fan van een civiel blok heeft gemonteerd waardoor de plaats van de dynamo geheel onbruikbaar word. Het zit nog allemaal in de planning om dat allemaal om te bouwen zodat ook de uitlijning van de poulies weer op een lijn zitten, maar dat is voor latere zorg.
Ik heb besloten om een electrisch vacuum systeem erop te bouwen, dat is simpeler en goedkoper op dit moment, en als het goed bevalt misschien wel een blijvertje.
Op dit moment is het zaak dat ie goed remt, goed veert en geen oliespoor nalaat, dan kan ik er tenminste mee gaan rijden.

Oja, en wat lengte van slangen betreft, het is een rechts gestuurde, dus.

Maurice.

1975 serie lll stawag.
IMG_7571small.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bbc98524a5c1b75bb3c9864fc2286883', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-bapxKAzk3Pg%2FTtk850D8MrI%2FAAAAAAAABzQ%2F5HWuH1RlydU%2Fs138%2FIMG_7571small.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-bapxKAzk3Pg/Ttk850D8MrI/AAAAAAAABzQ/5HWuH1RlydU/s138/IMG_7571small.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-bapxKAzk3Pg%2FTtk850D8MrI%2FAAAAAAAABzQ%2F5HWuH1RlydU%2Fs138%2FIMG_7571small.jpg', '', 14895435, 600, 600, 'Loading image ...', false);
If at first you don't succeed, get a bigger hammer.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/12/2011 00:28 door mauricevdw.
Plaats reactie