gloeibougies lightweight

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Johan

gloeibougies lightweight

Bericht door Johan »

He prikkers,

met aankomende winter preventief de seriele gloeibougies vervangen van mijn 24 volts lightweight.
Is maar 1 type is me verteld voor 24 en 12 volts systemen.
Ging paar weken goed. Vandaag niet gloeien (lampje in klok ook niet aan).
Bougies eruit en 1 voor 1 vervangen voor de oude. Allemaal stuk (doorgemeten met proeflampje).
Bij 3 finaal een stuk uit de gloeispiraal.
Bij 1 niets zichtsbaars aan de spiraal, maar verbinding schroefdraad en onderste kabelpunt geen verbinding meer.
De voorschakelspiraal tegen het bulkhead is gewoon nog heel, en staat roodgloeiend bij het voorgloeien.

Ideeen zijn welkom.
Mvg
steven

Re: gloeibougies lightweight

Bericht door steven »

normaal gaat er maar eentje kapot
heb je een tijd volgas gereden???
heb nog wel nieuwe voor je liggen
steven
Johan

Re: gloeibougies lightweight

Bericht door Johan »

Ja, heb wel tijdje behoorlijk geas gegeven.
Motteballen eruit blazen, en voor roetmeting APK.
Heeft dat invloed op gloeibougies?
Wat wil je hebben voor de bougies, laatste setr komt van paddock.

Mvg
Johan
Exfietser

Re: gloeibougies lightweight

Bericht door Exfietser »

Gloeipluggen gaan niet stuk van stevig gasgeven. Had je ze wel goed gemonteerd. Het is is wel heel bijzonder dat ze allemaal stuk zijn. De gewone standaard gloeibougies zijn zeer goed en gaan gewoon decennia mee.
Dat ze allemaal stuk zijn is heel raar. Dan moet er iets zijn met je motor zodat de verbranding te heet wordt ofzo. Of hij verbrand veel olie. Of er komt (koel) water in je cilinders. Er zit in elk geval iets niet goed.

Andere reden kan zijn dat je ze fout aangesloten hebt. Normaal staan ze allemaal in serie. De spanning over elke bougie is dan 1,7 volt. In serie wordt dat 1,7 volt x 4 = 6,8 volt totaal. Over je voorgloei weerstand wordt dat dan 24 volt - 6,8 volt = 17,2 volt.

Om ze allemaal elektrisch stuk te krijgen moet je iets raars doen. Je zou ze namelijk allemaal parallel moeten zetten. Als je boordspanningsregelaar stuk is krijg je een veel te hoge spanning. (Ongeveer 36 volt) Dan gaat het gloeisysteem ook stuk. Maar dan zal 1 van de gloeiers sneuvelen. Daarna is het systeem uitgeschakeld en blijven de overige drie dus gewoon heel.

Controleer je boordspanning eens met draaiende motor op iets verhoogt toerental. 27 a 28 volt is goed. Kijk of je gloeisysteem niet blijft aanstaan nadat je gegloeid hebt. Misschien blijft er iets in het contactslot of blijft het voorgloerelais hangen.

Ik snap vervolgens niet waarom je die dingen vervangen hebt als ze goed werken. Die dingen doen het, of niet of wel. Verder gaan ze echt heel lang mee. Moeizaam starten in de winter ligt behalve als ze stuk zijn eigenlijk nooit aan de gloeiers.

Die problemen zitten meestal in (oude) smerige bedrading met beroerde contacten. Of een rotte accu, of een versleten startmotor. Als het laadsysteem niet goed meer werkt maar niet stuk is dan is het vrijwel zeker een contactprobleem ergens in de bedrading.

Arnold.
Eric&Betty Boop

Re: gloeibougies lightweight

Bericht door Eric&Betty Boop »

Johan Schreef:
-------------------------------------------------------
> laatste set
> komt van paddock.
>
> Mvg
> Johan

Ik ben mischien ietwat bevooroordeeld,maar zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d3e9bb3d86b34917d1a8e25c7c9e8a58', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14848410, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c04cee332000a92286c1b92bf6aeadc2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14848410, 600, 600, 'Loading image ...', false);
steven

Re: gloeibougies lightweight

Bericht door steven »

25 euro voor 4 stuks
s.p.c.koorevaar@freeler.nl
Nick

Re: gloeibougies lightweight

Bericht door Nick »

Daar dacht ik ook al aan, de set die ik er ooit gekocht heb waren al kapot toen ik ze erin draaide, ze maakten gewoon kortsluiting. Tevens zat van 1 of 2 het binnenstuk helemaal niet goed vast. Ze zijn naar mijn idee maar goed voor 1 plek en dat is de prullenbak. Heb er nu 4 Denso`s in zitten en het verschil in gloeien ten opzichte van de oude (vóór die van Paddock erin kwamen dus) is echt heeeel goed te merken, hij is beduidend eerder op temperatuur, terwijl die oude (Beru`s) het wel nog deden. Dus ze slijten wel, en het is niet een kwestie van als ze nohg werken, dan zijn ze nog goed. Tenminste niet zoals ik het ervaren heb.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Rogier 88 SIII

Re: gloeibougies lightweight

Bericht door Rogier 88 SIII »

steven Schreef:
-------------------------------------------------------
> normaal gaat er maar eentje kapot
> heb je een tijd volgas gereden???
> heb nog wel nieuwe voor je liggen
> steven

ik rijdt altijd volgas eusa_whistle.gif --> mod_embed_images_loadimage('7e3580cf3407ab5bd1fbde333576b9a0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.modderpoel.nl%2Fphpbb%2Fimages%2Fsmilies%2Feusa_whistle.gif', 'http://www.modderpoel.nl/phpbb/images/smilies/eusa_whistle.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.modderpoel.nl%2Fphpbb%2Fimages%2Fsmilies%2Feusa_whistle.gif', '', 14849646, 600, 600, 'Loading image ...', false);

1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('53b6e335ec58aa46fe7402a56442e925', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 14849646, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Johan

Re: gloeibougies lightweight

Bericht door Johan »

Nick,
waar heb je die Denso's gehaald?
Zover ik weet leveren de bekende leveranciers (jansen oisterwijk, landro, budget parts) allemaal de paddock (bearmach) kwaliteit.
(wel voor diverse prijzen).
Mvg
Nick

Re: gloeibougies lightweight

Bericht door Nick »

Hoi Johan,

ik heb ze hier vandaan: Sparkplugs Je moet dan de Denso DG-131 hebben. Tevens kunnen de meeste automaterialenzaken ze ook leveren, meestal is dat dan Bosch (0 250 002 009), Champion (CH45) of Delphi (HDS317)

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Johan

Re: gloeibougies lightweight

Bericht door Johan »

Bedankt Nick,

super-site!
Zit nogal wat prijsverschil in zo'n gloeibougietje.
Ook bij sparkplug.co.uk.
Een Delphi kost het 3 dubbele van een Denso bv. (21 pond t.o.v. 7)..
Kwaliteit is natuurlijk moeilijk te beoordelen. . .
Een Paddock (bearmach) kost 4 pond.

Mvg
Plaats reactie