Waar zit de thermostaat tbv. motorolie S3 ex NL leger
-
Jan Koppen
Waar zit de thermostaat tbv. motorolie S3 ex NL leger
Mannen
De ex NL leger 109s hebben een oliekoeler en een thermostaat die ervoor zorgt dat de olie bij een koude motor niet door de oliekoeler loopt, waardoor de olie bij koud weer niet door de oliekoeler stroomt.
Waar zit die thermostaat precies ?
Dank
Jan Koppen
De ex NL leger 109s hebben een oliekoeler en een thermostaat die ervoor zorgt dat de olie bij een koude motor niet door de oliekoeler loopt, waardoor de olie bij koud weer niet door de oliekoeler stroomt.
Waar zit die thermostaat precies ?
Dank
Jan Koppen
-
Eric&Betty Boop
Re: Waar zit de thermostaat tbv. motorolie S3 ex NL leger
Volgens mij zit die in het oliefilterhuis.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('488924e9d8a2392e079f41a1c29937b3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14720942, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('35c3587a6838eba3d4c0bc0650e45c9a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14720942, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('488924e9d8a2392e079f41a1c29937b3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14720942, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('35c3587a6838eba3d4c0bc0650e45c9a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14720942, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Exfietser
Re: Waar zit de thermostaat tbv. motorolie S3 ex NL leger
Die heeft geen thermostaat. Er zit alleen een overdruk klep in de leiding die van het filter naar de koeler gaat. Die klep zit met een beugeltje aan de motorsteun vast. Het is een onogelijk zeskantig blokje. Zorg dat die klep er in zit en werkt anders heeft je motor te weinig oliedruk.
Arnold.
Arnold.
-
Roelie
Re: Waar zit de thermostaat tbv. motorolie S3 ex NL leger
Bedoel jij deze Arnold, zit bij mij aan de oliekoeler
foto279.jpg --> mod_embed_images_loadimage('88093ebdfeda8503158b7b255a9996db', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fdecember10%2Ffoto279.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/december10/foto279.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fdecember10%2Ffoto279.jpg', '', 14721709, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bfc0e24bf1a618d225394da29f7aa08e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 14721709, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
foto279.jpg --> mod_embed_images_loadimage('88093ebdfeda8503158b7b255a9996db', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fdecember10%2Ffoto279.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/december10/foto279.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fdecember10%2Ffoto279.jpg', '', 14721709, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bfc0e24bf1a618d225394da29f7aa08e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 14721709, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
-
Peter T.
Re: Waar zit de thermostaat tbv. motorolie S3 ex NL leger
In de latere SIII 109 en Lightweights Ned. ex-defensie is naast de getoonde koperen terugslagklep (dus geen drukregelklep) ook nog een groot aluminium kleurige verdeelpunt (drie aansluitingen) bijgeplaatst. Deze is ook bevestigd is aan de motorsteun. Altijd gedacht dat dit een soort thermostaat is maar het is een FABRIEKs (Hella) AFGESTELDE drukregelaar. Het kan zijn dat het ding reageert op temperatuurverschillen waardoor de afgestelde openingen misschien automatisch groter of kleine worden maar daarvoor zal hij helemaal uit mekaar moeten en dat leek mij niet zo handig. Het bewuste aluminium kleurige verdeelpunt staat nergens vermeld in de bekende militaire handboeken. Tevens heb ik nooit enige informatie over kunnen terugvinden op het internet. Misschien iemand anders?
Toch heb ik sterke vermoedens dat het ding reageert op de olietemperatuur. Ik heb mijn oliekoeler slechts een paar keer warm gevoeld (dus doorvloei olie) namelijk bij intensief terreinrijden en na langdurig rijden in de woestijn van Iran (55 graden C.)
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0cfe4958219b63a8f179776f22f4bfdb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 14721974, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Toch heb ik sterke vermoedens dat het ding reageert op de olietemperatuur. Ik heb mijn oliekoeler slechts een paar keer warm gevoeld (dus doorvloei olie) namelijk bij intensief terreinrijden en na langdurig rijden in de woestijn van Iran (55 graden C.)
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0cfe4958219b63a8f179776f22f4bfdb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 14721974, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Frans Herlé
Re: Waar zit de thermostaat tbv. motorolie S3 ex NL leger
Als je het aluminium geval openmaakt zit daar een thermostaat in.
Ik heb deze thermostaat gekocht bij Ron Bolleboom, uit een nederlandse ex defensie en in mijn eigen engelse ex defensie gemonteerd.
Op de thermostaat staat ook de openings temperatuur.
Ik heb 'm gedemonteerd om schoon te maken, je weet maar nooit waar deze gemonteerd heeft gezeten. Daarna in een pannetje op het fornuis met een thermometer getest.
De olie koeler komt nu nauwelijks in werking en de olie temperatuur loopt nu sneller op dan voorheen.
Groet, Frans Herlé Military Carawagon
Ik heb deze thermostaat gekocht bij Ron Bolleboom, uit een nederlandse ex defensie en in mijn eigen engelse ex defensie gemonteerd.
Op de thermostaat staat ook de openings temperatuur.
Ik heb 'm gedemonteerd om schoon te maken, je weet maar nooit waar deze gemonteerd heeft gezeten. Daarna in een pannetje op het fornuis met een thermometer getest.
De olie koeler komt nu nauwelijks in werking en de olie temperatuur loopt nu sneller op dan voorheen.
Groet, Frans Herlé Military Carawagon
-
Peter T.
Re: Waar zit de thermostaat tbv. motorolie S3 ex NL leger
Dan ben ik wel benieuwd waar die thermostaat nu precies zat in het ding. Om de boel schoon te krijgen van oude motorolie heb ik hem doorgespoeld en het enige wat mijn opviel was dat uit de ene opening net zoveel vloeistof doorgevoerd werd dan aan de andere kant ingevoerd werd. Bij het ander gat stroomde een dun straaltje. Vandaar mijn gedachte aan drukregeling. Je zou zeggen dat als er sprake is van een (werkende) thermostaat het ene gat (richting oliekoeler) geheel dicht staat bij koude temperatuur.
Ben benieuwd naar de reactie (foto's gemaakt?).
Omdat ik "Jeltsin" net weer opnieuw aan het "opbouwen" ben heb ik nu nog goed zicht op het bewuste onderdeel. Zal vandaag even wat foto's maken zodat ieder weet waar we het over hebben. Is de afgelopen jaren eigenlijk nooit wat over geschreven op de Prik.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9817d0a9b0badddccf0eaf6e68ce96bb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 14724651, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ben benieuwd naar de reactie (foto's gemaakt?).
Omdat ik "Jeltsin" net weer opnieuw aan het "opbouwen" ben heb ik nu nog goed zicht op het bewuste onderdeel. Zal vandaag even wat foto's maken zodat ieder weet waar we het over hebben. Is de afgelopen jaren eigenlijk nooit wat over geschreven op de Prik.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9817d0a9b0badddccf0eaf6e68ce96bb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 14724651, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Exfietser
Re: Waar zit de thermostaat tbv. motorolie S3 ex NL leger
QuotePeter T: In de latere SIII 109 en Lightweights Ned. ex-defensie is naast de getoonde koperen terugslagklep (dus geen drukregelklep)
Sorry Peter maar dit is wel degelijk een drukregelklep. Hij is afgesteld op de zelfde druk als de regelklep in de oliepomp op een 2,25 zonder oliekoeler. Als dit alleen een terugslagklep zou zijn komt de motor zonder oliedruk te staan omdat de oliekoeler een bypass is van het motorblok.
De olie verdwijnt dan dus alle rechtstreeks naar het carter ook al zit er een thermostaat ( die voor een 2.25 altijd een bypass moet hebben om de oliedruk niet te hoog op te laten lopen).
Het beetje olie dat dan nog wel door de motor en niet door de koeler gaat zorgt dat de motor pas na 8000 km stuk gaat. Bij mij mij was het binnenwerk van deze klep dus door de vorige eigenaar verwijdert. Ik kwam daar dus pas helaas na een revisie achter. Vrij snel nadat ik de wagen gekocht had ging de motor stuk. Die heb dus volledig laten reviseren die daarna na 8000 km stuk ging. Het was een hoop leergeld om te zorgen dat ik nu een gewoon oliedruk metertje in de wagen heb. En het heeft dus eigenlijk twee motoren gekost. Het olielampje gaat dus ook pas aan bij een al te lage oliedruk aan. Want dat heeft dus niet gebrand helaas.
Een terugslagklep heeft op die plek ook geen zin. Die zou dan olie tegen moeten houden die vanuit de koeler de pomp in wil stromen. Waar zou bovendien de druk vandaan moeten komen om de olie vanuit de koeler naar de pomp te laten stromen.
Bij de series twee zit deze klep overigens opzij aan de oliekoeler zelf geschroefd. Er bestaan dus verschillende uitvoeringen voor dit systeem. Er bestaat dus ook een systeem met een temperatuur geregelde klep. Ik heb daar echter nooit documentatie van gevonden of het uberhaubt gezien. Ik weet wel dat het bestaat.
Ik heb hier nog een citaat van Dennis:
De regelklep in de oliepomp bij een 2.25 met oliekoeler is bewust hoger afgesteld als bij een 2.25 zonder koeler om een olie overschot te kunnen creëren.
Dit overschot is nodig om de koeler, die bij de 2.25 parallel is geschakeld aan het smeersysteem van de motor, van olie te voorzien.
Als er ook een thermostaat in het systeem is opgenomen zal deze altijd na de tweede druk regelklep opgenomen moeten worden, omdat er anders geen oliedruk zal worden opgebouwd.
Het verhaal van Dennis ondersteunt dus jouw verhaal over de drieweg temperatuur klep met bypass.
Als er iemand is die foto's en service documentatie heeft van die temperatuur-regeling ben ik zeer geintresseerd.
Peter, Hoe ver ben je met je project? Rolt het al weer? Heb je al weer reisplannen?
Arnold.
Sorry Peter maar dit is wel degelijk een drukregelklep. Hij is afgesteld op de zelfde druk als de regelklep in de oliepomp op een 2,25 zonder oliekoeler. Als dit alleen een terugslagklep zou zijn komt de motor zonder oliedruk te staan omdat de oliekoeler een bypass is van het motorblok.
De olie verdwijnt dan dus alle rechtstreeks naar het carter ook al zit er een thermostaat ( die voor een 2.25 altijd een bypass moet hebben om de oliedruk niet te hoog op te laten lopen).
Het beetje olie dat dan nog wel door de motor en niet door de koeler gaat zorgt dat de motor pas na 8000 km stuk gaat. Bij mij mij was het binnenwerk van deze klep dus door de vorige eigenaar verwijdert. Ik kwam daar dus pas helaas na een revisie achter. Vrij snel nadat ik de wagen gekocht had ging de motor stuk. Die heb dus volledig laten reviseren die daarna na 8000 km stuk ging. Het was een hoop leergeld om te zorgen dat ik nu een gewoon oliedruk metertje in de wagen heb. En het heeft dus eigenlijk twee motoren gekost. Het olielampje gaat dus ook pas aan bij een al te lage oliedruk aan. Want dat heeft dus niet gebrand helaas.
Een terugslagklep heeft op die plek ook geen zin. Die zou dan olie tegen moeten houden die vanuit de koeler de pomp in wil stromen. Waar zou bovendien de druk vandaan moeten komen om de olie vanuit de koeler naar de pomp te laten stromen.
Bij de series twee zit deze klep overigens opzij aan de oliekoeler zelf geschroefd. Er bestaan dus verschillende uitvoeringen voor dit systeem. Er bestaat dus ook een systeem met een temperatuur geregelde klep. Ik heb daar echter nooit documentatie van gevonden of het uberhaubt gezien. Ik weet wel dat het bestaat.
Ik heb hier nog een citaat van Dennis:
De regelklep in de oliepomp bij een 2.25 met oliekoeler is bewust hoger afgesteld als bij een 2.25 zonder koeler om een olie overschot te kunnen creëren.
Dit overschot is nodig om de koeler, die bij de 2.25 parallel is geschakeld aan het smeersysteem van de motor, van olie te voorzien.
Als er ook een thermostaat in het systeem is opgenomen zal deze altijd na de tweede druk regelklep opgenomen moeten worden, omdat er anders geen oliedruk zal worden opgebouwd.
Het verhaal van Dennis ondersteunt dus jouw verhaal over de drieweg temperatuur klep met bypass.
Als er iemand is die foto's en service documentatie heeft van die temperatuur-regeling ben ik zeer geintresseerd.
Peter, Hoe ver ben je met je project? Rolt het al weer? Heb je al weer reisplannen?
Arnold.
-
Peter T.
Re: Waar zit de thermostaat tbv. motorolie S3 ex NL leger
Vandaag maar eens wat foto's gemaakt van mijn oliekoeler systeem met de eerder genoemde onderdelen. De twee koperen regel (of terugslag ...)kleppen hebben bij mij als inhoud een dun veertje met een nylon dopje. Als ik aan de ene kant blaas komt er lucht door via de andere kant slaat ie meteen luchtdicht. Maar misschien dat de veer (lengte en sterkte) deze openingsdruk regelt.
Hieronder twee foto's: Het genoemde aluminium geval waar drie aansluitingen op zitten en volgens sommige een thermosstaat zou zijn. En foto twee de drieweg aansluiting NA de oliekoeler richting carter en terug naar het aluminium geval. Heb beschreven op de foto's wat je ziet.
Op deze foto staan de genoemde nummers op de vermelde nummers op het aluminium geval. Er staat bij mij geen graden aanduiding op slechts een hoop nummers die op geen enkele manier via internet ergens naar leiden.
Foto-H6VLIVTR-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fefd40b7fcf1829db711e678d26844e2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-H6VLIVTR-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-H6VLIVTR-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-H6VLIVTR-D.jpg', '', 14727100, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-HTHCB3QK-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1bcf6d159e24ee17ff2dcc33f86df25c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HTHCB3QK-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-HTHCB3QK-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HTHCB3QK-D.jpg', '', 14727100, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En Exfietser: Preventief herstelprojekt "zoveel" is inmiddels aardig op weg. De zelf gereviseerde motor en versnellingsbak zijn ineens AANMEKAAR in het inwendige van Jeltsin geschoven (Het gaat dus echt !!! binnenkort foto's hierover). Projekt duurt natuurlijk weer beduidend langer als dat menigeen zou doen maar ja.....mijn (soms wat overdreven) perfectie tot op het kleinste boutje en bolkopschroefje maakt het weer een giga projekt maar dan heb je ook weer wat. En inderdaad direkt weer goed klaar voor de volgende wereldreis! Waarheen is nog even onduidelijk.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4bcb89a8d315ee001922f12cf500fc53', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 14727100, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hieronder twee foto's: Het genoemde aluminium geval waar drie aansluitingen op zitten en volgens sommige een thermosstaat zou zijn. En foto twee de drieweg aansluiting NA de oliekoeler richting carter en terug naar het aluminium geval. Heb beschreven op de foto's wat je ziet.
Op deze foto staan de genoemde nummers op de vermelde nummers op het aluminium geval. Er staat bij mij geen graden aanduiding op slechts een hoop nummers die op geen enkele manier via internet ergens naar leiden.
Foto-H6VLIVTR-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fefd40b7fcf1829db711e678d26844e2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-H6VLIVTR-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-H6VLIVTR-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-H6VLIVTR-D.jpg', '', 14727100, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-HTHCB3QK-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1bcf6d159e24ee17ff2dcc33f86df25c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HTHCB3QK-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-HTHCB3QK-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HTHCB3QK-D.jpg', '', 14727100, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En Exfietser: Preventief herstelprojekt "zoveel" is inmiddels aardig op weg. De zelf gereviseerde motor en versnellingsbak zijn ineens AANMEKAAR in het inwendige van Jeltsin geschoven (Het gaat dus echt !!! binnenkort foto's hierover). Projekt duurt natuurlijk weer beduidend langer als dat menigeen zou doen maar ja.....mijn (soms wat overdreven) perfectie tot op het kleinste boutje en bolkopschroefje maakt het weer een giga projekt maar dan heb je ook weer wat. En inderdaad direkt weer goed klaar voor de volgende wereldreis! Waarheen is nog even onduidelijk.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4bcb89a8d315ee001922f12cf500fc53', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 14727100, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Jan Koppen
Re: Waar zit de thermostaat tbv. motorolie S3 ex NL leger
Mannen,
Heel duidelijk. Ik ga het verwerken in mijn Land Rover serie3 site.
www.landrover-serie3.nl
Dank
Grote Groet Jan Koppen
Heel duidelijk. Ik ga het verwerken in mijn Land Rover serie3 site.
www.landrover-serie3.nl
Dank
Grote Groet Jan Koppen
-
Armand
Re: Waar zit de thermostaat tbv. motorolie S3 ex NL leger
Beste,
Ik heb een series III met een 2.5 td defender blok. Dit blok loopt warm en de olie wordt dusdanig vloeibaar dat hij via de overdruk naar buiten komt.
Nu heeft men mij verteld dat ik een militaire oliekoeler moet monteren om zo de temperatuur laag te houden.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groeten,
Armand
Ik heb een series III met een 2.5 td defender blok. Dit blok loopt warm en de olie wordt dusdanig vloeibaar dat hij via de overdruk naar buiten komt.
Nu heeft men mij verteld dat ik een militaire oliekoeler moet monteren om zo de temperatuur laag te houden.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groeten,
Armand
-
Rogier 88 SIII
Re: Waar zit de thermostaat tbv. motorolie S3 ex NL leger
Armand Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beste,
>
> Ik heb een series III met een 2.5 td defender
> blok. Dit blok loopt warm en de olie wordt
> dusdanig vloeibaar dat hij via de overdruk naar
> buiten komt.
> Nu heeft men mij verteld dat ik een militaire
> oliekoeler moet monteren om zo de temperatuur laag
> te houden.
> Heeft iemand hier ervaring mee?
>
> Groeten,
> Armand
dat klopt inderdaad. volgens mij heeft de 2,5 td altijd standaad een olie koeler... weet niet waar je huis woont, maar ik heb hier een series 3 staan met een (militaire) series olie koeler er op.
mtvgr: rogier
-------------------------------------------------------
> Beste,
>
> Ik heb een series III met een 2.5 td defender
> blok. Dit blok loopt warm en de olie wordt
> dusdanig vloeibaar dat hij via de overdruk naar
> buiten komt.
> Nu heeft men mij verteld dat ik een militaire
> oliekoeler moet monteren om zo de temperatuur laag
> te houden.
> Heeft iemand hier ervaring mee?
>
> Groeten,
> Armand
dat klopt inderdaad. volgens mij heeft de 2,5 td altijd standaad een olie koeler... weet niet waar je huis woont, maar ik heb hier een series 3 staan met een (militaire) series olie koeler er op.
mtvgr: rogier
-
Exfietser
Re: Waar zit de thermostaat tbv. motorolie S3 ex NL leger
De motor moet zonder al die toestanden kunnen functioneren. Ga niet af op dat heeft men verteld verhalen. Ook niet 'op het is geschreven op internet' verhalen. Als landrover geen oliekoeler toepast is er geen reden om het zelf wel te doen. In de orginele setup kan een landrover ook functioneren in de Sahara. In ons klimaat is de koeling echt meer dan genoeg. En dan heb ik het over de civiele versie. De oliekoeler uit de militaire series drie is er ingemaakt om de wagen als generator te kunnen gebruiken. Er is dan dus geen rijwind. Bij de militaire versie zit er om die reden ook een grotere waaier als ventilator gemonteerd.
Er zijn talloze hulporganisaties en reizigers geweest die de landrover in de standaard civiele setup zonder problemen in de tropen gebruikt hebben. Dat stukje gebruiksmogelijkheden en betrouwbaarheid is tenslotte het succes van de landrover geweest.
Zorg dat je de boeken hebt van de defender waar dat ding ingebouwd hoorde te zitten en ga alles na. Vergelijk hoe landrover de motor heeft ingebouwd en hoe de motor er bij jou inzit. Hoe de leidingen lopen. Zijn ze niet lang of te kort. Te dun of te dik. Wel of geen koelunit. Is de capaciteit van jouw radiator en ventilator hetzelfde als degene die die landrover orgineel toepast. Is de windtunnel in jouw auto gemonteerd. Hoe heet wordt jouw motor nu echt. Is dat wel te heet. Meet je compressie. Mischien heb je carterdruk vanwege een ander probleem. Zijn alle oliekanalen open.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen enkele zin. Je maakt het echt niet beter dan landrover het heeft gedaan. Vermoedelijk is er gewoon iets niet goed. En dat probleem moet je verhelpen. Niet verstoppen door een grotere koelunit te monteren. Dan sta je zomers in de hitte 110% zeker ergens boven op een of andere Alp of Pyrenee stil.
Hoe oud is je radiator. Mischien is het wijs om gewoon een nieuwe te plaatsen. Een 2,5 is een iets krachtiger motor. Die geeft ook meer warmte. Als je nog de dertig jaar oude orginele radiateur hebt is de kans groot op een verminderde capaciteit door vuil en aanslag. Flushen is leuk om de kanalen in de motor wat schoon te krijgen. Daarna zou ik gewoon de radiateur vervangen. Ik ga ook een conversie doen in mijn series en de nieuwe radiateur orgineel ex leger bij van Dam vandaan staat al klaar terwijl ik nog twee goede oude in de hoek heb staan. Het kost wel een paar centen maar ik doe het liever goed dan dat ik staks allerlei problemen heb. Mijn redenatie is nieuwe motor dan ook een nieuwe radiateur.
En een aanrader. Ga niet af op verhalen van goed bedoelende kennissen. Maar controleer alles zelf met met orginele boeken erbij. Vaak is de raad heus wel goed maar blijf het checken.
Arnold.
Er zijn talloze hulporganisaties en reizigers geweest die de landrover in de standaard civiele setup zonder problemen in de tropen gebruikt hebben. Dat stukje gebruiksmogelijkheden en betrouwbaarheid is tenslotte het succes van de landrover geweest.
Zorg dat je de boeken hebt van de defender waar dat ding ingebouwd hoorde te zitten en ga alles na. Vergelijk hoe landrover de motor heeft ingebouwd en hoe de motor er bij jou inzit. Hoe de leidingen lopen. Zijn ze niet lang of te kort. Te dun of te dik. Wel of geen koelunit. Is de capaciteit van jouw radiator en ventilator hetzelfde als degene die die landrover orgineel toepast. Is de windtunnel in jouw auto gemonteerd. Hoe heet wordt jouw motor nu echt. Is dat wel te heet. Meet je compressie. Mischien heb je carterdruk vanwege een ander probleem. Zijn alle oliekanalen open.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen enkele zin. Je maakt het echt niet beter dan landrover het heeft gedaan. Vermoedelijk is er gewoon iets niet goed. En dat probleem moet je verhelpen. Niet verstoppen door een grotere koelunit te monteren. Dan sta je zomers in de hitte 110% zeker ergens boven op een of andere Alp of Pyrenee stil.
Hoe oud is je radiator. Mischien is het wijs om gewoon een nieuwe te plaatsen. Een 2,5 is een iets krachtiger motor. Die geeft ook meer warmte. Als je nog de dertig jaar oude orginele radiateur hebt is de kans groot op een verminderde capaciteit door vuil en aanslag. Flushen is leuk om de kanalen in de motor wat schoon te krijgen. Daarna zou ik gewoon de radiateur vervangen. Ik ga ook een conversie doen in mijn series en de nieuwe radiateur orgineel ex leger bij van Dam vandaan staat al klaar terwijl ik nog twee goede oude in de hoek heb staan. Het kost wel een paar centen maar ik doe het liever goed dan dat ik staks allerlei problemen heb. Mijn redenatie is nieuwe motor dan ook een nieuwe radiateur.
En een aanrader. Ga niet af op verhalen van goed bedoelende kennissen. Maar controleer alles zelf met met orginele boeken erbij. Vaak is de raad heus wel goed maar blijf het checken.
Arnold.
-
Wim Janssen
Re: Waar zit de thermostaat tbv. motorolie S3 ex NL leger
Je schrijft zelf al dat de olie door OVERDRUK naar buiten komt. Olie komt niet naar buiten omdat hij te dun vloeibaar is. Overdruk wil zeggen dat de balans tussen blowbygas, lekkage langs je zuigerveren, en je carterontluchting ontwricht is. Het kan dus zijn dat je carterontluchting deels of helemaal dichtzit, of dat je hoeveelheid blowbygas veel te hoog is, m.a.w. versleten zuigerveren of cilinderwanden.
Er was toch laatst ook nog een verhaal van een 2.5 Td die een te dunne uitlaat had en daardoor te warm werd. Zie [landrover.startpagina.nl]
groeten
Wim Janssen
Er was toch laatst ook nog een verhaal van een 2.5 Td die een te dunne uitlaat had en daardoor te warm werd. Zie [landrover.startpagina.nl]
groeten
Wim Janssen
-
paulus-109
Re: Waar zit de thermostaat tbv. motorolie S3 ex NL leger
wat loopt er warm? gaat de koelvloeistof koken? of heb je het idee dat hij warm loopt?
meet de temperatuur van je koelmiddel op en kijk of dat ok is.
olie die te dun is geworden geloof ik niet in......................
je kan wel kijken of je olie met een andere viscositeit kan nemen.
als er nu ultra moderne vol syntheet in het blok zit kan je extra lekages krijgen.
dan nog de vraag waar komt de olie uit? uit je carterontluchting? of ook uit de pijlstok?
als hij zo heet is wat doet je oliedruklampje dan?
meer vragen als antwoorden.maar ik begrijp niet goed wat je met olie uit de overdruk wil zeggen.
paul
meet de temperatuur van je koelmiddel op en kijk of dat ok is.
olie die te dun is geworden geloof ik niet in......................
je kan wel kijken of je olie met een andere viscositeit kan nemen.
als er nu ultra moderne vol syntheet in het blok zit kan je extra lekages krijgen.
dan nog de vraag waar komt de olie uit? uit je carterontluchting? of ook uit de pijlstok?
als hij zo heet is wat doet je oliedruklampje dan?
meer vragen als antwoorden.maar ik begrijp niet goed wat je met olie uit de overdruk wil zeggen.
paul
-
Armand
Re: Waar zit de thermostaat tbv. motorolie S3 ex NL leger
Beste Paulus,
De olie komt uit de kop, via een slang die vervolgens weer op de luchtinlaat bij de turbo zit.
Er komt geen olie uit bij de peilstok, en er gaat geen olie lampje branden.
Nu is het ook zo dat de motor orgineel een oliekoeler heeft gehad, in de defender waar die uit komt
De aansluiting zit er nog.
De radiator is nog orgineel van de serie III 2.25 diesel
De motor loopt warm, het water kookt en vervolgens komt olie in grote hoeveelheden boven uit de motor via die slang die de boel dan ik de luchtinlaat spuit.
Het vreemde is dat de motor na inbouw ongeveer 1000km probleemloos heeft gelopen.
Kan het zijn dat de oliedruk te hoog is in verband met de afwezigheid van een oliekoeler? als het systeem meer inhoud heeft is de druk misschien goed.
Misschien geeft de oliepomp te veel olie door voor het ingekorte systeem?
groet Armand
De olie komt uit de kop, via een slang die vervolgens weer op de luchtinlaat bij de turbo zit.
Er komt geen olie uit bij de peilstok, en er gaat geen olie lampje branden.
Nu is het ook zo dat de motor orgineel een oliekoeler heeft gehad, in de defender waar die uit komt
De aansluiting zit er nog.
De radiator is nog orgineel van de serie III 2.25 diesel
De motor loopt warm, het water kookt en vervolgens komt olie in grote hoeveelheden boven uit de motor via die slang die de boel dan ik de luchtinlaat spuit.
Het vreemde is dat de motor na inbouw ongeveer 1000km probleemloos heeft gelopen.
Kan het zijn dat de oliedruk te hoog is in verband met de afwezigheid van een oliekoeler? als het systeem meer inhoud heeft is de druk misschien goed.
Misschien geeft de oliepomp te veel olie door voor het ingekorte systeem?
groet Armand
-
paulus-109
Re: Waar zit de thermostaat tbv. motorolie S3 ex NL leger
als ik deze beschrijving lees denk ik eerder aan een kapotte koppaking, of erger een scheur in de kop of blok.
zeker omdat het nu ineens is.
dat olie op temp heet is en dunner is, is heel normaal maar daar spuit het niet van door de carterontluchting.
het kan zijn dat de koppakking doorgeslagen is naar een stotergat en dus druk opbouwd in het carter.
als het mijn auto was zou ik eerst de koppakking vervangen, en de kop af laten persen, is een simpel klusje en dan als het in orde is direct een nieuwe 4 core radiateur er in zetten.
oliekoeler gaat je echt niet helpen, vergeet dat maar.
sorry dat het misschien hard overkomt maar zachte heelmeesters maken stinkende.............................
waarschijnlijk heeft de verkoper van je blok je wijs gemaakt dat een oliekoeler helpt?
paul
zeker omdat het nu ineens is.
dat olie op temp heet is en dunner is, is heel normaal maar daar spuit het niet van door de carterontluchting.
het kan zijn dat de koppakking doorgeslagen is naar een stotergat en dus druk opbouwd in het carter.
als het mijn auto was zou ik eerst de koppakking vervangen, en de kop af laten persen, is een simpel klusje en dan als het in orde is direct een nieuwe 4 core radiateur er in zetten.
oliekoeler gaat je echt niet helpen, vergeet dat maar.
sorry dat het misschien hard overkomt maar zachte heelmeesters maken stinkende.............................
waarschijnlijk heeft de verkoper van je blok je wijs gemaakt dat een oliekoeler helpt?
paul
-
Exfietser
Re: Waar zit de thermostaat tbv. motorolie S3 ex NL leger
Als je motor olie gaat spuiten als hij kookt denk ik ook aan hele andere dingen. Inderdaad dingen als een koppakking of gescheurde kop of cilinders. Doe voor je iets doet eerst een compressie test. Dat hoeft niet duur te zijn en kan veel opleveren.
Arnold.
Arnold.
-
Rogier 88 SIII
Re: Waar zit de thermostaat tbv. motorolie S3 ex NL leger
paulus-109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> en dan als het in orde is direct een
> nieuwe 4 core radiateur er in zetten.
>
mocht je dit gaan doen, niet 1 van paddock kopen die heeft koelvermogen te weinig (minder horizontale koel lamellen en minder koel buizen, is zelfs nog slechter als een 3 core)
been there done that enzo....
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('83be97b1354cd496fb620cd505904ed1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 14838877, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> en dan als het in orde is direct een
> nieuwe 4 core radiateur er in zetten.
>
mocht je dit gaan doen, niet 1 van paddock kopen die heeft koelvermogen te weinig (minder horizontale koel lamellen en minder koel buizen, is zelfs nog slechter als een 3 core)
been there done that enzo....
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('83be97b1354cd496fb620cd505904ed1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 14838877, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
paulus-109
Re: Waar zit de thermostaat tbv. motorolie S3 ex NL leger
heb er zelf een 4 core van paddock in staan en heb totaal geen problemen.
had er een van en grote leverancier uit nederland die WEL problemen gaf.
na montage bleek de vuldop niet goed af te sluiten (deukje in rand)
tevens een aansluitting voor de slang niet goed gesoldeerd.
na demontage van deze radiateur, naast die van paddock gelegd en ze ook eens gewogen:
de droge paddock was een kleine kg zwaarder dan de natte van de ,,grote,, jongen.
met de eerste liep hij niet warm maar heet en met dat goedkope schijtding van paddock geen problemen meer....................
had er een van en grote leverancier uit nederland die WEL problemen gaf.
na montage bleek de vuldop niet goed af te sluiten (deukje in rand)
tevens een aansluitting voor de slang niet goed gesoldeerd.
na demontage van deze radiateur, naast die van paddock gelegd en ze ook eens gewogen:
de droge paddock was een kleine kg zwaarder dan de natte van de ,,grote,, jongen.
met de eerste liep hij niet warm maar heet en met dat goedkope schijtding van paddock geen problemen meer....................
-
Rogier 88 SIII
Re: Waar zit de thermostaat tbv. motorolie S3 ex NL leger
paulus-109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> heb er zelf een 4 core van paddock in staan en heb
> totaal geen problemen.
> had er een van en grote leverancier uit nederland
> die WEL problemen gaf.
> na montage bleek de vuldop niet goed af te sluiten
> (deukje in rand)
> tevens een aansluitting voor de slang niet goed
> gesoldeerd.
> na demontage van deze radiateur, naast die van
> paddock gelegd en ze ook eens gewogen:
> de droge paddock was een kleine kg zwaarder dan de
> natte van de ,,grote,, jongen.
> met de eerste liep hij niet warm maar heet en met
> dat goedkope schijtding van paddock geen problemen
> meer....................
hert kan zijn dat ze inmiddels een andere leverancier hebben,
maar die ik hier heb (van paddock begin dit jaar) is echt een waardeloos ding sorry.
mtvgr: rogier
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('4464278b2975fb5d374d7bf36f473721', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 14846234, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> heb er zelf een 4 core van paddock in staan en heb
> totaal geen problemen.
> had er een van en grote leverancier uit nederland
> die WEL problemen gaf.
> na montage bleek de vuldop niet goed af te sluiten
> (deukje in rand)
> tevens een aansluitting voor de slang niet goed
> gesoldeerd.
> na demontage van deze radiateur, naast die van
> paddock gelegd en ze ook eens gewogen:
> de droge paddock was een kleine kg zwaarder dan de
> natte van de ,,grote,, jongen.
> met de eerste liep hij niet warm maar heet en met
> dat goedkope schijtding van paddock geen problemen
> meer....................
hert kan zijn dat ze inmiddels een andere leverancier hebben,
maar die ik hier heb (van paddock begin dit jaar) is echt een waardeloos ding sorry.
mtvgr: rogier
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('4464278b2975fb5d374d7bf36f473721', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 14846234, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
paulus-109
Re: Waar zit de thermostaat tbv. motorolie S3 ex NL leger
dan heb je pech er mee.........
ik heb hem vorig jaar rond deze tijd gekocht.
paul
ik heb hem vorig jaar rond deze tijd gekocht.
paul