Land rover series 3 conversie

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Rob

Land rover series 3 conversie

Bericht door Rob »

Beste landrover fanaten,

Ik ben bezig met het opknappen van een series 3 '75 diesel. Aangezien ik deze helemaal zal demonteren en de motor in zeer slechte staat is, dacht ik aan een v8 conversie. Liefst plaats ik er een Rover motor in om bij land rover te blijven.
Aangezien ik het allemaal mechanisch wil houden, ben ik op zoek naar een carbu v8 en geen EFI. Welke motor raden jullie aan? 3.5, 3.9 of een 4.0? Ik heb mij laten vertellen dat dit dezelfde motoren zijn, alleen zijn de 3.9 en 4.0 uitgeboorde versies? Klopt dit? Wil dit zeggen dat voor alle drie de motoren, dezelfde aanpassingen gedaan hoeven te worden ? Zo ja, welke? (chassis, bulkhead,...)
Ook heb ik gelezen dat de 3.9 en 4.0 alleen in EFI uitgevoerd zijn. Is de ombouw naar carbu een optie?
Ook veronderstel ik dat de huidige versnellingsbak (LT 76) de power van de v8 niet aankan en dus ook opzoek moet gaan naar een nieuwe versnellingsbak. Denk ik hierbij aan de LT95 uit de 3.5 v8 stage 1? Of raden jullie mij een andere aan? Een absolute must aan de versnellingsbak is de PTO. Welke versnellingsbakken hebben zo'n 2de cardan voor een power take off?

Heb ook gehoord dat er nog andere mogelijkheden zijn, zoals een 200 tdi, wat zijn de bevindingen hiervan?



Zijn er forumleden die deze conversie al gedaan hebben? Of heeft er iemand een goede Link,site, Handboek waarin deze conversie overzichtelijk 'uitgelegd' wordt?

alvast bedankt,

Vriendelijke groeten,

Rob
JustinvS

Re: Land rover series 3 conversie

Bericht door JustinvS »

Welke motor raden jullie aan? 3.5, 3.9 of een 4.0?
Als je voor een gebruikte motor gaat, een 3,5. Die zijn doorgaans meer bombproof dan de 3,9/4,0/4,6 (die wel eens met koelproblemen kampen). Als je een nieuwe motor koopt bij bijvoorbeeld RPI of Turner engineering in Engeland zou ik gaan voor een 4,6. Deze zijn doorgaans iets aangepast om alle kinderziekten er wat uit te halen.

Zijn de 3.9 en 4.0 uitgeboorde versies?
Kort door de bocht wel ja, het ontwerp is een 3,5 die groter zijn geboord en voor grotere volumes ook de slag hebben verlengt.

Wil dit zeggen dat voor alle drie de motoren, dezelfde aanpassingen gedaan hoeven te worden? Zo ja, welke?
Ja, de basis is hetzelfde. Ik heb het zelf nog nooit gedaan dus kan je geen goede weergave maken van wat er precies moet gebeuren, maar deze conversie is heel erg gebruikelijk en dan vooral in engeland. Zoek dus via google naar v8 conversion en lees zoveel mogelijk voordat je een plan gaat opstellen. Iets dat vaak naar voren komt zijn te weinig ruimte voor de uitlaat, de neus moet naar voren zoals bij de defender en in het schutbord moet rond de uitlaat ook wat gezaagd worden. Verder zullen de motorsteunen waarschijnlijk anders zijn of op een andere plek zitten.

Ook heb ik gelezen dat de 3.9 en 4.0 alleen in EFI uitgevoerd zijn. Is de ombouw naar carbu een optie?
Dat klopt, en ja dat kan. G-men(Gargamel) heeft dat ook gedaan en dat werkt prima, uit mijn hoofd heeft hij wel een 500cfm holly/weber/edelbrock oid er op gezet. Zie dit topic
Volgens RPI heb je dan niet het maximale vermogen maar dat lijkt me voor een series ook niet interessant.

Denk ik hierbij aan de LT95 uit de 3.5 v8 stage 1? Of raden jullie mij een andere aan?
LT76 is inderdaad niet geschikt voor een V8, maar ook de differentiëlen en steekassen zijn dat niet. De LT95 schijnt bombproof te zijn maar wel luidruchtig. Ik weet niet of ze nog makkelijk voor een schappelijke prijs te vinden zijn. Je zit hoe dan ook met het probleem van de permanente 4x4 aandrijving van alle bakken na de LT76 (uitzonderingen daargelaten) dus dan zou ik direct voor een LT77 of R380 gaan (beide 5 bak). Je zal dan iets moeten verzinnen op de assen (een van een stage-one er onder hangen met een 4,7 diff maar dat is moeilijk te vinden, homokineet ombouwkit maar dat is duur, rangerover/discovery/defender assen maar die zijn te breed en dus heb je spatbordverbreders nodig, een 5bak naar series tussenbak van ashcroft maar dat is duur en zijn moeilijk te krijgen enzovoorts) Je moet dus nagenoeg de hele aandrijflijn aanpakken of een verschrikkelijk lichte rechtervoet hebben.

Welke versnellingsbakken hebben zo'n 2de cardan voor een power take off?
Aan deze bakken zit de LT230 tussenbak die gewoon een PTO optie heeft. Geen van alle Land rover bakken heeft standaard en PTO er op zitten, dit is altijd een optie danwel aftermarket oplossing geweest en die zijn gewoon zeldzaam en/of duur.

Zoals een 200 tdi, wat zijn de bevindingen hiervan?
200TDI is een fijne motor met net zoveel power als een oude 3,5 v8 op carbs en aanzienlijk betrouwbaarder. Het verbruik is veel beter bij een 200tdi maar een V8 kan dan weer op gas rijden zonder aanpassingen aan het interne blok. Mijn vuistregel is een 200TDI voor normaal dagelijks gebruik, een Rover V8 het mooie geluid en leuk spelen.

Zijn er forumleden die deze conversie al gedaan hebben? Of heeft er iemand een goede Link,site, Handboek waarin deze conversie overzichtelijk 'uitgelegd' wordt?
Vast wel, maar in Engeland zijn er dus veel meer. Google kan dat prima vinden.

Uiteraard is dit nog maar het tipje van de sluier. Als je hier aan begint is statistisch de kans groter dat over een jaar of 2 een half afgemaakt ombouwproject op de markt verschijnt. Wees er dus 100% van overtuigd dat je dit aankan en dat je de obstakels die je gegarandeerd tegenkomt zelf met intelligente oplossingen kan overwinnen. Lees en leer zoveel als je kan van andere projecten die goed gelukt zijn, ook al zullen die nooit zo volledig zijn dat je alle problemen hebt aangestipt. Ken de workshopmanuals zodat je geen kostbare/dure fouten maakt en ga er hoe dan ook van uit dat dit een project is van jaren, geen maanden, en dat het een factor 10 duurder word als je oorspronkelijke idee. (als je het tenminste goed doet)

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('54f70869b3ad90d0a1477b497e16533a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 14838578, 600, 600, 'Loading image ...', false);
RoadRocket

Re: Land rover series 3 conversie

Bericht door RoadRocket »

Prima verhaal, ongeveer hetzelfde advies als wordt gegeven op t lrch forum

blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5836df03070c5da25e030cfd00b0ee76', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 14838711, 600, 600, 'Loading image ...', false);

SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
Frank 110V8

Re: Land rover series 3 conversie

Bericht door Frank 110V8 »

Idd prima verhaal, maar als je wat wilt kan je waarchijnlijk goedkoper en makkelijker een 90/110 kopen wat wel eenoudig kan is een 2,5 diesel plaatsen. Alle aandere aanpassingen hoeden eigenlijk het plaatsen van een complete RR/Disco/110/90 aandrijflijn en remmerij. Kan best maar is veel werk en levert een auto op die niet veel waard is. de 2,5 diesel is een heel simpele ombouw en is goed verkrijgbaar ivm de ombouw die vaak gedaan wordt naar 220 TDI

Groet Frank
freerkv

Re: Land rover series 3 conversie

Bericht door freerkv »

Hier een informatieve site: [www.glencoyne.co.uk].

Rij momenteel tevreden in een serie 3 109 met 200di blok, heb de LT76 behouden. Natuurlijk kun je de turbo plaatsten met enig knutslewerk.
Voordeel van de 200tdi is dat deze op dezelfde motorsteunen kan worden geplaatst.

Succes met je keus.

Groet Freerk
Marc-my-Words

Re: Land rover series 3 conversie

Bericht door Marc-my-Words »

RoadRocket Schreef:
-------------------------------------------------------
> Prima verhaal, ongeveer hetzelfde advies als wordt
> gegeven op t lrch forum


Precies, en "een goede Link,site, Handboek waarin deze conversie overzichtelijk 'uitgelegd' wordt? " zal je wel niet zo gauw vinden want het is gewoon niet echt een overzichtelijke klus.
Als je verstandig bent moet je de series geheel herbouwen tot een pseudo Defender, en dan was het een stuk handiger (eenvoudiger & goedkoper) geweest als je gewoon met een Defender (of 110) begonnen was.
Qua marktwaarde is de dergelijke ombouw series ook nog eens dubieuzer ook dus als je het echt allemaal goed gedaan hebt heb je vooral veel geld over de balk gegooid.

Marc
Alan T

Re: Land rover series 3 conversie

Bericht door Alan T »

Wat betreft motor is van alles mogelijk, als je handig bent en durft.
ook met behoud van je aandrijflijn{eventueel met conversieplaat}
als je het maar met beleid behandeld.

Series zijn gewoon de mooiste land rover
als je het makkelijk wil neem je een Def
of de fiets en de trein

hobby 's kosten geld
gaat het om de waarde koop een Rembrand

Grt
Alan
Marc-my-Words

Re: Land rover series 3 conversie

Bericht door Marc-my-Words »

Een mooie series behandel je toch net als een Rembrandt, met goede zorg.

Een V8 geeft gewoon meer vermogen als de aandrijflijn aan kan.

En de remmen zijn ook niet berekend op wat de V8 kan aanrichten als de aandrijflijn het houdt.

Daarom dus ...

Marc
RoadRocket

Re: Land rover series 3 conversie

Bericht door RoadRocket »

en om nu een v8 in een Series te hangen en vervolgens te moeten behandelen als een 2.25 dieseltje is het ook nét niet...

blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c2ef6d2ba5f6950c53fbf7dd72180b22', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 14840141, 600, 600, 'Loading image ...', false);

SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
Marc-my-Words

Re: Land rover series 3 conversie

Bericht door Marc-my-Words »

RoadRocket Schreef:
-------------------------------------------------------
> en om nu een v8 in een Series te hangen en
> vervolgens te moeten behandelen als een 2.25
> dieseltje is het ook nét niet...


Da's echt een gevalletje: "Nu zijn beide bedorven...."
Alan T

Re: Land rover series 3 conversie

Bericht door Alan T »

Ach een V8 {3.5} in en series hoef je echt niet mee te trutten
en GOED werkende series remmen zijn helemaal niet verkeer.
maar je mot er zekker niet mee gaan gaan rijden als pizzakoerier.

Grt
Alan
Marc-my-Words

Re: Land rover series 3 conversie

Bericht door Marc-my-Words »

Tja, toen ze in Solihull het idee kregen om een V8 in een serie te stoppen werd het een Stage I (waarbij ze toch minstens naar de Santana-ontwikkelingen gekeken hebben), en toen de Stage I op de weg kwam waren ze al aan het denken aan de toekomstige Defender.

Anyway, er is nogal wat "eigens" aan een Stage I (wat dus een probleem is als je die onderdelen moet vervangen), en zelfs een Stage I is qua remmerij niet echt een moderne auto. Goed werkende remmen is nooit verkeerd, je leest hier dan ook vaker: trommels kunnen best goed zijn (als je ze maar netjes - lees intensief - onderhoud) ... en ... schijven zijn makkelijker goed te houden (ofwel nauwelijks omkijken naar).

Maar goed, alles kan, je kan zelfs een Spitfire-motor (een RollsRoyce) in een Series monteren.

Marc
peter

Re: Land rover series 3 conversie

Bericht door peter »

ha rob

ik heb misschien wel iets wat interersant is.
Ik heb een serie 3 met een gloednieuwe 2.5 td van peugeot ( ja gloednieuw,)
Deze hangt aan een conversionplaat van steve parker
de auto is uitgevoerd als station county wagon met rookrek
zit een electrische lier op van ramsey
verder een webasto standkachel in.
ook parabool veren
verder zitten er diff in van een defender ( loopt veel rustiger)
verder achter 4 klapstoelen,

zit een belgisch kenteken bij maar is hier niet op kenteken gezet

reden van verkoop: ik heb dit jaar een poepie orgineel serie 3 pick up gekocht en ik moet kezen van mijn vrouw

richtprijs 2750
tijdrovers

Re: Land rover series 3 conversie

Bericht door tijdrovers »

tja, een series verbouwen is leuk!
het is een auto met karakter en ik denk niet dat als je de aandrijflijn aanpast het karakter verdwijnt.
en als dat wel zo is maakt dat niets uit, want Rob vind het leuk om er een v8 in te bouwen.

maar Rob, het is wel zo dat er veel bij komt kijken en de wagen is, als je de auto wilt verkopen, mogelijk niet heel veel waard.

Ik heb mijn sIIa 88 ook totaal verbouwd!
het is echt een super Feest om nu met die auto te rijden!!
ik heb gekozen voor een 3.5 omdat die niet is opgeboord zoals een 3.9, 4.0/4.2 dus betrouwbaarder.
de motor heeft een efi spruitstuk zonder injectoren met omvl verdamper.
daarachter ligt een zf automaat met een b.w. tussenbak, dat schakelt super!!
de assen heb ik vervangen voor toyota lj70 assen omdat deze homoconeten (lastig woord) , schijfremmen voor hebben en bijna net zo breed zijn als series assen.
ook heb ik de besturing van een lj70 gebruikt, dus stuurbekrachtiging. veel kleiner dan het stuurhuis van landrover!

ik heb er erruuug veel werk mee gehad, maar heb er absoluut geen spijt van.

jammer van een series?? nee zeker niet!

ik ben benieuwd wat je uiteindelijk doet

groet, Henri
Eric&Betty Boop

Re: Land rover series 3 conversie

Bericht door Eric&Betty Boop »

peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> ik moet kezen
> van mijn vrouw


Volgens encyclo.nl:

1.kezen
` ke - zen (keesde, h. gekeesd) plat neuken
Gevonden op [www.woorden.org]


2.kezen
fleppen, neuken, poken, rampetampen, wippen
Gevonden op [www.woorden-boek.nl]

3.kezen
1) Neuken
Gevonden op [www.mijnwoordenboek.nl]

Veel plezier.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('273e91f3701f10afa5ca1699c0f33f6a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14843400, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('66a2e015341f328b99baca3eddba39a5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14843400, 600, 600, 'Loading image ...', false);
paulus-109

Re: Land rover series 3 conversie

Bericht door paulus-109 »

wat zou dat ,,rookrek,, zijn?
waarschijnlijk rookt zijn motor zo dat je makreel kan roken aan zijn roofrack...................
rene veldhuis

Re: Land rover series 3 conversie

Bericht door rene veldhuis »

hallo,
ik las je reactie op het forum,ben aan het rondkijken voor een 88 voor dagelijks gebruik.

betreft je landrover een 88 of een 109.
Heb je evt.ook foto's beschikbaar?

m.vr.gr.Rene
Rover33

Re: Land rover series 3 conversie

Bericht door Rover33 »

Zelf heb ik een v8 in mijn 88 S3, deze conversie sets (ring en motorsteunen)zijn in de UK eenvoudig te krijgen. De bak is een S3 bak, als je rustig omgaat met de bak kan hij het net aan. Mijn bak heeft het te zwaar tussen de 3 en 4e versnelling.
De s3 heeft een 3.5 v8 van rover type SD1 hogedruk. de assen zijn van een RangeRover, omdat de power anders alles van de oude S3 kapot trekt. in 8 sec tot de 100?!
Let op de type goedkeuring voor de s3 88, want dit is in NL zeldzaam. Volgen mij was ik bij de RDW de 1e in NL.

De funfactor is verdubbeld. Het gegrom van de v8 is een feest. Leg er wel superbrede banden onder. :-)
succes Bart
Plaats reactie